کد خبر: 7697
1400/03/24 - 11:24


صنعتگران استان زنجان در نشست با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

کشور «اقتصاددان» می‌خواهد

سجاد نباتچیان: هر آنچه که مجلسی‌ها از دست‌شان برمی‌آمد بر سرمان ریختند اما مقاومت کردیم و از بین نرفتیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس خانه صنعت و معدن استان که به نمایندگی از صنعتگران استان در حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم سخنرانی کرد، خطاب به مجلسی‌ها گفت: «خطاهایی که تولیدکننده و ملت را به این روز آورده از طرف شخص تولیدکننده نبوده، بروید ببینید چه کسی این شرایط را ایجاد کرده است! اگر دشمن سر جنگ دارد، شما ژنرال‌های‌تان که «اقتصاددان» باشند را پشت میز بنشانید تا در جنگ اقتصادی مشکل کشور را حل کنند!»

نباتچیان عصر یکشنبه (23 خردادماه سال جاری) در نشست صنعتگران با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در سالن همایش اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شدو بیشتر رنگ و بوی تبلیغ برای رئیسی، یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از سوی مهمان مجلسی جلسه داشت، با اشاره به نقش بخش خصوصی در بهبود آمارهای تجاری اظهار کرد: تجربه ۴۲ ساله‌ به من آموخته، مسئولانی که می‌آیند حرف تولیدکننده‌ها را بشنوند بهتر از ما به مشکلات‌مان واقف هستند. ما اگر یکی از مشکلات را بدانیم آقایان 5 مورد از مشکلات‌مان را می‌دانند! با این حال امروز هم آرام نگرفته و از مشکلات تولیدکننده‌ها می‌گویم.

نماینده صنعت‌گران استان با اشاره به نقش پررنگ تولیدکننده‌ها در دوران 42 ساله انقلاب تصریح کرد: در این سال‌ها دشمن 8 سال جنگ علیه ایران به راه انداخت اما به عینه دید که با توپ و تفنگ حریف ما نیست از این رو گزینه جنگ اقتصادی با کشورمان را برگزید و در این مدت هر آنچه که می‌توانستند دولت‌ها علیه ایران انجام دادند.

برای پیروزی در جنگ اقتصادی، ژنرال «اقتصاددان» نیاز داریم

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان با اشاره به دستان خالی تولیدکننده‌ها و تجار که در جنگ اقتصادی سرباز محسوب می‌سوند، تاکید کرد: تصویب قوانین متعدد دست و پاگیر در شرایطی که تولیدکننده‌ها در جنگ اقتصادی که دشمن به راه انداخته بود، حضور داشتند وضعیت آن‌ها را خراب کرد.

نباتچیان خطاب به مجلسی‌ها گفت: تو را به خدا دیگر قانون تصویب نکنید، به جای آن قوانینی که برای پیشبرد صنعت از هدفمندی یارانه گرفته تا قانون مالیات بر ارزش افزوده و ده‌ها قوانین موجود دست و پاگیر را اصلاح کنید! من (تولیدکننده) را با پای بسته به جنگ اقتصادی فرستاده‌اید، من با این غل و زنجیرهایی که به دست و پایم بسته‌اید قدرت حرکت ندارم!

نماینده تولیدکنندگان با اشاره به ظرفیت‌های ایران در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و ذخائر معدنی عنوان کرد: این دارایی‌ها دنیا را علیه ما شورانده است و دشمنان ما در حسرت این ذخائر هستند، آیا وضع اقتصادی ملت ما باید این باشد؟ من به عنوان یک ایرانی چرا باید تفاوتی با بورکینافاسویی که فقیر بوده و از این ذخائر و سرمایه‌ها محروم است، نداشته باشم؟ خطاهایی که تولیدکننده و ملت را به این روز آورده از طرف شخص تولیدکننده نبوده، بروید ببینید چه کسی این شرایط را ایجاد کرده است! اگر دشمن سر جنگ دارد، شما ژنرال‌هایتان که «اقتصاددان» باشند را پشت میز بنشانید تا در جنگ اقتصادی مشکل کشور را حل کنند!

نباتچیان با بیان اینکه تا چند وقت پیش ترکیه‌ای‌ها و کره‌ای‌ها کارگر ما ایرانی‌ها بودند اما حالا برعکس شده است خطاب به مجلسی‌ها گفت: آیا بدون داشتن رابطه منطقی با دنیا، می‌توان کشور را ساخت؟ کجا تولیدکننده ایران با تولیدکننده کره‌ای کمتر است؟ چه کاری باید می‌کردیم که نکردیم؟ هر آنچه که در این مجلس از دستشان برمی‌آمد انواع قانون را بر سر تولیدکننده ریختند و مقاومت کردیم و از بین نرفتیم! شب خوابیدیم دلار هزار تومان بود صبح بیدار شدیم دلار شد 3 هزار تومان! شب با یک قانون خوابیدیم فردا صبح با قانونِ ضدقانون مواجه شدیم! گاهی اوقات ادارات خودتان از ضدونقیض بودن قانون‌تان می‌نالند! آقای عزت‌اله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایراد کار کجاست؟ لطفا پیشت تریبون با شهامت پاسخ دهید! بالاخره امیدوار باشیم یا نباشیم؟

نباتچیان با بیان اینکه «در اینکه باید در انتخابات شرکت کنیم، شکی نیست»، عنوان کرد: هر کسی که در انتخابات شرکت نکند نباید به مسائل و مشکلات کشور معترض باشد، معتقدیم هر که کشور برایش مهم است باید در انتخابات حضور به هم رساند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان با تاکید بر اینکه دولت اینده باید وزرایی را انتخاب کند که دست‌شان در اتش سوخته باشد، اضافه کرد: مدیرانی که انتخاب می‌شوند باید در عرصه تولید تجربه کافی داشته باشند تا بتوانند چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت درآوردند!

نظارت ضعیفِ مجلس!

سهند علی‌فلاحی، نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این نشست با اشاره به خسارت صنایع و واحدهای تولیدی از خاموشی‌ها گفت: موضوع انرژی کمر صنعت را شکسته است! چرا باید کشوری که سرشار از انرژی است مشکل تامین سوخت داشته باشد؟

این فعال اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه دولت هر جا گیر افتاده، یقه تولیدکننده را گرفته است، تصریح کرد: برای ما سؤال است چرا باید به صورت نسیه کار کنیم آن هم در بازار نابرابر و با وجود اجناس چینی، اما مالیات بر ارزش افزوده را نقدا پرداخت کنیم؟ چرا مسئولان قانون را به راحتی عطف‌به‌ماسبق می‌کنند؟ مجلس جدای از قانون‌گذاری، باید به نظارت که از مسئولیت‌هایش است نیز عمل کند که تا به امروز نظارتش ضعیف بوده است. حتی شاهد این هستیم که قانون ضعیف نیز به درستی اجرا نمی‌شود!

نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی استان زنجان با تاکید بر لزوم رصد دقیق تراکنش‌های مالی تاکید کرد: فعالان اقتصادی ناسالم باید در اسرع وقت شناسایی شوند. ما امیدواریم دولتی سر کار بیاید که اهل مشاوره باشد و کار کارشناسی برای رفع مشکلات تولیدکننده‌ها انجام دهد و پشت درهای بسته برای صنعت تصمیم نگیرد.

صادراتِ عقیم!

علاماتی، نائب رئیس انجمن سرب و روی ایران نیز در این نشست با اشاره به صدور 50 بخشنامه دولتی متناقض برای این صنعت طی 2 سال اخیر تاکید کرد: تولیدکنندگان از اینکه ضمانت‌نامه‌های بانکی آن‌ها به دلیل معوقات ارزی دارند که آن هم به دلیل روشن نشدن نحوه تسویه ورود موقت است، ناراضی بوده و قادر به دریافت ضمانت‌نامه بانکی نیستند، با وجود پیگیری‌های مستمر مشکل فعالان این صنعت همچنان پاربرجاست!

نائب رئیس انجمن سرب و روی ایران با بیان اینکه صادرات ما عقیم شده است، اعلام کرد: متاسفانه طی 2 سال اخیر تمامی تجار زمین‌گیر شده‌اند.

تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردم برای مدیریت کشور

عزت‌اله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در رابطه با نقش مردم در بهبود مشکلات تولید کشور اظهار کرد: انتخاب را به خود مردم می‌سپاریم، چرا که مردم آگاهند. معتقدیم اگر مردم را محور قرار داده و به ظرفیت آنها توجه کنیم‌ می‌توانیم در صنعت، معدن، کشاورزی و دیپلماسی موفق شویم، همانند سیاست!

این مسئول با تاکید بر اینکه ما برای دولت شخصی را می‌خواهیم که هم قدرت داشته باشد و هم غیرت تا این ظرفیت‌ها را بسیج کند، ابراز کرد: رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدی باید در اولویت باشد چراکه بر این باور هستیم که بخش خصوصی نه‌تنها باری بر دوش نظام نیست بلکه سراسر سود است.

اکبری تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که بخش خصوصی با ایجاد اشتغال باری از دوش دولت بر می‌دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هدف از سفرهای استانی را ایجاد زمینه‌های مناسب برای مشارکت فعالان اقتصادی در کنار دولت عنوان کرد و افزود: منطق ما این است که دولت باید تیم درست کند و یکی از دلایل دیدار ما با فعالان اقتصادی استانها، این است که  فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، میداندار باشند.

وی افزود: حداقل میدان داری برای فعالان اقتصادی هم این است که وزرا و مدیران اقتصادی را خود آنها انتخاب کنند و این شعار انتخاباتی نیست بلکه حرف دل ما است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، انتخابات را یک انتخاب و البته حق طبیعی هر شخصی عنوان کرد و گفت: اما اگر همه دقیق باشند و تحت تاثیر حرف‌های غیر منطقی و غیر اصولی قرار نگیرند، می‌توانند به راحتی، اصلح ترین را انتخاب کنند.

اکبری با اشاره به اینکه هدف ما ایجاد انسجام بین فعالان اقتصادی در سراسر کشور است، افزود: ما میخواهیم فعالان عرصه اقتصادی از دولتی که روی کار می‌آید، مطالبه‌گری داشته باشند و اعضای دولت دور از لابی‌گری‌های مرسوم باشد.

مدیریت تحریم‌ها از داخل کشور است

 وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله تحریم ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها از داخل کشور مدیریت می شود و ایجاد اختلاف از درون کشور است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان  اینکه در حال حاضر ۹۸ درصد مشکل کشور در  قوانین و مقرراتی است که اجرا نمی‌شود، افزود: این قوانین در قالب بخشنامه مانده است چون  وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با هم در حال دعوا هستند.

اکبری با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم کارهای اساسی انجام داده ایم، گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی را برای اولین بار در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کردیم و در حال نهایی کردن طرحی با عنوان الزام دولت به استقرار دیپلماسی اقتصادی هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه قانون ساماندهی امور معادن، مراحل پایانی را می‌گذراند، گفت: کار مهم دیگری که انجام دادیم و در حال طی پروسه و مراحل پایانی قانونی است، این است که هیچ واحد تولیدی صنعتی و خدمات وابسته، به هیچ عنوان و حتی با دلایلی مانند بدهی بانکی، چک، سفته و امثال آن، پلمب نشود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ فعال اقتصادی هم نباید زندانی شود، افزود: بلکه در صورت نیاز باید به ایجاد خط تولید و یا کارخانه‌ دیگر محکوم شود چون زندانی کردن یک تولید کننده و کارخانه‌دار اصلا عقلانی نیست و به تبع آن افراد دیگری هم از جمله کارگران آن واحد تولیدی هم گرفتار می‌شوند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فکر ما این است که در کنار شما فعالان اقتصادی و تولیدی باشیم، افزود: هدف‌مان این است که در گزینش وزرا و مدیران جامعه اقتصادی، از فکر و ایده فعالان حوزه اقتصاد استفاده کرده و گزینه مناسبی که معرفی می‌کنید را روی کار بیاوریم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پایان تاکید کرد: آزاد هستید به هر کسی که تمایل دارید رای بدهید و اگر تشخیص می‌دهید کسی هست که می‌تواند منابع ملی را آزاد کند، به او رای بدهید.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسجاد نباتچیانعزت‌اله اکبریاتاق بازرگانی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7697


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»