کد خبر: 7700
1400/03/25 - 11:5


نماینده اسبق خدابنده در مجلس:

بازی با لیست، کار نماینده نیست

نماینده سابق خدابنده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر کسی دلسوز مملکت است باید اجازه بدهد که تمام آحاد مردم ایران در چارچوب قانون اساسی فعالیت جدی داشته باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند روزی است که شاهد حضور برخی از نمایندگان مجلس در ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیداهای شورای شهر و همچنین اعلام لیست از سوی آن‌ها هستیم.

این موضوع برای برخی از شهروندان شائبه‌هایی را در زمینه این موضوع پدید آورده است که آیا نمایندگان مجلس به لحاظ قانونی چنین اختیاراتی را دارند یا خیر؟

سیدفاضل موسوی، نماینده اسبق خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صدای زنجان در این باره اذعان می‌کند که آمال و آرزوی تمام مردم این است که در کشور یک رفتار خردمندانه و توام با عقلانیت حاکم باشد و آن کسانی که درک درستی از اقتصاد و سیاست و فرهنگ و علم دارند و متعهد هستند در اداره کشور حضور داشته باشند. حالا کسی یا کسانی بخواهند مانع چنین اتفاقی در کشور باشند؛ قطعا به مردم مدیون خواهند بود! ضمن اینکه نتیجه این کار جز خسران و زیان به وضعیت مردم و کشور و لطمه به باور و اعتقاد آنان نیست.

او در پاسخ به این سوال که «آیا نمایندگان اجازه حمایت و تبلیغ از لیست خاص و یا کاندید خاصی را در انتخابات ریاست جمهوری و یا شورای شهر و روستا را دارند؟»، می‌گوید: وظایف قانونی نمایندگان مجلس برای بحث انتخابات شورا این است که تقریبا بر این موضوع نظارت کنند که حقی از کسی ضایع نشود‌، یعنی کل وظیفه‌ای که یک نماینده می‌تواند در این زمینه داشته باشد؛ همین موضوع است تا به استناد اعلامی که از منابع چهارگانه می‌آید مواظب باشند که حق کسی ضایع نشود و به دولت نظارت داشته باشند تا در رویه انتخابات حق کسی را ضایع نکند و قانون نیز در زمینه نظارت نمایندگان مجلس برانتخابات شورا همین را مطرح کرده است.

اعمال نفوذ نمایندگان مجلس در مرحله تائید و رد صلاحیت کاندیدهای شورای شهر و روستا خلاف قانون است

وی ادامه می‌دهد: اعمال نفوذ کردن نمایندگان مجلس در مرحله تائید و رد صلاحیت کاندیدهای شورای شهر و روستا خلاف قانون است؛ اما پس از اینکه کار نهایی شد و کار قانونی انجام شد و به عبارتی صلاحیت کاندید محرز شد، نمایندگان این اجازه را دارند که به عنوان یک شهروند از این کاندیدا حمایت کنند.

به گفته نماینده اسبق خدابنده در مجلس، در قانون آن چیزی که به عنوان دخالت مطرح شده است؛ بی‌تفاوتی، دخالت بی‌مورد و اعمال نظر کردن است و انجام هر یک از این مصادیق یعنی به قانون بی‌توجهی کردن و ضایع کردن حقوق مردم! و اگر نماینده‌ای این موضوع را به درست عمل کند وظیفه قانونی و شرعی و وجدانی خود را عمل کرده باشد و پس از تائید صلاحیت کاندیدها اگر از این نماینده سوال کنند، می‌تواند بگوید که این کاندید مورد تایید من است.

به عقیده موسوی، اما کسی که ذی نفوذ و ناظر است، بهتر است که در این زمینه ورود پیدا نکند. برای مثال نمایندهی شهرستانی بخواهد در مورد کاندیدهای شهرستانی دیگر نظر بدهد و بگوید من از این لیست حمایت می‌کنم بحث جداگانه است؛ اما کسی که ناظر بر صلاحیت داوطبین یک شهرستان است؛ آنجا بگوید من از این لیست حمایت می‌کنم در واقع دخالت در روند انتخابات و خروج از حد قانونی خویش است و این مساله بدین معنا است که حق مردم و باورها و قانون زیر پا گذاشته شده است!

در تضارب افکار و نقدهای اجتماعی است که پویایی کشور شکل می‌گیرد

وی در پاسخ به این موضوع که «هم‌اکنون مجلس به نوعی اصولگرا است و اگر پس از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، رییس جمهور و شورا نیز به نوعی هم‌جناح با مجلس باشند، آیا این مساله می‌تواند مسبب مشکلاتی باشد؟»، اظهار می‌کند: با این شرایط دوستان اصولگرا به آرزوی خود می‌رسند و در این زمینه نمی‌توانند بعدها ایرادی بگیرند و بگویند که «نمی‌گذاشتند ما کار کنیم»، «نشد» و «نگذاشتند ما کاری از پیش ببریم» و «اگر دست ما می‌افتاد این اتفاق‌ها نمی‌افتاد» و این گونه تفاسیر! امیدواریم که این اتفاق بیفتد و بتوانند کاری از پیش ببرند. البته این ظاهر قضیه است و همواره یک واقعیتی وجود دارد که در تضارب افکار و منش و رفتار و این موضوعات می تواند موجب رشد یک سیستم باشد؛ مگر نه اگر بخواهد این تضارب نباشد و افکار یکسان باشد که رشد و ترقی امکان‌پذیر نیست چرا که همواره گروه‌ها هر چه خود می‌گویند را می‌پسندند.

موسوی در این رابطه می‌افزاید: در تضارب افکار و نقدهای اجتماعی است که پویایی شکل می‌گیرد و اگر ما دنبال پویایی هستیم به استناد آن چیزی که بنیانگذار جمهوری اسلامی و بسیاری از اصول قانون اساسی بر آن تاکید دارند؛ بایستی بدانیم که قطعا در یک دست بودن و همجناح بودن این اتفاق نمی‌افتد! اگر چه همه جناح‌های سیاسی در کشور زیر لوای کشور هستند و حقوق مساوی دارند اما اگر مسیر به همان شکلی که برخی از دوستان آرزویشان است که به همین شکل باشد، پیش برود دیگر شاهد پویایی در حرکت جامعه به سمت توسعه و تعالی نخواهیم بود و اگر هم شاهد پویایی کشور باشیم بسیار کمرنگ خواهد بود و این مساله باعث میشود که کشور هزینه‌های زیادی را در ازای حداقل امتیازاتی که به دست می‌آورد، پرداخت بکند.

آمال و آرزوی تمام مردم این است که در کشور یک رفتار خردمندانه و توام با عقلانیت حاکم باشد

نماینده سابق خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر کسی دلسوز مملکت است باید اجازه بدهد که تمام آحاد مردم ایران در چارچوب قانون اساسی فعالیت جدی داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: دین و قانون اساسی و خواسته مردم نیز بیش از این نیست مگر اینکه کسی یا کسانی بخواهند خود را از دین و از قانون اساسی و خواسته مردم برتر بدانند و بگویند تعبیر دین و قانون اساسی در این رابطه درست نبوده است و مردم هم عوام هستند و نمی‌دانند و باید ما تشخیص بدهیم که چه شود. خیر! قانون برای مردم است. مملکت برای مردم است و حق هم برای مردم است و به قول امام خمینی که می‌گفتند اگر هم مردم اشتباه بکنند حقشان است و مملکت خودشان هست و بایستی اشتباه بکنند تا برگردند. منطق این است که در این دنیای پر از اطلاعات و پر از اندیشه و تفکر و آگاهی؛ ببینیم نظر مردم چیست؟ نظر مردم این است که کسانی روی راس کار باشند که در وهله اول دانش داشته باشند ودر مرحله بعدی برای همه مردم حق قائل باشند و نه یکی را بنا به هر دلیلی قبول کنند و دیگری را خیر.

وی اظهار می‌کند: آمال و آرزوی تمام مردم این است که در کشور یک رفتار خردمندانه و توام با عقلانیت حاکم باشد و آن کسانی که درک درستی از اقتصاد و سیاست و فرهنگ و علم دارد و متعهد است در اداره کشور حضور داشته باشد. حالا کسی یا کسانی بخواهند مانع چنین اتفاقی در کشور باشند؛ قطعا به مردم مدیون خواهند بود! ضمن اینکه نتیجه این کار جز خسران و زیان به وضعیت مردم و کشور و لطمه به باور و اعتقاد آنان نخواهد بود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسید فاضل موسویدخالت نمایندگانانتخابات شورا
sedayezanjannews.ir/nx7700


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»