کد خبر: 7873
1400/05/31 - 12:7


نماینده سابق مجلس:

کرونا برای برخی مایه تبلیغات شد

روند تحولات نشان می‌دهد که آنچه که آقای مخبر در خصوص واکسن تضمین کرده بود، تحقق پیدا نکرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نماینده شهرکرد در مجلس دهم گفت: روند تحولات نشان می‌دهد که آنچه که آقای مخبر در خصوص واکسن تضمین کرده بود، تحقق پیدا نکرد و متأسفانه تولید داخل نیز برخلاف آنچه که سروصدا و تبلیغات شد، ظرفیت واکسینه‌کردن مردم را ندارد. طبیعی است که این برداشت به وجود می‌آید که این یک تبلیغات برای بولدکردن آقای مخبر بود. آنچه که در عمل اتفاق افتاد با آنچه که وعده داده شده بود، تطبیق ندارد. دست‌اندرکاران این برنامه و در رأس آن آقای مخبر باید پاسخگوی اینها باشند.

اردشیر نوریان در خصوص کابینه دولت سیزدهم، اظهار کرد: پس از این که آقای رئیسی در انتخابات منتخب شد پیش‌بینی این بود که ایشان با توجه به شعارها و وعده‌هایی که به مردم که داده‌اند که در رأس آنها مسائل اقتصادی، بیکاری و معیشت مردم بود، افرادی در لیست کابینه قرار بگیرند که این افراد برای حل این مسائل از یک سابقه و عملکرد مناسبی برخوردار باشند.

نماینده سابق مجلس افزود: اما لیست کابینه پیشنهادی دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه به لحاظ تفکر سیاسی عمدتاً افرادی هستند که منتسب به نهله افراطی‌تر اصولگرایی هستند و تعدادی نیز افرادی هستند که در کابینه دولت آقای احمدی‌نژاد حضور داشتند.

وی ادامه داد: یعنی افرادی هستند که خاستگاه فکری آنها توان جریان پایداری است و تعدادی از آنها افرادی هستند که در کابینه آقای احمدی‌نژاد بودند تعدادی نیز افراد جدیدی هستند که اگرچه در کابینه قبلی نبودند اما وابستگی کامل به همان نهله فکری و جریان فکری دارند.

نوریان بیان کرد: من ورود افراد جدید به کابینه را موضوع بدی نمی‌دانم به هر حال این چرخه بسته دائمی مسئولین درجه یک کشور که در گذشته بوده و همچنین جابه‌جایی افراد از این پست به آن پست، یک چرخه معیوب برای مدیریت کشور است. اینکه افراد جدید و چهره‌های جدیدی وارد این چرخه شوند را مثبت می‌دانم اما این‌که افراد جدیدالورود ورژن‌های ضعیف‌تر همان افراد سابق بودند را یک نکته منفی می‌دانم که به نظر من در کابینه آقای رییسی این نکتی منفی به وضوح دیده می‌شود.

این نماینده سابق مجلس گفت: نکته دوم این است که تا آنجایی که من با افراد آشنایی دارم و سوابق آنها را مرور کردم، ترکیب کابینه امروز ظرفیت بالایی برای تحقق بخشیدن به شعارهای انتخاباتی داده شده به مردم را ندارد. البته امیدوارم این ارزیابی‌ها صحیح نباشد و اینها افرادی باشند که بتوانند از عهده کار بر بیاید و کارآمدی لازم را داشته باشند و برنامه‌های قابل قبولی برای به ثمر نشاندن آن وعده‌های انتخاباتی داشته باشند اما با یک نگاه خوشبینانه و اطمینان‌بخش نمی‌توانیم ادعا کنیم که این ترکیب بتواند خواسته‌ها را به منصه ظهور برساند.

نوریان افزود: نکته دیگر اینکه ترکیب سه قوه در این دوره الان یک ترکیب یکدست و هماهنگی است؛ خواسته‌ها و شعارهای مشترکی دارند و به حسب ظاهر یک هارمونی و هماهنگی بین این‌ها است. من پیش‌بینی می‌کنم که اکثریت قاطع وزرای پیشنهادی رأی اعتماد خواهند گرفت. بعضی از افراد رأی خوبی خواهند گرفت و برخی رأی ضعیف‌تر می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اما بر اساس قرائن و شواهد یک جریانی که امروز در مجلس، میدان‌داری می‌کند بیشتر جریان پایداری و جریان وابسته به نهله فکری دولت نهم و دهم است، این‌ها احتمالاً در بعضی از شاخص‌ها و وزرا ممکن است چالش‌هایی داشته باشند به عنوان مثال در مورد وزارت اطلاعات که این‌ها توقع داشتند افرادی مانند آقای پژمانفر برای این وزارتخانه معرفی شود یا آقای نبویان برای وزارت علوم معرفی شود. احتمالاً بر سر این وزارتخانه‌ها ممکن است چالش‌هایی داشته باشند اما به طور کلی پیش‌بینی من این است که کابینه رأی اعتماد می‌گیرد؛ دلیل آن نیز ساختار فکری است یعنی مجلس با برخوردی که تاکنون درباره مسائل کشور و موضوعات قوه مجریه انجام داده است، در شرایطی نیست که یک چالش جدی برای وزرای پیشنهادی ایجاد کند نهایتاً برای برخی از اشخاص رأی پایین‌تر و ضعیف‌تری خواهند داد.

نماینده شهرکرد در مجلس دهم اظهار کرد: در یک ارزیابی کلی تا جایی که امروز متجلی شده، افراد کابینه به نظر می‌رسد که از آن ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و تجربیات قابل قبول و مورد نیازی که افق ترسیم شده توسط رییس‌جمهور منتخب را نمی‌توانند اجرایی کنند. البته نباید ارزیابی زودهنگام کرد اما نوع نگاه، سوابق و رزومه‌ها و  برنامه‌هایی که آقایان ارائه کردند، به نظر می‌رسد که کاری از پیش نخواهد رفت.

وی ضمن اشاره به نقش مخبر در چیدمان کابینه نیز گفت: روند تحولات نشان می‌دهد که آنچه که آقای مخبر در خصوص واکسن تضمین کرده بود، تحقق پیدا نکرد. ایشان در اسفندماه مصاحبه کرد و مانور سنگینی داد که بنیاد برکت این کار را انجام می‌دهد و واکسن داخلی تولید می‌کند و تا اردیبهشت و خرداد واکسیناسیون عمومی آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنیم اما امروز شاهد هستیم که روزی ۶۰۰ نفر طبق آمارهای رسمی فوتی ناشی از کرونا داریم؛ درصد بسیار کمی از مردم واکسینه شدند و متأسفانه تولید داخل نیز برخلاف آنچه که سروصدا و تبلیغات شد، ظرفیت واکسینه کردن مردم را ندارد. طبیعی است که این برداشت به وجود می‌آید که این یک تبلیغات برای بولد کردن آقای مخبر بود.

نوریان تأکید کرد: آنچه که در عمل اتفاق افتاد با آنچه که وعده داده شده بود، تطبیق ندارد. دست‌اندرکاران این برنامه و در رأس آن آقای مخبر باید پاسخگوی اینها باشند و اگر واقعاً یک ارزیابی و داوری منصفانه و دقیق بخواهد صورت بگیرد، باید بگوییم که این آقایان کسانی بودند که از این مسئله و این موضوع و معضل ملی برای پیشبرد برنامه‌های تبلیغاتی خود استفاده کردند و آنها به اهدافشان رسیدند اما مردم امروز درگیر و دار این بیماری همه‌گیر هستند.

وی افزود: پس از این واقعه اولین انتصاب آقای رئیسی، آقای مخبر بود. حرف و حدیث‌هایی که در مورد چینش کابینه به وجود آمد و گفته شد اختلافاتی بین ایشان و دکتر رهبر پیش آمد و آقای رهبر و چهره‌های شناخته شده قبلی که احتمال می‌دادیم در لیست کابینه باشند و الان نیستند، نشان می‌دهد که آقای مخبر در چینش کابینه نقش کلیدی داشته و اشخاصی که با او اختلاف سلیقه و روش داشتند، کنار گذاشته شدند و کسانی که امروز انتخاب شدند از افرادی هستند که منتسب به همان گردونه مرکزی هستند که آقای مخبر در نقطه مرکزی آن قرار دارد.

وی اظهار کرد: در فضای انتخابات طبیعتاً افراد برای اینکه بتوانند نظر مردم را جلب کنند، یکسری حرف‌ها و وعده‌هایی می‌دهند که براساس آن مردم به این جمع‌بندی می‌رسند و تصمیم می‌گیرند. الان در عرصه عمل آنچه که اتفاق میافتد، از چینش کابینه گرفته تا برخورد بین مجلس و دولت با یکدیگر و حل معضلات کلیدی کشور که در رأس آن بیماری کرونا است، نشان می‌دهد که واقعیت‌های میدانی با شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی بسیار فاصله دارد و اگر آقای رئیسی بخواهد باز هم در یک فضای شعار و تبلیغ باقی بماند و مکث و توقف کند و دائم شعار بدهد که فسادستیز هستم اما در عرصه عمل افرادی را در لیست کابینه  قرار دهد که برخی از این افراد خودشان اتفاقاً در برخی از موضوعات متهم به این مباحث هستند، نشان می‌دهد که آقایان هنوز در فضای انتخابات متوقف هستند و این به صلاح کشور نیست. باید از انتخابات بیرون بیایند و با واقعیت جامعه روبرو شوند و مشکلات اساسی و کلیدی کشور که در رأس آن مشکلات اقتصادی، بیکاری و اشتغال است درمان شود؛ این مشکلات با شعار حل نمی‌شود و احتیاج به جراحی دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: مردم در یک بازه زمانی قابل قبول و منطقی صبر و حوصله می‌کنند، اگر قرار باشد که مجدداً یکسری از افراد بروند و افراد منتسب به فلان نهله یا منتسب به فلان حوزه جغرافیایی روی کار بیایند، دوباره شاخصه‌های قدیمی با رنگ و لعاب و در چینش نیروها و با استفاده از ظرفیت‌های انسانی منابع کشور مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد مطمئناً توفیقی حاصل نخواهد داشت و یک سرخوردگی بیشتری در مردم اتفاق می‌افتد و امیدواریم که این صحنه‌ها اتفاق نیافتد.

نوریان خاطرنشان کرد: آقایان باید همه ظرفیت و توان کشور را به صحنه بیاورند و دست دوستی و محبت به سمت همه کسانی که به فکر پیشرفت کشور هستند، دست دراز کنند و همکاری کنند و صرفاً استفاده از یک جریان خاص و یک جناح خاص مدنظر نباشد. البته آقای رئیس‌جمهور در گفتار به این مسئله پایبند بوده و باید در عمل این را دید.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا



صدای زنجانمخبربرکتکرونا
sedayezanjannews.ir/nx7873


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»