کد خبر: 58
1396/05/07 - 19:46


جوانی 22 ساله با 16 طرح و اختراع

جک بالابر چهارچرخ را با حمایت پارک علم و فناوری و سازمان بسیج علمی ساختم

از کنار مغازه‌ها عبور می‌کنم. نگاهم به ویترین‌های رنگارنگ مغازه‌ها گره می‌خورد. برای چندلحظه‌ای می‌ایستم و نگاه می‌کنم. سپس مسیرم را پی می‌گیرم. کم‌کم مغازه‌ها رنگ می‌بازند. مغازه‌دارها دیگر لباسشان به کهنگی می‌گراید. دست‌ها و صورتشان سیاه‌رنگ شده است. جلوی هر مغازه یکی دوتا و بعضاً سه تا ماشین‌سواری پارک شده است...

پایگاه خبری صدای زنجان

تعمیرکاری مشغول صافکاری است. همسایه‌اش کاپوت ماشین را بالا زده و در حال تعمیر است. کمی آن‌طرف‌تر نوجوان خوش‌چهره‌ای جک سوسماری را به زیر ماشین هُل می‌دهد. با قدرت دستانش اهرم جک را چند بار بالا پایین می‌آورد و لاستیک سمت راننده از زمین جدا می‌شود و فاصله پیدا می‌کند. روی زمین دراز می‌کشد و خودش را به‌آرامی می‌کشد زیر کف ماشین. همه‌ نگاهم متوجه اوست! نکند خدای‌ نکرده جک رها شود و او زیر ماشین له شود؟!

استاد تعمیرکار می‌گوید هر کاری سختی‌های خودش را دارد، دیگر عادت کرده‌ایم. می‌گویند نان از دل سنگ بیرون می‌آید، ولی نان و روزی ما از زیر کوهی آهن.

کمی به فکر فرو می‌روم. به امنیت جک‌های سوسماری فکر می‌کنم. می‌گویند بیشتر این جک‌ها وارداتی هستند. جک‌های دیگری هم هستند که ضریب امنیت بیشتری دارند، اما سطح کیفی تعمیرگاه‌های مکانیک هنوز پایین است و از ابزارها و دستگاه‌های پیشرفته استفاده نمی‌شود.

از طرحی حمایت کردیم که نیاز تعمیرگاه‌های ماشین را برطرف می‌کند

عباس بابائی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان زنجان می‌گوید: در راستای حمایت از مخترعین و مبتکرین استان، در مرکز رشد شهید دکتر مجید شهریاری، طرحی با عنوان جک بالابر چهارچرخ خودرو دریافت شد. این طرح، امتیاز داوری لازم را در کارگروه تخصصی مرکز کسب کرد و در مراحل بعدی حمایت‌های مادی و معنوی در اختیار مخترع طرح قرار گرفت. آنچه در خصوص این جک بالابر مهم است: ضریب بالای امنیت، مکانیسم عملکرد و قیمت مناسب آن است.

ویژگی‌های جک بالابر ساخته‌شده در استان زنجان

علیرضا انصاری، رئیس مرکز رشد شهید شهریاری می‌گوید: جک بالابر چهارچرخ، دستگاهی برای بالا بردن ماشین برای تعویض لاستیک یا تعمیراتی است که تعمیرکار نیاز دارد به‌ تمامی نقاط کف ماشین دسترسی داشته باشد تا بتواند عیب موجود در ماشین را برطرف کند. از این جک می‌توان به‌جای چاله‌سرویس استفاده کرد. سرعت‌بالای راه‌اندازی، استفاده به‌جای چاله‌سرویس، کارکرد با بکس بادی و دریل برقی، قابلیت حمل‌ونقل و... از مزایای شاخص این جک است.

رادمهر کوهکرد مخترع جک بالابر چهارچرخ

به سراغ مخترع جک بالابر چهارچرخ خودرو می‌روم تا از اختراعش بیشتر برایمان بگوید. کوهکرد 22 سال سن دارد و هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ مکانیک دانشگاه تبریز است. تعداد طرح‌ها و اختراعاتش به عدد شانزده می‌رسد و علاقه‌ زیادی به طراحی و ساخت دستگاه‌هایی با فنّاوری برتر و کاربردی دارد. او تاکنون بالغ ‌بر 33 مقام کشوری و استانی کسب کرده و جوان پرتلاش و خلاقی است.

رویش طرح

کوهکرد برایم از زمانی صحبت می‌کند که این طرح به ذهنش خطور کرد. او به خاطرات روزهای اول اشاره می‌کند و می‌گوید: در اوایل کار با طراحی و شبیه‌سازی طرحم در نرم‌افزارهای مکانیکی امکان ساخت آن را بررسی نمودم، سپس در زمینه‌ نیاز بازار و کاربردی بودن آن تحقیق کردم. با صاحبان تعمیرگاه‌های مکانیکی مشورت و هم‌فکری کردم تا با معضلاتی که آن‌ها در استفاده از جک‌های سوسماری روبرو هستند آشنا شوم و بتوانم در دستگاه خودم این مشکلات را برطرف کنم.

دلایل طراحی و ساخت

از مخترع جوان زنجانی درباره‌ چرایی ساخت این دستگاه می‌پرسم و می‌گوید: تعمیرکاران برای تعمیرات کف ماشین باید حتماً مغازه‌شان چاله‌سرویس داشته باشد و این خود یک محدودیت برای آن‌هاست، چراکه مغازه‌های محدودی دارای چاله‌سرویس هستند. مورد بعدی امنیت پایین جک‌های سوسماری است و برای بالا نگه‌داشتن همه‌ چرخ‌های ماشین باید بیش از دو سه عدد جک سوسماری داشته باشیم؛ اما جک بالابر چهارچرخ خود همه‌ این معایب را برطرف کرده و می‌تواند ماشین را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین نگه‌داشته و تعمیرکار به تمام نقاط کف ماشین و همچنین تمام چرخ‌ها دسترسی داشته باشد.

مزایای دستگاه

رادمهر کوهکرد، مخترع جک بالابر چهارچرخ خودرو در ادامه به ویژگی‌های ممتاز دستگاهش اشاره کرد و می‌گوید: کارایی بالا نسبت به قیمت دستگاه، ضریب بالای امنیتی، امکان جابه‌جایی آسان دستگاه، حجم کم، سرعت راه‌اندازی بالا زیر سیزده ثانیه، کار کردن با دریل و بکس بادی، عدم خلاصی جک، پوشش‌دهی تمامی ماشین‌های سواری زیر چهار تُن، جایگزین چاله‌سرویس، بلند کردن قسمت عقب ماشین تا ارتفاع 1.7 متر و قسمت جلو تا ارتفاع 1.2 متر، قابلیت دسترسی به‌تمامی نقاط کف ماشین، عدم برگشت‌پذیری و کاهش تدریجی ارتفاع برخلاف جک‌های سوسماری، وزن کم، بلند کردن ماشین به‌صورت هم‌زمان به ارتفاع هشتاد سانتیمتر، دارای قسمت قفل کن جهت اطمینان بالا موقع استفاده، قابلیت مونتاژ و دمونتاژ زیر چهل‌وپنج ثانیه، استفاده در کنار خیابان، استفاده در ماشین‌های امداد جاده‌ای، دارای پین اطمینان برای رفع خلاصی، عملکرد سریع و بدون نقص و... از مزایای بارز این دستگاه هست.

عملکرد دستگاه

وی ادامه می‌دهد: این دستگاه قابلیت راه‌اندازی زیر سیزده ثانیه را دارد و از طرفی تمام این سیستم توسط یک دریل برقی یا بکس بادی کار می‌کند. جک بالابر چهارچرخ علاوه بر  سرعت‌بالا معایب دستگاه‌های هیدرولیکی اعم از نشتی، خلاصی، عملکرد وابسته به دما و... را برطرف کرده است، در واقع با استفاده از این دستگاه تعمیرگاه‌های مکانیکی، دیگر نیازی به چاله‌سرویس نخواهند داشت. همچنین خودروهای امداد جاده‌ای می‌توانند ماشین را در محل تعمیر کنند.

رادمهر کوهکرد در پایان گفتگو به حمایت‌های مادی و معنوی پارک علم و فناوری زنجان، مرکز رشد شهید دکتر مجید شهریاری و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اشاره کرده و می‌گوید: از تمام زحمات این عزیزان تشکر می‌کنم چراکه برای موفقیت و به نتیجه رسیدن این طرح همیشه همراهم بودند.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx58


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»