کد خبر: 7810
1400/05/05 - 16:27


گزارش صدای زنجان از تعطیلی یک و نیم ساله تنها فرهنگ‌سرای زنجان؛

فرهنگِ بی‌سرا

نزدیک یک و نیم سال است که تنها فرهنگسرای زنجان به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است. در این مدت کمتر فعالیتی است که در تنها فرهنگسرای استان اتفاق افتاده باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نزدیک یک و نیم سال است که تنها فرهنگسرای زنجان به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است. در این مدت کمتر  فعالیتی است که در تنها فرهنگسرای استان اتفاق افتاده باشد. کلاس‌های ادبی و فرهنگی در این مدت تعطیل شده‌اند و حال بعد از یک و نیم سال شاهد این هستیم که تعمیرات اساسی در این فرهنگسرا در حال انجام است.

برخی از مسئولان انجمن‌ها در این مدت تنها به اتاقی که در اختیار آین انجمن‌ها قرار داده شده است سری زده‌اند و وضعیت موجود آن را بررسی کرده‌اند. اگر چه بارها و بارها هنرمندان و انجمن‌های مختلف استان به تعطیلی فرهنگسرای استان اشاره کرده و از این موضوع ابراز نارضایتی کرده‌اند اما با وجود این تفاسیر شاهد هستیم که فرهنگسرای استان در طی دوران کرونا همچنان تعطیل و دور از دسترس هنرمندان و اهالی فرهنگ بوده است.

هنر نیز به اندازه همین صنوف جزو نیازهای اساسی یک جامعه است

در این زمینه جواد چراغی، رییس انجمن ادبی اشراق در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرد: از حدود یک و نیم سال پیش با تعطیلی همه صنوف طبیعتا کلاس‌های شعر هم بخاطر جو بحرانی آن روزها بخاطر مساله سلامتی تعطیل شد و همه هنرمندان ازین مساله با روی گشاده استقبال و همکاری  مثبتی انجام دادند و حتی در راستای فرهنگسازی شعارهایی مانند در خانه می‌مانیم برند اصلی شد که در واقعا هنرمندان در این امر پیشقدم بودند. اما با تعطیلی فرهنگسرای استان فعالیت‌های انجمن محدود شد به برکزاری شب شعرهای مجازی و برگزاری چندین جشنواره استانی!

وی ادامه داد: طبیعتا یکی از ملزومات هنر ایجاد ارتباطات مختلف مانند ارتباط هنرمندان با یکدیگر  و ارتباط هنرمندان با مخاطبان و به تبع آن جامعه است و فضای مجازی با همه مزیت‌هایش تمام و کمال نمی‌تواند آن را برآورده کند و خلا این مهم تاثیرات منفی فراوانی بر پیکره هنر به ویژه شعر وارد خواهد کرد که نتیجه آن را شاید 10 سال بعد شاهد باشیم. با مقایسه آثاری که در این دوران خلق شده به نظر می‌رسد ایجاد ارتباطات حضوری لازمه‌ حیات هنری است.

به گفته چراغی کرونا امروز تبدیل به یک بحران میان‌مدت و شاید بلندمدت شده است و نمی‌شود با تعطیلی مراکز فرهنگی و غیره راه حلی بر این بحران یافت. در ابتدای همه‌گیری کرونا این تعطیلی طبیعی و لازم بود اما همان‌طور که شاهدیم با گذشت یک و نیم سال از آن روزها صنوف مختلف کم و بیش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند از جمله صنف ورزش، صنف اقتصادی، صنف مذهبی وغیره! هنر نیز به اندازه همین صنوف جزو نیازهای اساسی یک جامعه است که راکد نگه داشتن آن در بلند مدت به صلاح نیست.

این هنرمند اذعان کرد که می‌شد با اتخاذ تدابیری به صورت محدود از فضاهای فرهنگی استفاده کرد فکر نمی‌کنم یک جمع ۱۰ نفره در یک ‌کلاس یا سالن فرهنگسرا پر خطرتر از فشردگی جمعیت انبوه در مترو، اتوبوس، بانک‌ها و مراکز اقتصادی باشد، همانطور که شاهدیم بسیاری از صنوف کم و بیش به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ما حتی بارها پیشنهاد دادیم از فضای باز حیاط فرهنگسرا به عنوان سالنی رو باز برای برگزاری شب شعرها و نشست‌های ادبی استفاده شود اما نتیجه‌ای حاصل نشد. این را هم بگویم فرهنگسرای امام خمینی در حال اجرای تعمیرات اساسی است که اقدام‌ بسیار مثبتی است که در دوره مدیریت جدید فعلی در حال انجام است و جا دارد از عوامل آن کمال تشکر را داشته باشم چرا که از این فرصت تعطیلی در راستای یک اقدام مثبت استفاده کردند و ساختمان فرهنگسرا با عمر ۲۵ ساله نیاز به تعمیرات اساسی داشت که برای ارایه خدمات بهتر نیازمند این تعمیرات بود.

وی ادامه داد: کم‌وبیش با توجه با اطلاعاتی که از دوستان هنرمند در سایر استان‌ها به دست آمده و  شاهدیم فعالیت‌های هنر آنان بصورت حضوری حتی گاه با کمیت ماقبل کرونا در جریان است از جمله انجمن‌های ادبی ارومیه، گیلان، اردبیل، تهران، قم، مشهد و غیره فعالیت‌های حضوری خود را از مدت‌ها پیش از سر گرفته‌اند اما فضای هنری زنجان در یک رکود طولانی و سنگینی فرو رفته که من عواقب خوشی بر پایداری این حالت پیش‌بینی نمی‌کنم و امیدوارم با هم‌فکری و همکاری مسولین امر و هنرمندان اقدامات موثری در این راستا صورت بگیرد.

می‌توان با مدیریت صحیح از ظرفیت‌های فرهنگسرا استفاده کرد

حسن پاکزاد، رییس انجمن ادبی صراط نیز در این زمینه به صدای زنجان گفت: نزدیک دو سال است که فرهنگسرای استان تعطیل است و هیچ فعالیتی در آن شکل نمی‌گیرد. این موضوع باعث شده است که گروه‌های ادبی از هم گسیخته شوند و برنامه‌ها به چند برنامه محدود خلاصه شود.

وی ادامه داد: اگر چه اکنون تنها فرهنگسرای استان تحت تعمیرات اساسی است و وضعیت استان نیز در شرایط قرمز قرار دارد اما یه نظر می‌رسد که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه فعالیت‌ها و کلاس‌های انجمن‌ها را برگزارکرد. در واقع روی صحبت من بر این است که می‌توان با مدیریت صحیح بخشی از این فعالیت‌ها را به انجام رساند تا فعالیت‌های هنری در این ایام ادامه داشته باشد.

پیش از این «اصغر محمدی» رییس انجمن خوشنویسی استان، «حسین نجفی» رییس انجمن هنرهای نمایشی استان و بسیاری از هنرمندان استان به تعطیلی فرهنگسرای استان اشاره‌ای داشته و از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده بودند.

اکثر کلاس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است

در ادامه اکبر نوری، رییس فرهنگسرای امام خمینی (ره) استان زنجان و کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه با اتمام تعمیرات فرهنگسرای امام خمینی یک مراسم جزئی بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداقل نفرات برگزار می‌‍‌‌شود، اظهار کرد: اکثر کلاس‌هایی که پیش از این در فرهنگسرا برگزار می‌شد، اکنون به بخش خصوصی واگذار شده است و طبق آیین‌نامه کلاس‌هایی که ظرفیت برگزاری در موسسات خصوصی را دارند دیگر در این مکان برگزار نخواهد شد و تنها بعضی از هنرها مثل هنرهای تجسمی و خوشنویسی و ادبی هم‌چنان کلاس‌هایشان را در فرهنگسرا برگزار خواهند کرد. به همین جهت پس از تعمیرات در صورتی که وضعبت استان، وضعیت قرمز نباشد فرهنگسرا و کلاس‌هایش بازگشایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های ادبی شهریه زیادی ندارند و اغلب کلاس‌هایشان رایگان است، اظهار کرد: پیش از کرونا بخشنامه‌هایی برای انتقال کلاس‌های آموزشی به بخش‌های خصوصی وجود داشت که در این زمینه نیز بحث بر سر رقابت‌هایی بود که با بخش خصوصی اتفاق می‌افتاد، چرا که بخش خصوصی در بیرون از فرهنگسرا مجبور به پرداخت اجاره‌بها و هزینه‌های آب و برق و گاز و غیره بود اما وقتی که انجمنی در فرهنگسرا ملزم بر پرداخت این هزینه‌ها نباشد هزینه‌های تمام شده آن در مقایسه با بخش خصوصی متفاوت خواهد بود از همین رو در چند سال گذشته رویکردها به سمتی حرکت کرد که انجمن موسیقی و تئاتر که از برگزاری کلاس‌ها عوایدی حاصل‌شان می‌شد به بخش خصوصی منتقل شود تا رقابتی در این زمینه وجود نداشته باشد که این مساله تا شروع کرونا اتفاق نیفتاده بود و اکثر انجمن‌ها به جز انجمن هنرهای نمایشی در فرهنگسرا کلاس‌های خود را داشتند.

سلامت مردم اولویت ما است

نوری در پاسخ به اینکه شاهد هستیم که در شهرهای دیگر فرهنگسراها در حال فعالیت هستند اما این اتفاق در استان از دو سال پیش که کرونا شروع شده است اتفاق نیفتاده است، گفت: در ابتدای شیوع کرونا دستورالعملی برای همه فرهنگسراهای استان‌ها از طریق ستاد کرونا و وزارتخانه آمد که اعلام می‌داشت تمامی فرهنگسراها در سراسر کشور تعطیل شوند، سپس یک آیین‌نامه دیگری نیز ارسال شد که اجازه فعالیت فرهنگسراهایی که در نواحی زرد و سفید را می‌داد. برخی از فرهنگسراها در استان‌های سفید قرار داشتند و از همین جهت اجازه فعالیت داشتند و سپس دیگر دستورالعملی مبنی بر تعطیلی این واحدها نیامد و فرهنگسراها فعالیت‌های خود را همچنان ادامه دادند. در این زمینه استان زنجان چون تاکنون به وضعیت سفید نرسیده است و در همان وضعیت زرد و نارنجی مانده، هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم فرهنگسرا را باز کنیم.

وی اظهار کرد: با این وجود در حد توان شرایط برای بهره‌برداری از ظرفیت فرهنگسراها در این مدت فراهم آمد و در این مدت برخی از گروه‌های تئاتر که برای جشنواره‌های کشوری و ملی برگزیده شده بودند و نیاز به تمرین داشتند در سالن نمایش اجازه فعالیتشان داده شد به طوری که برخی از گروه‌ها قبل از عید فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند و در این زمینه تمرینات خود را به انجام می‌رسانند. در کنار این امر ما در هر زمینه که نیاز ضروری باشد امکان استفاده از ظرفیت‌های فرهنگسرا را فراهم آورده‌ایم اما برای برگزاری کلاس‌هایی که چندان اجباری نیست، سعی کرده‌ایم سلامت مردم را در الویت قرار بدهیم! ضمن چندان استقبالی به دلیل شرایط کرونا و نگرانی خانواده‌ها از کلاس‌های موجود صورت نمی‌گرفت و کلاس‌ها چندان جنبه اقتصادی هم نداشت.

وضعیت سفید نشود، امکان بازگشایی فرهنگسرا وجود ندارد

این مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون دوبار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با وزارتخانه در زمینه بازگشایی فرهنگسرا نامه‌نگاری داشته‌اند و صحبت کرده‌اند، اما پاسخ وزارتخانه به این درخواست مبنی بر این بوده است که تا زمانی که وضعیت سفید نشود، امکان بازگشایی فرهنگسرا وجود ندارد. اکنون نیز در حال انجام تعمیرات اساسی فرهنگسرا هستیم و تا زمانی که تعمیرات تمام شود( بالغ بر 15 روز دیگر) این فرهنگسرا تعطیل خواهد بود.

به گفته نوری تعطیلی فرهنگسرا به خود مسئولین این امر احساس بیهودگی می‌دهد، چرا که فرهنگسرای استان تنها با حضور اهالی فرهنگ و هنر معنا می‌یابد.

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرهنگسرای زنجانارشاد زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7810


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»