کد خبر: 7535
1400/02/02 - 9:47


گفت‌وگو با شاعر کتاب سبز روشن؛

شعر خوب شفابخش است

«حسن خلجی» کتاب جدید خود را این گونه معرفی می‌کند: سبز روشن حاوی چهل غزل عاشقانه و اجتماعی ست که آخرین روزهای اسفندماه ۹۹ توسط انتشارات شانی منتشر شد البته یک کتاب دیگر در سال ۱۴۰۰ منتشر خواهم کرد که از جزئیاتش فعلا چیزی نخواهم گفت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کتاب «سبز روشن» سومین کتاب شاعر جوان زنجانی با نام حسن خلجی است. این شاعر پیش از این دو کتاب دیگر با عناوین «زبانزد» و «خوش به حال او» را به چاپ رسانده است و «سبز روشن» در واقع سومین مجموعه غزل این شاعر جوان است که به تازگی توسط نشر شانی به چاپ رسیده است.

«حسن خلجی» کتاب جدید خود را این گونه معرفی می‌کند: سبز روشن حاوی چهل غزل عاشقانه و اجتماعی ست که آخرین روزهای اسفندماه ۹۹ توسط انتشارات شانی منتشر شد البته یک کتاب دیگر در سال ۱۴۰۰ منتشر خواهم کرد که از جزئیاتش فعلا چیزی نخواهم گفت.

وی ادامه می‌دهد: موضوع شعرهای «سبزِ روشن» اغلب عاشقانه است، اما چند غزل کوتاه اجتماعی هم در مجموعه دیده می شود که خواندن این غزل‌ها در میان غزل‌های عاشقانه خالی از لطف نخواهد بود.

«سبز روشن» از رنگ‌های مورد علاقه‌ من است

این شاعر دلیل نام‌گذاری این کتاب به عنوان سبز روشن را علاقه خود به این رنگ می‌داند و اظهار می‌کند که «سبز روشن» از رنگ‌های مورد علاقه‌ من است که سعی کرده‌ام در شکلِ رنگ چشم آورده استفاده کنم و در واقع در اولین غزل این کتاب و از طرح جلد کتاب مخاطب در می‌یابد که سبز روشن به رنگ چشم اشاره دارد.

خلجی معتقد است که برای کسی که غزل می‌‌سراید، شناخت و مطالعه شعر کلاسیک از واجبات است، بدون خوانش سعدی و صائب و حافظ و عطار ودیگر شاعران کار شاعر دشوار است.ضمن اینکه هر چه شناخت شاعر از شعر کلاسیک بیشتر باشد احتمال موفقیت و نتیجه گرفتن او نیز بیشتر خواهد شد.

شاعر به غیر از کشف و خلق زیبایی کار دیگری ندارد

شاعر کتاب «سبز روشن» در پاسخ به سوال اینکه «شاعر چه رسالتی در شعرهایش دارد؟ و آیا اصلا موظف است که رسالتی را دنبال کند؟» می‌گوید: اگر از من این سوال را می‌پرسید، اذعان کنم که شاعر به غیر از کشف و خلق زیبایی کار دیگری ندارد. یعنی رسالت شاعر، شناساندن، کشف و آفرینش مفهوم زیبایی ست، نه بیشتز از این!

این شاعر، در خصوص گرایش خود به قالب غزل اذعان می‌کند که پس از گذشت چند صد سال از عمر غزل، این قالب همچنان پرطرفدارترین قالب شعر فارسی ست، شاید به دلیل گسترده بودن مخاطب است که بخش قابل توجهی از شاعراندر این قالب طبع آزمایی می‌کنند‌ که من نیز از این قاعده مستثنی نیستم.

عشق هیچ گاه و در هیچ زمانی کمرنگ نشده

وی ادامه می‌دهد: حالِ غزل فارسی در زنجان خوب است، دوستانم در تک‌تک شهرهای زنجان در غزل خوش می‌درخشند، و بی شک نام و آوازه‌ مرحوم استاد منزوی پشتوانه عظیمی و عزیزی برای شعر زنجان است.

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید که «مساله عشق؛ امروز در بطن جامعه کمرنگ‌تر شده است و اگر این چنین است آیا این موضوع در غزل‌های عاشقانه امروز اثر گذاشته است؟» اظهار می‌کند: به عقیده من، عشق هیچ گاه و در هیچ زمانی کمرنگ نشده و نخواهد شد و من معتقدم که شاعری که عشق در شعرهایش فاخر و اعلا در جریان است، زنده یاد استاد حسین منزوی ست.

پشیمانی شاعر از انتشار شعرهای نوجوانی خود

خلجی در پاسخ به این سوال که «آیا پیشنهاد می‌کنید که شاعران از همان ابتدا اشعار خود را به چاپ برسانند یا نه معتقدید که یک شاعر باید به دوره کمال شعری خود برسد و سپس اقدام به چاپ آثار خود کند؟» می‌گوید: بزرگترین ضربه‌ای که یک شاعر می تواند به خودش بزند همین است که شعرهای ۱۵ تا ۲۰ سالگی‌اش را به چاپ برساند، قطعا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از این کارش پشیمان خواهد شد. هر چند معتقدم شاعر در هر سن و سالی در چاپ مجموعه شعر باید هوشمندانه عمل کند تا ضریب خطایش کمتر شود‌.

شعر خوب شفابخش است

 او در پایان از دغدغه‌های خود می‌گوید و اظهار می‌کند که دغدغه یک شاعر همیشه شعر است. امیددارم روزهای خوبِ بهتر از این برای شعر و ادبیات فرابرسد و شعر بیشتر میهمان دل مردم باشد، اساسا اعتقاد دارم شعر خوب شفابخش است و به همین جهت امیدوارم که شعر خوب حال بد جامعه امروز را تغییر بدهد. 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسن خلجیسبز روشنغزل
sedayezanjannews.ir/nx7535


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»