کد خبر: 7654
1400/03/09 - 18:9


در نشست خبری مدیران عامل شرکت‌های صنعت آب و برق استان زنجان عنوان شد:

معضل استقرار واحدهای آب‌بر در زنجان

مدیرعامل شرکت آبفای استان: صنایع استان مانند «راشاکاسپین» و «فولاد ناب آرش» مجبورند از آب پساب استفاده‌ کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به تشدید کم‌آبی در استان زنجان، شنیده‌ها حاکی از بی‌توجهی تعدادی از صنایع آب‌بر به هشدارها بوده و همچنان بر استفاده از آب پاک در فعالیت‌ها تاکید دارند.

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت‌های صنعت آب و برق استان زنجان که با موضوع «مدیریت پیک مصرف تابستان» برگزار شد، در پاسخ به بی‌توجهی‌ها در استقرار صنایع آب‌بر در برخی نقاط استان در شرایطی که از سال‌ها قبل استان جزو مناطق دارای تنش آبی اعلام شده بود به صدای زنجان گفت: استقرار واحدهای آب‌بر در برخی نقاط یکی از معضلات استان است، قبلا به علت مشکلات اشتغال و نبود سند بالادستی و سند آمایشی که اخیرا ابلاغ شد، واحدها در محل مورد نظر مستقر شده و دچار مشکل می‌شود. البته وزارت نیرو از خیلی وقت پیش بارها به این موارد اشاره کرده اما با بی‌توجهی به این نگرانی مواجه شد.

به گفته مسئولان حوزه آب سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که صنعت، رغبتی برای استفاده از پساب نداشته است اما خوشبختانه با نظام‌نامه وزارت نیرو به شرکت‌های تابعه زیرمجموعه اعم از آب منطقه‌ای و آبفا، عدم استفاده از آب پاک برای صنعت و تاکید بر اختصاص پساب به این بخش ابلاغ شده است.

البته در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان به پروژه بازچرخانی آب و استفاده از پساب با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان اشاره کرد و گفت: در استان زنجان باید صنایع به سمت استفاده از پساب شهری بروند، با توجه به حساسیت‌های رسانه‌ای و با دستور دادستانی، با مسئولان شرکت «راشاکاسپین» اتمام حجت کردیم که آب پاکی برای ادامه فعالیت در اختیار این واحد قرار نخواهد گرفت و متولیان باید به سمت استفاده از پساب شهری بروند که در حال عملیاتی شدن است. در ابهر فعالیت واحدهای فولاد به سمت استفاده منوط به استفاده از پساب آب شهر خواهد بود.

صنایع مجبورند از آب پساب استفاده‌ کنند

علیرضا جزء‌قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در پاسخ به استقبال صنایع از پروژه بازچرخانی آب و استفاده از پساب به صدای زنجان گفت: صنایع به اختیار خودشان باشد به سمت استفاده از پساب نمی‌آیند! همانطور که «راشاکاسپین» در زنجان و «فولاد ناب آرش» در ابهر از سوی مراجع قانونی و اجرایی مجبور به استفاده از پساب شدند، باید مابقی صنایع را هم به علت اهمیت وضعیت آبی استان زنجان، اجبار کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ضمن تاکید بر لزوم عدم اختصاص آب پاک به صنعت و جایگزینی آن با پساب تاکید کرد: از این پس صنایع جدید استان موظفند آب موردنیاز خود را از محل پساب تامین کنند. به شخصه معتقدم صنایع آب‌بر نباید در فلات مرکزی مستقر شوند و در شرایط کنونی یکی از راه‌های سازگای با کم‌آبی استفاده از پساب در صنایع است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از پساب در صنعت تصریح کرد: کاربرد پساب به عنوان یک منبع دائمی آب در صنعت علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای آبی این بخش، باعث صرفه جویی و دوام منابع آبی موجود می‌شود.

طرح‌های صنعت آب

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب مطنقه‌ای زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به طرح‌های در دست بهره‌برداری این شرکت عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای زنجان در بخش صنعت آب 86 طرح در دست بهره‌برداری دارد که موجب ذخیره 789.43 میلیون مترمکعب آب، اشتغال بیش از 16 هزار و 432 نفر و آبیاری 22 هزار و 280 هکتار اراضی شده است که عمده این پروژه‌ها کوچک و قدیمی هستند.

به گفته افشاری، شرکت آب منطقه‌ای زنجان هم‌اکنون 13 طرح در دست اجرا داشته که با اجرای این طرح‌ها 795 میلیون مترمکعب آب ذخیره و 2 هزار و 858هکتار از اراضی منطقه تحت پوشش قرار گرفته که باعث اشتغالزایی 2 هزار و 174 نفر در استان می‌شود.

همچنین با احداث خطوط آبرسانی از سدهای استان زنجان 965 هزار و 617 نفر از جمعیت استان در قالب شهرها و روستاها از آب شرب مطمئن برخوردار می‌شوند.

نگرانی از کسری مخزن آب زیرزمینی استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کم‌آبی و تاثیر منفی بر فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی بر لزوم تدوین برنامه‌های مناسب برای همراه کردن کشاورزان و فعالان اقتصادی با برنامه‌های ترویجی تاکید کرد و افزود: رعایت الگوی مصرف بهترین روش در کنار سایر برنامه‌ریزی‌هاست.

وی با بیان اینکه در استان زنجان تویع متوازنی در آبهای زیرزمینی نداریم و در حال حاضر آب مطمئن در بستر دشت‌ها قرار دارد، ضمن ارائه گزارشی از سیمای منابع آب استان و به‌خصوص شهرستانهای ابهر،خرمدره و سلطانیه اظهارکرد: امسال با کاهش ورود بیش از 65درصدی آب به مخازن سدهای استان مواجه هستیم و این یعنی تا به امروز حدود 137میلیون متر مکعب آب کمتری وارد سدهای استان شده است .

وی افزود: به دلیل تبدیل بارش‌ها از برف به باران و کم شدن نزولات جوی نسبت به سنوات قبل حدود 47 درصد و نسبت به دراز مدت نیزحدود 30 درصد، گویای وخامت ذخایر آبی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 14 میلیون مترمکعب آب پشت سد کینه‌ورس موجود است، تصریح کرد: بدلیل شرایط ناپایدار آب شرب به‌ویژه در روستاها، با قراردادن اولویت شرب و حق‌آبههای ضروری، سعی در مدیریت نمودن خروجی آب سدها را داریم تا در آینده با مشکل بیشتری برای تامین آب پایدار شهرهای تحت‌پوشش مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در سخنان خود به بحث سازگاری با کمآبی و لزوم صرفهجویی در مراکز شهری و روستائی تاکید و کاهش مصرف در بخش شرب و کشاورزی را از ارکان طرح سازگاری با کمآبی عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به گرهخوردن معیشت مردم با کشاورزی، متاسفانه بسیاری از بهره‌برداران و کشاورزان از آب مجازی و هدر رفت آب با کاشت محصولات پر آبطلب آگاهی ندارند و با با عدم توجه به راندمان کشاورزی اقدام به مصرف بی‌رویه آب می‌کنند.

افشاری با بیان اینکه مسائل آب و برق همواره تنیده به‌هم هستند اما تولید آب وابسته به شرایط جوی و بارش‌ها است، از کاهش ۶۸ درصدی میزان آب ورودی به پشت سدهای استان زنجان خبرداد و گفت: در سال گذشته ۱۴۳ میلیون لیتر آب در پشت سدها ذخیره شده است.

لزوم توقف کشت برنج

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان برضرورت عدم کشت محصولات پر آبطلب در کنار رودخانه‌ها تاکید کرد و گفت: اگر کشت برنج متوقف شود تشویقاتی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

افشاری ادامه داد: متاسفانه مسابقه و رقابتی در بحث استفاده از آب و برق وجود دارد که این امر آسیبزا بوده و مشکلات بی‌شماری را به وجود می‌آورد.

وی فرهنگسازی در زمینه استفاده از آب را مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: کمبود آب مشکلات متعددی را در جامعه به وجود می‌آورد که باید برای آن راهکاری اندیشید!

افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی

این مسئول با یادآوری این موضوع که سالیانه به‌طور متوسط حدود 71 متر از سطح آب زیرزمینی دشتهای استان بهویژه در دشت ابهر و سلطانیه که وضعیت خوبی ندارند، با افت مواجه است، خاطرنشان کرد: در دشت ابهر این میزان یک متر و 40 سانتی‌متر است. تداوم این امر سبب شدیدتر شدن کسری مخزن آب زیرزمینی استان زنجان در سال جاری خواهد شد.

افشاری تعداد دشت‌های استان زنجان را 7 مورد اعلام کرد و افزود: این دشت‌ها شامل زنجان، ابهر، خدابنده، زرین‌آباد، گل‌تپه، ماهنشان و طارم است که دو مورد آخر فاقد آبخوان هستند و بیشتر رودخانه‌ قزل‌اوزن و سرشاخه‌هایی که به شهرستان‌ها جاریست را شامل می‌شود.

تلفات 7 درصدی برق در زنجان

علیرضا علیزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر تاثیر استهلاک و فرسودگی تجهیزات شبکه برق در افزایش مصرف بی‌رویه که بارها از سوی کارشناسان و صاحبنظران مطرح شده است، اظهار کرد: قطعا اگر شبکه برق فرسوده باشد، تلفات زیادی را شاهد خواهیم بود اما قاطعانه می‌گویم که خوشبختانه دارای شبکه قوی و نوسازی شده، هستیم، لازم به ذکر است سالانه طرح‌های نوسازی شبکه برق را در دستور کار قرار می‌دهیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

علیزاده میزان تلفات برق استان زنجان را 7 درصد اعلام کرد و افزود: این میزان در کشور 10 درصد اعلام شده است. این نشان می‌دهد شبکه برق استان زنجان در مقایسه با کشور خیلی هم پیر نیست، شاید ایده‌ال نباشد اما نسبت به کشور در سطح عالی قرار دارد.

مسئولان در حالی بر لزوم رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان تاکید دارد که گویا مردم مقصر خاموشی‌ها هستند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان تجهیزات برقی غیراستاندارد فرقی نمی‌کند داخلی باشد یا خارجی در مصرف بی‌رویه برق تاثیرگذار است به صدای زنجان گفت: ما همچنان به رعایت الگوی مصرف در بخش خانگی و تجاری تاکید داریم! من هم موافقم که استفاده از برخی محصولات غیراستاندارد عاملی بر افزایش بی‌رویه مصرف برق است. بسیاری از مشترکان به سمت خرید و استفاده از کولرهای گازی (و سایر وسایل برقی) رفته‌اند که به صورت قاچاق و با قیمت پائین و البته راندکان پائین به دست مصرف‌کننده رسیده است که شاید مصرف برق آن‌ها 5 برابر محصولات دارای برند استاندارد باشد.

اخطار به دستگاه‌ها و ادارات استان زنجان

علیزاده با تاکید بر اینکه تمامی ادارات و بانک‌ها موظف به صرفه‌جویی در استفاده از انرژی برق هستند، از ضرورت کاهش ۵۰ درصدی مصرف ادارات و بانک‌ها با توجه به دستورالعمل اجرایی مصرف در سال جاری خبر داد و گفت: تعدادی از ادارات نورپردازی که نه، نورافشانی می‌کنند، ما به شدت با این کار به ویژه در شرایط ویژه کنونی مخالفیم. تاکید می‌کنیم بانک‌ها و اداراتی که همکاری نمی‌کنند با قطع برق مواجه می‌شوند که چند اداره در این زمینه تذکر هم گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق به عدم استفاده کولرهای گازی در ادارات تابعه وزارت نیرو در استان زنجان به منظور استفاده بهینه از انرژی برق اشاره کرد و گفت: ممنوعیت استفاده از کولرهای گازی به تمامی ارگان‌ها و ادارات زنجان اعلام شده است که در صورت بی‌توجهی به این هشدارها، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

نیروگاه‌سازی‌ها خوب بوده است، مصرف برق نسبت به سال قبل 20 درصد رشد داشته است!

علی خلجی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان نیز این نشست در رابطه با نقش استخراج رمزارز در خاموشی‌ها به صدای زنجان گفت که با توجه به ارزان بودن برق در ایران تعدادی از ماینرها  اقدام به استخراج رمزارز آن می‌کنند که در کنار عدم رعایت الگوی مصرف و گرمای بیش از حد هوا در خاموشی‌ها نقش بسزایی داشته است.

این مسئول در مورد برنامه مسئولان برای احداث نیروگاه‌های جدید و تسریع در روند تکمیل نیروگاه‌هایی نظیر زنجان2 به صدای زنجان گفت: ما در کشور و استان نیروگاه‌های مورد نیاز را مستقر کرده‌ایم و برخی نیز در حال احداث و بهره‌برداری هستند، در منطقه «سرچم» دو نیروگاه در دست اجراست یک مورد مربوط به  نیروگاه «زنجان2» است و دیگری نیز قرار بود سرمایه‌گذار چینی بیاید اما به دلیل تحریم‌ها همراهی نکردند و امیدوار به تکمیل آن هستیم. عملیات احداث نیروگاه زنجان 2 نیز پیشرفت خوبی دارد، کارهای شبکه‌ای ان انجام شده است و به علت مشکلات مالی سرمایه‌گذار خصوصی به مشکل برخورد اما ما امیدواریم تا آخر تابستان سال جاری این نیروگاه وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با تاکید بر اینکه نیروگاه‌سازی‌های صورت گرفته مطلوب بوده است، ابراز کرد: امسال رشد مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا بوده است. این میزان در مدت مشابه سال قبل به طور متوسط 2 درصد بوده در حالی که در سال جاری 19 الی 20 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم که همین امر سبب شد تا اتفاق غیرمنتظره‌ خاموشی را شاهد باشیم، البته امیدواریم با به تعادل رسیدن سطح عرضه و تقاضا که به رعایت الگوی مصرف برمی‌گردد، این بحران را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآب منطقه ای زنجاناب و فاضلاب زنجانبرق منطقه ای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7654


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»