مصطفی طاهری: در آینده ممکن است اینترنت مردم اصلا دست ما نباشد که بخواهیم در موردش تصمیم بگیریم/ صیانت از فضای مجازی از اولویتهای مردم نیست/ زیرساختهای طرح صیانت فضای مجازی را نداریم
پایگاه
خبری صدای زنجان- نشست خبری مصطفی طاهری، نماینده مردم
زنجان و طارم، با اصحاب رسانه صبح امروز (10 مردادماه) برگزار شد و طاهری در این
نشست به جزئیات و مشکلات و نکات مثبت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و
دلایل مخالف خود با این طرح پرداخت.
طاهری
در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «آیا
مطرحکردن طرح صیانت از حقوق کابران در فضای مجازی در شرایط اقتصادی و اجتماعی
فعلی درست بوده است یا خیر؟» اظهار کرد: از دید بنده مطرح کردن این طرح از الویتهای مردم در شرایط فعلی نبوده
است. ضمن اینکه اکنون زیرساختهای کافی برای اجرای این طرح نداریم.
اینترنت در دنیا به دو شکل اینترنت آمریکا و اینترنت چین است که روسیه هم در در این زمینه در حال انجام کارهایی است اما
هنوز به نتایج مطلوبی در این زمینه نرسیده است. اگر چین میتواند اینترنت خود را
پایهریزی کند به خاطر سیستم جستجوگری است که جایگزین گوگل کرده است اما ما هنوز
سیستم جایگزینی برای پلتفرمهای مورد استفاده مردم نداریم و باید زیرساختها در
این زمینه فراهم شود.
با
مردم در مورد این طرح صحبتی نکردهایم
وی
در زمینه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ادامه داد: در دو محور میخواهم
دلیل مخالفت خود با این طرح را بررسی کنم یکی در بحث محتوای طرح و دیگری غیر محتوا
و مقدماتی که برای اجرای این طرح باید فراهم میآمد که در بحث مقدماتی به نظرم حرف
بیشتری وجود داشته باشد.
اولین
گام اشتباهی که ما برای اجرای این طرح
برداشتیم، این است که بنا است به واسطه این طرح برای 80 میلیون نفر در مورد موضوعی
تصمیم بگیریم که دارند با این مساله شب و روز زندگی میکنند و ما هنوز با مردم در
مورد این طرح صحبتی نکردهایم که در این زمینه ما دو رویکرد را در سطح جامعه و در
دورههای قبل، شاهد بودیم یکی در بحث یارانهها که در دوره احمدینژاد مطرح شد که
چند ماهی در این زمینه با مردم صحبت شد و فضا سنجیده شد و سپس به سمت این طرح
رفتیم و دیگری طرح بنزینی که در این دولت صورت گرفت که یک دفعه تصمیمگیری شد و
این گونه مطرح شد که من شب خوابیدم و صبح از ماجرا آگاه شدم که مسبب شورشها و
شلوغیهای پس از آن بودیم. هر دو طرح
تقریبا یکسان بودند و در دولت احمدینژاد هم نیت بر افزایش قیمت بنزین بود منتهی
بنا بود پول آن به جیب مردم برود و در همین دولت هم بحث همین بود ولی نتایج کاملا
متفاوت بود. من معتقدم که با
مردم هنوز موضوع را در میان نگذاشتهایم و نظرات مردم در این زمینه پرسیده نشده
است. این اولین و مهم ترین دلیلی بود که موجب مخالفت من با این طرح شد.
باید
در انجام این طرح واقعنگری داشته باشیم
طاهری
خاطرنشان کرد: دومین دلیل من برای مخالفت میتواند این باشد که باید در انجام این
طرح واقعنگری داشته باشیم. یک موقع هست من یک قانون را برای حکمرانی بر فضای
دیجیتال میگذارم در حالی که سرعت پیشرفت علم دیجیتال قابل مقایسه با هیچ علمی
نیست و اکنون دوستان با فرض آمدهاند مقدمه چینی کردهاند اما این موضوع که امروز
و چند روز آینده فضای دیجیتال به چه شکل است هنوز کسی هیچ اطلاعاتی ندارند. بحث
استارلینک و شرکتهایی که بنا است به صورت ماهوارهای در این زمینه ورود پیدا کنند
نیز خود مسالهای است. در آینده ممکن است اینترنت مردم اصلا دست ما نباشد که
بخواهیم در موردش تصمیم بگیریم و از همین جهت باید واقعنگرانه به مساله نگاه شود.
اختیارات
دولت در این طرح بالا است
به
گفته این نماینده مورد سوم مخالفت من با این طرح اختیارات بالای دولت در این طرح
است. به نظر میرسد که تصور بر این است که دولت و قوانین تغییر نخواهند کرد و در
بخش زیادی از این طرح کمکردن اختیارات دولت ممکن نیست و بنده هم با این موضوع
مخالف هستم چرا که ما تشکیلاتی به نام «آی.سی.دی» داریم که کارش همین موضوعات است.
حکمرانی و تعیین سیاست و حتی اجرا و جزییات و نبود منابع در دست دولت و تبیه و
مجازات از طریق دولت در این طرح ملموس است و از همین رو این طرح دست و پای دولت را
خواهد بست.
با
پیگیری این طرح از طریق اصل 85 هم مخالف بودم
نماینده
مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من میدانم که نیت دوستان
در زمینه این طرح 100 درصد خیر بوده است و دوستان به دنبال حکمرانی در فضای مجازی هستند،
اظهار کرد: ما یک کشور مستقل هستیم و در این زمینه انقلاب برای ما مهم است و بابتش
شهید دادیم. اما در فضای مجازی که از هر فضایی حقیقیتر است متاسفانه شاهد هستیم
که مشکلات عدیدهای وجود دارد و از این رو است که به دنبال حکمرانی و تسلط بر این
فضا هستیم. در شرایطی که اجازه قرار دادن یک عکس از شهید سلیمانی را در فضای مجازی
نداریم باید در این زمینه تصمیماتی بگیریم. ضمن اینکه طرح برای اجرا مصوب نشده است
و تنها در زمینه نحوه بررسی این طرح نمایندگان رای دادهاند. اگر چه این طرح حتما
ایراداتی دارد ولی مسلما ایرادات موجود در بندها قابل برطرف کردن است و مطمئن هم
هستم که برطرف خواهد شد. البته من با پیگیری این طرح از طریق اصل 85 هم مخالف بودم
و معتقد بودم که در صحن بهتر میتوان در موردش بحث کرد.
به
گفته طاهری، موافقان طرح به دنبال حکمرانی دیجیتال و فضای مجازی هستند؛ چراکه در
حال حاضر با استفاده از اینترنت بینالمللی بسیاری از پلتفرمها و به تبع آن
اطلاعات و برنامهها در اختیار سرورهای خارج از کشور است و برای ساماندهی این
موضوع، این طرح جا برای کار کردن دارد.
طاهری
با اشاره به اینکه مطرح شدن این طرح در صحن مجلس میتوانست مفیدتر باشد، تصریح
کرد: در کشور، شورای عالی فضای مجازی داریم که افراد حقیقی و حقوقی و سه قوه نیز
عضو آن هستند. در عین حال کمیسیونی زیرمجموعه آن درست کردیم که از خود شورا
بزرگتر است و وظایفی برای این کمیسیون تعیین شده و در اینجا بروز تناقض بین شورای
عالی فضای مجازی و کمیسیون صیانت از فضای مجازی، یکی از چالشهای این طرح به شمار
میرود.
ما
جزو معدود کشورهایی هستیم که در حوزه فضای مجازی قانون نداریم
وی
با بیان اینکه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در حوزه فضای مجازی قانون نداریم و
بسیاری از اصناف در فضای دیجیتال شکل گرفته که مجوزهای آنها به دلیل نبود قانون
با مشکل مواجه است، اظهار کرد: این طرح نکات مثبتی هم دارد؛ پلتفرمها نباید
اطلاعات اضافی از کاربران بگیرند و برای حمایت از بخشهای داخلی امکان فیلتر نرمافزارهای
داخلی وجود نداشته باشد. البته
در این خصوص که برخی نرمافزارها، پیامرسانها یا سایتها فیلتر شوند و برخی
بتوانند با اخذ مجوز از فیلترشکن استفاده کنند، شفافیت وجود ندارد و ممکن است در
اجرا موفق نباشد.
نایبرئیس
فراکسیون دانشبنیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نکات مثبت دیگر این طرح
این است که بر اساس این طرح، اگر کسی محتوایی تولید کرده باشد که موجب درآمد
پلتفرمی شده است، این پلتفرم باید سودی به تولیدکننده محتوا ارائه دهد و این موضوع
هم به تولید محتوا و هم درآمد افراد کمک خواهد کرد. همچنین بر اساس این طرح امکان
جرمانگاری برای لو رفتن اطلاعات کاربران وجود دارد و باید پلتفرمها امنیت شغلی
را ایجاد کنند.
انتهای
پیام/
خبرنگار:
زهره میرعیسیخانی