کد خبر: 7871
1400/05/31 - 10:53


صدای زنجان از کاهش تدریجی تولید در مرغداری‌های زنجان گزارش می‌دهد؛

مدیران مرغ هم‌چنان یک پا دارند

با توجه به کاهش تولید مرغ در زنجان به‌خاطر نبود جوجه یک‌روزه و کمبد نهاده‌ها، افزایش قیمت مرغ بنا به گفته فعالان و مسئولان حوزه مرغ، دور از انتظار نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مديرعامل اتحاديه مرغداران استان که معتقد است به علت نبود نظارت کافی، بازار نهاده‌ها به دست دلال‌ها افتاده است، پیش‌بینی می‌کند که تا چند روز آینده مرغ با کاهش تولید مواجه شده و پس لرزهای آن به تدریج به بازار مصرف کشیده شود! موضوعی که معاون سازمان جهاد کشاورزی استان نیز آن را رد نمی‌کند!

این روزها مرغداران زنجانی جوجه یکروزه 4200 تومانی را به قیمت حدود 10 هزار تومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند. طبق اظهارات مسئولان دولتی، سامانه «بازارگاه» با هدف حذف واسطه‌ها جهت توزیع نهاده طیور اعم از ذرت و سویا به نرخ مصوب راه‌اندازی شد اما مرغداران مدعی‌اند که به دلیل عدم نظارت در سیستم توزیع، این نهاده‌ها کمتر از 40 روز به دستشان نمی‌رسد و در کمال ناباورانه سر از بازار آزاد در می‌آورد!

اختلاف فاحش قیمتی جوجه یک‌روزه به نرخ دولتی و آزاد!

بر اساس آخرین مصوبه، قرار شد جوجه یکروزه به نرخ 4200 تومان به دست مرغدار برسد اما جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان می‌گوید که به علت رهاسازی نظارت که بخشی از آن به واگذاری قسمتی از نظارت‌ها به جهاد کشاورزی و قسمتی دیگر به صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد، هفته گذشته و پیش از تعطیلی‌ها، جوجه یکروزه 4200 تومانی در بازار آزاد به نرخ 9200 تا 9500 تومان به دست مرغدار زنجانی رسیده است! البته مافیا، جوجه با همین قیمت را نیز به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌کنند!

او با بیان اینکه من در اتحادیه مرغداران کشور مسئولیت بازرسی را نیز بر عهده دارم، مدعی است که بنا بر گزارشات جوجه‌های وارداتی و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار که باید در بین تولیدکننده‌ها جهت ساماندهی بازار توزیع می‌شد در بازار آزاد و با قیمت‌های غیرمنطقی فروخته شده است!

در استان زنجان حدود 3 الی 4 واحد مرغ مادری فعال هستند که تولیدات خود (جوجه‌های یکروزه) را برای فروش تحویل واسطه‌ها می‌دهند! چرا که از نظر آن‌ها عرضه جوجه یکروزه به نرخ مصوب به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست! البته مسئولان نیز این موضوع را رد نمی‌کنند!

در زنجان 240 واحد مرغ گوشتی فعالیت می‌کنند که با توجه به موارد یاد شده، در شرایط کمیابی و حتی نایابی جوجه یکروزه و سایر نهاده‌ها بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند!

تولیدکننده‌ها با اشاره به اختلاف قیمتی فاحش 100 تا 120 درصدی جوجه یکروزه که با احتساب هزینه حمل به 200 درصد هم رسیده است، می‌گویند دیگر قادر به تولید در صورت تداوم این وضعیت ندارند!

آن‌ها که از موافقان حذف ارز 4200 تومانی و رسیدن بازار به حالت رقابتی و سالم هستند، معتقدند: در شرایط کنونی بنکداران و دلال‌ها هستند که از مزایای ارز 4200 تومانی بهره‌مند شده و تمامی هزینه‌ها را تولیدکننده‌ها متحمل می‌شوند!

مشکلات ادامه‌دار در تامین نهاده‌ سویا و ذرت!

جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان با بیان اینکه فلسفه سامانه بازارگاه این بود که در جریان توزیع نهاده دام و طیور، واسطه‌ها حذف شوند اما این مهم اتفاق نیفتاده و بازار سیاه آن به شکل دیگری راه افتاده است، تاکید می‌کند: به طور مثال مرغدار در سامانه بازارگاه اقدام به خرید نهاده سویا و ذرت می‌کند، میزان تعهد داده شده برای تحویل نهاده‌ها، 10 روزه است اما این محموله کمتر از 40 الی 50 روز به دست مرغدار نمی‌رسد! اسناد و مدارکش هم موجود است! خب در این شرایط مرغدار مجبور است نهاده موردنیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند!

قیمت سویا در بازار آزاد و نرخ مصوب دولتی (سامانه بازارگاه) به ترتیب 8 هزار تومان و 3400 تا حدود 4 هزار تومان است. در رابطه با ذرت نیز این قیمت‌ها 5500 تا 6 هزار و نزدیک 2 هزار تومان است.

نقش تزریق واکسن‌های بی‌کیفیت، گرمی هوا و قطعی برق در افزایش تلفات سنگین

علاوه بر جوجه یکروزه و نهاده دام و طیور، تامین واکسن برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها از الزامات است که ظاهرا تولیدکننده‌ها دست‌شان از این نهاده نیز کوتاه است!

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان در این رابطه می‌گوید: واکسن‌ها کارایی ندارند و بیشتر همانند آب مقطر عمل می‌کنند! یا اینکه به دلیل انباشت کالاها در گمرکات و انتظارشان برای ترخیص، تاریخ مصرف‌ واکسن طیور، گذشته یا چند روزی از پایان تاریخ انقضای‌شان نمانده است!

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به تلفات سنگین در مرغداری‌ها، این مهم را ناشی از عدم تاثیرگذاری واکسن‌ طیور دانسته و می‌گوید: البته در این خصوص مسئولان دامپزشکی بهتر می‌توانند، نظر دهند.

در کنار موارد یاد شده، گرمی هوا نیز عاملی بر افزایش میزان تلفات مرغداری و خسارت وارده به آنها بوده است. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان در برخی از واحدها قطعی برق نیز شرایط را تشدید کرده و به جای 100 مورد تلفات که تا حدودی عادی محسوب می‌شود این میزان به 300 قطعه رسیده است!

حصاری با اشاره به سهم 2 تا 3 درصدی قطعی برق در افزایش تلفات می‌گوید: علاوه بر مسائلی که در حوزه تامین نهاده‌های اولیه داریم، با تلفات در واحدها به علت گرمی هوا مواجهیم. البته قطعی برق نیز عامل تشدید این وضعیت شده است. به شخصه معتقدم اگر برنامه‌ریزی باشد، واحدهای مرغداری به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور به لحاظ حجم تولید، عرضه و تامین پروتئین کشور نباید مشمول خاموشی‌ها شوند!

بازگشت ناآرامی به بازار مرغ طی ماه‌های آتی؟

جعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان و بازرس اتحادیه مرغداران کشور با تائید این قیمت‌ها به مسئولان هشدار می‌دهد که در صورت عدم ترتیب اثر دادن به مسائل پیش روی مرغداران، احتمال کاهش تولید و بازگشت ناآرامی به بازار مرغ تا چند روز آتی (شهریورماه) دور از انتظار نیست!

حصاری می‌گوید: امسال را با افزایش تولید آغاز کردیم که در ماه‌های ابتدایی سال میزان جوجه‌ریزی‌ها به طور متوسط 2 میلیون و 200 هزار، 2 میلیون و 175 هزار قطعه را شامل می‌شد که به تدریج کاهش یافت و در تیرماه به یک میلیون و 800 هزار قطعه رسید. استانداری و مسئولان ادارات تابعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صمت در زنجان برای تولیدکننده و کاهش دغدغه‌های تولید چه کردند؟ پیش‌بینی ما این است اگر آقایان فکری برای ساماندهی سیستم عرضه و توزیع جوجه یکروزه، نهاده دامی و ریزمغذی‌ها نکنند، در تولید مرغ دچار شویم!

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز ضمن تائید بروز این مشکل در صورت بی‌توجهی دولت به مشکلات تولیدکننده‌ها با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در رابطه با تامین مرغ مصرف‌کنندگان زنجانی وجود ندارد، می‌گوید: ماهانه 1.5 میلیون قطعه جوجه‌ریزی نیاز مصرف استان را تامین می‌کند که در این زمینه مشکلی وجود ندارد اما با توجه به مشکلات در تامین نهاده‌ها به ویژه جوجه یکروزه حق با مرغداران است، قیمت جوجه در بازار تا 10 هزار تومان هم رسیده است! واحدهای مرغداری استان زنجان که ظرفیت جوجه‌ریزی (در مجموع) ماهانه 2 میلیون قطعه جوجه‌ریزی را دارند دچار مشکل شده‌اند که اگر دولت فکری به حال آنها نکند، قطعا هزینه تولید بالاتر نیز می‌رود!

مسئولان چه کرده‌اید؟

جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان می‌گوید: در حال حاضر تولید با کمترین پایداری، اتفاق می‌افتد. شاید در پایان سال میزان تلفات و خسارت وارده قابل محاسبه باشد، دستیابی به داده‌ها و اطلاعات را آغاز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم خروجی آمارهای‌مان واقعی باشد. در بازار هیچ چیز سر جایش نیست و با توجه به موارد یاد شده، پیش‌بینی آینده صنعت طیور دشوار است.

حصاری با تاکید بر لزوم پیگیری مشکلات تامین نهاده مرغداران و برخورد قانونی با فعالان در سیستم مافیایی تصریح می‌کند: مسئولان استانی بیایند و بگویند که چه وقت جوجه یکروزه 4200 تومانی به مرغدار تحویل داده‌اند! چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. درست است جهاد کشاورزی مسائل را پیگیری می‌کند اما وقتی نتیجه‌ای نداشته چه دردی از ما را دوا می‌کند؟

وقتی از مسئولان بابت نبود نظارت در جریان توزیع انواع نهاده‌های اولیه گلایه می‌کنیم می‌گویند به ما ارتباطی ندارد، همین الان ارگان‌های نظارتی، گزارشات خود را در این رابطه ارائه کند تا مشخص شود چندین مورد را پیگیری کرده است! البته برخی در پاسخ، به پرونده‌های قضایی متشکله اشاره می‌کنند اما واقعیت را بگویم این پرونده‌ها که نتیجه‌اش واریز پول (حاصل از جرائم) به خزانه است به درد تولیدکننده نمی‌خورد!

سیاست یک بام و دوهوای مسئولان در قبال تولیدکننده‌ها؟

حصاری در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه مشکلات انواع کالاها از جمله نهاده مرغ باید در سطح ملی بررسی شود به صدای زنجان می‌گوید: اگر موضوع کشوری است، آقایان نیز کشوری فکر کنند! بارها در این رابطه حرف زده‌ام! استان آذربایجان‌شرقی نیز یکی از استان‌های این کشور است که مرغدار مرغ را به قیمت 19 هزار و 100 تومان به کشتارگاه‌ها تحویل می‌دهد، پس چرا در زنجان این قیمت، 18 هزار تومان است؟ چرا در پایتخت اقتصادی کشور (تهران) مرغ به قیمت 45 هزار تومان (بدون توجه به نرخ مصوب) عرضه می‌شود اما در زنجان 26 هزار تومان (نرخ مصوب)! خب مسئولان ما هم کشوری فکر کنند! معتقدم باید در کنار آرامان‌گرا بودن، عملیاتی باشیم و طبق دستورالعمل‌ها پیش برویم! زیرا در غیر این صورت بین چرخه‌های تولید و عرضه شکاف ایجاد می‌شود.

مبنایی برای اعلام هزینه تمام شده برای مرغدار نداریم و از دستمان خارج شده است! این مبلغ با توجه به وضعیت تلفات و دستیابی به نهاده و غیره از 19 تا 24 هزار تومان متفاوت است!

الان هم که در بلاتکلیفی به سر می‌بریم زیرا مسئولیت دولت قبلی پایان یافته و وزرای دولت جدید سر کار نیامده‌اند! در حالی که اگر برنامه‌ریزی بود نباید اجازه می‌دادیم حتی یک لحظه وضعیت صنعت طیور به این حال بیفتد! به نظرم نباید این صنعت استراتژیک و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی‌اش وابسته به رؤسای جمهور و وزرا باشد!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغجوجه یکروزهکاهش تولید
sedayezanjannews.ir/nx7871


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»