کد خبر: 595
1397/03/08 - 19:46


گزارش صدای زنجان از وضعیت نامشخص اعزام زائران به حج تمتع از فرودگاه زنجان

پرواز زنجان- عربستان در هواست

پایگاه خبری صدای زنجان
الهام احمدی- «لغو امتیاز ایستگاه پروازی زنجان» خبری بود که دیروز رسانه‌های استان به نقل از مدیر حج و زیارت استان عنوان کردند.
ماجرا از این قرار است که شرکت هواپیمایی ایران ایر از شرکت صعودی که امسال مسئول جابه‌جایی حجاج ایرانی را به حج تمتع بر عهده گرفته برای انجام خدمات هندلینگ در فرودگاه زنجان درخواست 40 هزار دلار کرده است و از قرار معلوم شرکت صعودی نیز زیر بار نرفته و عنوان کرده که نرخ بلیت‌های ارائه شده ثابت است و امکان پرداخت مازاد را ندارند. بر همین اساس بنابر گفته‌ها، این میزان هزینه را یا سازمان حج و زیارت باید پرداخت کند یا زائر.
مدیرحج تمتع استان هم در مصاحبه‌ای عنوان کرده که سازمان حج و زیارت چنین مبلغی را در بودجه خود پیش‌بینی نکرده است و امکان پرداخت آن را ندارد و طبق قراردادی که مابین زائر و حج و زیارت منعقد شده، امکان دریافت آن از زائر نیز وجود ندارد.
در این میان بنابر گفته مدیرحج تمتع استان، ایران ایر نیز مبلغ 40 هزار دلاری را برای استقرار دستگاه (اف ام سی) که برای بارگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد طلب کرده است در حالی که طبق برآورد انجام شده، این میزان هزینه نامعقول است و بر همین اساس نتیجه نهایی به گفته این مسئول باید تا 24 ساعت آینده مشخص شود.
در این میان دو راه وجود دارد؛ یا ایران ایر از تقاضای 40 هزار دلاری خود منصرف شده و میزان آن را معقول می‌کند یا این‌که زائران حج تمتع زنجانی باید برای اعزام خود به ایستگاه پروازی تهران یا تبریز برود که این موضوع نیز برای بسیاری از زائران که سن بالایی نیز دارند امکان‌پذیر نیست، بر همین اساس برای آگاهی از کم و کیف این موضوع نظرات مسئولان مرتبط را در ادامه می‌خوانید.
فرامرز بابایی، مدیر حج و زیارت استان در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه تعیین تکلیف زائران حج تمتع عنوان کرد: من اصرار دارم که ایران ایر از زیاده‌خواهی‌های خود دست بردارد و ایستگاه پروازی زائران حج از فرودگاه زنجان انجام شود چرا که 4 سال است زائران از ایستگاه زنجان به حج اعزام می‌شوند.
نامه استاندار به وزیر راه
وی در پاسخ به اقدامات انجام شده در راستای برطرف کردن مشکلات به وجود آمده نیز بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از مقامات استانی، استاندار زنجان با ارسال نامه‌ای به وزیر راه درخواست برطرف شدن این مشکل را داده است از سوی دیگر فریدون احمدی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز با وزیر در همین زمینه ملاقات حضوری داشته است.
مدیر حج و زیارت استان با اشاره به این‌که قرارداد سازمان حج و زیارت با زائران، پرواز ایستگاه به ایستگاه است، خاطرنشان کرد: در صورتی که زائران از ایستگاه پروازی تهران و یا تبریز به حج اعزام شوند به ضرر استان و زائر تمام می‌شود.
یک ریال نیز از زائر دریافت نمی‌شود
وی در زمینه مطالبه 40 هزار دلاری شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز این‌گونه عنوان کرد: «حتی یک ریال نیز از زائر دریافت نمی‌شود چرا که قرارداد با زائر به صورت ایستگاه به ایستگاه منعقد شده و در صورتی که به احتمال خیلی ضعیف اعزام زائر از ایستگاه هوایی تهران انجام شود، زائر خود باید در ایستگاه حضور یابد و این انتقال به وسیله سازمان حج و زیارت انجام نمی‌شود.»
بابایی با تأکید بر این‌که زائران هیچ‌گونه دل نگرانی را به خود راه ندهند و سازمان حج و زیارت نیز این اطمینان را به آن‌ها می‌دهد که تمام تلاش خود را در راستای برطرف کردن این مشکل انجام ‌‌دهد، ابراز کرد: اگر ایران ایر تا 24 ساعت آینده و زمان عقد قرارداد نهایی، از خواسته خود عقب‌نشینی نکند، علاوه بر از دست رفتن ایستگاه پروازی فرودگاه زنجان، زائران نیز باید از فرودگاه تهران یا تبریز اعزام شوند.
سوءاستفاده شرکت ایران ایر از انحصاری بودن بازار
مدیر حج و زیارت استان زنجان با بیان اینکه این شرکت هواپیمایی از انحصاری بودن بازار سوءاستفاده می‌کند، گفت: امسال توسط رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و وقتی ما می‌خواهیم از شرکت هواپیمایی داخلی استفاده کنیم نباید آن‌ها از انحصاری بودن سوءاستفاده کنند.
وی در ادامه تأکید کرد: در صورتی که ایران تحریم نبود، شرکت‌های هواپیمایی حاضر در کشورهای همسایه متقاضی پر و پا قرص مشارکت با این سازمان بودند، اما انحصاری شدن شرایط، زمینه این مشکل را فراهم کرده است.
بابایی خاطرنشان کرد: حج و زیارت استان اعلام کرده حاضر است هزینه جابجایی موقت تجهیزات هلدینگ را که حدود 50 میلیون ریال است تقبل کند، اما ایران ایر با این پیشنهاد مخالف است.
پیشرفت استان در گرو تجهیز فرودگاه زنجان
وی به ضرورت تجهیز فرودگاه زنجان اشاره و یادآور شد: اگر خواستار پیشرفت استانیم باید فرودگاه زنجان را تجهیز کنیم که خرید تجهیزات هلدینگ نیز از آن جمله است تا در سال‌های آینده با چنین مشکلاتی دست به گریبان نباشیم.
وی در ادامه به افزایش تعداد کاروان‌های حج تمتع نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال 12 کاروان از زنجان به سوی حج تمتع اعزام می‌شوند که این میزان در سال گذشته 10 کاروان بود.
مدیر حج و زیارت استان با اشاره به این‌که یک هزار و 600 نفر شامل یک هزار و 560 زائر و 40 نفر عوامل، امسال از زنجان به حج تمتع اعزام می‌شوند، یادآور شد:این آمار نسبت به سال گذشته 300 نفر افزایش یافته و به طور میانگین، سن زائران نیز در حدود 60 سال برآورد می‌شود.
در ادامه محمد قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان در پاسخ به صدای زنجان در زمینه لغو امتیاز ایستگاه پروازی زنجان این‌گونه عنوان کرد:« موضوع لغو امتیاز در میان نیست، امسال قرار است هواپیمای صعودی حجاج را از فرودگاه زنجان منتقل کند، هندلینگ این پرواز از سوی شرکت هواپیمایی ایران ایر(همای سابق) انجام می‌شود چون ایستگاه پروازی در فرودگاه زنجان ندارند، هزینه 40 هزار دلاری از صعودی که بیشتر از نرخ معمولی است برای انجام خدمات هندلینگ درخواست کرده که این موضوع در حال حاضر محل اختلاف بوده و با رایزنی‌های لازم برطرف می‌شود.»
درخواست هزینه 40 هزار دلاری ایران ایر غیر معقول است
وی ابراز کرد: درخواست هزینه 40هزار دلاری از سوی ایران ایر غیر معقول بوده و قبول نداریم که برای ارائه خدمات، این میزان هزینه مورد نیاز باشد از سوی دیگر هواپیمای صعودی برای بلیت‌های خود نرخ ثابتی را تعیین کرده و به هیچ عنوان حاضر نیست بیش از آن میزان، پولی پرداخت کند.
برقراری مجدد پرواز زنجان-مشهد
مدیر فرودگاه زنجان در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه لغو پروازهای مشهد و اقدامات فرودگاه برای برقراری مجدد این پروازها خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا پروازهای مجدد به مشهد مجدد برقرار شود که تا چند روز آینده این موضوع نهایی می‌شود.
وی ضمن انتقاد از عدم فعالیت بخش خصوصی در زنجان برای پروازهای مورد نظر همانند پرواز زنجان- مشهد بیان کرد: پیش از این نیز پرواز زنجان- مشهد به وسیله بخش خصوصی خارج از استان انجام می‌شد و در حال حاضر نیز با اقدامات انجام شده، برقراری مجدد پروازهای زنجان- مشهد به وسیله بخش خصوصی خارج از استان انجام می‌شود که پروازها به صورت چارتری بوده و فروش بلیت‌های آن توسط آژانس‌های هواپیمایی داخل استان انجام می‌شود.
قاسمی با اشاره به این‌که آژانس‌های داخل استان می‌توانند با تشکیل تیم کامل و قوی، این پروازها را عهده‌دار شده و از سود حاصل از آن نیز بهره‌مند شده و پروازهای داخل استان را فعال کنند، یادآور شد: متأسفانه نبود آژانس قوی هواپیمایی در داخل استان، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه تعیین مشوق‌های لازم برای آژانس‌های داخل استان به منظور حضور فعال در انجام پروازها گفت: «به منظور فعالیت آژانس‌ها در این بخش نیازی به تعیین مشوق‌ نیست چرا که برای انجام یک فعالیت اقتصادی کاملاً سودده، نیازی به تعریف مشوق نیست از همین رو پرواز زنجان- مشهد نیز سود و منفعت معقول خود را دارد.»
آژانس‌های داخل استان ریسک‌پذیر نیستند
مدیر فرودگاه زنجان یکی از دلایل عمده عدم تمایل فعالیت آژانس‌های استان را پایین بودن قدرت ریسک‌پذیری عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه آژانس‌های استان به درآمد ناچیزی که از محل فروش بلیت‌ها حاصل می‌شود راضی هستند و اقدامی برای انجام پروازهای داخلی همانند زنجان- مشهد نمی‌کنند.
وی در زمینه فعال شدن بخش خصوصی در انجام پروازها به ضرورت ورود ارگان‌های فعال در حوزه گردشگری استان اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه از سوی نهادهای مرتبط انجام نشده است.


اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx595


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»