کد خبر: 7779
1400/04/22 - 11:20


صدای زنجان از چالش داروی داخلی یا خارجی برای بیماران کلیوی گزارش می‌دهد؛

اعتماد بیماران کلیوی، پیوند نمی‌خورد

یک نفرولوژیست: داروی داخلی مشکلی ندارد اما مخالف انحصاری کردن یک برند هستم!/ مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی: خارج از تجویز پزشک نمی‌توانیم عمل کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدتی است که برخی از بیماران پیوند کلیه استان نسبت به کمبود داروهای خارجی مصرفی خود که سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد تا عضو پیوندی پس‌زده نشود، گله می‌کنند.

قضیه از اینجا شروع شده است که معاونت غذا و داروی کشور تصمیم گرفت که از ورود داروهای خارجی که در داخل کشور تولید می‌شوند، جلوگیری کند. این مساله برای این گروه از بیماران که تمام عمر خود را مجبور به استفاده از داروی پیوند هستند، با کمبود نمونه خارجی بغرنج‌تر کرد. آنها نگران وضعیت خود هستند و به کیفیت داروهای داخلی اعتماد ندارند.

آنها استرس این را دارند که با مصرف داروهای داخلی که به اعتقاد آن‌ها کیفیت‌شان پایین است بدنشان عضو پیوند یافته را پس بزند و زندگی سخت پیش از عمل دوباره برای آن‌ها تکرار شود.

نمونه‌ ایرانی داروی پیوند جواب نمی‌دهد

«عباسی» یکی از این بیماران است که 10 سال است پیوند کلیه کرده است و از داروهای خارجی ضد رد پیوند استفاده می‌کند. او از این وضعیت ناراضی است و به صدای زنجان می‌گوید: این موضوع نگران کننده است. من به عنوان بیماری که 10 سال است از این داروها استفاده میکنم، اکنون نگران وضعیت خود هستم. نگران این هستم که پس از ده سال دارویم عوض شود و کلیه‌ام از کار بیفتد. بسیاری از متخصصین ابراز می‌کنند که تغییر دارو بیماران پیوندی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این حرف من بیمار نیست که بگویید به خاطر منافع خودش از تغییر دارو نگران است.

وی ادامه داد: مشکل حذف داورهای خارجی و جایگزین کردن این داورها با داروهای داخلی برای تمام بیمارانی که پیوند می‌شوند ‌(کلیه، ریه، قلب و کبد) وجود دارد چرا که این بیماران باید از داروهایی که به اصطلاح داروهای پیوند نام دارند استفاده کنند. نمونه ایرانی آن‌ها جواب نمی‌دهد و کیفیت پایینی دارد و این برای همه بیمارانی که پیوند شده‌اند نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

او مدعی است که اکنون نمونه‌های خارجی بسیاری از داروهای پیوند در سطح کشور کمیاب هستند. نزدیک دو ماه است که این مشکل وجود دارد و کسی در این زمینه جوابگو نیست. شاهد هستیم که برخی از بیماران کلیه در سایر استان‌ها به دلیل مصرف داروهای داخلی پیوند را پس‌زده‌اند و اگر این اتفاق نیز در استان بیفتد نیز واقعا فاجعه می‌شود اما مسئولان اصلا به این امر توجه ندارند و به درد بیماران توجه نمی‌کنند!

این بیمار خاطرنشان می‌کند: استرس برای آدم سالم سم است برای من بیماری که نگرانی دارو دارم، چیست؟ خرج دارو به کنار! داروهای پیوندی گران هستند‌. ما که با بیمه آن را تهیه می‌کنیم حدود 200 تا 300 هزار تومان هزینه می‌کنیم، وای به حال کسی بخواهد آزاد تهیه کند!

وی با اشاره به اینکه مشکل توزیع دارو یکی دیگر از مشکلاتی است که این بیماران با آن دست و بچه نرم می‌کنند، اظهار کرد: در زنجان که مرکز استان است و از شهرستان‌ها برای دریافت دارو می‌آیند، دارو نیست. مافیای دارو وجود دارد و دارو با ارز 4 هزار و 200 وارد می‌شود و به داروخانه‌های خصوصی داده می شود! داروهایی که باید در داروخانه‌های دولتی باشد چرا در داروخانه‌های خصوصی موجود هستند؟

این بیمار افزود: از طرف دیگر بیمارانی داریم که در روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند که برای تهیه دارو باید به استان بیایند و آن وقت اصلا دارو نیست که بخواهند آن را تهیه کنند! چرا سامانه‌ای به این موضوع اختصاص نمی‌یابد تا بیماری که مشخص است چه تعداد دارو در روز مصرف می‌کند در آن ثبت نام کند و دارو برای او تامین شود؟ چرا او باید مسافت طولانی را با وضعیت بیماری خود طی کند و با نبود دارو مواجه شود؟ مسئولین باید در این زمینه ورود کنند!من مریض که صدایم به جایی نمیرسد !

خارج از تجویز پزشک معالج، نمی‌توانیم به بیمار تاکید بکنیم که چه دارویی را مصرف کند

در این زمینه اما محمدرضا طهماسبی، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه سال‌های سال است این انجمن و بیماران تحت پوشش این انجمن با گرانی دارو مواجه هستند، گفت: تنها راه برگشت به زندگی بیمارانی که دیالیز می‌شوند؛ پیوند کلیه است واین بیماران با هزار زحمت و هزینه پیوند می‌شوند و سپس مجبور هستند تا سال‌های سال با دارو زندگی کنند. داروهایی که مربوط به دستگاه ایمنی هستند و بدن را در زمینه پس‌زدن پیوند ایمن می‌کنند.

وی ادامه داد: این داروها تا زمانی که عضو پیوند یافته در بدن فرد وجود دارد (معمولا تا آخر عمر) باید مصرف شوند. چند مدت پیش برخی از بیماران به انجمن رجوع کردند و درخواستی را هم برای ما نوشتند که من این نامه را به دانشگاه علوم پرشکی انتقال دادم. خواستار این شدند که داروهای خارجی مربوط به پیوند در اختیار آنها قرار بگیرد چرا که از سوی معاونت غذا و دارو عنوان شده داروهایی که مشابه داخلی دارند دیگر اجازه واردات به داخل کشور ندارند.

 طهماسبی می‌گوید: خارج از حوزه پزشک معالج، نمی‌توانیم به بیمار تاکید بکنیم که چه دارویی را مصرف کند و این پزشک است که بر اساس درصد و نوع بیماری افراد دارویی را تجویز می‌کند و با تجویز پزشک است که داروخانه‌ها نسبت به تامین دارو اقدام می‌کنند.

به گفته او، به عنوان مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی از دانشگاه علوم پزشکی خواهش کردم که مساعدت کند تا داروهای خارجی که پزشک متخصص برای بیمار نوشته است و بیمار نیازمند آن است تامین شود چرا که استرسی که بیمار از عدم تامین داروی خود می‌بیند؛ خود می‌تواند موجب پس‌زدن پیوند شود و موجبات برگشت بیمار به دیالیز را ایجاد کند که این مسیر بسیار برای بیمار سخت است.

این مسئول با اشاره به اینکه درخواست ما بسیار ساده و انسانی است، اظهار کرد: انتظار داریم که مسئولان صدای بیماران ما را بشنوند و دارویی که پزشک معالج در این زمینه تجویز کرده است؛ تهیه کنند تا بیمار با فراغت خاطر زندگی کند.

طهماسبی مدعی است این موضوع که بیمار توانایی استفاده از داروی مشابه داخلی را دارد یا خیر؟ به عهده پزشک است و پزشک در این زمینه باید تصمیم‌گیری کند و به جهت حساسیتی که بیماری این افراد دارد پزشک تشخیص داده است که این بیماران داروی خارجی مصرف کنند و این موضوع تحت اختیار انجمن و یا فرد نیست که بخواهد در این زمینه تصمیمی بگیرد.

داروی داخلی مورد استفاده بیماران پیوندی داروی معتبری است

 در این زمینه اما ایوب پزشکی، نفرولوژیست، با اشاره به اینکه داروی داخلی مورد استفاده بیماران پیوندی داروی معتبری است و هیچ مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: من بارها از این دارو به بیمارانم تجویز کرده‌ام و هیچ مشکلی را شاهد نبودم. متاسفانه اکنون شاهد جوسازی‌هایی در این زمینه هستیم که گفته می‌شود که با خوردن این دارو پیوند پس‌زده می‌شود و غیره.

وی با بیان اینکه هر چند که ما طرفداری می‌کنیم که چند برند داخلی و خارجی باشد تا این داروها به رقابت با هم بپردازند، اظهار کرد: مطمئنا رقابت این برندهای دارویی موجب بهبود کیفیت هر سه دارو خواهد شد ولی اینکه بگوییم این دارو موجب پس‌زدن دارو می شود، نادرست است.

به گفته پزشکی؛ بحث باید در این زمینه یک بحث کاملا علمی باشد. سالانه هزاران کلیه پیوند زده می‌شود و هر سال نیز و با تمام داروهایی که مصرف می‌شود، ده‌ها رد پیوند اتفاق می‌افتد. در این زمینه باید اذعان داشت که مهم‌ترین عامل رد پیوند مصرف ناقص دارو است.

منتقد انحصاری عمل‌کردن یک دارو هستم

وی با اشاره به اینکه به شخصه منتقد انحصاری عمل‌کردن یک دارو هستم چه این دارو داخلی باشد و چه خارجی، افزود: زمانی که تنها یک گزینه برای تجویز وجود داشته باشد. آن یک گزینه به مرور کیفیت خود را کاهش می‌دهد چرا که می‌داند به هر صورت متقاضی خود را دارد و کسی نمی‌تواند این بازار را از او بگیرد. اتفاقا چند دارو باید وجود داشته باشد تا این برندها با هم رقابت کنند و هر کدام با توجه به کیفیتی که دارند خود را نشان بدهند.

این نفرولوژیست با بیان اینکه ترس این گروه از بیماران کاملا منطقی است، اظهار کرد: من هم به عنوان یک پزشک وقتی برای اولین بار یک مسیری را طی می‌کنم؛ اضطراب دارم و این ترس و اضطراب کاملا منطقی است ولی این طور هم نیست که چند بیمار بیایند و  بخواهند اعتبار یک داروی معتبر را نابود کنند. یعنی ما باید تمام جوانب کار را مورد بررسی قرار بدهیم و سپس در این زمینه تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: من نه تنها مخالف استفاده از داروی داخلی نیستم بلکه افراد را به استفاده از داروی معتبر تشویق و ترغیب هم می‌کنم، اگر یک داروی ایرانی معتبر داشته باشیم، مسلما می‌توانیم به آن متکی باشیم!

بیماران تمایلی به مصرف داروی ایرانی پیوند ندارند

در این زمینه اما مریم نوبرانی، معاون غذا و داروی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه واقعیت این است که وقتی کشوری یک داروی داخلی را تولید می‌کند، دیگر به دنبال وارد کردن نمونه خارجی آن نیست، اظهار می‌کند: اکنون داروهای داخلی پیوند وجود دارد ولی بیماران ما علاقه‌ای به مصرف این دارو ندارند.

وی ادامه می‌دهد: با انجمن بیماران کلیوی جلسه‌‌ای خواهیم داشت و در این زمینه پزشکان متخصص نیز دعوت هستند چرا که بیمار از پزشک نسخه را می‌گیرد.

به گفته نوبرانی؛ در این زمینه باید پزشکان نظر بدهند که اگر یک دارو اثر لازم را ندارد و عارضه جانبی ایجاد می‌کند! پزشکان باید گزارش بدهند و بگویند به این دلیل این داروی ایرانی قابلیت استفاده را ندارد. این موضوع که بی‌دلیل بگوییم این دارو را نمی‌خواهیم قابل قبول نیست و وزارتخانه در این زمینه اذعان دارد که ما تولید داخلی این دارو را داریم پس مشابه آن را از خارج وارد نمی‌کنیم!

وی اظهار می‌کند: اگر داروهای مصرفی این بیماران مشکلی دارد باید با دلیل و منطق بررسی شود! ما مشکلات را به وزارتخانه منتقل کنیم تا کارخانه داخلی کیفیت خود را بالا ببرد یا اینکه به طور کلی اجازه ورود داروی خارجی پیوند داده شود. ضمن اینکه ما از پزشکان و متخصصان خواستیم که نظرات خود را در مورد این برند دارویی به ما بفرستند و تاکنون کسی در این زمینه انتقادی نسبت به این دارو نداشته است و بیماران نیز در این زمینه چیزی نمی‌گویند و تنها اذعان دارند که ما این دارو را نمی‌خواهیم.

این مسئول با بیان اینکه ما تاکنون گزارشی در مورد پس زدن پیوند کلیه به سبب مصرف این داروی داخلی نداشته‌ایم، می‌گوید: چنین گزارشاتی باید حتما به دست ما برسد تا ما نسبت به این موضوع اقدام کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیماران کلیویداروی کلیه
sedayezanjannews.ir/nx7779


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»