کد خبر: 7598
1400/02/25 - 13:8


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اعلام کرد:

افزایش قیمت داروهای متادون درمانی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه امکان تخلف گران فروشی دارهای متادون درمانی وجود ندارد، گفت: براساس تعرفه‌های سال جدید قیمت داروهای متادون درمانی افزایش داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه امکان تخلف گران فروشی دارهای متادون درمانی وجود ندارد، گفت: براساس تعرفه‌های سال جدید قیمت داروهای متادون درمانی افزایش داشته است.

با این حال تعدادی از اهالی شهر دندی در تماس با صدای زنجان در رابطه با افزایش قیمت داروهای متادون درمانی در این شهرستان گفتند: که داروهای متادون درمانی در شهر دندی به طور چشم‌گیری افزایش قیمت داشته به‌طوری‌که قیمت این داروها سال گذشته بسیار پایینتر بوده است.

این شهروندان با بیان اینکه خود سرپرست خانواده بوده و از عهده پرداخت این داروها برنمی‌آیند، تصریح می‌کنند: دولت می‌بایست برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضل اعتیاد و حمایت از ترک اعتیاد معتادان، این داروها را با قیمت بسیار عرضه کند ولی هم اکنون شاهد افزایش قیمت این داروها به ویژه در شهرستان دندی هستیم.

وی معتقد است قیمت داروهای متادون درمانی و تعرفه مرکز متادون درمانی برای معتادان در شهرستان دندی بالاتر از دیگر شهرستان‌های استان است.

این درحالیست که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفت‌وگو با صدای زنجان این اظهارات را رد می‌کند و می‌گوید: امکان تخلف گران فروشی در مراکز شهرستان‌ها وجود ندارد زیرا تیم‌های نظارتی استان پیگیری کامل بر این مراکز دارند.

فاطمه رضایی با ابراز اینکه قیمت داروهای متادن درمانی در سال 1400 افزایش یافته است، خاطر نشان می‌کند: طی ابلاغیه 1400 تعرفه مراکز درمانی و داروهای متادون درمانی افزایش یافته و اگر مرکز شهرستان دندی مبلغ زیادی از این فرد دریافت می‌کند به دلیل افزایش تعرفه‌های سال جدید بوده که هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه از شروع سال جدید تاکنون ابلاغ رسمی افزایش تعرفه‌های مراکز درمانی ترک اعتیاد در استان انجام نشده است، اظهار می‌کند: در سال جدید تمامی بخش‌های متادون درمانی و داروهای آن به صورت کشوری افزایش یافته و در استان زنجان نیز همزمان با کشور این افزایش قیمتها انجام شده که به صورت استانی ابلاغ خواهد شد.

بیمه سلامت برای معتادان

این مسئول با اشاره به اینکه تمامی داروهای متادون درمانی برای ترک اعتیاد، ساخت داخل کشور است، تصریح میکند: دولت برای حمایت از هزینه‌های ترک اعتیاد برای معتادان، از سال گذشته بیمه سلامت معتادان در دستور کار قرار داد که به تمامی مراکز درمانی ترک اعتیاد ابلاغ شده است.

وی با اذعان به اینکه برخی از مراکز تمایلی به عقد قراد داد با بیمه نیستند، ابراز می‌کند: برای همه مراکز ترک اعتیاد طرحهای تشویقی در نظر گرفته شده تا با بیمه سلامت قرار داد داشته و معتادان بی‌بضاعت را تحت پوشش قرار دهند.

رضایی بر این باور است که نرخ داروها در همه شهرستانهای استان یکسان بوده و امکان تخلف وجود ندارد و بسته به نوع داروها که پزشک تجویز میکند، قیمت داروها متفاوت است.

متادون درمانی، تنها درمان با قرص متادون نیست

دبیر شورای هماهنکی مبارزه با مواد مخدر استان با اعتقاد بر اینکه در روشهای متادن درمانی داروهای مختلفی به غیر از متادون برای معتاد تجویز می‌شود، خاطر نشان می‌کند: یک معتاد برای ترک اعتیاد در متادون درمانی می‌بایست تا 6 ماه تحت درمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان دندی یک مرکز ترک اعتیاد قرار دارد، تصریح می‌کند: هم اکنون در استان زنجان 68 مرکز درمانی ترک اعتیاد وجود دارد که مدیریت همه این مراکز بر عهده بخش خصوصی است و تنها مرکز درمانی ترک اعتیاد شهید بهشتی در نجان دولتی است.

این مسئول با اشاره به خدمات ارائه شده در این مراکز درمانی سرپایی اعتیاد بیان می‌کند: در این مراکز ترک اعتیاد خدمات درمانی، مشاوره‌ای، مددکاری و روان شناختی برای معتادان ارائه می‌شود.

فاطمه رضایی در پاسخ به این سوال که آیا کمپ‌ها برای ترک اعتیاد موثر هستند و یا مراکز سرپایی، توضیح می‌دهد: امکان مقایسه این مراکز وجود ندارد زیرا با توجه به مدت مصرف اعتیاد و تشخیص پزشک معتادان به مراکز درمانی و یا کمپ‌ها ارجاع داده می‌شوند.

امکان بازگشت به مصرف حتی پس از 15 سال بهبودی

به گفته این مسئول امکان بازگشت به اعتیاد در این دو روش درمانی وجود دارد و ممکن است یک معتاد بهبود یافته پس از 15 سال بنا به شرایطی که برایش به وجود می‌آید؛ به سمت مصرف مواد بازگردد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمتادون درمانی
sedayezanjannews.ir/nx7598


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»