کد خبر: 3616
1399/04/06 - 13:29


تقلب در امتحانات و کیفیت تحصیلی در روزگار کرونایی

امتحانات آخر ترم بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشجو، پشت کامپیوتر نشسته یا موبایل به دست در خانه نشسته و نشان می‌دهد در طول ترمی که به صورت مجازی کلاس رفته، چه آموخته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- امتحانات آخر ترم بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشجو، پشت کامپیوتر نشسته یا موبایل به دست در خانه نشسته و نشان می‌دهد در طول ترمی که به صورت مجازی کلاس رفته، چه آموخته است.

نمی توان به راحتی گفت امسال، آزمون های پایان ترم دانشگاه ها، دغدغه ای جدی برای دانشجویان است یا برخلاف هر سال، آنها دغدغه زیادی برای آزمون دارند، چون واقعیت اینجاست که اکثر آزمون دانشگاه ها مجازی شده و مجازی شدن آزمون همانا و احتمال افزایش تقلب در آزمون، همان.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از ساده ترین نوع تقلبها، باز کردن کتاب و جزوه، در پشت مانیتور و کامپیوتر است که بتوان بر اساس جستجو در آن، جواب سئوالات را داد و اصطلاحا آزمونهای مجازی، نوعی «آزمون کتابِ باز» تلقی می شود.

شکل دیگری از تقلب هم در آزمونها آنلاین به سادگی قابل انجام است: آزمون دادن شخص دیگری به جای دانشجو. چون دانشجویان با کدمنحصر به فرد و گذرواژه وارد سایت می شود و در نهایت، می توانند وسیله الکترونیک خود را در اختیار سایرین قرار دهند تا برایشان آزمون بدهند یا از طریق الکترونیک و شبکه های اجتماعی با دیگران مشاوره کنند.

تمام این موارد و موارد دیگری که دانشجویان ممکن است به کاربگیرند، شایبه تقلب در آزمون را افزایش می دهد. با این حال، پلیس فتا هشدار داده است با متقلبان در آزمونها برخورد می کند. سرهنگ علی‌محمد رجبی از فرماندهان ارشد پلیس فتا درباره شرکت فردی دیگر به جای دانشجویان در امتحانات مجازی گفت: این موضوع یک تخلف آموزشی است و برابر آئین نامه دانشگاه و مقررات وزارت علوم با متخلفان برخورد خواهد شد. در این زمینه دانشگاه‌ها نیز تمهیدات خوبی برای جلوگیری از این اقدام داشته‌اند تا چنین موضوعی را به حداقل برسانند.

وی درباره افرادی که اقدام به درج آگهی شرکت در آزمون به جای فردی دیگر کنند نیز گفت: چنین اقدامی تخلف آشکار است و قطعا پلیس با آن برخورد خواهد کرد. به همین دلیل نیز هشدار به اندک افرادی که ممکن است چنین تصمیمی داشته باشند این است که از انجام چنین کاری صرفنظر کنند چرا که در صورت اطلاع پلیس یا شکایت افراد، حتما با آنها برخورد خواهد شد.

علاوه بر این، پلیس فتا اعلام کرده است امتحانات نهایی مجازی را رصد خواهد کرد. به گفته معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، همکاری با وزارت علوم برای رصد و برخورد با متخلفان امتحانات مجازی آغاز شده است. سرهنگ رامین پاشایی گفت: همه ساله همزمان با برگزاری امتحانات، کلاهبرداران ادعای فروش سوالات امتحان نهایی و سوالات کنکورهای سراسری را داشتند، اما ویروس کرونا باعث شد افرداد سودجو تغییر رویه دهند.

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا اظهار کرد: همه گیری ویروس کرونا باعث لغو تمامی تجمعات شد، بنابراین مقرر شد امتحانات دانشجویان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس، چندین سایت مدعی شدند می‌توانند به جای دانشجویان در تمامی امتحانات مجازی شرکت کرده و نمره قبولی بگیرند. این مقام انتظامی با اشاره به قربانی شدن دانشجویان ادامه داد: پلیس با رصد فعالیت این سایت ها، آن‌ها را شناسایی و مسدود کرده است. همچنین در بررسی‌های ما مشخص شد این افراد تنها کلاهبردار هستند و پس از دریافت مبلغی، از دسترس خارج می‌شوند و از امتحان دادن خبری نیست.

با وجود تمام این اقدامات، بسیاری از دانشگاه ها مانند خوارزمی اعلام کرده اند تمام آزمونهای پایان ترم دانشجویان را به صورت مجازی برگزار می کنند. مطابق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه خوارزمی و با توجه به افزایش شیوع بیماری کویید ۱۹ مصوب شد تمام امتحانات تمامی مقاطع در نیمسال دوم ۹۸ بصورت مجازی برگزار شود.

فراگیری آزمون مجازی به اندازه ای است که حتی دانشگاه مادری مانند دانشگاه تهران هم تصمیم گرفته است برخی آزمونهای خود را به صورت غیرحضوری برگزار کند. منتهی بعضی آزمونهای دانشگاه تهران به صورت غیرحضوری در مراکز دانشگاه پیام نور برگزار می شود، این در حالی است که خود دانشگاه پیام نور اعلام کرده تمام آزمونهایش را به صورت غیرحضوری برگزار می کند. یعنی پیام نور، آزمونهای خود را غیرحضوری و مجازی و آزمون های دانشگاه تهران را باید برگزار کند.

در اطلاعیه دانشگاه پیام نور آمده است: دروس نظری قابل ارائه در این دوره صرفا به صورت الکترونیکی و در سطح کشور/ منطقه (صرفا بر روی سامانه‌های آموزش الکترونیکی استانی یا دفتر آموزش‌های آزاد و چند رسانه‌ای) ارائه می‌شود.

در این بین، سوای تقلب در آزمون و مشکلاتی که برای کیفیت آموزشها پیش خواهد آمد، مشکلات فنی از جمله کندی و قطعی اینترنت یا حتی عدم دسترسی به وسیله مناسب برای ارائه آزمون هم برای دانشجویان، پیش آمده است.

اینجاست که دانشجویان به خوبی می دانند اگر وسط آزمون، مشکل فنی مانند قطع اینترنت به وجود آمد، باید چه کنند. پاسخی که کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به این سئوال می دهد، این است: اگر در زمان برگزاری امتحان اینترنت دانشجو به هر دلیلی قطع شد و دانشجو نتوانست امتحان خود را تکمیل کند به تشخیص استاد درس، شیوه ارزیابی مجدد دانشجو عملی خواهد بود.

اینطور که پیداست روشهای مرسوم و سنتی تقلب در آزمون یعنی نوشتن نکات درسی در کف دست و روی نیمکت، جای خود را به نکات جدیدی از جمله استخدام مشاور آنلاین یا بهره گیری از جزوه ها هنگام پاسخ دادن به سئوالات اینترنتی پایان ترم داده که بدیهی است در کیفیت آموزش دانشجویان به صورت جدی خلل وارد می کند./ 940

انتهای پیام


صدای زنجانشیوع کروناتقلب در امتحاناتامتحانات مجازی دانشگاه
sedayezanjannews.ir/nx3616


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»