کد خبر: 9124
1401/05/23 - 9:57


صدای زنجان از وضعیت «کیفی» آموزش ووشو در سالن‌های ورزشی گزارش می‌دهد؛

اژدهای زنجان تقویت می‌شود؟

ووشوکاران: به دلیل عدم نظارت در به‌کارگیری مربیان، کیفیت تربیت شاگردان آن‌چنان تعریفی ندارد!/ عضو اسبق تیم ملی ووشو: هیئت ووشو برای حفظ عنوان «زنجان؛ چین ایران» برنامه نظام‌مند ارائه کند!/ معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان: هیئت‌های ورزشی در انتخاب مربیان شایسته، چارچوب دار می‌شوند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مربیان و ووشوکاران از نبود برنامه مشخص برای انتخاب مربیان شایسته و رتبه‌بندی آن‌ها که در کیفیت آموزش ورزشکاران و حفظ عنوان «زنجان؛ چین ایران» و تصاحب جایگاه‌های بیشتر مؤثر است از اداره کل ورزش و جوانان استان می‌خواهند تا برای حفظ رشته ووشو، اژدهای طلایی زنجان، هیئت ووشوی استان را ملزم به تهیه برنامه نظام‌مند انتخاب مربی شایسته برای تیم‌های منتخب کند.

مسئولان ورزشی معتقدند که ووشو در زنجان از زیرساخت‌های خوبی برخوردار بوده و درواقع یکی از مجهزترین پایگاه‌های قهرمانی است.

با ساخت آکادمی بین‌المللی ووشو در زنجان، زمینه و بستر لازم برای تربیت ورزشکاران شاخص و برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی و برپایی اردوهای درون و برون‌مرزی فراهم‌شده است.

سال‌ها پیش، هیئت ووشوی زنجان میزبان رقابت‌های بین‌المللی با حضور ووشوکاران 20 کشور بود و به‌رغم حضور تیم‌های مطرح و توانمند از کشورهای چین و روسیه، توانست قهرمان بلامنازع این پیکارها شود.

لزوم تربیت کیفی ووشوکاران با به‌کارگیری مربیان مجرب!

یکی از ووشوکاران زنجانی که علاقه‌ای به انتشار نامش در رسانه را ندارد به صدای زنجان می‌گوید: ووشو یکی از رشته‌های پرافتخار در ورزش استان در بین هیئت‌های ورزشی است بااین‌حال احساس می‌کنم با توجه به عدم نظارت در به‌کارگیری مربیان، کیفیت تربیت شاگردان که شرایط اعزام به مسابقات ملی و فراملی را داشته باشند، آن‌چنان تعریفی ندارد.

او معتقد است، برای حفظ عنوان «زنجان، چین ایران» باید اقدامات مؤثری از سوی اداره کل ورزش و جوانان و هیئت ووشو به‌عنوان متولی ووشو صورت گیرد. تصور کنید زنجان همواره در مسابقات برون‌مرزی در مقابل حریفان قدر و برتر ازجمله چین (سرزمین اژدها) که مهد ووشوی جهان است حرف برای گفتن دارد. آیا حیف نیست این جایگاه را به‌راحتی از دست بدهیم؟

ووشو همواره دربازی‌های آسیایی برای ورزش ایران مدال‌آور بوده و اکنون نیز مسابقات قهرمانی جهان پیش روی است. سانداکاران (مبارزه) و تالوکاران (اجرای فرم) زنجانی در بسیاری از مسابقات جهانی و آسیایی در ترکیب تیم ملی حضورداشته و برای تیم ایران افتخارآفرینی کرده‌اند.

رقابت‌های ووشو قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات جهانی تیرماه امسال در آکادمی ملی ووشو برگزار شد و زنجان توانست در این دوره از مسابقات عنوان قهرمانی را کسب کند.

در بخش تیمی این مسابقات هم تیم زنجان درمجموع دو بخش ساندا و تالو، در جایگاه نخست ایستاد.

چرا مربیان را بر اساس «عملکرد» رتبه‌بندی نمی‌کنید؟

امیر سالار اسماعیلی، محسن حق وردی و رضا کرمی در رده جوانان و امیر حسام محمدی در رده نوجوانان از شاگردان «امیر اسماعیلی»، عضو اسبق تیم‌های ملی کونگ‌فو، کیک‌بوکسینگ، ووشو و موی‌تای و مربی ووشو هستند که توانستند در این دور از مسابقات حضورداشته و صاحب عناوینی هم شوند.

به گفته اسماعیلی، در بخش ساندا محسن حق وردی و امیر سالار اسماعیلی در رده جوانان، صاحب مدال‌های نقره و برنز و در رده نوجوانان نیز امیر حسام محمدی موفق به کسب مدال نقره شدند.

قرار است نفرات برتر این دوره از رقابت‌های ووشو جوانان کشور، به اردوی تیم ملی که شهریورماه امسال برگزار می‌شود، اعزام شوند. زمان اعزام به مسابقات جهانی نیز آذرماه امسال اعلام‌شده است.

اسماعیلی که دغدغه پرورش استعدادهای نهفته جوانان و نوجوانان مناطق محروم شهر ازجمله «بی‌سیم» و «اسلام‌آباد» شهر زنجان را داشته و برای رشد این استعدادها سانس‌های تمرین خود را به باشگاه قهرمانان مستقر در این دو مناطق، اختصاص داده است به صدای زنجان می‌گوید: در بین اعزامی‌ها به مسابقات اخیر تیم زنجان صاحب 4 مدال شد که 3 مدال (2 نقره و یک برنز) آن مربوط به شاگردانم بود. البته اگر بی‌مهری برخی از عزیزان نبود 2 نفر از شاگردانم هم شایسته حضور در این مسابقات بودند.

این باشگاه‌دار که معتقد است برای حفظ عنوان زنجان یعنی «چین ایران» باید مربیان کارکشته تربیت‌شده و برای شاگردان خود وقت صرف کنند، می‌گوید: در بخش ساندا در 10 سال گذشته در زنجان، شهری که در ووشو یکی از مدعیان جایگاه‌های برتر ووشوی کشور است، در رده‌های مختلف سنی هیچ اعزامی نداشته است به‌جز یک باشگاه! که علی‌ محمدی (دارای مقام قهرمانی آسیا در سال 2018) و ابراهیم اصلانی (دارای مقام قهرمانی آسیایی در سال 2019) از تربیت‌شدگان آن باشگاه هستند.

مربی شایسته، «کمبود بودجه» را مقصر عدم کسب مدال در مسابقات اعلام نمی‌کند!

اسماعیلی که معتقد است کارنامه مربی، نشان‌دهنده عملکرد مربی است، اضافه می‌کند: مربی خوب کسی است که دغدغه‌اش تربیت شاگرد و تحویل آن به تیم ملی و افتخارآفرینی برای زنجان و ایران باشد. برخی از مربیان می‌گویند ووشو دچار مشکلات مالی است و امکان تربیت شاگرد وجود ندارد اما من در زنجان باشگاهی را می‌شناسم که در آن نوجوانان و جوانان ساکن مناطق محروم زیر نظر مربیانی آموزش می‌بینند که هیچ‌یک از مربیان و باشگاه‌دارانش تمایلی به این ندارند که ووشوکاران اطلاعی از مشکلات مالی داشته باشند ازنظر من به‌عنوان مربی کمبود بودجه توجیه خوبی برای عدم رتبه مطلوب در مسابقات نمی‌تواند باشد!

اسماعیلی که معتقد است وجود «حاشیه‌های مختلف» اجازه پیشرفت به ووشو را نمی‌دهد، تصریح می‌کند: اگر عملکرد مربیان مورد رصد اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان و هیئت ووشوی استان باشد مطمئناً زنجان چین ایران باقی می‌ماند! عدم حضور مربیان شایسته در ورزش ووشو به‌عنوان زنجان آسیب می‌زند و ما همگی وظیفه‌داریم برای پیشرفت ووشوی استان و ماندگاری عنوان «چین ایران» برای زنجان تلاش کنیم.

هیئت ووشو برای حفظ عنوان «زنجان؛ چین ایران» برنامه نظام‌مند ارائه کند!

اسماعیلی که معتقد است اراده‌ای برای بودن زنجان در مسابقات لیگ برتر ووشو وجود ندارد، عنوان می‌کند: در این سال‌ها مشاهده کرده‌ایم که مدیرکل ورزش و جوانان استان دستور تشکیل تیم برای حضور در لیگ برتر را صادر می‌کند اما زیرمجموعه که وظیفه پیگیری را دارد، تمایلی برای انجام‌وظیفه ندارد! متولی ووشو، هیئت ووشو است ما در این مدت اقدام عملی در این حوزه ندیده‌ایم.

وی بابیان اینکه تیم «زرین رود» خدابنده تنها نماینده استان زنجان در مسابقات لیگ برتر ووشو است، می‌گوید: به‌جز این شهر که حاکی از تلاش مربیان و دلسوزان ووشو است ظاهراً تلاشی برای بودن مقتدرانه زنجان در لیگ برتر صورت نگرفته است البته این تیم نیز با مشکل نبود پشتیبان دست‌وپنجه نرم می‌‌کند.

گفتنی است که سال قبل تیم «زرین رود» خدابنده تنها نماینده استان زنجان در مسابقات لیگ برتر ووشو باوجود مشکلات مالی برای دومین سال متوالی به مقام پنجم لیگ برتر ووشوی کشور دست‌یافت ازاین‌رو مربیان و ورزشکاران ضمن اینکه خواستار تقویت این تیم هستند از مسئولان ورزشی تقاضا دارند برای تشکیل تیم‌های قدرتمند دیگر برای حضور در لیگ بیش‌ازپیش تلاش کنند که قطعاً انتخاب مربی بر اساس شایسته‌سالاری جهت هدایت تیم یا تیم‌های منتخب ووشو گامی مؤثر برای حفظ عنوان «زنجان؛ چین ایران» است.

هیئت‌های ورزشی در انتخاب مربیان شایسته، چارچوب دار می‌شوند!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان هم ضمن قبول برخی کم‌وکاستی‌ها در هیئت‌های ورزشی ازجمله ووشو در رابطه با برنامه این ارگان در قبال مطالبه ووشوکاران و مربیان و رتبه‌بندی مربیان می‌گوید: مباحث فنی بر عهده هیئت‌های ورزشی است و در حال حاضر مربیان بر اساس دوره‌های آموزشی که شرکت دارند، صاحب مدارک درجه 3، 2، یک، بین‌المللی و الی‌آخر می‌شوند. اما در رابطه با آنچه مدنظر مربیان است هم باید بگویم، چند وقت پیش دریکی از هیئت‌ها حضورداشته و در محضر متصدیان ورزشی اعلام کردم تا چارچوب مشخص برای انتخاب مربی شایسته جهت حضور در تیم منتخبشان را تهیه کنند. این موضوع شامل تمامی هیئت‌های ورزشی استان هم می‌شود.

امانی بابیان اینکه «فرآیند برگزاری مسابقات ورزشی باید در یک چارچوب مشخص و یکدست انجام شود»، عنوان می‌کند: حدود 10 روز پیش این مهم را به‌تمامی مسئولان هیئت‌ها ارسال کردیم تا پس از اتفاق‌نظر، مسابقات ورزشی در یک چارچوب مشخص برگزار شود. معتقدم این مهم منجر به هماهنگی و همکاری بیشتر و کاهش تنش بین اداره کل و هیئت‌های ورزشی می‌شود که برای نخستین بار در کشور در استان زنجان وارد فاز اجرایی خواهد شد.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان «نظارت» را موضوع مهم در ورزش استان دانسته که از سوی هیئت‌ها مغفول مانده و تا به امروز به آن توجهی نشده است ازاین‌رو هیئت‌های ورزشی ملزم می‌شوند تا در انتخاب داور و مربی چارچوب مشخصی را تهیه و بر اساس آن مربیان و داوران حائز شرایط را برگزینند چراکه حرکت در این مسیر منجر به کاهش اختلاف و افزایش بازدهی تیم‌های ورزشی می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانووشوی زنجانورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9124


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»