کد خبر: 7822
1400/05/12 - 11:7


مردم زنجان و طارم در مجلس:

در حال تشییع آب هستیم

طاهری: 80 درصد از آبی که مردم در حال مصرف هستند و 95 درصد آب مورد نیاز صنعت استان از چاه‌های مناطق ممنوعه هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات مربوط به حوزه آب در استان زنجان، اظهار کرد: اگر مساله آب به یک مطالبه عمومی تبدیل شود همه مسئولان خواه یا ناخواه مجبور به رفتن به سمت حل این مشکل هستند.

وی ادامه داد: 80 درصد از آبی که مردم در حال مصرف هستند از چاه‌های مناطق ممنوعه هستند یعنی آب، مرداری است که در حال تشییعش هستیم. در صنعت که اوضاع به مراتب بدتر است و 95 درصد آب مورد نیاز صنعت استان از چاه‌هایی است که بازهم این چاه‌ها ممنوع است. ممنوعه به این لحاظ که دیگر آبی وجود ندارد که بخواهیم از آن آب برداریم. در شهرک‌های صنعتی تنها صبح تا ظهر آب وجود دارد و این آب با تانکر منتقل می شود.

آب باید به دغدغه و مطالبه مردم تبدیل شود

به گفته نماینده مردم زنجان و طارم، نسبت به منابع‌مان در حوزه آب واقعا عقب‌ماندگی داریم و هر جایی که آب داشتیم در حال مصرف هستیم و تصورمان بر این نیست که بالاخره این منابع تمام می‌شود. واقعیت این است که این عقب ماندگی هم تنها به جهت منابع مالی نیست و بخشی هم با منابع مدیریتی برمی‌گردد. ما اکنون 30 هزار هکتار زمین در طارم داریم که آخر خردادماه دیگر آب نداشتند. اگر چه در این زمینه تدابیری شد و مشکلات برای امسال به واسطه آبی که از استان‌های دیگر گرفتیم حل شد ولی سال آینده چطور باید این مشکل را حل کرد، باید در موردش فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مساله آب باید به دغدغه و مطالبه مردم تبدیل شود، اظهار کرد: اگر مساله آب به یک مطالبه عمومی تبدیل شود همه مسئولان خواه یا ناخواه مجبور به رفتن به سمت حل این مشکل هستند. راهبرد حل این مشکل می‌تواند اشنایی با مساله بحران آب بیش از آنچه که هست و بازکردن این مساله برای مردم و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی باشد.

ثروت ما در بخش آب قزل اوزن است

طاهری با بیان راهکارهایی در زمینه مساله کم آبی افزود: 95 درصد منابع آبی استان از حوزه‌های سرریز (رودخانه هایی که سر انجام به قزل اوزن وارد می شوند) و قزل اوزن تامین می‌شود. یعنی آن آبی که در استان در اختیار داریم این آب است بنابراین ثروت ما در بخش آب قزل اوزن است! ما هیچ سدی در روی قزل اوزن و حتی شاخه‌های فرعی آن نداریم. مجوز سد مشپا را گرفته‌ایم که 700 میلیون متر مکعب حجم مخزنش هست اما بنا به همان دلایلی که حواسمان نبوده است این حجم تبدیل به 350 متر مکعب شده است و نصف حجم را برداشته‌اند و پول و ساخت را بر این اساس دارند ادامه می‌دهند و این طرح اکنون نیز متوقف است و چند مدتی است که به دلیل مطالباتی که قرارگاه خاتم داشته است تعطیل شده است.

بزرگترین مساله می‌تواند این باشد و اگر این پروژه در این منطقه از استان به اتمام برسد اگر آب سد برای شرب هم مناسب نباشد مسلما می‌توان در بخش صنعت از آن بهره برد. دو سد مراش و بلبوین نیز در استان در حال ساخت هستند که تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است و اگر اعتبار باشد تا چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد اما متاسفانه اعتبارات این بخش تامین نشده است و اعتبارات به صورت قطره چکانی به دست ما می‌رسد و همین موجب تاخیر در روند اتمام این پروژه می‌شود.

ایجاد سدهای معیشتی و تقویت آبخیزداری از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد

این مسئول خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن مشکل آب استان دو مسیر را باید برویم؛ یکی ایجاد سدهای کوچک معیشیتی است که بایدمورد توجه قرار گیرد که با توجه به اینکه ما در استان 18 رودخانه داریم که همه این موارد به درون قزل اوزن می‌ریزند، بایستی با هزینه کم در اطراف این رودخانه‌ها با سد با حجم آبی کم بسازیم تا بخشی از مشکلات این حوزه را به این طریق برطرف کنیم. همچنین تقویت آبخیزداری در استان موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به دو طریق می‌توان آب را در استان نگه داشت، اظهار کرد: یکی از این روش‌ها سدسازی و دیگری آبخیزداری است. در روش سدسازی بالغ بر 70 درصد آب پشت سدها از طریق فرآیند تبخیر بخار می‌شود و از دسترس خارج می‌شوند. ضمن اینکه آب باقیمانده هم دارای املاح و سایر رسوباتی است که به واسطه تبخیر در بخش انتهایی سد باقیمانده است و کیفیت خوبی هم ندارد، اما در آبخیزداری می‌توان این آب را به زیر زمین انتقال داد که کشورهای پیشرفته به این سمت حرکت کرده‌اند که این موضوع کم هزینه و پر راندمان است منتهی ایراد آن این است که به عنوان یک مدیر نمی‌توان آن را افتتاح کرد و به همین دلیل انگیزه در این زمینه کم بوده است .

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمصطفی طاهریآبسدسازی
sedayezanjannews.ir/nx7822


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»