کد خبر: 7839
1400/05/16 - 15:39


صدای زنجان از مشکلات فعالیت‌های فرهنگی گزارش می‌دهد:

حال بد کتابفروشی‌ها

مدیر مجموعه فرهنگان زنجان: مسئولین و متولین استانی نقشی در ترویج کتابخوانی ندارند/ معاون فرهنگی اجتماعی شهردار زنجان: هزینه موضوعات فرهنگی بالا رفته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حال کتابفروشی‌های استان زنجان چندان خوب نیست. پای صحبت هر یک از کتابفروشی‌ها که بنشینید از عدم توجه مردم و مسئولان استانی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی صحبت می‌کنند و از حمایتی که از آنها صورت نمی‌گیرد و متاسفانه شاهد هستیم که رفته رفته کتابفروشی‌های استان رو به تعطیل شدن هستند.

مختار مهدی‌زاده، مدیر مجموعه فرهنگان با اشاره به اینکه مسئولان و متولیان استانی نقشی در ترویج کتابخوانی ندارند، اظهار کرد: چه زمانی مسئولان ما آمده اند تا از فرهنگان بازدید کنند تا در جهت تشویق دانش‌آموزانی از این فرصت بهره ببرد؟ من چندین بار از شهرداری و شورای شهر دعوت کردم اما هیچ کدام علاقه به بازدید این مکان نداشتند و هیچ علاقه‌ای به مباحث فرهنگی شهر ندارند.

وی با بیان اینکه ما هر ماه داریم در این مجموعه فرهنگان ضرر می‌دهیم، افزود: اگر موضوع به همین منوال پیش برود، ما چند ماه دیگر مجبور به تعطیلی این مکان هستیم اما من به عنوان یک زنجانی یک عِرقی داشتم و دوست داشتم برای شهرم کاری بکنم اما برای شهری که هیچ استقبالی از موضوع فرهنگی ندارد چرا من باید خودم را به دردسر بیندازم؟

کتابفروشی‌ها در مضیقه سختی هستند

وی ادامه داد: متاسفانه کتابفروشی‌ها در مضیقه سختی هستند. کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس و سایر ارگان‌های آموزشی و فرهنگی باعث شده است که در این زمینه دچار مشکل شویم. من کافه را در این مجموعه به دلیل انواع و اقسام بحث‌ها در این مرکز تعطیل کردم و وسایل همین کافه را به نجف‌آباد فرستادم چرا که شهرداری نجف آباد از ما حمایت می‌کند و سنگ جلوی پای ما نمی‌اندازند.

مهدی‌زاده گفت: من مردم را از این موضوع کنار می‌گذارم و می‌گویم حالا به هر طریق مردم ما درگیری‌های زیادی دارند، توان حمایت کردن از کتابفروشی‌ها را ندارند اما مسئولان استان چرا باید نسبت به مسائل فرهنگی بی‌توجه باشند؟ چرا تعداد جغوربغور فروشی‌های استان باید چندین برابر کتابفروشی‌ها باشد؟

مدیر مجموعه فرهنگان، با بیان اینکه من از مقامات شهر گلایه دارم، اظهار کرد: بخشی از معضلات جامعه با توسعه فرهنگی و دعوت جوانان و نوجوانان به سمت کتابخوانی حل می‌شود‌، اما متاسفانه مسئولین استانی به این مساله بی توجه هستند. من به تمام مقامات ادارات شهر نامه دادم و از تخحفیف 10 درصدی این ارگان خبر دادم اما کسی از این طرح استقبال نکرد. من که از این موضوع سود چندانی نمی‌برم و تنها به دنبال این هستم که فرهنگ کتابخوانی را افزایش بدهم اما  شاهد هستم که هیچ دغدغه‌ای برای رشد علمی و فکری مردم در استان وجود ندارد.

تبلیغی برای فرهنگ کتابخوانی انجام نمی‌گیرد

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به عدم تبلیغ در زمینه فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه هیچ نهادی در زمینه تبلیغات به فرهنگان زنجان کمک نمی‌کند اگرچه تعدادی از استندهایی که در سطح شهر وجود دارد مختص فعالیتهای فرهنگی هستند، که ما پس از دوندگی‌های متعدد از معاونت فرهنگی شهرداری توانستیم یک استند بگیریم تا در سر خیابان راه‌آهن یک بنر نصب کنیم. پس از نصب بنر اما متاسفانه 20 دقیقه بعد از نصب بنر این بنر برداشته است و جالب است که کسی نمی‌داند این بنر را چه کسی برداشته است! در آخرش به ما گفته شد که خیلی از این موضوع تعجب نکنید، دزدها  اکثر بنرها را باز می‌کنند و با خود می‌برند و از ضایعات آهن آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه من چندان اعتقادی به این ندارم که این دزیدن این بنر کار دزدها باشد، افزود: این موضوع باید سازماندهی شود که چه کسانی و با چه نیتی این بنرها را از سطح شهر برمی‌دارد و ما شاهد هستیم که بنرهایی که در سطح شهر در زمینه مبلمان و یا رستوران‌ها هست موجود است و کسی به انها دست نمی‌زند !

به گفته مهدی زاده، مگر چه تعداد کتابفروشی در استان داریم؟ این موضوع واقعا یک خسران است که یک کتابفروشی در استان تعطیل شود. من ممکن است با این شرایط یک سال دیگر دوام بیاورم، کسی از این کتابفروشی حمایت نمی‌کند و همین موضوع باعث خواهد شد که ما نتوانیم دیگر دوام بیاوریم.

موضوعات فرهنگی و هزینه‌های آن‌ها به سبب کرونا ومشکلات اقتصادی در سبد معیشیتی خانواده حذف شده است

در ادامه غلامرضا نظری، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار زنجان با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی و هزینه‌های آنها به سبب کرونا ومشکلات اقتصادی در سبد معیشیتی خانواده حذف شده است و همین موضوع باعث بروز بسیاری از مشکلات در زمینه  فرهنگ و هنر شده است.

 وی ادامه داد: آقای مهدی‌زاده چند سال پیش وقتی به شهرداری آمد و خواست در زمینه افتتاح این مرکز ورود پیدا کرد، من یکی از مسئولینی بودم که از ایشان حمایت کردم و دنبال کار ایشان بودم که این کتابفروشی در سطح استان زنجان ایجاد شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار زنجان افزود: آقای مهدی‌زاده زحمت کشیدند و یک نامه به شهرداری و سایر ارگان‌ها نیز ارسال کردند و تخفیف 10 درصدی برای کارمندان قائل شدند اما اکنون بیشتر از تخفیفات 10 درصدی این کتابفروشی وزارت ارشاد در قالب تخفیفات فصلی (25 تا 30 درصد) تخفیف می دهد اما مگر چه درصدی کتاب در قالب این طرح‌ها فروخته می‌شود؟ و این موضوعات بیشتر مربوط به مشکلات فرهنگی است!

هزینه موضوعات فرهنگی بالا رفته است

این مسئول افزود: اکنون هزینه موضوعات فرهنگی بالا رفته است و مردم توان خرید بسیاری از محصولات فرهنگی و هزینه در این زمینه را ندارند. ضمن اینکه اگر دانش‌آموز یا دانشجو هم به دنبال خهرید کتاب باشد بیشتر به سمت خرید کتاب‌های درسی است و کتب غیردرسی چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و این یک ضعف فرهنگی است.

نظری خاطرنشان کرد: من به عنوان یک مدیر فرهنگی شاهد هستم که بالا رفتن قیمت اقلام فرهنگی  و مشکلات اقتصادی خانواده موجب از حذف بخش فرهنگی سبد معیشتی خانوار شده است. از همین رو ما باید همگی کمک کنیم تا قیمت اقلام فرهنگی یک میزان پایین‌ بیاید تا برای مردم خرید آن سهل الوصول‌تر باشد و این یک بحث کلی است.

مردم چندان علاقه‌ای به مباحث فرهنگی ندارند

وی در مورد عدم رغبت مردم جامعه به مسائل فرهنگی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: امروزه مردم چندان علاقه‌ای به مباحث فرهنگی ندارند و نسبت به فعالیت‌های فرهنگی کم لطف شده‌اند و مشارکت نمی‌کنند و این موضوع هم، بخشیش به مسئولان فرهنگی برمی‌گردد به ما که نتوانسته‌اند ذائقه مخاطبین خود را تامین کنیم و یک میزان هم به مردم برمی‌گردد که دیگر چندان مایل به حضور در فعالیت‌های فرهنگی علاقه ندارد.

نظری با بیان اینکه مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی هم می‌تواند نشاط اجتماعی ایجاد کند و هم باعث غنا فرهنگی شود، گفت: متاسفانه این مهم با عدم مشارکت مردم میسر نیست.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکتابفروشیفرهنگان
sedayezanjannews.ir/nx7839


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»