کد خبر: 7633
1400/03/03 - 13:31


گفت‌وگو با برگزیده زنجانی جشنواره بین‌المللی فیلم زمین؛

محیط‌زیست دغدغه شخصی من است

«محمد واعظی» فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است، او که علاقه و دغدغه جامعه‌شناسی دارد، سال‌ها روزنامه‌نگار اجتماعی بوده، سپس جذب سینما به خصوص سینمای مستند شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «محمد واعظی» فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است، او که علاقه و دغدغه جامعه‌شناسی دارد، سال‌ها روزنامه‌نگار اجتماعی بوده، سپس جذب سینما به خصوص سینمای مستند شده است.

او اولین فیلم مستند خود را در سال۱۳۹۰ با نام «فصل نان» ساخت که برگزیده جشنواره فیلم۱۰۰ شد. واعظی تاکنون نزدیک به ۱۰ فیلم مستند کوتاه و بلند ساخته‌ است مستند «رویای آب» او که روایتی است از مبارزه با بحران آب، اخیرا توانسته است با نظر هیئت داوران برنده دیپلم افتخار جشنواره فیلم زمین شود.

«رویای آب» قصه کشاورزی زاده قائن خراسان جنوبی است که قصد دارد برای بحران کم‌آبی در منطقه خود و سرزمینی که 12 قنات آن خشک شده و سطح آب زیرزمینی‌اش روبه کاهش است، راه‌حلی پیدا کند. این مستند داستان یک مبارزه است برای تغییر آینده.

او با اشاره به اینکه جشنواره فیلم زمین، اولین جشنواره فیلم مستقل با موضوع توسعه پایدار و محیط زیست است که سال‌های پیش در قالب جشنواره فیلم سبز برگزار می‌شد؛ اما امسال به صورت مستقل و غیردولتی برگزار شد، اظهار کرد: 192 اثر در این جشنواره شرکت کرده بودند که هیئت انتخاب 55اثر را انتخاب کردند، این55 اثر شامل فیلم‌های مستند کوتاه و بلند و فیلم داستانی کوتاه و انیمشین بودند.

واعظی در مورد این جشنواره ادامه داد: جشنواره زمین اولین جشنواره سینمایی و فرهنگی کشور است که به موضوع و چالش بزرگ امروز دنیا، یعنی توسـعه پایـدار و مقوله های زیرمجموعه آن همچون تاب آوری اجتماعی و سرزمینی و پایداری توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و در عین حال حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می پردازد و تلاش دارد تا با پخش فیلم‌های آموزنده و اطلاع‌رسانی و برگزاری کارگاه‌ها و سمینار، وبینارهای متنوع، گام‌هایی جدی در جهت تحقق توسعه پایدار بردارد .برگزارکنندگان این جشنواره، با سابقه سال‌ها فعالیت فرهنگی، سینمایی و محیط زیستی و از جمله برگزاری دو دوره جشنواره فیلم محیط زیستی در بالاترین سطح، مصمم هستند تا با رویکردی جامع و یکپارچه، کل مقوله توسعه پایدار و مؤلفه‌های مختلف آن را پوشش داده و با حمایت بزرگان و مشاهیر سینما، فرهنگ، اقتصاد، مدیریت، سلامت و محیط زیست و سایر مقوله‌های تحت شمول مقوله توسعه پایدار، رویدادی را برگزار کنند که ضمن تأثیرگذاری قابل توجه بر اصلاح و تسریع توسعه کشور، به ارتقاء آگاهی در جامعه و تشویق رویکرد پایداری در آن بپردازد.

مساله محیط زیست از سال‌های دور دغدغه شخصی من بود

این مستندساز با اشاره به اینکه مساله محیط زیست از سالهای دور (چه زمانی که در سازمانهای غیردولتی و انجمن‌ها فعالیت داشتم و چه زمانی که وارد کار سینما و عرصه مستندسازی شدم) دغدغه شخصی من بود، ادامه داد: به نظر من سینما یک ابزار بسیار مناسب برای انتقال پیام است و می‌تواند مباحث مربوط به توسعه پایدار را بسیار راحت‌تر و بهتر از هر ابزار دیگری به مخاطبینش انتقال دهد.

وی با بیان اینکه کشور ما کشوری است که در سال‌های متمادی درگیر خشکسالی بوده است، اظهار کرد: اکنون بیشتر از هر زمان دیگری درگیر بحران آب در کشور هستیم؛ به طوری که بارندگی در سطح کشور 53 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و منابع زیرزمینی هر روز کمتر می‌شوند و این مساله؛ مساله‌ای است که بایستی به آن توجه شود. به شخصه با توجه به اینکه در یک خانواده کشاورز در شهر کوچکی از استان زنجان متولد شدم، همواره شاهد کاهش آب‌های زیرزمینی بودم و بحران آبی مساله‌ای بود که به سوژه‌ای در فیلمسازی برای من تبدیل شد که دوست داشتم در این مورد پیامم را به مردم جهان و مخاطبین خود منتقل کنم.

این مستندساز با اشاره به اینکه بحران آب تبعات زیادی از جمله فقر، جنگ، ناامنی و مهاجرت را به وجود می‌آورد و همه این‌ها می‌تواند سرنوشت جامعه انسانی را مورد خطر قرار بدهد، خاطرنشان کرد: رویای آب علاوه به هشداری که در این زمینه به مخاطبین می‌دهد؛ راه حلی را هم پیش روی آنها قرار می‌دهد.

پاسخ به حس کنجکاوی و جستجویی که سینمای مستند دارد؛ من را مجذوب خود کرده است

این کارگردان با بیان اینکه کارهای مطبوعاتی من به نوعی باعث گرایش من به سمت مستندسازی شده است، اظهار کرد: کنجکاوی و جستجویی که سینمای مستند دارد و آن حقیقت و مفهومی که کارگردان به دنبال آن است من را به سینمای مستند جذب کرد و فکر می‌کنم که مدلی که من برای فیلمسازی انتخاب کردم به گونه‌ای است که بتوانم پیامی را انتقال دهم که بتواند اثری را در جامعه بگذارد.

واعظی در این رابطه اظهار کرد: من همواره سینمای مستنمد ایران و جهان را دنبال (چه در گذشته و چه در حال) دنبال می‌کنم و به نظر من سینمای مستند جزو مواردی است که می‌تواند اثربخشی زیادی در جامعه داشته باشد و وفاداری به حقیقیت و گفتگو در مورد آن برای خود من ارزشمند است.

اکران‌های آنلاین به پیشرفت سینمای مستند کمک می‌کند

وی با بیان اینکه قبل از همه‌گیری کرونا تلاش‌هایی در گروه سینمایی هنر و تجربه شده بود که فیلم‌های مستند را اکران کنند، افزود: سینمای مستند ما همواره سینمای پیشرویی بوده است. اولین اکران آنلاین پیش از شیوع بیماری کرونا در سینما مستند صورت گرفت. پس از کرونا نیز باز هم سینمای مستند در این عرصه پیشرو بود و اولین بار سینمای حقیقت (که فیلم رویای آب برگزیده آن بود) تصمیم گرفت که در اقدامی جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کند که این حرکت بازخورد خوبی داشت. کاری که سایر جشنواره‌های فرهنگی در ایران نکردند و نخواستند که انجامش بدهند.

این مستندساز افزود: اکران آنلاین و وجود پلت‌فرمهایی مثل «هاشور» که پلتفرم تخصصی نمایش مستند است؛ توانست ارتباط مردم را با مستند بیشتر کند و این همه‌گیری هر چه قدر هم که ادامه پیدا کند به نظر من شیوه آنلاین نمایش می‌تواند برای این سینما نجات‌بخش باشد و پیام سینما مستند را به همه برساند چرا که پیش از این اگر جشنواره‌ای برگزار می‌شد، در تهران برگزار می‌شد و تنها کسانی که در این جشنواره حضور داشتند؛ به مستندها دسترسی داشتند. اما شاهد هستیم که بستر فضای مجازی این اختیار را در دسترس ما قرار داده است که همه افراد در هر مکانی به این فیلم‌ها دسترسی داشته باشند که این موضوع پیشرفت بزرگی است.

«تا گل برگردد»؛ نیز به دغدغه بحران آب می‌پردازد

وی با اشاره به برخی از اقدامات خود در این دوره اظهار کرد: پس از مستند «رویای آب»، مستند دیگری تحت عنوان «تا گل برگردد» را کارگردانی کردم که در خصوص بحران آب در سیستان و بلوچستان و تلاش گروهی که می‌خواستند آب را از دریای عمان به این منطقه منتقل کنند، بود. همچنین پژوهش مستندی را در مورد بحران آب در منطقه خاورمیانه از دوسال پیش با همکاری مرکز منطقه‌ای آب که یکی از سازمان‌های وابسته به یونسکو هست، شروع کردیم که تولید این مستند در 5 کشور انجام بگیرد. ضمن اینکه در حال حاضر هم در حال ساخت یک مستند دیگر در مورد یک چهره کار آفرین هستم که یک تحویلی را در نظام بانکداری ایجاد کرده است که فکر می‌کنم از امسال تولید  این مستند شروع شود.

زنجان پر از قصه و غصه‌های ناگفته است

این کارگردان زنجانی با اشاره به اینکه زنجان پر از قصه و غصه‌های ناگفته است و هر یک از این قصه‌ها قابلیت تولید مستند و ساخت فیلم را دارند، اظهار کرد: امیدوارم که فیلمسازان ساکن زنجان به روایت این داستان‌ها بپردازند و بسیار خوشحال می‌شوم که در جشنواره‌های مختلف فیلمسازانی از خود زنجان هم شرکت داشته باشند و آثار آن‌ها را ببینیم. من فکر می‌کنم کمی توجه دوستان سینماگر و علاقه‌مندان سینما به مقوله مستند کم است و شاید این موضوع به نگرش مدیران فرهنگی برمی‌گردد که در این زمینه تاثیرگذاراست.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمد واعظیفیلم زمینفیلم کوتاه
sedayezanjannews.ir/nx7633


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»