کد خبر: 7546
1400/02/05 - 16:54


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

ورود کرونای هندی محتمل است

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع کرونا هندی اظهار کرد: براساس خبرهای اعلام شده این ویروس رفتار و تاثیرات متفاوتی دارد و میزان واگیری، سرعت انتشار و مرگ و میر آن بیشتر از کرونا بوده و یک هشدار برای سراسر جهان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع کرونا هندی اظهار کرد:  براساس خبرهای اعلام شده این ویروس رفتار و تاثیرات متفاوتی دارد و میزان واگیری، سرعت انتشار و مرگ و میر آن بیشتر از کرونا بوده و یک هشدار برای سراسر جهان است.

وی تصریح کرد: زمانی که کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد کسی تصور نداشت که این ویروس جهان را درگیر کند ولی هم اکنون این بیماری در سراسر جهان منتشر شده و کرونای انگلیسی هم اینگونه بود و باید تصور داشت که ویروس هندی نیز در زمان بسیار کوتاهتری به ایران برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: با توجه به روابطی که هند با کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و افغانستان دارد هشدار جدی برای ایران است و تجارب 14 ماهه گذشته نشان می‌دهد این ویروس نیز همانند ویروسهای دیگر به کشور می‌رسد.

این مسئول با اشاره به کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس در زنجان خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزیهای انجام شده هفته جاری برای اولین داوطلبینی که برای واکسیناسیون داوطلب شدند، واکسینه میشوند.

قزلباش در ادامه گفت: ثبت نام در این کارآزمایی به صورت فراخوان بوده که می‌بایست حدود 3 هزار 500 نفر در استان زنجان مورد مطالعه قرار بگیرند.

به گفته این مسئول این طرح در فاز مطالعاتی بوده و به منظور برسی میزان کارایی و عوارض ممکن واکسن کووپارس بر سنین مختلف انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین اطلاعات بدست آمده تاکنون عمده افرادی که در این آزمایش شرکت می کنند، مشخص شده است.

در استان 11 درصد افراد دوباره به کرونا مبتلا میشوند

وی در ادامه با اشاره به علت اینکه چرا برخی از بیماران برای چندمین بار مبتلا به کرونا میشوند، افزود: برخی از افراد تصور دارند زمانی که به بیماری کرونا دچار شدند دیگر امکان ابتلا به این بیماری وجود ندارد و پروتکلها را رعایت نمی کنند و این درحالیست که تجارب ماههای اخیر در زنجان نشان داده که 10 تا 11 درصد افراد با وجود ابتلا و بهبودی دوباره با اوضاع وخیم تر به این بیماری مبتلا شدند.

وی ادامه داد علت این است که این ویروس جهش یافته بوده و رفتار متفاوتی از خود نشان میدهد و همچنین شیوع کرونای انگلیسی یکی دیگر از عللی است که ممکن است در صورت ابتلا بدن واکنش دفاعی لازم را نداشته باشد.

قزلباش در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان مبنی بر اینکه درصورتی‌ که کرونای هندی وارد استان شود آیا تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شده است یا خیر، توضیح داد: ورود انواع ویروسهای جهش یافته بسیار محتمل است و ویروس هندی با سرعت بیشتری میتواند از ویروسهای انگلیسی و چینی وارد ایران شود و هم اکنون اقدامات کنترلی در مبادی ورودی و خروجی کشور در دستور کار است.

با ورود کرونای هندی؛ روشهای کنونی با جدیت بیشتر انجام میشود!

قزلباش در ادامه با ابراز اینکه در صورت ورود این بیماری به کشور خاطر نشان کرد: برای مقابله با این ویروس روش‌های کنونی اجرایی میشود و ممکن است پروتکل‌های تشدید یافته و توصیه‌های جدید ابلاغ شود.

وی در ادامه سوال خبرنگار صدای زنجان مبنی بر اینکه برای افرادی که در هفته جاری واکسن کووپارس به صورت مطالعاتی انجام و تا 7 ماه تحت کنترل خواهند بود چرا واکسیناسیون کووپارس به صورت عموم از ماه آینده آغاز می‌شود در حالیکه مطالعات واکسن به اتمام نرسیده است؛ پاسخ داد: طبق تعریف طرح مطالعات فاز سوم این واکسیناسیون تا 7 ماه این افراد تحت کنترل خواهند بود و اگر در طی مطالعه تعداد زیادی از افراد واکسینه شدند و دچار عارضه‌ای نبودند در سطح وسیعتر امکان واکسیناسیون وجود دارد.

قزلباش با ابراز اینکه در هفته جاری پرونده واکسیناسیون فاز اول در استان به طور موقت بسته خواهد شد، تشریح کرد: افرادی که در گروه بهداشتی و درمانی هستند تا دوشنبه فرصت دارند از واکسن های موجود استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در اماکن برگزاری شب‌های قدر خاطر نشان کرد: نظارت‌ها در چند سطح از جمله گزارشات مردمی، نظارت‌های اتحادیه‌های صنوف و همچنین نظارت‌ها در قالب یک تیم که کارشناسان بهداشت یکی از اعضای این تیم هستند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان 76 درصد است

وی افزود: طبق اخبارهای اعلام شده رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان زنجان حدود 76 درصد است و این کافی نبوده و  میبایست به 90 درصد برسد تا بیماری تحت کنترل باشد و شاهد کاهش بیماری در استان باشیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباشکرونای هندی
sedayezanjannews.ir/nx7546


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»