کد خبر: 7861
1400/05/26 - 10:51


گزارش صدای زنجان از مشکلات مالی تنها تیم لیگ‌برتری ووشوی استان؛

سکویِ بی‌پولی

شهریورماه سال جاری تیم «زرین‌رود» خدابنده به نمایندگی از ووشوی استان زنجان در لیگ برتر حضور می‌یابد در حالی که امیدی به دستیابی به سکوهای اول و دوم به دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شهریورماه سال جاری تیم «زرین‌رود» خدابنده به نمایندگی از استان زنجان در لیگ برتر حضور می‌یابد در حالی که با وجود دانش فنی و تاکتیکی ووشوکاران و مربیان آن‌ها، امیدی به دستیابی به سکوهای اول و دوم به دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر نیست!

اهالی ورزش ووشو با اشاره به انزوای قهرمانان ملی زنجان و تیره‌وتار بودن چشم‌انداز این رشته می‌گویند: ووشوكاران با علاقه به سراغ اين رشته می‌آيند، ولی پس از اينكه چندين دوره كسب افتخار كرده و مورد بی‌مهری قرار می‌گيرند، خودبه‌خود اين ورزش را كنار می‌گذارند و به جمع ووشوكاران فراموش شده اضافه می‌شوند.

مشکلات مالی در چینِ ایران!

یکی از باشگاه‌داران به صدای زنجان می‌گوید: ما در بسياری از مسابقات به لحاظ مشكلات مالی از تغذيه مناسبی استفاده نمی‌كنيم و اين موارد در روحيه بچه‌ها تاثیر بدی می‌گذارد، بنابراين نتيجه مطلوب به سختی به دست می‌آيد. مواقعی هست (قبل از کرونا) كه ما به مسابقات كشوری اعزام می‌شويم و مقام نيز كسب می‌كنيم، ولی انگار نه انگار كه گروهی به مسابقات رفتند و مقام آوردند و يا بهتر بگويم كسی نيست كه بگويد كجا رفتيد و از كجا آمديد.

او معتقد است که در زنجان از نظر مربی و داور ووشو كمبود نداريم. در واقع ووشوی زنجان كه طی سال‌های گذشته جزو استان‌های برتر بود، با بی‌توجهی‌های مسئولان هم اكنون در حال منزوی شدن است!

این ووشوکار با تاکید بر اینکه هر کسی نمی‌تواند مشکل اسپانسر در ورزش را حل کند نباید سمت ریاست هیئت را بر عهده بگیرد، می‌گوید: چندین سال است با مشکل اسپانسر مواجهیم و تا به الان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ورزشکاران حرفه‌ای زنجان برای سایر تیم‌های کشور از جمله مازندران بالای سکو می‌روند! و این برای زنجان اُفت دارد!

این مربی «نبود اسپانسر» را مشکلی اصلی ورزش ووشو دانسته و می‌گوید: زنجان را چین ایران می‌نامیم اما در این مدت چین ایران هیچ تیمی نداشته تا در لیگ (رده بزرگسالان) شرکت کند! البته تیمی از شهر قیدار (باشگاه زرین‌رود) در لیگ شرکت می‌کند! بروید ببینید چند نفر از سانداکاران در مسابقات شرکت کرده‌اند! تعداد آن‌ها به ۲ نفر هم نمی‌رسد! این در حالی است که فقط در باشگاهی که من مربیگری می‌کنم ۴ نفر از سانداکاران حرفه‌ای زنجان که در تیم‌های اول و دوم بازی می‌کنند، هستند! متاسفانه به عمل که می‌رسد اسم زنجان از آخر اول است! ووشوی زنجان در ایران و دنیا شناخته شده است اما اسپانسری نیست که بتواند ما را برای حضور مقتدرانه در لیگ حمایت کند!

شهریورماه تیم «زرین‌رود» به نمایندگی از زنجان در مسابقات لیگ‌برتر شرکت می‌کند

محسن بابایی، مربی تیم باشگاه «زرین‌رود» خدابنده که چندین سال پیاپی به نمایندگی از استان زنجان در لیگ حضور می‌یابد هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری صعود ووشوی این باشگاه به مسابقات قهرمانی دسته یک در سال قبل اظهار کرد: ورزشکاران این باشگاه که عملکرد خوب و بالا در مسابقات قهرمانی لیگ دسته یک کشور داشتند با نشان‌دادن توانمندی و شایستگی‌های خود در مصاف با حریفان، توانستند به این موفقیت دست یابند.

تیم ووشو زرین‌رود در این مسابقات به مصاف تیم‌های کرمان، نور مازندران، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه رفت و توانمندی خود را به رخ حریفان کشید.

سکویِ بی‌پولی

عضو سابق تیم ملی ووشو با اشاره به سابقه تخصصی 20 ساله خود در ورزش ووشو و کسب چندین مدال بین‌المللی ابراز کرد: همواره در تلاش بوده‌ام تا دین خود را به ورزشکاران ادا کنم، در حال حاضر در شهر کوچکی مثل خرمدره 50 شاگرد تحت آموزش و فراگیری این هنر رزمی هستند که 20 نفر از آن‌ها در مسابقات کشوری و لیگ برتر موفق به کسب رتبه قابل قبول شده‌ و همواره افتخارآفرین بوده‌اند.

به گفته این مربی و داور رسمی فدراسیون ووشو، باشگاه زرین‌رود حدود 3 سال قبل در مسابقات دسته یک به مقام دوم رسید و سهمیه حضور در مسابقات لیگ برتر را نیز کسب کرد. زنجانی‌ها پس از حضور در این دور از مسابقات در بین 11 تیم به جایگاه پنجم دست یافت که نتیجه خوبی بود.

قهرمان فستیوال هنرهای رزمی جهان با اشاره به اثرپذیری مسابقات ووشو از شرایط کرونایی و تعطیلی مراسم ورزشی طی 1.5 سال اخیر عنوان کرد: پس از پیگیری‌های مسئولان ملی، مقرر شده تا 20 الی 26 شهریورماه سال جاری مسابقات لیگ برتر (رده بزرگسالان) آغاز شود. باشگاه زرین‌رود نیز برای حضور مقتدرانه در این دوره، هفته قبل نسبت به برگزاری مسابقه انتخابی بین 60 نفر علاقه‌مند از حدود 8 استان اقدام کرد که از بین آنها 20 نفر انتخاب شدند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای استفاده از ملی‌پوشان در ترکیب این تیم برای کسب رتبه‌ شایسته افزود: در حال حاضر با مشکلات مالی مواجهیم اما طبق پیگیری‌ها با تمامی موانع پیش رو امیدوار به جذب دو نفر از 3 ورزشکار مدنظر طی روزهای آتی هستیم.

بابایی در مورد پیش‌بینی خود از جایگاه این تیم در مسابقات لیگ برتر امسال به صدای زنجان گفت: ما با مشکلات مالی مواجهیم، تصور نمی‌کنم اول یا دوم شویم اما حداقل به مقام سوم یا چهارم می‌رسیم! که از نظر من برای تیم تازه‌واردی مثل زرین‌رود رتبه خوبی است.

این مربی با اشاره به برنامه‌‌ریزی‌های انجام گرفته برای تشکیل تیم رده جوانان برای حضور در مسابقات لیگ تصریح کرد: سعی داریم در رده جوانان تیم تشکیل دهیم و برای این امر نیز 5 و 6 شهریورماه مسابقات انتخابی را برگزار می‌کنیم.

بیشتر فعالان ورزشی دوشغله و چندشغله‌اند!

بابایی با اشاره به عدم حمایت قابل قبول مالی از ورزشکاران تصریح کرد: مسئولان فدراسیون و هیئت‌ ووشوی استان و شهرستان خدابنده و مدیر تیم برای پیشبرد اهداف تیم لیگ برتری زرین‌رود تلاش‌های متعددی کرده‌اند اما با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی، برنامه مسئولان برای حمایت از ووشوکاران، عملیاتی نشده است، در حال حاضر تعداد کسانی که از محل ورزش درآمد خوبی دارند در حد انگشتان یک دست است و مابقی نه تنها از این منبع، کسب درآمد نمی‌کنند بلکه از جیبشان هزینه هم می‌کنند! که البته این مهم یکی از معضل‌های کشور از جمله استان زنجان است!

بابایی با اشاره به عدم حمایت از ورزشکاران حرفه‌ای و تلقی نشدن آن به عنوان یک شغل تصریح کرد: ورزش درآمدی ندارد تا ورزشکار از این محل گذرای زندگی کند! مربیان و ورزشکاران، دوشغله و حتی چندشغله‌اند و به درآمد ناچیز ورزش دل نبسته‌اند! به نظرم زنجان، زمانی چین ایران بود یعنی از سال 91-92 اما با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، بسیاری ورزش را کنار گذاشتند و به دنبال یافتن شغل و کسب درآمد شدند! زنجان چندین سال است که در مسابقات ووشو تک‌مدال کسب می‌کند و هرازگاهی در برخی از دوره‌ها مدال برنز دریافت می‌کند!

این مربی با اشاره به تمرکز خود و دلسوزان ورزش ووشو بر روی ورزشکاران برای کسب مقام بالا در مسابقات انتخابی تیم ملی ابراز کرد: با توجه به حمایت خانواده‌ها از فرزندان‌شان که عموما تک‌فرزند هستند و اکثریت خانواده‌ها توانایی تامین هزینه‌های فرزندان خود را دارند، برای موفقیت ووشوکاران استان زنجان در میادین ورزشی در 3 سال آتی امیدوار هستیم!

زنجان، داور بین‌المللی ووشو ندارد!

بابایی با اشاره به سطوح داوری ووشو از جمله یک، دو و بین‌المللی گفت: در زنجان داور درجه یک و دو داریم اما با توجه به اینکه دوره‌های داوری و مربیگری بین‌المللی که در خارج از کشور هر چند وقت یکبار برگزار می‌شود و از طرفی هزینه صفر تا 100 حضور در این دوره‌ها با شرکت‌کننده است، در زنجان کسی مدرک داوری بین‌المللی ووشو را ندارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانووشوی زنجانبی پولیمحسن بابایی
sedayezanjannews.ir/nx7861


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»