کد خبر: 7636
1400/03/05 - 10:31


صدای زنجان وضعیت استخرهای ورزشی با توجه به تعطیلی‌های کرونایی را بررسی می‌کند؛

شنا در ساحل نابودی

مربی‌ها: در این مدت هیچ درآمدی نداشتیم!/ رئیس هیئت شنا و واترپلوی استان: ستاد کرونای استان تاکنون مجوز تمرین قهرمانان که قرار است به المپیاد اعزام شوند را نداده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعطیلی بیش از یک ساله استخرهای شنا به‌خاطر شیوع کروناویروس، به چالشی بین استخرداران، ناجیان و مربیان شنا با ستاد کرونای استان تبدیل شده است. رئیس هیئت شنای استان زنجان می‌گوید مسئولان حتی اجازه تمرین قهرمانی برای تیم‌های شنا و واترپلو که قرار است به المپیاد اعزام شوند را هم نمی‌دهند!

دوست‌داران و علاقه‌مندان به رشته شنا که از اسفندماه سال 98 تا به امروز تن‌شان به آب استخر هم نخورده است از مسئولان می‌خواهند به‌خاطر حمایت از کسانی که تنها از این منبع امرار معاش می‌کنند و بعد از تعطیلی اجباری ریالی هم درآمد نداشته‌اند، مجوز بازگشایی استخرهای ورزشی را صادر کنند.

همه‌گیری کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و غیرورزشی تاثیر گذاشت اما ظاهرا استخرهای ورزشی و مشاغل مرتبط با آن از جمله ناجیان غریق و مربیان شنا بیشتر از همه تحت تاثیر تعطیلی و بیکاری ناشی از کرونا قرار گرفتند.

این درحالی است که به اعتقاد بسیاری از فعالان این رشته، استخرهای ورزشی نیز می‌توانستند مانند سایر رشته‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های مصوب و دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت کنند و هم موجبات نشاط و تندرستی جامعه را فراهم نمایند و هم از ورود خسارات مادی به صاحبان مجموعه‌ها و خداحافظی اجباری فعالان این رشته جلوگیری کنند.

قربانیانِ کرونا

یکی از مربیان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استخرها می‌گوید: نگاه مسئولان حوزه بهداشت این است که بخار درون استخرها در انتقال ویروس در فضای استخرها تاثیرگذار است. البته این انتقال بیماری درون آب اتفاق نمی‌افتد چون کلر ویروس را از بین می‌برد، اما فضا را کمی خطرناک می‌بینند. اکنون به سمت شیوع کمتر ویروس حرکت می‌کنیم و هر چه به این نقطه نزدیک شویم که فرد مبتلایی در استان وجود نداشته باشد، می‌توانیم با آرامش به سمت بازگشایی برویم اما با قاطعیت می‌گویم که رشته شنا بیشترین خسارت را از این ویروس دید.

وی که قبل از شیوع کرونا در یکی از استخرهای خصوصی زنجان مشغول کار بود و به ناچار خانه‌نشین شده است، تصریح می‌کند: ناجیان، شناگران و مربیان شنا مظلوم واقع شده‌اند و به آنها در ایام کرونا توجه نشده و مسئولان فقط کمر همت بسته‌اند که با صادر نکردن مجوز بازگشایی استخرها ما را روزبه‌روز زمین‌گیر کنند! از رسانه‌ها هم خواهش می‌کنیم برای کمک به ما موضوع را پیگیری کنند.

به گفته این مربی، از اواخر سال 98 که با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا استخرها تعطیل شد، تمام فعالان این رشته با مشکلات عظیمی دست و پنجه نرم می‌کنند و عمده این افراد که یک شغل ثابت مربیگری شنا و نجات غریق داشتند و فاقد بیمه بودند برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی به مشکل برخورده‌اند.

یکی دیگر از ناجیان به صدای زنجان می‌گوید: بسیاری از  ناجیان غریق سال‌ها سابقه ورزشی داشتند و در کنار ورزش برای امرار معاش، ساعت‌ها در سخت‌ترین شرایط کاری در استخرها وظیفه حفاظت از جان انسان‌ها را برعهده می‌گرفتند.

او عنوان می‌کند: این مربیان با راه‌اندازی مدارس شنا و آموزش شنا به کودکان و اجرای برنامه‌های تمرینی برای ورزشکاران حرفه‌ای این رشته، نقش قابل توجهی در پرکردن بهینه اوقات فراغت کودکان و تربیت ورزشکاران برعهده داشتند و در کنار آن، درآمدی هم برای خود کسب می‌کردند.

این شناگر می‌گوید: تداوم تعطیلی‌ها با توجه به نظر ستاد مقابله با کرونا صورت گرفت و همه ما هم به این نظر برای حفاظت از جان شهروندان احترام گذاشته و آن را پذیرفتیم چرا که این تصمیم با هدف حفظ جان مردم بود اما در کنار این موضوع، تعطیلی استخرها خسارات مادی زیادی را برای فعالان این رشته به دنبال داشت و موجب شد خیلی از مربیان تغییر شغل دهند و مشاغل دیگری را برای امرار معاش خود انتخاب کنند، بسیاری نیز همچنان خانه‌نشین شده‌اند که به نظرم قربانیان کرونا هستند!

شنای زنجان رو به افول

مصطفی بسطامیان، رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به دستاوردهای ورزشکاران این رشته‌ها می‌گوید: قبل از کرونا افتخارات قابل توجهی در شنا و واترپلو کسب کردیم که آخرین آن مربوط به کسب مقام قهرمانی ایران در المپیاد استعدادهای برتر در رده زیر 17 سال واترپلو در سال 98 بوده است. در رشته شنا نیز در دو رده سنی 13 تا 14 و 15 تا 16 سال پسران که در خارج از استان برگزار شد صاحب چندین مدال شدیم.

او تصریح می‌کند: به دنبال تعطیلی بیش از یک سال استخرهای ورزشی، جمع کثیری از منجیان غریق، مربیان شنا و ورزشکاران این رشته با استخرها خداحافظی کردند، خداحافظی تلخ و اجباری!

بسطامیان با اشاره به تعطیلی اجباری استخرهای ورزشی از یکم اسفندماه سال 98 به دنبال تشدید وضعیت کرونایی عنوان می‌کند: قبل از کرونا تیم‌های کاملی داشتیم، در شنا از زیر 10 سال، 15 تا 16 سال و بزرگسال و در واترپلو از زیر 12 سال تا بزرگسال (آقا و خانم)! اما پس از کرونا و تعطیلی ناشی از آن تیم‌ها از هم پاشیدند و تصور نمی‌کنم بعد از برداشته‌شدن محدودیت‌ها، انسجام قبلی را داشته باشیم چرا که زمان زیادی لازم است تا بدن ورزشکاران بعد از مدت طولانی که فعالیت ورزشی نداشتند، ریکاوری شود.

این همه سختگیری برای چیست؟

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان زنجان ضمن انتقاد از عدم صدور مجوز برای تمرین قهرمانان شنا و واترپلو از سوی مسئولان حوزه بهداشت می‌گوید: چندین بار از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان یا از مسئولان ستاد کرونا خواسته‌ایم تا مجوز فعالیت قهرمانان در استخر سرپوشیده 15 خرداد با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی را بدهند، به جرات می‌توانم بگویم حتی تهران نیز درِ استخرهای ورزشی را به روی قهرمانان نبست و آن‌ها تمرین‌های خود را انجام دادند اما متاسفانه در زنجان سخت‌گیری‌ها بالاست!

بسطامیان با بیان اینکه من نمی‌دانم مسئولان با چه معیاری بر تعطیلی استخرهای ورزشی اصرار دارند، تصریح می‌کند: من اظهار نظر علمی نمی‌کنم اما به نظرم کلرزنی در آب نوعی ایمنی است به‌علاوه اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی در طول فعالیت ورزشی در استخرها رعایت شود تصور نمی‌کنم مشکل خاصی پیش بیاید.

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان زنجان می‌گوید: با وجود سختگیری‌ها برای باشگاه‌های ورزشی در مدت شیوع کرونا باز هم به صورت مقطعی اجازه فعالیت به آنها داده شد اما استخرهای ورزشی تاکنون مجوز بازگشایی دریافت نکرده‌اند. از ابتدا تا به امروز چالش ما با ستاد کرونای استان و علوم پزشکی در رابطه با علت تعطیلی اجباری استخرها ادامه دارد و هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای برای اتخاذ تصمیم‌شان نیافته‌ایم!

قهرمانان شنا و واترپلو بدون تمرین به المپیاد اعزام شوند

بسطامیان با اشاره به برگزاری المپیاد در بهمن‌ماه سال جاری تصریح می‌کند: در حال حاضر 30 شناگر 13 تا 14 سال و 15 تا 16 سال بعلاوه تیم 16 نفره واترپلو در رده زیر 17 سال باید برای حضور در المپیاد، بهمن ماه اعزام شوند، این ورزشکاران هیچ تمرینی نداشته‌اند، مجموعه ورزشی 15 خرداد، استخر قهرمانی است، ما نمی‌گوییم استخر تفریحی و کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم، از مسئولان علوم پزشکی و ستاد کرونای استان می‌خواهیم تا حداقل اجازه تمرین به قهرمانان را بدهند.

به گفته رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان زنجان، المپیاد ویژه تیم‌های شنا و واترپلو در بخش پسران در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. فدراسیون نیز به دنبال اخذ مجوز برای امکان حضور تیم‌های دختران در این المپیاد است. میزبان این مسابقات مشخص نیست برخی از استان‌ها برای میزبانی اعلام آمادگی کرده‌اند که زنجان نیز یکی از آن‌ هاست! در رابطه با انتخاب میزبان، کمیته برگزاری مسابقات استعدادیابی تصمیم‌گیری می‌کند.

نبود اسپانسر

بسطامیان در بخش دیگری از اظهارات خود به محدودیت‌های هیئت برای داشتن تیم می‌گوید: زنجان شایستگی حضور در لیگ برتر را دارد، هیئت نمی‌تواند تیم دهد باید باشگاهی باشد که ضمن تامین هزینه مالی، ورزشکاران را به لیگ اعزام کند. چندین سال است این مشکل را داریم و کسی حاضر نیست در قالب باشگاه تیم‌های شنا و واترپلو را به لیگ اعزام کند.

وی با اشاره به حضور «امیرحسین موسوی» که عضو تیم ملی جوانان بود و به علت نبود اسپانسر ترجیح داد در تیم سایر استان‌ها فعالیت کند، ادامه می‌دهد: این معضل سبب خانه‌نشینی قهرمانان‌مان شده، برخی هم اگر زرنگ باشند جذب باشگاه‌های سایر استان‌های کشور شده یا می‌شوند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی استخرهابیکاریشنا
sedayezanjannews.ir/nx7636


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»