کد خبر: 7829
1400/05/14 - 12:7


گلایه‌های تنها عضو نابینایِ زنجانیِ تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین ایران؛

خداحافظ زنجان برای همیشه

الهه قلی‌فلاح: مدتی پس از نامه کتبی معاون رئیس جمهور، با من تماس گرفتند و گفتند می‌توانم در واحد بسته‌بندی چوب‌بستنی مشغول به کار شوم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تنها عضو نابینا و زنجانی تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولان ایران و دارنده تندیس شجاعت جهان که سال‌ها در انتظار عملی شدن وعده استخدام مسئولان کشوری و استانی بود، زنجان را ترک و برای یافتن شغل ساکن تهران شد.

الهه قلی‌فلاح، متولد 1375 از سال 87 با ورزش «دوومیدانی» پا به عرصه ورزش گذاشت و پس از مدتی با کمک مربیان خود خانم اصفهانیان و آقای فرهادی، «اسکیت» را آموخت و در کنار دوومیدانی توانست رکوردهایی را هم در این ورزش ثبت کند.

او ‌ضمن ثبت رکوردهای 41 و 72 کیلومتر اسکیت‌سواری در اتوبان به عناوین «اولین اسکیت باز نابینا» و «اولین اسکی‌باز خانم نابینای آسیا» نیز دست یافت و به شهرت ملی و بین‌المللی رسید و این‌گونه بود که «قلی‌فلاح»، دارنده 23 مدال (20 مدال طلا، 1 مدال نقره و 2 برنز)، 21 مدال در رشته دوومیدانی در سطح کشوری و 2 مدال برنز در مسابقات بین‌المللی رولر اسکی در کارنامه حرفه‌ای و فعالیت‌های ورزشی خود ثبت کرد.

او در سال 91 توانست مسافت 42 كيلومتری زنجان تا گنبد سلطانيه را به مربيگری «احمد جيلو» كه طراح اسكيت نابينايان است، طی كند و نام خود را در كتاب ركوردهای ايران به ثبت برساند. اين اسكيت‌باز زنجانی همچنين در ركوردگيری كه در سال 93 در جاده اختصاصی منتهی به فرودگاه زنجان انجام شد موفق به طی مسافت 41 كيلومتری در مدت 5.5 ساعت شد و با اين كار، ركورد جهانی اسكيت سواری را به نام خود به ثبت رساند و فخرآفرين شد.

علاوه بر این او توانست 72 کیلومتر مسیر اتوبان زنجان تا هیدج را با حضور مسئولان استانی در عرض 6 ساعت بپیماید.

«عیسی‌ ساوه‌شمشکی»، بنیانگذار ورزش اسکی نابینایان ایران با پیگیری‌های مربیان دوومیدانی با استعداد «قلی‌فلاح» آشنا شد. قلی‌فلاح به صدای زنجان می‌گوید: ایشان برای شناسایی استعدادهای ورزشی در بین افراد جسمی حرکتی حاضر شده بود اما با توجه به تجارب من در ورزش دومیدانی و اسکیت مربیانم بنده را به آقای ساوه‌شمشکی معرفی کردند. پس از برگزاری اردو در مسابقه‌ای که با حضور دختران عادی که معلولیتی نداشتند، برگزار شد شرکت کردم که در بین 14 نفر مقام پنجم را کسب کردم و به تیم ملی دعوت شدم.

او نخستین دختر اسکی‌باز نابینای ایرانی است که به بازی‌های پارالمپیک زمستانی راه یافت.

تنها عضو نابینای تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین ایران با اشاره به حضورش در رقابت‌های انتخابی بازی‌های زمستانی 2018 پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی عنوان می‌کند: در این مسابقه موفق به کسب سهمیه شدم. در مسابقات زمستانی پارالمپیک نخستین بانوی پرچمدار کاروان ایران بودم که برایم بهترین اتفاق زندگی بود. هم حامل پرچم کشورم بودم و هم به لطف خدا و همراهی مربیانم خود را در این رقابت‌ها می‌دیدم. در این دوره از رقابت‌ها نیز نفر یازدهم شدم.

قلی‌فلاح پس از گذشت حدود 4 ماه از مسابقات زمستانی پارالمپیک از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک مستقر در «بُن» آلمان به‌عنوان «شجاع‌ترین فرد جهان» انتخاب و در سال 2019 (سومین دوره) تندیس شجاعت دریافت کرد.

تندیس شجاعت هر 2 سال یکبار به ورزشکاران منتخب اعطا می‌شود. پیش از قلی‌فلاح ورزشکاران آمریکایی (نخستین دوره) و عراقی (دومین دوره) موفق به دریافت این جایزه شده بودند.

ناملایمتی برخی مسئولان ورزشی با تنها عضو نابینای تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین ایران

قلی‌فلاح با اشاره به برخی ناملایمتی‌ها در ثبت رکود خود به صدای زنجان می‌گوید: زمانی که مسیر زنجان تا هیدج را با اسکیت طی می‌کردم یکی از مسئولان ورزشی به جای تشویق در وسط رکودزنی به من گفت «دیگر بس است!»، گفتم هنوز 50 کیلومتر را طی کرده‌ام از این کارش ناراحت شدم و گفتم اگر شما خسته شدید، بروید در ماشین استراحت کنید، در این رکوردهایی که ثبت کردم به جز مربی‌ام هیچ مسئول ورزشی در کنارم نبود! 

این ورزشکار با بیان اینکه هدفم از رکوردزنی فقط ثبت آن به نام خودم نبود، عنوان می‌کند: در وهله نخست برای ورزش و شادابی خودم ورزش را انتخاب کردم و در در وهله دوم به دنبال جلب حمایت مسئولان و ترغیب هم‌نوعان خودم و نابینایان برای حضور در ورزش اسکیت و برگزاری مسابقات برای کم‌بینایان و نابینایان بود که این امر تا به امروز محقق نشده است، البته این مهم ارتباطی به نابینایان و عدم استقبال آنها ندارد، این مسئولان بودند که با حمایت نکردن‌شان سبب شدند که ورزش اسکیت نابینایان وجود نداشته باشد!

الهه قلی‌فلاح دانش آموخته مترجمی زبان انگلیسی و در رشته حقوق مقطع کارشناسی مشغول تحصیل است. این روشندل زنجانی و قهرمان ایرانی و بین‌المللی، ضمن برخورداری از سابقه سنگ‌نوردی در سالن، خودآزمایی در دوچرخه‌سواری و سابقه گویندگی در بخش گزارش ورزشی جانبازان و معلولین رادیو ایران، هنرجوی موسیقی و پیانیست نیز بوده و ضمن حضور در جشنواره بین‌المللی صدا در سال 1386، در زمینه تئاتر و بازیگری نیز داشته است و سرشار از استعدادها و ظرفیت‌های انسانی و حرفه ای متعدد است و نابینایی را محدودیت و پایان زندگی و نبود بینائی خویش تلقی نکرده و با چشم دل، در مسیر موفقیت‌های حرفه‌ای و پیشرفت‌های ورزشی و هنری گوناگون قرار گرفته است.

رفتارهای نمایشی مسئولان و وعده استخدام

خانواده این قهرمان روشن‌دل بین‌المللی حدود 2 ماه پیش برای یافتن شغل «قلی‌فلاح» راهی تهران شدند و او نیز یک هفته قبل برای همیشه زنجان را ترک کرد.

قلی‌فلاح می‌گوید: بسیاری از مسئولان از معاون رئیس جمهور و مسئولان کشوری بگیرید تا استاندار و مسئولان ورزشی وعده شغل به من دادند اما هیچ یک عملی نشد، دوست دارم بدون سانسور این حرف‌هایم را منعکس کنید. 2 سال پیش یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش مقابل دوربین رسانه‌ها به من گفت که نگران شغلم نباشم و وعده استخدام داد اما هیچ کاری برایم نکرد! استاندار زنجان هم در یکی از مراسم‌ها به من در میان جمع قول استخدام داد و از مدیرکل ورزش و جوانان خواست تا اقدامات لازم را انجام دهد. ایشان هم مودبانه و با اقتدار گفتند «چشم!». وقتی به اتاق کاری این مدیر رفتم ایشان نموداری را به من نشان داد و گفت که ورزشکاران و مدال‌آوران آسیایی و جهانی و المپیکی مشمول استخدام می‌شوند نه شما! گفت همه قانون را می‌دانم اما چرا وقتی استاندار به شما دستور استخدام داد گفتید چشم؟

بعد از آن، یکبار هم استاندار زنجان را دیدم و به او گفتم که هنوز استخدام نشده‌ام! ایشان گفتند که من نمی‌دانستم شما شرایط استخدام را ندارید! به او گفتن ای کاش اول شرایط را بررسی می‌کردید و بعد قول می‌دادید! من نمی‌دانم چرا مسئولان مقابل دوربین‌ها و رسانه‌ها چاپلوسی می‌کنند! این کارشان اصلا درست نیست!

«خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور وقت نیز نامه کتبی برای استخدامم داده بود اما کسی به این نامه ترتیب اثر نداد، فقط شخصی پس از مدت‌ها با من تماس گرفت و گفت که می‌توانم در بسته‌بندی چوب‌بستنی مشغول به کار شوم!»

با توجه به مدرک تحصیلی که دارم، برای یافتن شغل به مؤسسات زبان انگلیسی مراجعه کردم که بیشتر آن‌ها به دلیل نابینایی‌ام درخواستم را رد کردند به جز یک مورد که گفت تدریسم همراه یا یک مدرس دیگر باشد که خوشایند نبود!

من حدود یک هفته است که به تهران رفته‌ام، خانواده‌ام هم 2 ماه پیش به تهران مهاجرت کرده‌اند به امید یافتن شغل و زندگی بهتر و پیشرفت روزافزون!

برای موفقیت باید از مسئولان دولتی قطع امید کرد!

قلی‌فلاح ضمن تقدیر از مدیرکل بهزیستی استان، مسئولان کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و معلولان و مربی اسکی خود (خانم فرزانه سلطانی) خطاب به روشندلان زنجانی می‌گوید: از دوستانم می‌خواهم برای رسیدن به موفقیت و اهداف از هر کسی جز خودشان قطع امید کنند مخصوصا مسئولان دولتی! من از روشندلان زنجانی می‌خواهم تا پس از خدا به امید خود و خانواده‌شان تلاش کنند، ما چه بخواهیم چه نخواهیم چرخ زندگی می‌چرخد باید حداقل خودمان هوای خودمان را داشته باشیم و کاری کنیم در زندگی به ما خوش بگذرد.

اگر چه، برخلاف دستور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور وقت در امور زنان و خانواده در جهت ایجادیک فرصت شغلی و حمایتی مناسب برای این روشندل زنجانی در چهارچوب قانون حمایت از معلولان و تکالیف قانونی و دولتی مربوطه موجبات اجرای عملی آن دستور دولتی فراهم نشد و او برای یافتن شغل به ناچار زادگاهش را ترک کرد.

با وجود تعهد بین‌المللی دولت ایران نسبت به افراد دارای معلولیت پاسخی مُثبت از مسئولان دولتی زنجان برای این قهرمان ملی و رکودار بین المللی نیز تاکنون دریافت نشد که یکی از این موارد «الهه قلی‌فلاح» است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانالهه قلی فلاحاسکی نابینایان
sedayezanjannews.ir/nx7829


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»