کد خبر: 7782
1400/04/22 - 11:23


صدای زنجان از وضعیت تولید آرد گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های گندم

تعدادی از کارخانجات آردسازی: تحویل گندم‌های سهمیه‌ای عادلانه نیست!/ معاون بازرگانی اداره کل غله استان: تبعیض در سهمیه‌بندی صرفا یک ادعاست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که کارخانجات آردسازی استان زنجان، گندم‌ها را بر اساس سهمیه‌بندی دریافت می‌کنند. برخی از متولیان کارخانجات که البته سهمیه‌بندی را بهترین روش می‌دانند، مدعی‌اند اختصاص سهمیه‌ها ناعادلانه بوده است. تعدادی نیز می‌گویند فقط 15 روز از ماه را فعال‌اند و 15 روز دیگر را تعطیل، از این رو خواستار واردات گندم‌های خارجی برای تبدیل به آرد و فروش به کشورهای متقاضی هستند. برخی از نانوایان نیز که از کاهش تولید گندم آگاه هستند به این بهانه واحدشان را تعطیل و آردهای یارانه‌ای را به واحدهای نان آزادپز می‌فروشند، البته برخی نیز به ظاهر پخت دارند اما ترجیح می‌دهند نان مورد نیاز دام‌ها را پخت کنند تا انسان‌ها، چرا که درآمدش بد نیست!

تولید گندم در استان زنجان بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد که به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاروزی استان زنجان، کاهش بارندگی‌ها از دلایل اصلی آن بوده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید گندم استان در سال جاری به ۲۷۰ هزار تن می‌رسد، این میزان طی سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار تن بود.

چالش کمبود گندم برای کارخانجات آردسازی استان

با توجه به موارد یاد شده، میزان گندمی که جهت تبدیل به آرد در اختیار کارخانجات آرد قرار می‌گیرد نسبت به سال گذشته کمتر می‌شود. در استان زنجان 6 کارخانه آرد جمعا با ظرفیت 400 هزار تن در سال، مستقر شده است اما این روزها به علت در اختیار گرفتن حجم پایین گندم در ماه، فقط 15 روز فعالیت داشته و مابقی روزها را تعطیل‌اند.

از امسال گندم مورد نیاز کارخانجات آردسازی به صورت سهمیه‌بندی و بر اساس فرمول ارائه شده مورد تائید کارشناسان ارگان‌هایی نظیر استانداری، علوم پزشکی، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت در اختیار متولیان قرار می‌گیرد تا تبدیل به آرد شود که البته نحوه سهمیه‌بندی از سوی تعدادی از کارخانجات آردسازی استان مورد نقد قرار گرفته است.

مدیران عامل برخی از کارخانجات آردسازی با اشاره به کاهش میزان تولید گندم که طبیعتا باید در میزان سهمیه کارخانجات تاثیرگذار باشد، مدعی‌اند: نگاه‌های تبعیض‌آمیز برخی از مسئولان سبب شده تا تعدادی از کارخانجات آرد کاهش تولید گندم را زیاد احساس نکنند چرا که سهمیه در نظر گرفته شده برای آن‌ها برخلاف فرمولی است که مسئولان بر لزوم اجرای آن تاکید دارند. ما موافق سهمیه‌بندی هستیم چرا که روند توزیع گندم بین کارخانجات ساماندهی‌شده است اما امیدواریم مسئولان نیز به دغدغه ما توجه داشته باشند و پیگیری کنند.

گندم‌های تحویلی فقط نیاز داخل استان را تامین می‌کند

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان که موضوع تبعیض در اختصاص سهمیه گندم به کارخانجات آرد استان زنجان را در حد ادعا دانسته و آن را رد می‌کند، می‌گوید: بر اساس فرمولاسیون اعم از ظرفیت کارخانه، رتبه و درجه واحد که با توجه به تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز استقرار یافته در نظر گرفته می‌شود، سهمیه‌بندی انجام می‌شود. به بیانی دیگر در اختصاص سهمیه، فضا رقابتی است و هر کارخانه‌ای که از نظر بهداشتی و بکارگیری تجهیزات استاندارد در شرایط ایده‌آلی قرار گرفته باشد قطعا سهمیه بیشتری نیز دریافت می‌کند.

رحمنی با تاکید بر اینکه درجه‌بندی شش کارخانه آردسازی استان زنجان طی جلسه‌ای با حضور مسئولان استانداری، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و علوم پزشکی انجام شده است، تاکید می‌کند: بر اساس دستورالعملی که در سال 97 ابلاغ شد، قرار شد سهمیه اختصاص گندم به کارخانجات بر اساس فرمول مذکور در نظر گرفته شود. قبلا اختصاص سهمیه بر اساس انتخاب نانوا و گرایش آن‌ها به خرید آرد از کارخانه‌ها بود اما با اجرای دستورالعمل یاد شده سهمیه‌بندی بر اساس انتخاب نانوا و پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت و تجهیزات به روز است.

نیاز کارخانجات آردسازی زنجان برای واردات گندم و موانع پیش رو

این مسئول در واکنش به تعطیلی زودهنگام کارخانجات نیز می‌گوید: مجموع ظرفیت کارخانجات آرد استان زنجان 400 هزار تن در سال است در حالی که نیاز کل استان در سال، 150 الی 170 هزار تن است. در واقع گندم موردنیاز استان به حد کافی وجود دارد و برای تبدیل به آرد شدن در اختیار کارخانجات نیز قرار می‌گیرد اما با توجه به ظرفیت مازاد تولید کارخانه‌های ما، این واحدها برای تداوم فعالیت نیازمند خرید گندم از خارج و صادرات آرد تولیدی‌شان به کشورهای متقاضی هستند.

برخی از مدیران عامل کارخانجات آرد استان زنجان نیز با اشاره به کاهش میزان تولید گندم استان و تعطیلی زودهنگام واحدها خواستار آزادسازی خرید گندم از کشورهای خارجی نظیر روسیه و تبدیل آن‌ها به آرد جهت فروش به کشورهایی نظیر سوریه، عراق و افغانستان هستند که ضروری است از سوی مسئولان مورد پیگیری قرار گیرد.

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان نیز با اشاره به تقاضای خرید آرد از سوی سوریه می‌گوید: در رابطه با خرید گندم از کشورهای هدف جهت تبدیل به آرد و فروش آن به کشورهایی نظیر سوریه که در حال حاضر نیازمند آرد تولیدی واحدهای ماست، جلسات مربوطه با حضور دست‌اندرکاران در اتاق بازرگانی برگزار شده است اما با توجه به مشکلات موجود در صادرات و مسائل مالی نتوانسته‌ایم به این مهم دست یابیم.

برای تامین نیاز کارخانجات آردسازی، دروازه‌های کشور را بگشایید!

علی خانمحمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز با اشاره به کاهش تولید گندم در سال جاری می‌گوید: در کل کشور کارخانجات آرد داریم که کمتر از ظرفیت تولید کار می‌کنند. ما چند وقت پیش به مسئولان پیشنهاد کردیم از کشور روسیه گندم خریداری کرده و پس از تبدیل ان به آرد در داخل کشور آن را به کشورهای متقاضی خرید نظیر افغانستان، عراق و سوریه بفروشیم اما مسئولان گفتند قاچاق می‌شود! گفتیم انبارها پر از گندم است و نباید نگرانی بابت قاچاق داشته باشند اما ترتیب اثر ندادند!

خانمحمدی تاکید می‌کند: دروازه‌های کشور باید برای کارخانجات باز شود تا آنها به راحتی گندم خریداری‌شده را در داخل کشور تبدیل به آرد کرده و ان را به کشورهای خریدار بفروشند.

جوسازی تعدادی از نانوایی‌ها برای کمبود آرد؟

برخی از نانوایان هم مدعی کاهش سهمیه آرد به دنبال کاهش تولید گندم هستند و برخی از آن‌ها این مهم را دلیل تعطیلی واحدهایشان اعلام می‌کنند. البته تعدادی از نانوایان نیز با رد کاهش سهمیه آرد می‌گویند: برخی از نانوایی‌ها که نسبت به عدم افزایش نرخ نان ناراضی هستند آردهای سهمیه‌ای‌شان را به واحدهای آزادپز مشغول به پخت نان‌های تافتون و نان روغنی می‌فروشند از این رو واحدهایشان را تعطیل می‌کنند!

اما ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان با رد هرگونه کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها و تکذیب کمبود آرد در استان تاکید می‌کند: آرد موردنیاز نانوایی‌های استان حتی بیش از نیاز بین آنها توزیع می‌شود. در رابطه با مشکلات احتمالی نظیر فروش غیرقانونی آرد نانوایی‌ها به واحدهای آزادپز که ممکن است از سوی برخی فرصت‌طلبان انجام شود نیز دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند.

گفته می‌شود قیمت گندم در بازار آزاد به مرز ۴ هزار تومان رسیده است. به دنبال این افزایش، قیمت آرد در بازار غیررسمی (آزاد) به ۱۷۰ هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت آرد یارانه‌ای نوع یک و دو به ترتیب ۳۲ هزار و ۴۲ هزار تومان است.

بخشی از آردهای یارانه‌ای به واحدهای نان آزادپز منتقل یا پس از پخت به گاوداری‌ها هدایت می‌شود!

مخالفان اعطای یارانه به آرد و نان نیز تاکید می‌کنند: بسیاری از نانواها به دنبال کسب سود، نان‌ها را در حرارت بالا پخت می‌کنند تا به شکل سوخته و غیرقابل مصرف برای انسان و قابل مصرف برای دام تبدیل شود و هر کیلو به قیمت 25 الی 30 هزار تومان به دامداری‌ها بفروشند!

علی خانمحمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ایران می‌گوید: قیمت آرد در کشور باید ساماندهی شود. به نظرم یارانه آرد و نان باید قطع شود. در حال حاضر نانوایی‌ها که از عدم افزایش قیمت نان ناراضی هستند می‌گویند دستمزد، انرژی و هزینه‌های جاری افزایش یافته به جز نرخ نان! از این رو یا با آردهای موجود «اردک» و «پنجه‌کش» می‌پزند یا نان‌ها را به گونه‌ای که قابل مصرف برای انسان‌ها نباشد پخت می‌کنند و آن را در گونی‌ها نگهداری و جهت مصرف دام هر کیلو نان سوخته شده غیرقابل مصرف برای انسان را به قیمت 25 الی 30 هزار تومان می‌فروشند در حالی که نان پخته شده مورد استفاده انسانی برای آن‌ها یک هزار و 200 تومان تمام می‌شود که برایشان صرفه اقتصادی ندارد! پس می‌بینید که اختصاص یارانه به نان و آرد منطقی نیست و دولت باید یارانه را نقدی کرده و آن را به حساب اقشار آسیب‌پذیر جامعه واریز کند.

این موارد ارتباطی به نانواهای زنجان ندارد!

کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: این موارد به هیچ عنوان نمی‌تواند مربوطه به زنجان باشد چرا که در این شهر روزانه 50 واحد نانوایی رصد می‌شود. لواش‌پزان به جز لواش هیچ نان دیگری را پخت نمی‌کنند و این گونه اظهارات جوسازی بیش نیست!

الماسی با رد تعطیل کردن تعدادی از واحدهای نانوایی توسط کسبه که به افزایش نرخ نان ناراضی نبوده و ادعا می‌شود این واحدها نسبت به فروش آرد سهمیه‌ای خود به واحدهای شیرمال‌پز و غیره اقدام می‌کنند، تاکید می‌کند: ما بازرس داریم و کل واحدهای زیرمجموعه را تحت کنترل داریم. هر گونه فروش آرد خارج از شبکه مصرف را نیز رد می‌کنیم. گندم به اندازه 6 ماه ذخیره داریم و مشکلی بابت تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌های شهر هم نداریم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگندمآردغله زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7782


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»