زهره میرعیسیخانی- طرح ملی آشنایی
با آب یا همان «سباح» مطابق با ماده 117 قانون برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز20
ساله كه جامعهاي برخوردار از سلامت را پيشبيني کرده است، برنامهریزی شد و از سال
92 به همت وزارت آموزش و پرورش در مدارس کشور به اجرا درآمد.
به گزارش صدای زنجان، این طرح یکی از راهکارهایی
است كه ميتواند به تحقق دستیابی به تکوین و تعالی هویت افراد کمک شایانی کرده و باعث
ارتقاي سلامت جسمي و رواني دانشآموزان شود.
به طور کلی این طرح ويژه دانشآموزان
پايه سوم ابتدايی سراسر كشور است که با حضور مربي در استخر، طبق برنامه و طرح درس مشخص
و شيوهنامه مربوطه طي 12 جلسه اجرا ميشود.
تاثیر این طرح بر سلامت روحی
و جسمی دانشآموز، ایجاد نشاط بین آنان، کاهش آسیبهای جسمی و ترویج برنامههای سلامت
از جمله فواید این طرح است اما اینک این طرح با مشکلات و موانعی مواجه است که فواید
این طرح را تا حدی زیر سوال میبرد.
طرح آموزش شنا به طور رسمي و
گسترده در سطح كشور تا به حال سابقه نداشته است. مطالعات انجام شده حاكي از آن است
كه بیشتر كشورهاي توسعه يافته و برخي كشورهاي درحال توسعه، آموزش شنا را در مدارس ابتدایی
به عنوان یک درس عملی کردهاند و از همین روست که کشورهایی مانند چین و آمریکا که همیشه
در المپیک بر روی سکو میروند در رشتهای مانند شنا مدالهای زیادی را بر گردن میآویزند.
اما در ایران این طرح مشکلاتی
را به همراه دارد و میطلبد تا مدیران آموزش و پرورش هر شهرستان با مساعدت اداره ورزش
و جوانان در پی ارتقای این طرح باشند.
محدودیت دسترسی به استخر در برخی
مناطق فاقد استخر یکی از مهمترین مشکلاتی است که بر سر راه این طرح وجود دارد. نرخ
بالاي تعرفه استخرهاي خصوصي در برخي مناطق كشور و محدوديت اعتبارات نیز یکی دیگر از
موانع سباح است که میتواند در کمرنگ کردن این طرح ملی موثر باشد. به این دو مانع،
مشكلات اياب و ذهاب در برخي مناطق دور دست را هم اضافه کنید تا به این نتیجه برسید
که سباح تا حدی چشمبسته به اجرا درآمده است. از مناطق حاشیهنشین و دور دست نیز دانشآموزان
زیادی برای این طرح در نظر گرفته شدهاند و این کار را مشکل میکند.
در این خصوص روزنامه صدای
زنجان با توجه به مسائل موجود بر آن شد تا وضعیت اجرای این طرح در مدارس استان
زنجان را بررسی کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان زنجان، ذبیح
الله تاراسی، در این خصوص با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح سباح در مدارس کشور و
سطح استان به صورت یک طرح اختیاری برگزار میشود، گفت: هماکنون این طرح به دلایل
مشکلاتی که با آن مواجه بود به صورت اختیاری برگزاری میشود به این طریق که مدیران
مدارس هماهنگیهای لازم را با استخر مدنظر میکنند و والدین در زمینه فرستادن کودک
به این کلاسهای آموزشی تصمیمات لازم را اتخاذ میکنند که آیا مایل به مشارکت
کودکان در این کلاسها هستند یا خیر؟
وی ادامه داد: پیش از این، طرح
«سباح» به صورت اجباری در پایه سوم برگزار میشد که به دلیل کمبود بودجه و نبودن
استخر در برخی از مناطق این طرح به صورت اختیاری درآمد تا ضمن اینکه به دلیل کاستیهای
موجود مشکلی ایجاد نشود و زمینه آموزش برای دانشآموزان فراهم آید و افرادی که
علاقهمند به یادگیری هستند در قالب این طرح بتوانند، بهره لازم را ببرند.
این مسئول با اشاره به اینکه
تامین نشدن بودجه لازم برای این طرح یکی از دلایلی بود، که موجب این شد این طرح به
صورت اختیاری در بیاید، گفت: از طرفی نبود استخر در برخی از مناطق شهری از موارد
دیگری بود که موجب به نتیجه نرسیدن این
طرح شد ضمن اینکه آموزش و پرورش استخرهای دانشآموزی ندارد و نبود استخر در برخی
از مناطق شهری و روستاها از معضلاتی بود که گریبانگیر این طرح بود.
معاونت تربیت بدنی آموزش و
پرورش در پاسخ به اینکه «استقبال از این طرح که حال به صورت اختیاری در آمده است
به چه صورت است؟» گفت: به لحاظ اینکه در این طرح مدیران مدارس با استخرها وارد
مذاکره میشوند و به لحاظ هزینهای 12 جلسه به صرفهتر از زمانی است که افراد به
صورت آزاد به استخر میروند، میشود اذعان داشت که استقبال چندان بد نیست.
وی در پاسخ به اینکه «با
توجه به مشکلاتی که در زمینه توزیع شیر در مدارس وجود دارد، مصرف شیر در مدارس تا
چه میزان میتواند در بهبود شرایط جسمانی دانشآموزان مفید باشد؟» افزود: اهمیت و
ضرورت مصرف شیر بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما آنچه اهمیت دارد این است که توزیع شیر
در مدارس علاوه بر اینکه میتواند نیاز دانشآموزان به کلسیم و ویتامینها را
تامین کند، دانشآموزان را به لحاظ فرهنگی نیز با مصرف شیر آشنا میکند و زمینه
اینکه کودکان از همان سالهای ابتدایی خود نسبت به مصرف شیر گرایش داشته باشند،
ایجاد میکند.
تاراسی افزود: در کنار این
مسئله، با وجود مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و اینکه بسیاری از خانوادهها نسبت
به تهیه شیر با مشکل مالی مواجه هستند توزیع شیر در مدارس میتوانست بخشی از
مشکلات تغذیهای موجود در این زمینه را برطرف کند تا دانشآموزان با مصرف شیر بخشی
از مواد مورد نیاز بدنشان تامین شود.
این مسئول افزود: از طرف
دیگر برخی از دانشآموزان نسبت به مصرف شیر کاهلی میکنند و یا شیر دوست ندارند که
با توزیع شیر در مدارس و اینکه همه همکلاسیهایشان شیر مصرف میکنند این دانشآموز
نیز ترغیب به مصرف شیر میشود که متاسفانه به دلیل اینکه این طرح نیز با مشکلات
تامین اعتبار مواجه شد، به مشکل برخورد.
#شنای مدارس، آموزشوپرورش