کد خبر: 585
1397/03/03 - 19:46
با وجود وعده بهرهبرداری از دوخطهکردن راهآهن زنجان- تهران تا پایان ماه جاری، پروژه انتظار پول را میکشدوعدهها قطار میشوندپروژه تنها 50 درصد پیشرفت دارد
مهدی سهرابی- در حالی که معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان آبانماه سال گذشته از پیشرفت 50 درصدی پروژه دوخطهکردن راهآهن زنجان- تهران و بهرهبرداری از آن در سهماهه نخست امسال خبر داده بود، معاون امور اقتصادی استاندار دیروز از انتظار این پروژه برای تأمین اعتبار خبر داد.
جواد رحمتی، معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار در مراسم افتتاح قطار پنج ستاره فدک در مسیر زنجان- مشهد که آبانماه سال گذشته برگزار شد، عنوان کرد که کلنگزنی پروژه دوخطهکردن راهآهن زنجان- تهران سال 95 انجام شده و از سال 96 با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و در سهماهه نخست سال 97 به بهرهبرداری میرسد.
این وعده رحمتی در حالی است که معاون امور اقتصادی استاندار دیروز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که دولت 300 میلیارد تومان به پیمانکار پروژه بدهکار است و برای تکمیل آن بهدنبال منابع مالی هستیم و با توجه به ابراز نگرانی معاون استاندار این یعنی عدم بهرهبرداری تا پایان سهماهه نخست امسال مگر اینکه قطار پول به ایستگاه زنجان برسد.
بنابر اعلام فرامرز نیکسرشت از آنجایی که بدهی دولت به پیمانکار پروژه 300 میلیارد تومان است وزیر راه قول پیگیری این مبلغ را از سازمان برنامهریزی داده است. این پروژه جزو پروژههای ملی محسوب میشود که امیدواریم موضوع مالی این پروژه هرچه سریعتر حل شود چونکه این مبلغ سنگین توسط پیمانکار هزینه شده و هنوز یک ریال به آن پرداخت نشده است.
وی گفت: وزیر راه از ما در خواست کرد که از طریق مجمع نمایندگان استان پیگیری کنیم و خودشان نیز از طریق سازمان برنامهریزی برای تأمین اعتبار پیگیری میکنند.
نیکسرشت با بیان اینکه امیدواریم این پروژه جزو اولویتها قرار بگیرد و از سایر منابع این مبلغ تأمین شود، ابراز کرد: احساس نگرانی میکنیم و امیدواریم این مشکل بهزودی حل شود.
گرچه معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار از کلنگزنی پروژه در سال 95 خبر داده بود اما استاندار سابق زنجان نیز در نشست خبری آبانماه سال 93 گفته بود که اجرای این پروژه از اواخر فصل بهار ۱۳۹۴ آغاز میشود اما تا سال 95 به طول کشید.
استاندار سابق زنجان در مورد دوخطهکردن راهآهن تهران- زنجان عنوان کرد که در آبانماه سال 93مناقصه قطعه کرج- قزوین برگزار شده و قطعه زنجان- قزوین نیز در حال بازنگری و بررسی است. زمستان امسال (سال 93) اسناد مناقصه قطعه زنجان- قزوین که طول آن 171 کیلومتر است، آماده و عملیات اجرایی آن از اواخر بهار آغاز میشود که اجرای این پروژه 2 سال به طول میانجامد، یعنی بنا بر گفتههای استاندار سابق زنجان حداقل قطعه زنجان- قزوین این پروژه باید تا پایان سال گذشته به بهرهبرداری میرسید.
انصاری مطرح کرد: مطالعات انجام شده در این حوزه حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از مسیر برای دوخطهکردن در کنار مسیر فعلی امکانپذیر بوده و با وجود زیرساختهای موجود، هزینههای تملک کاهش پیدا میکند.
البته وعدهها برای بهرهبرداری از این پروژه تنها به مسئولان استان ختم نمیشود. مدیرعامل راهآهن شمالغرب کشور نیز خرداد سال 95 در همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه که در سالن همایشهای بینالمللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، از افتتاح آن در سال گذشته خبر داده و گفته بود که به منظور افزایش ظرفیت خطوط و افزایش سرعت، استفاده از خط دوم در محور زنجان- تهران در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است که طبق زمانبندی انجام شده تا پایان سال ۹۶ خط دوم مسیر ریلی زنجان- تهران به بهرهبرداری میرسد.
علی خدایی بهمنماه سال گذشته با وجود عملی نشدن وعده بهرهبرداری تا پایان سال 96 اعلام کرد که خوشبختانه پروژه از زمان پیشبینیشده جلوتر است و با اقدامات صورت گرفته امروز شاهد ریلگذاری در منطقه هستیم.
خدایی با اشاره به اینکه امیدواریم سال آینده (سال 97) بتوانیم از این پروژه بهرهبرداری کنیم، خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از این پروژه علاوه بر توسعه منطقه، نقش تأثیرگذاری در کاهش میزان بارمحوری خطوط، کاهش ترافیک خطها، زود رسیدن قطارها به مقصد و صرفهجویی در مصرف سوخت دارد.
وی یادآور شد: در ایستگاه راهآهن خرمدره علاوه بر پاسگاه که به بهرهبرداری رسید، احداث سکو و زیرگذر و نیز و ایجاد پلهبرقی در ایستگاه نیز در دست انجام است.
از سویی دیگر معاون فنی و زیر بنایی راهآهن شمالغرب اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که زیرسازی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه در بخش «زنجان - قزوین» به پایان رسیده در حالی که پروژه «قزوین - تهران» در زیرسازی و روسازی با پیشرفت ۹۵ درصدی همراه است.
منوچهر صفری وعده داد که اگر مشکل معارضات تاکستان برطرف شود میتوان انتظار داشت تا اواسط سال آینده (سال 97) پروژه در قسمت زنجان- قزوین به بهرهبرداری برسد در حالی که تا آن تاریخ برای انجام این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده بود و پیشبینی میشد تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه مورد نیاز باشد.
معاون فنی و زیر بنایی راهآهن شمال غرب خاطرنشان کرد: پروژه دوخطه کردن قزوین تا تهران یک پلاک آن در حوزه نگهداری راهآهن منطقه شمال غرب هست و مابقی آن مربوط به راهآهن تهران است.
وی ادامه داد: در حوزه قزوین زیرسازی و روسازی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی را داشته اما افتتاحیه با اتمام پروژه محور «زنجان - تهران» همزمان انجام میشود.
وی یادآور شد: محور «زنجان - قزوین» ۱۷۱ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان است که یک معارض در محدوده تاکستان وجود دارد و اگر برطرف شود اواسط سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
بر اساس گفتههای مسئولان استانی و خارج از استان حداقل قطعه زنجان- قزوین پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان به تهران باید تا پایان سال گذشته به بهرهبرداری میرسید اما بنا بر گفتههای معاون امور اقتصادی استاندار زنجان و با توجه به بدهی 300 میلیارد تومانی دولت به پیمانکار پروژه باید انتظار رسیدن قطار پول به ایستگاه زنجان را کشید.
بنا بر اعلام مسئولان در دیماه سال گذشته حدود 50 تا 60 میلیارد تومان از محل منابع ملی برای این پروژه هزینه شده است و از طرفی 650 میلیارد تومان نیز برای تکمیل آن نیاز است، در کنار این موضوع که دولت 300 میلیارد تومان هم به پیمانکار ان پروژه پرداخت کند.
در این شرایط نباید انتظار داشت صدای قطار خط دوم راه آهن زنجان- تهران به این زودیها به گوش برسد.
اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx585