کد خبر: 561
1397/02/29 - 19:46


یک سال صبر کنید

گزارش صدای زنجان از پیش‌بینی‌های شهرداری برای ساخت پل گلشهر زنجان شهردار: برخی می‌خندند اما می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
الهام احمدی- 28 شهریور ماه سال گذشته بود که سکان مدیریت شهر زنجان به مسیح‌اله معصومی سپرده شد. وی با چندین پروژه نیمه‌تمام مواجه گشت، یکی از این پروژه‌ها پل سیدالشهدا بود که می‌رفت به جمع آثار باستانی زنجان بپیوندد اما بالاخره افتتاح شد.
حالا شهردار سخن از ساخت پل دیگری آن هم در ورودی شهرک گلشهر به میان آورده است که با توجه به تجربه زنجانی‌ها از پل سیدالشهدا، باور وعده ساخت یک‌ساله آن کمی سخت به‌نظر می‌رسد گرچه شهردار بر گفته خود اصرار دارد.
در این میان وجود هر نوع واکنش و انتقادی از سوی مردم و منتقدان به سبب وجود ذهنیت منفی در مورد ساخت پل دور از انتظار نبود تا حدی که برخی از این وعده به‌عنوان شویی تبلیغاتی و وعده‌ای که به سرانجام نمی‌رسد یاد می‌کنند.
 برخی می‌خندند
شهردار زنجان در پاسخ به این انتقادات در آیین افتتاح پل سید الشهدای زنجان در حضور مقامات استانی گفت: حرف از ساخت یک‌ساله پل گلشهر که می‌شود، کسی باور نمی‌کند ساخت پل در زنجان در مدت کوتاه تمام شود، زمانی که از احداث یک پل دیگر در گلشهر حرف می‌زنیم و ادعا می‌کنیم که قرار است، یک ساله تمام شود، برای برخی بسیار خنده‌دار به نظر می‌رسد، چون انگار کسی باور ندارد که ساخت پل در زنجان بتواند در مدت کوتاه به اتمام برسد. در پل گلشهر از گذشته تجربه گرفته و برای ساخت آن مناسبات و مقدمات کاری را در فصل غیرکاری انجام داده‌ایم.
در حالی دو ماه از این اظهارات شهردار می‌گذرد که مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری زنجان به کلنگ‌زنی پل گلشهر در کم‌تر از 15 روز آینده اشاره می‌کند و می‌گوید‌: این پروژه هم زمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) در زنجان کلنگ‌زنی شده و برنامه‌ریزی لازم برای اتمام این پل در مدت یک سال نیز انجام شده است.
شعبانی می‌گوید: نقدهایی در زمینه اتمام پل گلشهر در مدت یک سال وجود داشته و بازخوردهای مثبت و منفی در این زمینه وجود دارد ولی با اجرای این پل بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیک و تردد در منطقه گلشهر و پونک برطرف می‌شود.
 امیدواریم رسانه‌ای نباشد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان نیز چندی پیش در اظهارنظری درباره پل گلشهر و ساده‌سازی طرح آن می‌گوید: نقشه نهایی پل گلشهر هنوز از سوی شهرداری ارائه نشده است. امیدواریم این پروژه صرفاً رسانه‌ای نباشد و درعمل نیز اتفاقاتی رخ دهد.
سلطانی یادآور می‌شود: پل گلشهر در شرایط امروزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه نقاط توسعه‌یافته شهر به بافت مرکزی آن منتقل می‌شود، البته در دوره مدیریت قبلی شهر، نگاه نسبت به این پل متفاوت‌تر و جامع‌تر بود و صرفاً نگاه عملکردی و ترافیکی به آن وجود داشت، از همین رو طرحی برای آن تهیه شد که از ویژگی‌های نمادین فاخری برخوردار بود.
وی به روی کار آمدن مدیریت جدید و مطرح‌شدن موضوعاتی از جمله هزینه‌بر بودن آن اشاره و توضیح می‌دهد: در این‌باره نیز اعلام کردیم که هیچ مشکلی نداریم و ساده‌سازی طرح نیز اگر انجام شود، مشکلی ندارد و هر آن‌چه که از دست ما بربیاید برای حل گره ترافیکی شهری انجام می‌دهیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به این‌که تأکید ما نیز ارائه نقشه‌های حاوی ویژگی‌های شهری بود، می‌گوید: البته به لحاظ همراهی که ما قصد داشتیم با مدیریت شهری انجام دهیم، مرحله نخست را مصوب کردیم و اجازه ندادیم طرح متوقف شود و شبهاتی پیش نیاید که استانداری این کار را متوقف کرد و بر همین اساس مقرر شد که شهرداری نقشه‌های طرح را تهیه کند و بحث گذر عابر پیاده را نیز در طرح بگنجاند.
سلطانی به ارسال مصوبه طرح به شهرداری اشاره کرده و تصریح می‌کند: شهرداری کار خودش را در حال اجرا دارد و تا آن‌جا که اطلاع دارم قرارداد آن نیز منعقد شده است و البته استانداری نیز در روند همین کار اگر نقشه‌ها ارائه شود در نخستین فرصت، طرح را مصوب می‌کند.
 طرح فعلی بر برطرف کردن مشکلات ترافیکی تأکید دارد
اسماعیل دویران، عضو شورای شهر زنجان به طرح ساده‌سازی شده پل مذکور نسبت به طرح اولیه اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح فعلی پل گلشهر همان طرح اولیه است ولی ساده‌سازی شده است چرا که طرح قبلی همانند پل سیدالشهدا بسیار هزینه‌بر بود و امکان اجرای آن با توجه به وضعیت مالی کنونی میسر نبود در طرح فعلی اولویت بر برطرف کردن مشکلات ترافیکی محور مذکور است ولی در طرح اولیه بیشتر به جنبه معماری توجه شده بود.
وی یکی از ویژگی‌های اصلی این پل را اجرای آن توسط یک شرکت بومی که در استان فعال است، دانست و یادآور شد: برخلاف پل سیدالشهدا، پل گلشهر توسط یک شرکت فعال در استان یعنی جهاد نصر اجرایی شده و با توجه به رزومه کاری آن، توانایی اجرای پروژه مذکور را داشته و نخستین پلی است که در کارنامه کاری خود به ثبت می‌رساند.
عضو شورای شهر زنجان به غیرنقدی بودن اجرای این پروژه و از طریق تهاتر و با واگذاری اوراق خزانه اشاره و خاطرنشان کرد: قرارداد ابلاغ شده و عملیات گمانه‌زنی و برداشت خاک در محل پروژه انجام گرفته است.
در اجرای پل گلشهر هیچ ارگانی
دخیل نیست
وی با اشاره به این‌که یکی از تفاوت‌های عمده این پل با پل سیدالشهدا که سبب بهره‌برداری از آن در مدت یک‌سال می‌شود، انجام آن توسط خود شهرداری دانست و  افزود: در پل سیدالشهدا سه ارگان دخیل بودند و اعتبارات باید از سوی این‌ها به پروژه تزریق می‌شد و تأخیر در پرداخت سهم یکی از آنها، پروژه را به تأخیر می‌انداخت.
دویران در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان بهره‌برداری از این پروژه فصول غیرکاری و سرد سال نیز لحاظ شده است یا خیر تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، پروژه 9 ماهه به اتمام می‌رسد و سه ماه نیز برای تأخیرهای پیش‌بینی نشده، در نظر گرفته شده است.
 پیش‌بینی لاین دوچرخه و پیاده در پل گلشهر
وی با بیان این‌که این پروژه فقط برای برطرف کردن مشکل ترافیکی شرق به غرب اجرایی شده و امکان گسترش آن برای محور شمال به جنوب نیز وجود دارد، بیان کرد: در این پل محور پیاده‌راه و لاین دوچرخه نیز پیش‌بینی شده است.
عضو شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که پل گلشهر در راستای اهداف طرح جامع ترافیک اجرایی می‌شود و به جز این پل سه پل دیگر باید در محورهای مختلف اجرایی شود، خاطرنشان کرد: در ابتدا اولویت نخست با اجرای پل گلشهر است و با اتمام آن پل‌های مدرس، جهاد و میدان تربیت باید در مراحل بعدی اجرایی شود.
 معارضات ملکی و تأسیساتی از دلایل اصلی تأخیر در پروژه‌هاست
در ادامه سمانه شاددل، مدير حمل و نقل و ترافيک شهرداری زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص اظهارنظر برخی از منتقدان در زمینه مدت زمان بهره‌برداری از پل گلشهر در طول یک سال و دارا نبودن استحکام لازم و استانداردهای روز و نیز توضیح در زمینه جزئیات این پروژه عنوان کرد: یکی از علل تأخیرهایی که در پروژها با آن مواجه هستیم بحث معارضات است که می‌تواند ملکی یا تأسیساتی باشد، در صورت وجود تعارض ملکی بحث تملک پیش ‌می‌آید که در پروژه پل سیدالشهدا نیز با آن مواجه بودیم و شاید حدود یک سال از زمان اجرای پروژه، اختصاص به جلب نظر مالکانی که املاک‌شان در طرح قرار داشت سپری شد و در واقع بحث تملک یک موضوع کاملاً فرسایشی است.
وی با اشاره به این‌که در پل سیدالشهدا(ع) با توجه به استعلامات انجام شده برای معارضان تأسیساتی نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود ولی در حین اجرای پروژه نیز با جابه‌جایی تأسیسات مواجه شدیم و همین عامل طراحی پروژه را نیز تحت تأثیر قرار داد و در حین اجرای کار مجبور شدیم طراحی پروژه را تغییر دهیم، ابراز کرد: از این تجربیات برای اجرای پروژه پل گلشهر نیز استفاده شد و سعی کردیم طراحی پل گلشهر به گونه‌ای باشد که ترجیحاً با هیچ کدام از این تعارضات حداقل در زمان طراحی با استعلامات انجام شده مواجه نشویم.
مدير حمل و نقل و ترافيک شهرداری زنجان در توضیح کلی پل گلشهر با بیان این‌که دو رویکرد اصلی در تقاطع گلشهر داشتیم که از حجم تردد بالایی برخوردار بود، گفت: در طراحی تقاطع‌ها دو رویکرد اصلی و فرعی وجود دارد همانند پل ولیعصر که رویکرد اصلی در این بخش مسیر شرقی- غربی و بالعکس است که بدون تداخل با تقاطع از روی سطح عبور می‌کند و رویکردهای فرعی و نیز گردش‌ها در زیر پل تأمین می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در پل گلشهر متأسفانه یا خوشبختانه دو رویکرد اصلی وجود داشت که یکی رویکرد جنوب به غرب است که از میدان بسیج به سمت بزرگراه 22 بهمن امتداد دارد و دیگری مسیر شرقی- غربی و بالعکس گلشهر است که تردد بالایی داشت از همین رو این تقاطع باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که حرکت‌ها بدون تداخل مسیر بزرگراه را طی کرده و با حداکثر ایمنی و حداقل زمان انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: در تقاطع گلشهر در مجموع 13 هزار حرکت در ساعات اوج اتفاق می‌افتاد که از این تعداد مشکلات 12 هزار حرکت با احداث تقاطع گلشهر حل می‌شود به طوری که با ایجاد پل، حرکت‌های شرقی- غربی که یکی از محورهای مهم ترددی است از روی تقاطع عبور کرده و مسیر جنوب به غرب نیز کماکان بر روی سطح بدون تداخل با مسیرهای دیگر به حرکت خود ادامه می‌دهد و راست‌گردها نیز در هر طرف تقاطع کاملاً باز است.
شاددل با تأکید بر این‌که تنها برای یک هزار حرکت باقی‌ مانده در اوج تردد در محور گلشهر از مسیر شرق به جنوب و شمال به جنوب نتوانستیم در پل گلشهر تدبیری بیاندیشیم، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی انجام شده برای تعداد هزار تردد باقی‌مانده نیز یک یوترن غیر هم‌سطح به فاصله 800 متری در غرب تقاطع در نظر گرفته شده و به عنوان دوربرگردان استفاده شود در حال حاضر این موضوع در دوربرگردان هم سطح اتفاق می‌افتد و به دلیل شکل هندسی نامناسب و عدم ظرفیت لازم هر روز شاهد گره ترافیکی در این مسیر هستیم.
وی با اشاره به این‌که شاید برخی معتقد باشند که امکان پیاده‌سازی گزینه‌های بیشتری برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد ولی باید بگویم تمامی گزینه‌هایی که مقدور بود و به ذهن ما و شرکت مشاور می‌رسید بررسی شد که نمونه‌ای از آن ایجاد یک رمپ از جنوب به غرب بود که با توجه به شیب معکوسی که مسیر بزرگراه 22 بهمن داشت این امر سبب می‌شد که طول رمپ طولانی شود که در غیر این صورت شیب مسیر 7 درصد می‌شد در حالی که شیب موجود در پل ولی عصر 4 درصد است از همین رو چنین شیب تندی برای شهر برف‌گیری مثل زنجان که شاید بخشی از سال را درگیر یخبندان شود شیب مناسبی نیست، افزود: در تقاطع گلشهر بحث میدان مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهادی مبنی بر این‌که به جای ایجاد یوترن یک هم سطح ایجاد شود تا تمام حرکت‌ها و گردش‌ها را در میدان تأمین کند به همین منظور برای یک میدانی که بتواند پاسخگوی حجم ترددها در جنوب به غرب باشد نیاز به میدانی با شعاع خیلی بزرگ بدون ایجاد گره ترافیکی بود، از سوی دیگر تأمین این میدان با شعاع ترافیکی بزرگ نیاز به تملکات قابل توجهی داشت. مدير حمل و نقل و ترافيک شهرداری زنجان در توضیح سازه‌های پل گلشهر نیز این‌گونه عنوان کرد: حوزه سازه‌ای پل به صورت epc واگذار شده است که مزیت‌های قابل توجهی از قبیل همپوشانی در طراحی و اجرا را دارد و می‌تواند ناهماهنگی‌های موجود در اجرا و نیز زمان آن را کاهش می‌دهد.
وی در توضیح این‌که آیا استانداردهای لازم در این پروژه به واسطه اتمام یک‌ساله آن رعایت می‌شود یا خیر نیز این‌گونه عنوان کرد: بخشی از طولانی شدن زمان پروژه به جابه جایی معارضان ملکی و تأسیستانی سپری می‌شد که در این پروژه سعی شده این مشکل وجود نداشته باشد موضوع دوم مربوط به طراحی بود که با همپوشانی برطرف شده و بخش سوم در این زمینه موضوع زمانبندی برنامه است، در بخش کنترل پروژه یک مسیر بحرانی پیش‌بینی می‌شود که حتی یک روز هم نباید تأخیر در اجرا داشته باشند از همین رو در صورتی که همه این مسیر‌های بحرانی از ابتدا شناسایی شده و دقت و حساسیت و پیش‌نیازهای لازم برای شروع و اتمام به موقع آن‌ها وجود داشته باشد به طور یقین در روند پیشرفت پروژه تأخیری به وجود نیامده و همشهریان اطمینان داشته باشند که تمامی موارد با رعایت استانداردها انجام می‌شود و ضمن دریافت تضامین لازم، شهرداری نیز نظارت خود را برای این پروژه به شدت اعمال می‌کند.
شاددل در توضیح تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی و ترددها در محور به واسطه اجرای پل مذکور عنوان کرد: از آنجایی که طول پل از ابتدای رمپ تا انتهای رمپ در حدود 730 متر پیش‌بینی و اجرا می‌شود که در این بین حدود 72 شمع برای پروژه پیش‌بینی شده و در حال حاضر بافت آرماتورهای شمع آغاز و کمیته فنی ترافیک روز پنج شنبه برای نحوه انحراف ترافیک در مدت اجرای پروژه برگزار شد به نحوی که کمترین مزاحمت برای همشهریان را داشته باشد.
شاددل در پاسخ به سوالی در زمینه پیش‌بینی تابلوی روز شمار برای پروژه پل گلشهر عنوان کرد: در اسناد مناقصه بر حسب تأکید شهردار پیش‌بینی لازم برای فعال بودن سه شیفته کارگاه‌های پروژه در 6 ماه نخست سال انجام شده ضمن این‌که نصب تابلوی روز شمار نیز از ضروریات پروژه بوده و در تجهیز کارگاه پیش‌بینی شده است.
باید منتظر ماند و دید که آیا با تمامی تدابیر و برنامه‌های پیش‌بینی شده پل گلشهر در مدت یک سال به پایان می‌رسد و در صورت به بهره‌برداری رسیدن چقدر می‌تواند رضایت شهروندان و نیز منتقدان منصف را از کار انجام شده به همراه داشته باشد.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx561


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»