کد خبر: 7801
1400/05/02 - 9:20


صدای زنجان هزینه‌های یک ازدواج ساده در زنجان را بررسی می‌کند؛

چند می‌گیری، زن بگیری؟

برآورد قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح نشان می‌دهد اغلب خانواده‌ها و زوج‌های جوان از پس تامین هزینه یک ازدواج ساده نیز برنمی‌آیند یا در بهترین حالت به سختی آن را تامین می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اگر بازه داده‌های آماری را یک دهه گذشته در نظر بگیریم به گواه آمارهای دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، ازدواج 40 درصد کاهش داشته؛ چرا که در سال ۸۹ تعداد ازدواج‌های ثبت شده ۸۹۰ هزار مورد بوده و این تعداد در سال گذشته با۴۰ درصد کاهش به کمی بیش از ۵۰۰ هزار ازدواج تنزل یافته است.

جوانان برای ازدواج نکردن دلایل زیادی دارند از جمله سختگیری‌های بی مورد والدین، سنت‌های دست‌وپا گیر، مسکن، شغل، سربازی، تحصیل، مهریه‌های سنگین و غیره! اما طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس مهم‌ترین عامل تاخیر در ازدواج جوانان مشکلات اقتصادی عنوان شده است.

کمبود شغل و بیکاری جوانان، ادامه تحصیل در کنار مسائل اقتصادی به‌ ویژه مشکلات مسکن از جمله دلایل تاخیر ازدواج جوانان است که گاهی آن‌ها را به سمت تجردگرایی مطلق می‌کشاند.

فارغ از نگاه‌های تجمل‌گرای برخی از افراد درمساله ازدواج، بسیاری از جوان‌ها تنها می‌خواهند با برگزاری یک جشن ساده و خودمانی، تهیه وسایل ضروری و مهیا کردن یک خانه جمع‌وجور، زندگی مشترک‌شان را شروع کنند؛ خواسته‌ای که واقعا انتظار زیادی نیست. اما باید دید که با وضعیت موجود هزینه یک مراسم خودمانی و تهیه اقلام ضروری و مسکن برای یک زوج جوان چه میزان هزینه دارد؟ در این گزارش سعی خواهد شد با بررسی هزینه‌های کف بازار یک برآورد منطقی از جمع تمام هزینه‌های «ازدواج ساده» ارائه کرد.

هزینه مسکن

مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های زوجین برای مقوله ازدواج است. اگرچه هزینه اجازه یک خانه نقلی در شهرهای مختلف متفاوت است اما آمارها نشان می‌دهد که هزینه خرید و اجاره بهای مسکن در سال‌های اخیر سر به فلک گذاشته است. این موضوع در زنجان هم قابل مشاهده است.

«علی و نرگس» زوجی که این روزها به دنبال مسکنی برای اجاره هستند در گفت‌و‌گو با صدای زنجان می‌گویند: هزینه اجاره مسکن سر به فلک گذاشته است. اگر تا چند سال پیش می‌شد با 100 یا 150 میلیون تومان یک خانه نقلی در یک گوشه‌ای از شهر خرید اکنون اما ‌با همین مبلغ باید یک خانه را اجاره کرد.

آنها ادامه می‌دهند: از هزینه پیش که بگذریم، اجاره بها هم برای زوج‌های جوان دغدغه‌ای است. مگر یک جوان چه قدر درآمد دارد که باید گاهی تا بیش از نصف آن را برای هزینه اجاره بها کنار بگذارد؟ حالا تصور کنید که اول زندگی با هزار وام و قرض بنا باشد نزدیک 2 میلیون اجاره بدهید. واقعا چه کسی از پس هزینه‌ها برمی‌آید؟ خدا به داد همه‌ برسد!

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با اشاره به اینکه هزینه اجاره خانه‌ها کلا وحشتناک است و پایین شهر و بالای شهر فرق ندارد، به صدای زنجان می‌گوید: قیمت‌ها فی نفسه بالا است! که به دلیل کمبود عرضه خانه است. تقاضا زیاد است و عرضه کم و همین باعث می‌شود قیمت‌ها خودبه‌خود بالا رفته برود.

وی با اشاره به هزینه اجاره‌بها در برخی از نقاط شهر زنجان‌ می‌افزاید: واحد دو خوابه 100 متر در گلشهر را می‌توان با 50 میلیون تومان پول پیش و یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره‌بها کرایه کرد هرچند بر اساس امکانات و تجهیزات این قیمت افزایش می‌یابد. این هزینه در مرکز شهر (سعدی شمالی) حدود 100 تومان پول پیش و یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره بها تغییر می‌کند و در شهرک‌های پایین شهر (اسلام‌آباد و شهرآرا) کمتر است و شاید بتوان با 50 میلیون پول پیش و 700-800 هزار تومان پول اجاره، خانه‌ای را کرایه کرد.

به گفته نوروزی، در مناطق بالاشهر (شهرک کارمندان) اوضاع متفاوت است چرا که در این منطقه خانه از 120 متر کمتر نداریم و قیمتها بستگی به بضاعت مالی افراد دارد اما می‌توان با 100 میلیون پول پیش و اجاره 2 و نیم تا 3 تومان  خانه 150 متری سه خوابه را در این منطقه اجاره کرد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان اظهار می‌کند: اکثر زوجین استطاعت مالی اجاره مسکن با این قیمت‌ها را ندارند و اغلب در مناطق پایین شهر خانه اجاره می‌کنند!

جهیزیه

جهیزیه از دیگر مواردی است که در مساله ازدواج بسیار هزینه‌بر است و امروزه با توجه به تورم بالای موجود در جامعه تهیه یک جهیزیه ساده برای خانواده دختر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

در این زمینه «رباب» که مشغول خرید برخی از اقلام جهیزیه است به صدای زنجان می‌گوید: هزینه‌ها بسیار بالا است. سراغ اجناس خارجی برند که نمی‌توان رفت! اجناس خارجی با مارک ناشناس هم چیزی حدود دو تا سه برابر اجناس ایرانی است. خرید یک یخچال ساده ایرانی برای خانواده‌ها بسیار سخت شده است. حال بگذریم از اینکه این وسیله بنا است سال‌ها در خانه کار کند و کیفیت بالایی هم داشته باشد!

وی ادامه می‌دهد: با این تورم باید از قید خرید بسیاری از لوازم حتی ضروری گذشت به امید اینکه سال‌های آتی وضعیت بهتر می‌شود و خودمان اقدام به خرید آنها می‌کنیم. همین حالا شاهد فشار بالایی به خانواده هستیم و اگر بخواهیم برای خرید برخی از اقلام هم ما پافشاری کنیم، بی‌انصافی است!

در این خصوص نیز سیدمحمد احمدی؛ رييس اتحاديه لوازم خانگي و اداري زنجان کف هزینه لازم برای خرید یک جهیزیه ساده را در حدود 100 میلیون تومان عنوان می‌کند و به صدای زنجان می‌گوید: قیمت یخچال ایرانی از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و همین طور هزینه‌ها بالاتر می‌رود. اجاق گاز نیز متوسط قیمت حدود 8 میلیون تومان دارد و جاروبرقی حدود 5 میلیون تومان و تلویزیون اگر 43 اینج باشد 7.5 میلیون تومان! کف قیمت برای لباس‌شویی حدود 10 میلیون تومان است و تخت نیز حدود 20 میلیون تومان.

وی ادامه می‌دهد: در کل یک جهیزیه متوسط حدود 100 میلیون تومان برای یک زوج جوان هزینه دارد. ضمن اینکه قیمت‌ها برای خرید جنس خارجی چند برابر افزایش می‌یابد به طوری که خرید یک یخچال سایدبای‌ساید حدود 60 میلیون تومان هزینه می‌برد و یک لباسشویی حدود 50 میلیون تومان است و با این وجود خرید یک جهیزیه متوسط با اجناس خارجی چند برابر جهیزیه ایرانی هزینه دارد.

به گفته احمدی، وضعیت بازار لوازم خانگی بسیار آشفته است و امروزه بار خرید بسیاری از این اقلام به دوش والدین افتاده است چرا که اگر پدر و مادر در این زمینه به فرزندان کمک نکنند، فرزندان توانایی خرید این اقلام را ندارند.

هزینه مراسم عروسی

هزینه مراسم عروسی نیز با توجه به اینکه مراسم در باغ، تالار و یا حتی در پارکینک و خانه برگزار شود و مهمان‌های دعوت شده به مراسم چه تعداد باشند و نوع غذای سرو شده متفاوت است! این هزینه سوای از موسیقی زنده و یا هزینه فیلمبرداری و عکاسی است که عروس و داماد با توجه به بضاعت و توان مالی برای مراسم در نظر می‌گیرند.

«احسان و سحر» زوج جوانی در آستانه ازدواج هستند که اگرچه تلاش دارند در دوران کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و شاید اصلا مراسم نگیرند، اما به دنبال این هستند که فعلا برآوردی از هزینه‌های مراسم داشته باشند تا با توجه به هزینه‌ها و وضعیت کرونا نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنند. آنها به صدای زنجان می‌گویند: هزینه یک مراسم ساده چیزی حدود 20 تا 30 میلیون تومان آب می‌خورد. از هزینه ورودی تالار بگیر تا هزینه عکسبرداری و فیلمبرداری که بستگی به گروه عکاسی و تجهیزات متفاوت است و اجرای موسیقی!

آنها ادامه می‌دهند: ما تنها به دنبال یک مراسم ساده هستیم! اما هزینه‌ها بسیار بالا است. یک عکسبرداری و فیلمبرداری ساده چیزی حدود 2 تا 3 میلیون تومان برای ما خرج برمی‌دارد. هزینه تالار هم حدود 7 تا 8 تومان هزینه دارد.

در این خصوص محمد بازرگان، رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران زنجان با اشاره به اینکه هزینه مراسم عروسی در باغ و خانه امروز بیشتر از هزینه تالار است، اظهار می‌کند: اگر افراد بخواهند مراسم را در باغ بگیرند، حدود 10 میلیون هزینه ورودی باغ است، در این شرایط بایستی غذا و صندلی را هم از بیرون سفارش دهد و انواع و اقسام تزئینات اضافه  که تمام این موضوعات هزینه‌بر است و در واقع تالار عروسی در این شرایط بسیار به نفع زوجین است.

وی ادامه داد: اگر همین مراسم در خانه برگزار شود، هزینه اجاره یک صندلی 3 هزار تومان است که اگر 100 نفر مهمان داشته باشد 3 میلیون تومان تنها هزینه صندلی می‌شود. هزینه کرایه ظرف و پذیرایی و شام نیز باید مد نظر افراد باشد که چندان تفاوتی با هزینه تالار نخواهد داشت.

بازرگان خاطرنشان کرد: هزینه ورودی تالارها در حال حاضر حدود 2.5 تا 4 میلیون تومان است ولی با شرایط کرونا و وضعیت بدی که در این زمینه وجود دارد، تالارها در این زمینه تخفیف‌های خوبی به زوجین می‌دهند.

به گفته او، هزینه یک پرس چلو مرغ در تالارها حدود 48 هزار تومان و جوجه 55 هزار تومان است که اگر مهمان‌ها حدود 100 نفر باشند، هزینه شام مهمانی حدود 5 تا 6 میلیون تومان می‌شود

هزینه خرید سرویس طلا، لباس عروس و داماد و آرایش آن‌ها

از گذشته مرسوم بوده است که برای عروس در طول دوران نامزدی سرویس طلایی خریداری می‌شده است که اگرچه با افزایش یافتن قیمت طلا امروزه برخی از خانواده ها قید خریدن طلای عروسی را زده‌اند اما هنوز هم برخی از خانواده‌ها بر سر خرید این مورد اصرار دارند.

«زهرا و مرتضی» زوج جوان دیگری که از قید خرید سرویس طلای عروس گذشته اند و تنها یک حلقه ساده برای مراسم عروسی خریده‌اند، می‌گویند: ما از قید بسیاری از هزینه گذشته‌‌ایم که خرید طلا یکی از این موضوعات بوده است. چرا که هزینه بالای بسیاری از اقلام زندگی مانع از پرداختن به این موارد می‌شود.

در این زمینه مجید غضنفریون، رییس اتحادیه طلا و جواهر زنجان با اشاره به اینکه یک سرویس طلای سبک برای عروس از حدود 18 میلیون تومان شروع می‌شود، اظهار کرد: سرویس‌های طلا در طرح‌ها و شکل‌های مختلف در بازار موجود است و مخاطب می‌تواند در هر میانگین قیمتی هم که شده سرویس طلا را خریداری کند اما یک سرویس ساده و ظریف از 18 میلیون تا 30 میلیون برای زوج جوان هزینه دارد.

وی ادامه می‌دهد: اکثر زوجین جوانی که به ما مراجعه می‌کنند، توانایی خرید یک سرویس ساده هم ندارند و بیشتر به سمت خرید کارهای نقره متمایل شده‌اند که تقصیری هم ندارند. قیمت بالای طلا و در‌آمدهایی که تغییر پیدا نکرده‌اند موجب شده است که فردی از پس خرید طلا برای عروسی برنیاید. این مساله موجب می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها از خرید طلای عروسی صرف نظر کنند.

همچنین با اهمیت یافتن فیلمبرداری در مراسم‌های عروسی، آن هم به دفعات، آرایشگاه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. اگر تا پیش از این تنها عروس بود که هزینه آرایشگاه را می‌پرداخت، امروزه داماد‌ها نیز با هر بار، برنامه فیلمبرداری سری به آرایشگاه‌ها می‌زنند و کار و بار آرایشگران داماد‌ها نیز به اندازه آرایشگران عروس سکه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل هزینه آرایش عروس در آرایشگاه‌هایی که برند معروفی نیستند، یک میلیون و 500 هزار تومان آب می‌خورد، اما آرایشگاه‌های برند تا چندین برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند. در مقابل هزینه آرایش داماد از حدود 3۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا 2 میلیون تومان نیز به طور متعارف افزایش می‌یابد. پاکسازی صورت، ترمیم مو، ترمیم ابرو و مواردی از این دست در پکیج آرایش داماد‌ها جایگاه ویژه‌ای را داراست.

لباس عروس خانم‌ها از کرایه تا خرید نیز، غالبا از حدود ۲ تا 3 میلیون تومان به بالا هزینه دارد. کت و شلوار دامادی نیز از این وضعیت مستثنی نیست و حداقل قیمت برای یک کت و شلوار کمتر از ۱ میلیون تومان نیست.

وام ازدواج و مشکلاتی که حل نمی‌شوند

دولت با راهکارهایی مانند افزایش وام ازدواج به فکر کمک به تسهیل ازدواج جوانان است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای وام ٧٠ میلیونی ازدواج برای جوانان و وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال را تعیین کرده‌اند.

در این زمینه حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان با اشاره به افزایش مبلغ وام ازدواج به میزان ۷۰ میلیون تومان به ازای هر فرد عنوان کرد: اگر داماد زیر ۲۵ سال و عروس زیر ۲۳ سال باشد مبلغ وام ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. اگر پدر عروس یا داماد جزو خانواده‌های ایثارگر باشد این اعداد ضربدر ۲ می‌شود.

دادگر مبلغ پرداختی در قالب اعطای وام ازدواج طی ۳ ماهه نخست سال جاری را ۲۳۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پرداختی در قالب ۳ هزار و ۱۹۱ فقره انجام شد. البته ۳ هزار و ۶۰۰ نفر نیز در نوبت دریافت وام قرار دارند.

این مسئول مدت زمان بازپرداخت وام را ۱۰ ساله (میزان پرداخت قسط ماهانه زیر یک میلیون تومان) اعلام کرد و گفت: کارمزد وام ازدواج ۴ درصد است و وام ۷۰ میلیون تومانی شامل زوجینی می‌شود که تاریخ عقد آن‌ها ۱/۱/۹۷ به بعد باشد لازم به ذکر است اتباع خارجی مشمول دریافت وام ازدواج نیستند.

 به نظر می‌رسد با توجه به نرخ تورم و مشکلات اشتغال و افزایش روزانه قیمت کالاها و مسکن رقم وام ازدواج نتواند مشکلات پیش روی ازدواج جوانان را حل کند. مطلبی که «احمد»، جوان مجرد 34ساله زنجانی این‌گونه مطرحش می‌کند: دولت دارد با این وام سر چه کسی را شیره می‌مالد؟ من با نهایت وام 140 میلیونی زوجین که بنا است اول زندگی قسط‌هایش برایم هم فشار اضافه باشد، کدام مشکلم حل می‌شود؟ با آن می‌توانم خانه بخرم؟ می‌توانم از پس همه هزینه‌های ازدواج بربیایم؟ کدام یک از مشکلاتم قرار است برطرف شود؟

وی ادامه می‌دهد: دولت به فکر جوانان 25 ساله خود است برای آنها طرح تشویقی می‌گذارد! اما فکر نمی‌کند که جوانی که سنش رو به افزایش است و ازدواج نکرده است باید توجه ویژه به آن شود؟ گرفتن همین وام نیز مطمئنا گذشتن از هفت خان رستم است. بانک ضامن من را قبول کند و هزار ادا و اصول دیگر که آدم را از ادامه مسیر منصرف خواهد کرد!

وی می‌گوید: منی که درآمدم حدود 4 و نیم میلیون تومان است چه قدر باید پولم را کنار بگذارم تا بتوانم در نهایت یک خانه 800 میلیونی نقلی بخرم؟ بعد می‌گویند چرا ازدواج نمی‌کنی؟ با کدام پول و با کدام انگیزه؟

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی 


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهزینه های ازدواجوام ازدواججهیزیه
sedayezanjannews.ir/nx7801


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»