کد خبر: 7560
1400/02/09 - 13:25


صدای زنجان از روند برگزاری جشنواره‌ ملی دو سالانه غزل منزوی گزارش می‌دهد؛

«منزوی» دیگر منزوی نیست؟

یک شاعر: اکنون قضاوت‌ها، بر اساس نام منزوی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با نزدیک شدن به 16 اردیبهشت ماه، سالگرد درگذشت شاعر غزل‌سرای زنجانی؛ «حسین منزوی»، زمزمه‌هایی از مشخص شدن دبیر علمی جشنواره دو سالانه غزل منزوی و آغاز رسمی فعالیت‌های این جشنواره به گوش می‌رسد. جشنواره ای که می‌تواند ادای دین اهالی ادب و فرهنگ استان زنجان به این شاعر نامی باشد.

جعفر محمدی، رئیس واحد فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه دو سالانه غزل منزوی یک جایزه ملی است و طبیعتا بحث دبیر و مسائل علمی و داورانش هم باید ملی باشد، می‌گوید: این جشنواره در دو زبان فارسی و ترکی برگزار می‌شود و از همین جهت طبق رایزنی‌هایی که با وزراتخانه داشتیم «اسماعیل امینی» به عنوان دبیر علمی این جشنواره انتخاب شدند. ایشان از شخصیت‌های ادبی تاثیرگذار و معتبر کشوری هستند و از جهت اینکه به زبان ترکی نیز مسلط هستند به عنوان دبیر این جشنواره دو زبانه انتخاب شدند.

وی ادامه می‌دهد: ایشان چند دوره دبیر جشنواره شعر فجر و زمانی مشاور وزیر در امور فرهنگی بودند و به لحاظ علمی آدم پخته‌ای هستند و منزوی را هم خوب می‌شناسند و با ایشان نیز برای دوره‌ای ارتباط داشتند.

به بیان محمدی؛ آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان اردیبهشت است. طی این مدت دو نشست در تهران و زنجان با دبیر جشنواره آقای امینی خواهیم داشت و موارد فنی و حرفه‌ای جشنواره با ایشان بررسی می‌شود تا جشنواره با بهترین کیفیت برگزارشود.

وی در خصوص انتخاب داوران این جشنواره نیز خاطرنشان می‌کند: فعلا هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است و پیشنهاد افراد برای داوری آثار مسلما توسط دبیر علمی این جشنواره خواهد بود و نهایتا شورای تصمیم‌گیری جشنواره در این رابطه تصمیم می‌گیرند.

تاکنون روند مشارکت در دوسالانه غزل منزوی مطلوب بوده است

رئیس واحد فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد معتقد است: طبق روند غالب جشنواره‌ها، میزان مشارکت مخاطبین در ابتدا کم و یا متوسط و سپس با نزدیک شدن به زمان پایانی جشنواره روند جشنواره تندتر می‌شود و در خصوص جشنواره دو سالانه غزل منزوی نیز می‌توان خاطرنشان کرد که روند جشنواره دو سالانه غزل نیز از ابتدا متوسط بوده است اما انتظار داریم که با نزدیک شدن به لحظات پایانی جشنواره این مشارکت‌ها افزایش یابد. ضمن اینکه موضوعات و آیتم‌هایی که موجب می‌شود شاعران به جشنواره‌ها اثر ارسال کنند دبیر جشنواره، داوران و مبلغ جوایز است که  با مشخص شدن دبیر علمی  جشنواره دو سالانه منزوی، تلاش می‌کنیم ظرف هفته آینده داوران و جوایز جشنواره هم مشخص شود تا هر گونه شک و تردید اصحاب شعر و ادب درجهت شرکت دراین جشنواره برطرف شود، منتهی مراتب تاکنون استقبال مطلوبی از این جشنواره شده است به طوری که تنوع ارسال آثار از نقاط مختلف کشور نیز بالاست و از کانادا و استرالیا و آمریکا نیز ارسال اثر داشتیم.

جشنواره دو‌سالانه غزل منزوی با انرژی و حساب‌شده کار خود را شروع کند

در ادامه «غلامرضا طریقی»، شاعر و غزلسرای مطرح کشور در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان جشنواره دو سالانه حسین منزوی را به یک جشنواره ماندگار تبدیل کرد؟» اظهار می‌کند: باید توجه داشت که این جشنواره تاکنون به دلایل مختلف از جمله در الویت نبودن، به هر جهت توسط مسئولین زنجانی برگزار نشده است. اکنون که بنا است تا این جشنواره برگزار شود به نظر بایستی با انرژی بالایی کار خود را شروع کند و بسیار محاسبه شده و دقیق گامهای نخستین این جشنواره برداشته شود. منظورم این است که اگر ما یک کاری را اصلا شروع نکنیم به مراتب بهتر از این است که یک کاری را شروع کنیم و به شکل بدی انجامش بدهیم.

تدوین اساسنامه‌ای که با تغییر مدیریت‌ها دچار آفت نشود، مساله مهمی است

وی ادامه می‌دهد: یکی از موضوعاتی که باعث مطرح شدن این جایزه خواهد شد، این است که عزیزانی که تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفته‌اند، بایستی یک اساسنامه و نقشه راه خوب را برای همه دوره‌های این جشنواره تهیه کنند تا موجب مشارکت شرکت کنندگان جدی و در عین حال متکثر در این دوره و دوره‌های بعدی جشنواره شود، بنیانگذاری این اساسنامه و آیین‌نامه که با تغییر مدیریتها دچار آفت نشود، مساله مهمی است که باید در گام نخست به ان توجه جدی داشت.

وی همچنین با بیان اینکه با توجه به اینکه نام منزوی نام بزرگی در غزل امروز است این موضوع خود به خود موجب می شود این جشنواره به قدر کافی برای مخاطبین جذاب باشد که مورد استقبال قرار بگیرد، اظهار میکند: شاید جشنواره‌های دیگر با صرف هزینه تبلیغاتی 10 و یا 20 برابری برای یک جشنواره نتوانند به این اندازه برای مخاطبین جذابیت ایجاد کنند. این موضوع که ما چطور این دوره از جشنواره دو سالانه غزل منزوی را برگزار کنیم، تعیین خواهد کرد که آیا این جشنواره در دوره‌های بعدی ماندگار می‌شود یا خیر؟ یعنی برگزار کردن دوره اول و دوم بسیار کار سختی خواهد بود چرا که بر مبنای این دو دوره مخاطبین این جشنواره را قضاوت خواهند کرد.

اکنون مخاطبین جشنواره، این جشنواره را بر اساس نام منزوی قضاوت می‌کنند

به اعتقاد طریقی، اکنون مخاطبین جشنواره، این جشنواره را بر اساس نام منزوی قضاوت می‌کنند و همه با اشتیاق به سراغ جایزه می‌آیند اما پس از برگزاری دوره اول و دوم دیگر قضاوت‌ها بر این اساس نخواهد بود و از دوره سوم به بعد این اعتبار خود جشنواره خواهد بود که باعث خواهد شد که مخاطب در این دوره از جشنواره مشارکت داشته باشد یا خیر؟

این شاعر و غزلسرای معاصر می‌افزاید: یک نکته‌ای هم که متاسفانه و یا خوشبختانه باید به آن تاکید کرد، این است که حمایت‌های مالی و جوایز جشنواره هم در این زمینه مهم است یعنی درست است که مخاطبی که در این جشنواره شرکت می‌کند خیلی وقت‌ها تندیسی که از جایزه می‌گیرد را موضوع مهمی می داند ولی برای اینکه این جشنواره با شکوه و به شکلی که در شأن حسین منزوی است، برگزار شود، مسئولین امر باید به فکر جوایز این جشنواره باشند و به این نکته توجه کنند که این جشنواره را در حد یک برنامه استانی تقلیل ندهند یعنی همه چیز آن در حد یک برنامه ملی و با بهترین کیفیت باشد. برنامه با بودجه خوبی کار خود را شروع کند.

در انتخاب داوران محدود به طیف خاصی نشویم

طریقی در خصوص معیارهایی که برای داوری این جشنواره باید مد نظر قرار گیرد، می‌گوید: زمانی که معیارهای اصلی جشنواره در اساسنامه‌ای که عنوان شد، تعیین گردد یعنی ما اساسا در نظر بگیریم که جایزه دو سالانه غزل منزوی تصمیم دارد که به غزل به عنوان غزل امروز توجه کند و یا خیر، تمرکز این جشنواره بر روی جریانی خواهد بود که در ادامه جریان غزل منزوی است آن زمان می‌توان در زمینه داوران جشنواره تصمیم‌گیری کرد.

وی می‌افزاید: به اعتقاد بنده درستش این است که به غزل به عنوان غزل امروز توجه شود. اما با هر دیدگاهی که در این زمینه انتخاب کنیم، طیف داورانی که باید انتخاب بشوند، متفاوت خواهد بود اگر آن نگاه اول را داشته باشیم، اساسا باید به همه شکل‌هایی که امروز غزل نوشته می‌شود، توجه داشت و بر اساس این موضوع باید سراغ داورانی برویم که همه شکل‌های تاثیرگذار امروز غزل را مدنظر قرار بدهند و سعی بکنیم که این تکثر را در داوری رعایت بکنیم و از همه سلیقه‌هایی که امروز در غزل نقش دارند، استفاده کنیم و محدود به طیف خاصی نشویم.

شایان ذکر است، اسماعیل امینی، متولد سال ۱۳۴۲ اصالتاً اهل خلخال است و زمینه فعالیتی وی سرایش، نویسندگی، پژوهش، تدریس و داوری است. وی در ساختن چهارشنبه‌های گل‌آقایی با کیومرث صابری همکاری می‌کرد و عضو تحریریه هفته‌نامه، ماهنامه و سالنامه گل‌آقا بوده است. او سرایش شعر را از نوجوانی آغاز کرد و به دو زبان فارسی و ترکی شعر می‌سراید. وی دارای مدرک درجه یک هنری در رشته شعر از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان است.

وی تجربه داوری و کارشناسی در جشنواره‌های ادبی و فرهنگی را دارد و در جشنوارۀ شعر فجر، جشنواره تولیدات صداو سیما، کنگره دفاع مقدس، جشنواره بین‌المللی طنز، جشنواره شعر گل سوری در افغانستان، جشنواره سراسری کانون‌های دانشجویی، جشنوارۀ کانون‌های مساجد کشور، جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزۀ کتاب اول، جشنوارۀ شعر رضوی، جایزه کتاب‌سال نیز به عنوان داور فعالیت کرده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسین منزویجشنواره دوسالانه غزل منزوی
sedayezanjannews.ir/nx7560


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»