سمیه میناخانی- نمایندگان زنجان در دهمین
دوره مجلس شورای اسلامی روزهای پرحاشیهای را پشت سر میگذارند. برخلاف بسیاری از
دورهها که نامی از نمایندگان استان نه از تریبون رسمی مجلس شنیده میشد و نه
تاثیری در انتخاب و استیضاح وزیران
داشتند، اینک نام نمایندگان زنجان را میتوان در بسیاری از این اتفاقات مشاهده
کرد. آخرین مورد آن به بحثهایی برمیگردد که پای نماینده مردم ابهر و خرمدره را
به موضوع تولید پوشک مولفیکس باز کرد و حرف و حدیثهایی که در این خصوص در برنامه
تلویزیونی پایش مطرح شد. پیش از آن نیز در ماجرای استیضاح وزیر سابق کار در اواخر
سال گذشته، استضاح وزیر کشور و سوال از رئیسجمهور و البته برخی عزل و نصبهای مدیران
دستگاههای اجرایی داخل استان نیز حضور نمایندگان استان به چشم میخورد.
نام احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در
مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون اجتماعی مجلس در ماجرای اولین استیضاح وزیر سابق
کار در اواخر سال گذشته و البته استیضاح امسال که منجر به برکناری ربیعی شد نیز
بارها شنیده شد و همراه با آن مدارکی از درخواست این نماینده از وزیر تعاون، کار و
رفاه برای انتقال همسر خود به سازمان تامین اجتماعی در شبکههای مجازی منتشر شد که
وی این اقدام را واکنشی خواند که در پی تذکر در خصوص فساد در شستا به عنوان
زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی داده بود.
پس از آن نیز وی در انتخابات کمیسون اجتماعی
مجلس که به عنوان نماینده فراکسیون امید در آن حضور داشت کنار کشید و یک نماینده
اصولگرا به ریاست کمیسیون دست یافت و محمدرضا بادامچی، نماینده اصلاحطلب مجلس در
این مورد توئیت کرد که: "کنارهگیری احمد بیگدلی، کاندیدای امیدیها به نفع
کاندیدای اصوالگرا بسیار مشمئزکننده بود! این اقدامات زیبنده فردی که عضو تشکیلات
فراکسیون امید است خوب نیست. این فراکسیون در رصد جوانان است."
وی در گفتوگو با صدای زنجان در خصوص این
اقدام عنوان کرد که چون برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید رای خود را پس گرفتند
و احتمال انتخاب شدن وی در انتخابات کمیسیون اجتماعی غیرممکن بود، از کاندیداتوری
برای ریاست کمیسیون انصراف داده و به نفع کسی کنار نکشیده بلکه به زعم خود، یک
تصمیم عاقلانه گرفته است.
در روزهای اخیر نیز بحث طرح شفافیت آرای
نمایندگان مجلس در صحن مطرح شد و با اینکه پیشنهاد این طرح از سوی فراکسیون امید
در سال گذشته انجام گرفت، ولی دوفوریت آن در آخرین روز پیش از تعطیلات دوهفتهای
مجلس رای نیاورد و شائبههایی از پشیمانی نمایندگان موافق این طرح را پررنگتر
کرد. در خصوص این موضوعات با احمد بیگدلی، عضو فراکسیون امید مجلس به گفتگو نشستیم
که در ادامه میخوانید:
** موضع شما درباره طرح شفافیت آرای
نمایندگان چیست؟
به نظر من، هنوز در جامعه و مجلس، زیرساختهای
این مسئله ایجاد نشده و مطمئنا در آینده یکی از عوامل ایجاد تفرقه و دلخوری و
مشکلات در کشور همین موضوع میشود.
** یعنی اگر آرای نمایندگان شفافسازی شود، دلخوری پیش میآید؟
موضوع بحث شفافسازی نیست، ما هنوز به آن مرحله نرسیدهایم
که اگر کسی نظر مخالف نظرمان داشت به وی احترام بگذاریم. هیچ ایرادی ندارد که مشخص
شود من به چه طرحی رای دادهام ولی فهمیدن اینکه من به طرحی رای منفی دادهام
تبعاتی دارد، هم در داخل کشور هم در داخل پارلمان. مضرات این موضوع بیشتر از
مزایای آن است.
** پس من درست متوجه شدم، شما جزو مخالفان طرح هستید؟
به نظر من فعلا زیرساختها و مسائل مربوط به آن نه در
پارلمان و نه در سطح جامعه آماده نیست.
** شما عضو فراکسیون امید مجلس هستید، نظر فراکسیون در مورد
این طرح چه بود؟
فراکسیون نظر قطعی و جامعی در این خصوص ندارد، همین که دو
فوریت آن رای نیاورد نشان میدهد طرحی که آذرماه پارسال توسط اعضای همین فراکسیون
با حدود 150 امضا پیشنهاد شد، خود اعضای فراکسیون هم به آن رای ندادند. من پای
امضایی که انجام میدهم میایستم ولی این پیشنهاد را امضا نکرده بودم. البته به
شفافسازی اعتقاد دارم. معضل اصلی کشور ما عدم شفافسازی است. این موضوع در همه
زمینهها باید ایجاد شود به ویژه در حوزه اقتصادی ، بانکی و مالی که اگر این اتفاق
بیفتد یکی از مشکلات کشور حل میشود. اما اگر موضوع شفافسازی آرای نمایندگان یک
ماه به صورت آزمایشی اجرا شود، مطمئن باشید مضراتش بیشتر از منافع آن خود را نشان
خواهد داد.
** نمایندگان وقتی با طرحی موافقت یا مخالفت میکنند، حتما
نظر کارشناسی در پشت این مسئله وجود دارد، اگر این شفافسازی صورت بگیرد،
نمایندگان میتوانند دلایل و توجیههای موافقت یا مخالفت خود را توضیح دهند، این
موضوع چه اشکالی دارد؟
حرف شما درست است ولی مگر چند درصد مملکت ما طبق نظرات
کارشناسی جلو میرود، مثلا نماینده یک شهرستان، طرحی در مجلس مطرح میکند، اگر بنده
طبق نظر کارشناسی که مرکز پژوهشهای مجلس با حدود 200 کارشناس در زمینههای مختلف
آن را تایید کرده، رای منفی به این طرح بدهم، آن نمانیده هم وقتی طرحی مربوط به
منطقه ما باشد، رای منفی خواهد داد. ما هنوز به این مرحله نرسیدیم که استفاده از
نظرات کارشناسی را در کشور جاری و ساری کنیم. یک زمانی، گروهی دوست دارند که یک
طرح تصویب شود، نظر کارشناسی میگوید نباید تصویب شود، آن گروه از این نظر ناراحت
شده و میگوید این نظر منفی برخلاف خواسته من است.
** بالاخره این ضعف فرهنگی باید در یک جایی برطرف شود، ما
به این جراحی و شفافسازی نیاز داریم؟
اگر در کشور حزب داشته باشیم و حزب به شکل زیربنایی تشکیل
شود و کسانی که نماینده میشوند یا در شورای شهر انتخاب میشوند و یا به ریاست
جمهوری برگزیده میشوند، در حزب آموزش دیده و به جای فرد، حزب پاسخگو باشد، این
شفافسازی میتواند بدون مشکل اتفاق بیفتد.
** یعنی شفافسازی فقط در شرایطی امکانپذیر است که حزب
داشته باشیم؟
یکی از شرایط این کار داشتن حزب است. وقتی حزب باشد،
نماینده طبق روندی در آن حزب کاندیدا میشود و در آن حزب چیزهایی آموزش میبیند و
بعد از آن هم به حزب پاسخگوست.
** موضوع شفافسازی در مجمع نمایندگان استان هم مطرح شد؟
نظر سایر نمایندگان استان در این موضوع چیست؟
به صورت رسمی چنین چیزی در مجمع مطرح نشده است.
** پس همه تصمیمات در این خصوص فردی بوده؟
بله، طرحی بود که لااقل فراکسیون امید در این مورد اظهارنظر
نکرده است.
** اخیرا در فضای مجازی شایعاتی در خصوص شما و خانواده شما
مطرح شده، یک موضوع مربوط به استخدام همسرتان در تامین اجتماعی و دیگری در مورد
انتخابات کمیسیون اجتماعی مجلس بود که میگفتند شما با اینکه عضو فراکسیون امید
بودید چرا به نفع یک نماینده اصولگرا رای دادی؟
در مورد انتخابات کمیسیون اجتماعی من به نفع کسی کنار
نکشیدم. 9 نفر از اعضای فراکسیون امید در کمیسیون اجتماعی حضور دارند. در داخل
فراکسیون انتخاباتی برگزار شد و بنده 4 رای برای کاندیدا شدن از طرف فراکسیون در
ریاست کمیسیون اجتماعی کسب کردم ولی متاسفانه تعدادی از این افراد بنا به دلایل
شخصی از رای فراکسیون تبعیت نکردند و آن حالت پیش آمد. من گفتم اگر مشکل شخص بنده
هستم به نفع نفر دوم فراکسیون که 2 رای آورده بود کنار میکشم ولی دیدم حتی برای
نفر دوم هم تمایلی ایجاد نشد. در فراکسیون امید دوستانی بودند و نظراتی داشتند که
اگر این نظرات تامین نمیشد، از رای فراکسیون تبعیت نمیکردند. بعد از این اتفاقات
دوستان خیلی شفاف گفتند که از نظر فراکسیون تبعیت نمیکنند. من هم دیدم اگر
کاندیدا شوم نهایتا 5 یا 6 رای از مجموع 23 رای کمیسون اجتماعی را به دست میآورم.
به همین خاطر انصراف دادم ولی به نفع کسی کنار نکشیدم. همین دوستان چون به خواستههای
شخصی خود نرسیدند، شروع به شایعهسازی کردند ولی وقتی موضوع در فراکسیون مطرح شد،
آنجا هم گفتند تخلفی از طرف ما نشده و آقایان شانتاژ کردهاند.
** به نظر میرسد در کمیسیون امید تشتت آرا زیاد شده؟
نه اتفاقا تشتت آرا نداریم. بعضی اوقات فراکسیون امید به
جمعبندی نهایی نمیرسد تا در موضوعی ورود کند. در کمیسیون اجتماعی هم عدهای که
ظاهرا "امیدی" هستند ولی الزامات "امید" بودن را نتوانستند
رعایت کنند و به خاطر همین کنار کشیدن ما، شروع به حاشیهسازی کردند.
** در مور شایعه استخدام همسرتان هم توضیح میدهید؟
در هر انتخاباتی، ادعای همه کاندیداها این است که با دلسوزی
مشکلات مملکت و استان و شهرستان را میخواهند حل کنند، حتی کسانی که نماینده نمیشوند
هم میگویند پیگیر مشکلات منطقه خود هستند، ولی متاسفانه بعد از انتخابات برخی
برعکس عمل میکنند و خود یا اطرافیانشان چوب لای چرخ فرد منتخب میگذارند و در
مواردی تنش ایجاد میکنند تا اگر رضایتمندی در مردم ایجاد شده به نوعی کمرنگ کنند.
همسر بنده از سال 79- 80 کارمند رسمی دانشگاه شاهد بود، ایشان فرزند شهید است و
جدا از این موضوع، انتقال کارمندان در نهادها و ادارات یک امر طبیعی است. در قانون
هم آمده که فرزندان شاهد در طول خدمت میتوانند یکبار از حق انتقال بهرهمند شوند.
تنها کاری که بنده برای همسرم به عنوان یک شهروند انجام دادم این بود که سال 95 به رئیس سازمان تامین اجتماعی
نامه دادم که ایشان متقاضی انتقال از دانشگاه شاهد به تامین اجتماعی است که حدود
یک و نیم سال روند اداری آن طول کشید و روند آن بسیار عادی بود ولی متاسفانه یک عده
رضایتمندی در چهره مردم را تاب نمیآورند و دنبال حاشیه هستند.
** فکر میکنید این حاشیهها از شهرستان خدابنده ایجاد شد یا از جای دیگری؟
هم از شهرستان و هم سازمان تامین اجتماعی، آن هم به دلیل
تذکراتی که بنده در بحث تامین اجتماعی به وزیر دادم، مباحثی در خصوص عدم رعایت
عدالت در این مجموعه و فسادی که در آنجا و زیرمجموعه آن در شستا وجود داشت که وقتی
پیگیر این مسائل شدم، این حاشیهها را ایجاد کردند تا مرا بکوبند.
** یعنی فکر میکنید این حاشیهها به خاطر تذکرات مربوط به
تامین اجتماعی بود؟
شما مطمئن باشید اینطور بوده، معمولا نامههای نمایندگان به
وزارتخانهها و سازمانها به صورت محرمانه بایگانی میشود و بیرون نمیرود مگر با
دستور یا نفوذ. مطمئن باشید این نامهها که منتشر شده به خاطر همین انتقادات بوده.
** شما به خاطر این اتفاق شکایت کردید؟
نه من حتی این موضوع را در حد شکایت هم نمیدانم. وقتی من
هیچ خلاف قانونی انجام ندادهام و در محضر خدا و وجدانم آسوده هستم، نیازی به
شکایت ندیدم و همه آنها را هم به خداوند واگذار کردم. بعد از این اتفاق هم دوستانی
در شهرستان که رقیب بودند به این مسئله دامن زدند. این هم از مضرات فضای مجازی است
که شایعات در آن سریع میپیچد.
** در جریان انتصابهای اخیر شهرک صنعتی زنجان قرار دارید
که گفته شده نمایندگان استان در آن نفوذ داشتهاند؟
من در جریان این انتصاب اخیر نبودم و 10 روز بعد متوجه شدم،
موضع بقیه نمایندگان را هم از خودشان میتوانید بپرسید، من نمیتوانم از طرف آنها
اظهار نظر کنم.
** من نمیخواهم شما از طرف آنان نظر دهید ولی دوتن از نمایندگان
در این موضوع ذینفع بودند، آیا انتصابهای اینچنینی مردم را نسبت به نمایندگان
بدبین نمیکند؟
در این خصوص دوحالت وجود دارد، یک زمانی افراد با توجه به
رزومه و لیاقتی که دارند در پستی گمارده میشوند که حقشان است، اگر بر اساس
شایستگی باشد که نسبتهای فامیلی کنار میرود ولی اگر خدایی نکرده توانایی و
شایستگی درخوری نداشته باشند این کار درست نیست. متاسفانه از این قبیل اتفاقات در
دوره آقای احمدینژاد به وفور اتفاق افتاد. در مورد مدیرجدید شهرک صنعتی نیز بنده
نباید پاسخگو باشم، در نهایت رئیس شرکت
شهرکهای صنعتی کشور و استاندار باید در مقابل جامعه و نمایندگان پاسخگو باشند.
#احمد بیگدلی، نماینده خدابنده، شفافیت، مجلس