صدای زنجان- گرچه پیگیری رانندگان
ناوگان حملونقل بار در ماههای گذشته سبب مرتفع شدن برخی مشکلات این قشر شد اما
بحث مربوط به توزیع لاستیک همچنان حاشیههای خود را دارد.
اواخر ماه گذشته بود که مدیرکل
راهداری و حملونقل جادهای استان از توزیع 756 حلقه لاستیک برای رانندگان ناوگان
حمل و نقل کالا در استان خبر داد و اظهار کرد که با توجه به مطالبات رانندگان حمل و نقل و کالا و پیگیریهای
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، حواله حمایتی لاستیک از ماه گذشته در استان
با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و تشکلهای صنفی رانندگان و عاملان فروش آغاز و توزیع لاستیک بین رانندگان در حال انجام است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بیشترین
درخواست این رانندگان در زمینه توزیع لاستیک بود، افزود: با توجه به گران شدن بی
ضابطه و دلالی و کاهش توزیع با هدف گران شدن تایر مقرر شد لاستیکهای مورد نیاز
خودروهای حمل بار و مسافر از این پس با صدور حواله از انجمنهای صنفی رانندگان و
توسط نمایندگان فروش عرضه شود و میزان
سهمیه اختصاصیافته برای توزیع لاستیک براساس اولویتبندی شهرهای کشور و بر مبنای
میزان فعالیت در حوزه حملونقل جادهای و حجم کالای جابهجاشده در شهرهای مذکور
صورت گرفته است.
طبق اظهارات دست نشان براساس ثبت نام
رانندگان وسایل نقلیه حمل کالا درخواست لاستیک مورد بررسی قرار گرفته و حواله
لاستیک برای متقاضیان صادر میشود که در این راستا 9 عامل فروش رسمی در استان مشخص
شده است و توزیع کنندگان و عاملین فروش حق فروش خارج از معرفینامه را ندارند و در
صورت مشاهده، تخلف آنان مصداق عرضه خارج از شبکه مجاز محسوب و با متخلفان برخورد
قانونی میشود.
مدیرکل
راهداری و حملونقل جادهای استان با
بیان اینکه مالکان ناوگان باری میتوانند با دریافت حواله از طریق تشکلهای صنفی
به عاملین فروش لاستیک درسطح استان مراجعه و نیاز ناوگان خود را تامین کنند که در
این رابطه دریافت حواله براساس پیمایش و محل ثبت کارت هوشمند است.
اظهارات دست نشان درحالی است که فتحی
دبیر انجمن صنفی رانندگان خودروهای سنگین زنجان از کمبود لاستیک برای توزیع خبر
داده و در گفتوگو با صدای زنجان ابراز میکند: میزان لاستیک توزیع شده بسیار کمتر
از تقاضای رانندگان بوده و از پنج شنبه دو هفته پیش لاستیک برای توزیع در بین
رانندگان نداریم.
در این باره یوسف خانمحمدی خزانهدار
انجمن صنفی رانندگان خودروهای سنگین استان و از رانندگان با سابقه با اشاره به
اینکه نحوه توزیع طبق دستورالعمل سازمان صورت میگیرد و بر اساس اعلام عاملین فروش
حواله برای رانندگان صادر میشود که در این رابطه از پنجشنبه هفته گذشته عاملین
فروش استان لاستیکی برای عرضه ندارند و امروز و فردا میکنند.
خزانهدار انجمن صنفی رانندگان
خودروهای سنگین استان اضافه میکند: تعداد عاملین فروش در استان بسیار کم است و
همین امر سبب شده است که از ابتدا تاکنون تنها بالغ بر 400 حلقه لاستیک در شهرهای
زنجان، طارم و ماهنشان توزیع شود که این میزان در مقابل تقاضای رانندگان بسیار کم
است.
لاستیکهای چینی درجه3 نیز کمیاب شده است
توزیع لاستیکهای درجه 3 چینی موضوع
دیگری است که خانمحمدی به آن اشاره کرده و بیان میکند: اوایل اجرای طرح قرار بود
لاستیکهای ایرانی به صورت حوالهای عرضه شود و چند عامل نیز اعلام کردند که
لاستیک ایرانی عرضه میکنند اما در وضعیت فعلی و در مقابل درخواست رانندگان حتی
لاستیکهای چینی درجه3 نیز برای عرضه وجود ندارد.
خانمحمدی به کمبود لاستیک در بازار
آزاد نیز اشاره کرده و میگوید: حتی در بازار آزاد نیز لاستیک برای عرضه وجود
ندارد و رانندگان برای خرید از بازار آزاد با مشکل مواجه هستند. بایستی نهادهای
نظارتی وارد شوند که چرا یکباره لاستیک در بازار کمیاب شده و اگر عدهای این
لاستیکها را احتکار کردهاند بایستی با این افراد برخورد شود.
فتحی دبیر انجمن صنفی رانندگان
خودروهای سنگین زنجان نیز در رابطه با توزیع لاستیکهای ایرانی و چینی اضافه میکند:
با حوالههای صادر شده رانندگان تنها میتوانند لاستیک ایرانی خریده و لاستیک
خارجی توزیع نمیشود این درحالی است که بیشتر لاستیکهای مورد استفاده خودروها از
جنس خارجی است که با تغییرات قیمت ارز، قیمتها به طور جهشی افزایش داشته اما نمیتوان
به طور قطع گفت که لاستیکهای درجه 3 عرضه شده است واین نظر برخی از رانندگان است.
دبیر انجمن صنفی رانندگان خودروهای
سنگین زنجان یکی دیگر از مشکلات در توزیع لاستیک را پرداخت نقدی دانسته و میگوید:
در وضعیت فعلی و رکود میزان بار کاهش یافته است و برخی از رانندگان تنها ماهانه یک
مورد جابه جایی بار دارند توان پرداخت نقدی 2 تا 3 میلیون را ندارند و متاسفانه
این یک فشار بر روی این افراد است آنهم در شرایطی که قیمت لاستیک خودروها در بازار
نیز 10 درصد رشد داشته است.
در مقابل گرانی ایجاد شده نظارتی جدی وجود ندارد
از
سوی دیگر رانندگان علاوه بر افزایش قیمت لاستیک به افزایش سایر هزینهها اعتراض
داشته و بالا رفتن دستمزدها و قطعات را مطرح کردند و اینکه در مقابل این حجم از
گرانی ایجاد شده نظارتی جدی وجود ندارد و تعمیرگاهها، قطعهفروشان و
تراشکاران هریک طبق سلیقه خود قیمتگذاری دارند.
در
این باره فتحی به افزایش هزینههای خدمات تعمیراتی در ماههای اخیر اشاره و
خاطرنشان میکند: هزینه تعویض روغن یک خودروی سنگین بالای 50 درصد افزایش داشته است و برای تعمیر
موتور نیز بایستی مبلغ بالای چند میلیون هزینه شود.
فتحی
میگوید: هر کارگاه و تعمیرگاهی برای خود نرخی را بابت دستمزد تعیین میکند که هیچ
معیاری ندارد و در این شرایط نه از سوی دولت و نه از سوی اصناف نظارتی بر روی نرخها
وجود ندارد، در حالی که نرخ کرایه کامیون کاملاً مشخص است و از همه بخشها بر آن
نظارت میشود.
دبیر انجمن صنفی رانندگان خودروهای
سنگین زنجان با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات رانندگان و عمل به وعدههای داده شده
ابراز میکند: بارها و بارها مشکلات کامیونداران و رانندگان خودروهای سنگین زنجان
به گوش مسئولان رسانده شده است و قبول دارم که این معضلات و مشکلات تنها مربوط به
رانندگان زنجانی نبوده و در تمام کشور وجود دارد طبیعی است که در این مدت کوتاه
امکان اینکه همه مشکلات به طور کامل حل و فصل شود وجود ندارد اما درخواست ما این است که مسئولان پیگیر این
مطالبات باشند
فتحی با بیان اینکه 667 نفر عضو این
انجمن هستند، عنوان میکند: در کنار هزینههای بالای نگهداری و تعمیرات، بالا رفتن
هزینهها سبب شده تا عایدی چندانی نصیب رانندگان نشود و با رسیدن به سن بازنشستگی
نیز حداقل پایه حقوق به این افراد تعلق میگیرد که مبلغ یک میلیون و 200 تا 300
هزار تومان کفاف مخارج زندگی را نمیدهد.
پیشنهاد خرید لوازم
یدکی پرمصرف با قیمت مصوب و بدون واسطه
فتحی با پیشنهاد ارائه نرخ دولتی برای
خرید لوازم
یدکی پرمصرف میگوید: برای کمک به رانندگان و دارندگان خودروهای سنگین پیشنهاد
داریم تا نمایندگیهای مجاز بر اساس نیاز بخش حملونقل با قیمت مصوب و بدون واسطه
اقدام به فروش لوازم یدکی پر مصرف کنند.
قابل
ذکر است که موضوع پیشنهادی رانندگان برای تامین لوازم یدکی پر مصرف به گفته رئیس
سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، مورد موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار
گرفته و آمادگی خود را برای واردات لوازم یدکی پر مصرف کامیونها بدون واسطه اعلام
کرده است.
خانمحمدی
در پاسخ به سوال صدای زنجان در خصوص نظر رانندگان درباره عرضه لوازم یدکی پر مصرف
بهصورت حوالهای و بدون واسطه با بیان اینکه بایستی سازو کارها برای تسهیل
استفاده از حواله در سایر شهرها نیز فراهم شود، عنوان میکند: مشکل ایجاد شده در
توزیع لاستیک نباید دوباره پیش بیاید و بایستی تعداد عاملین فروش افزایش یابد و
امکان خرید برای رانندگان خودروهای سنگین در سایر شهرها فراهم شود و رانندگان در
موقعیتهای اضطراری بتوانند از نرخهای دولتی بهرهمند شوند.
یکی
دیگر از درد دلهای رانندگان، روند نوسازی و ارائه تسهیلات است که در این باره
بسیاری از رانندگان به افزایش یکباره و جهشی قیمتها اعتراض داشته و این قیمتها
را متناسب با تسهیلات ارائه شده نمیدانند.
در
این باره دبیر انجمن صنفی رانندگان خودروهای سنگین زنجان معتقد است دولت باید در
این زمینه شرایط را برای رانندگان سهل کند تا بتوانند از این تسهیلات برای نوسازی
خودروهای خود که تعدادی از آنها دارای عمر بالای 50 سال هستند استفاده کنند و با
تغییر شرایط و بالا رفتن قیمت خودروها راهکارهای جدید ارائه شده و مبلغ تسهیلات
بیشتر شود.
فتحی
میگوید: به هر حال مشکلات کامیونداران تنها به امروز مربوط نبوده و انتظار ما از
دولت این است که با اتخاذ تدابیر ویژه و پیشگیرانه طوری برنامهریزی کند که
مشکلات رفع شده و مشکلات دیگری نیز بر این مشکلات اضافه نشود.
#لاستیک
حوالهای، رانندگان زنجان، دستنشان