کد خبر: 7663
1400/03/11 - 10:55


صدای زنجان از وضعیت بازار اقلام ضروری و مصرفی گزارش می‌دهد؛

قیمت‌ها راه خودشان را می‌روند

مردم: برخی‌ها هنوز به دنبال انتقام از دولت‌اند/ رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان: شاهد افزایش قیمت غیرمنطقی اقلام اساسی و ضروری هستیم!/ رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان: کنترلی بر بازار نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی از محصولات مصرفی و اقلام ضروری مردم قیمت‌ها بی‌محابا و با بی‌اعتنایی به انتخابات پیش رو همچنان می‌تازند اما در برخی بازارها از جمله خودرو، خریدوفروش همچنان راکد بوده و تمامی معامله‌ها به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات مؤکول شده است.

برخی معتقدند دولت در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان فعالیتش بازار را متعادل نگه می‌دارد و با کمی رشد به دولت بعدی تحویل می‌دهد اما گروه دیگر به این ایده خوش‌بین نیستند و بر این باورند رقبای دولت اجازه این کار را نخواهند داد و دولت بعدی بازار را سروسامان می‌دهد.

یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: کل شهر را به خاطر روغن لادن یا ورامین 5 کیلویی زیر پا گذاشته‌ام اما پیدا نکرده‌ام! نظارت اگر بود وضعیت این نبود! الان هم که نزدیک انتخابات است و آقایان با تخریب دولت به دنبال انتقام هستند! همان‌هایی که این دولت را تخریب می‌کنند، همین الان هم مردم را فراموش کرده و فقط می‌خواهند روحانی را بازنده جلوه دهند!

او با اشاره به افزایش قیمت حبوبات به‌ویژه لپه می‌گوید: در بازار قیمت عدس ایرانی تغییر نکرده و 35 هزار تومان به فروش می‌رسد اما لپه به 50 هزار تومان رسیده است! یک کیلو برنج صدری نیز به 46 هزار تومان رسیده است! شکر هم به قیمت تعاونی 8700 تومان و در بازار آزاد به 14 هزار تومان عرضه می‌شود! کسی هم پاسخگو نیست!

تداوم افزایش قیمت در بازار قند و شکر

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به وضعیت نابسامان در بازار قند و شکر عنوان می‌کند: روال توزیع شکر و قند طبق روال قیمت‌های سال قبل است اما نمی‌دانیم این روند تا کی دوام می‌آورد! چرا که قیمت شکر افزایش یافته است، هم‌اکنون قیمت شکر در بازار 11 هزار و 500 تومان است در حالی که قیمت توزیع آن حدود 8 هزار و 500 تومان است و باید مصرف‌کننده این محصول را 9 هزار تومان دریافت کند!

علی‌محمدی قیمت کارتن 5 کیلویی قند را 54 هزار و 500 تومان اعلام کرده و می‌گوید: این در حالی است که در بازار آزاد کارتن قند 5 کیلویی به 76 هزار تومان رسیده است!

افزایش 40 درصدی قیمت روغن

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان نیز با اشاره به افزایش 40 درصدی روغن خوراکی از سوی شرکت‌های تولیدکننده در هفته گذشته می‌گوید: در حال حاضر روغن 8 هزار و 250 تومانی به قیمت 13 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی در مورد وضعیت قیمتی لبنیات نیز تاکید می‌کند: لبنیات تغییرات قیمتی آنچنانی نسبت به ابتدای سال نداشته است اگر در برخی موارد افزایشی هم بوده باشد به برخی مواد استفاده شده در کره برمی‌گردد وگرنه ماست و شیر تغییر قیمتی نداشته است.

افزایش حداقل 10 تا 15 درصدی انواع موادغذایی

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به افزایش حداقل 10 تا 15 درصدی قیمت انوع موادغذایی و خوراکی از گوجه‌فرنگی گرفته تا حلواشکری می‌گوید: این افزایش قیمت بامصوبه و بی‌مصوبه بوده است. در بخش شوینده‌ها نیز آن‌قدر افزایشی داشته‌ایم که دیگر جایی ندارد تا تولیدکننده‌ها افزایش قیمت جدیدی اعمال کنند!

قیمت‌های افسارگسیخته در بازار تنقلات

علی‌محمدی با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات تاکید می‌کند: بهتر بود با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، مسئولان تصمیم به افزایش قیمت نمی‌گرفتند! اصلا افزایش قیمت برخی از اقلام نظیر گوجه‌فرنگی، انواع تنقلات و آب‌میوه پاکتی (200 سی‌سی به قیمت 8 هزار تومان) و غیره، منطقی نیست! هر چقدر هم حساب می‌کنیم قیمت چیپس 5 الی 6 هزار تومان باشد نه 10 هزار تومان! متاسفانه تولیدکننده‌ها قیمت‌ها را به صورت افسارگسیخته بالا برده‌اند.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به نظارت‌های اتحادیه از واحدهای زیرمجموعه عنوان می‌کند: تقریبا 50 درصد فروشگاه‌های شهر زنجان با ارائه تخفیف به مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند، مثلا رب گوجه‌فرنگی 20 هزار تومانی را 15 هزار تومان و چیپس 10 هزار تومانی را 8500 تومان به دست مصرف‌کنندگان رسانده‌اند و تا به امروز تخلفی هم احراز نشده است.

کنترلی بر بازار نیست، مسئولان فقط شعار می‌دهند!

در میدان، هر کیلو گوجه‌فرنگی درجه یک 4 تا 5 هزار تومان، پیاز 2300 تا 2500 تومان، پرتقال 6500 تا 7 هزار تومان و سیب قرمز 5 هزار تومان، سیب‌زمینی 4 هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیدمرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان وضعیت قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال را در مقایسه با افزایش قیمت اقلام ضروری و مصرفی را مطلوب دانسته و می‌گوید: قیمت میوه‌های نوبرانه که بالا بود این روزها کاهش یافته است به طور مثال زردآلو درجه یک 35 هزار، گیلاس 45 تا 50 هزار، گوجه‌سبز 20 تا 25 هزار، هلو درجه یک 18 هزار و هلو معمولی 10 تا 12 هزار تومان رسیده است.

هاشمی در مورد دلایل افزایش قیمت هندوانه و طالبی آتشین در بازار زنجان نیز تصریح می‌کند: هندوانه که پیش از این 2 هزار تا 2500 تومان عرضه می‌شد به قیمت 4 هزار تومان رسیده است که دلایل آن افزایش هزینه حمل است. طالبی آتشین نیز از استان‌های جنوبی وارد زنجان می‌شود که هم اکنون در بازار به قیمت 8 هزار تا 8500 تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت قبلی آن 6 هزار تومان بود. دلیل افزایش این محصول نیز صادرات به عراق است.

بر اساس گزارش‌های میدانی از بازار مصرف مردم، در مواقعی وضعیت قیمت میوه‌ها غیرمتعارف بوده و فروشنده‌ها بر اساس سلیقه خود نسبت به عرضه محصول به مشتری اقدام می‌کنند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان در رابطه با اقدامات صورت گرفته اتحادیه در حوزه بازرسی در راستای مشارکت با دستگاه‌های نظارتی می‌گوید: وضعیت نظارت‌ها ضعیف است و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که وظیفه کنترل قیمت‌ها را بر عهده دارند اقدامات محسوسی در این زمینه انجام نمی‌دهند! در بازار کنترل نمی‌بینیم فقط شعار است!

وی با اشاره به اقدام آجیل‌فروشان زنجان در فروش میوه‌های نوبرانه به طمع سود بیشتر می‌گوید: آجیل‌فروشان وقتی می‌بینند مردم توان خرید آجیل 200 تا 300 هزار تومانی را ندارند، اقدام به فروش میوه‌های نوبرانه با قیمت‌های نامتعارف کرده‌اند، به طور مثال زردآلوی 35 هزار تومانی میدان را به قیمت 70 تا 80 هزار تومان عرضه می‌کنند!زمانی که در میدان قیمت چغاله بادام 50 هزار تومان بود آجیل‌فروشان اقدام به فروش این محصول با قیمت 150 هزار تومان می‌کردند و تصور نمی‌کنم بازرسی به آن‌ها ایراد گرفته باشد!

بازار خودرو در انتظار مشخص شدن نتایج انتخابات!

سرنوشت خودرو در سال جاری را می‌توان با توجه به فاکتور‌های مختلف در صنعت، بخش تولید و توجه به آن بررسی کرد. اکنون در بخش تولید با زیرشاخه‌های مختلفی از جمله نهضت داخلی‌‌سازی و روند تامین قطعات از داخل و خارج مواجه هستیم. بخش بزرگی از بازار خودرو در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است که درصد دقیقی از آن در دسترس نیست.

مکانیک‌های شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به استقبال فروشندگان لوازم یدکی زنجان از قطعات داخلی با بیان اینکه متاسفانه فروشندگان قطعات خارجی که در تهران مستقرند، ملزومات و لوازم یدکی  را در انبارها ذخیره کرده‌اند و قصد فروش آن تا انتخابات را ندارند، می‌گویند: عمده این قطعات از کشور چین وارد می‌شود که کیفیت آن‌ها در مقایسه با تولیدات داخلی بسیار پائین است.

آنها تصریح می‌کنند: متاسفانه قطعات خودرو نظیر میل‌لنگ، سرسیلندر خودروهای سواری که در داخل کشور تولید می‌شود محدود است که باید مسئولان برای ایجاد فضای امن اقتصادی در شرایط اضطراری، همچون این روزهای کشور که بیماری و تحریم تمامی بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، برنامه‌های حمایتی‌شان را تدوین و عملیاتی کنند.

بازار خودرو تابع نرخ ارز است، منتظر سیاست دولت آینده هستیم!

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که دارندگان خودرو در گروه سایپا برای هر دستگاه پراید 131 مبلغ 115 میلیون تومان، پراید 151 مبلغ 113 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار 126 میلیون تومان، تیبا 2 مبلغ 143 تا 145 میلیون تومان، ساینا 148 میلیون تومان و در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 به 212 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 به 284 امیلیون تومان، پژو 206 صندوقدار به 274 میلیون تومان، پژو پارس ال.ایکس 273 میلیون تومان، پژو 405 جی.ال.ایکس 200 میلیون تومان، پژو 405 اس.ال.ایکس 107 میلیون تومان مطالبه می‌کنند.

مشاوران خودرو و فعالان این بازار، در روزهای پایانی سال قبل منتظر دو اتفاق بودند، نخست اینکه وضعیت تعامل بین‌المللی ایران و مشخصا برجام چه می‌شود و دیگر اینکه در آستانه برگزاری یک اتفاق سیاسی در کشور هستیم که همان انتخابات ریاست جمهوری است.

علی یکی از فعالان بازار خودرو به صدای زنجان می‌گوید: در مورد اینکه بازار خودرو چه وضعیتی در سال جای دارد فعلا نمی‌توان اظهار نظر کرد و هم اکنون منتظر نرخ ارز که از سیاست‌های دولت تبعیت می‌کند، هستیم!

احمد یکی از فعالان بازار خودرو هم که معتقد است تا زمانی که این دو مورد تعیین تکلیف نشوند وضعیت بازار نسبت به آخرین ماه‌های سال ۹۹ و واپسین روزهای اسفند ماه، تغییری نکند. شرایط بازار خودرو در سال جاری،  متفاوت از ماه‌های پیش نمی‌شود و قیمت‌ها همچنان از نرخ ارز تبعیت خواهند کرد!

او می‌گوید: تا زمانی که بحث انتخابات و سیاست دولت در تعاملات بین‌المللی مشخص نشود با چنین وضعیتی در داخل بازار خودرو مواجه بوده و شاهد تغییری در بازار خودرو و حتی سایر بازارها نخواهیم بود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت هابازار زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7663


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»