کد خبر: 7876
1400/06/01 - 16:27


کارآفرین برتر معاونت امور زنان ریاست جمهوری در سال 98؛

غریبه‌ها قدرمان را بیشتر می‌دانند

میرلو: تنها خواسته ما از مسئولان این است که شرایط را برای توسعه اشتغالزایی ما فراهم آورند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بنیانگذار موسسه «دستان بینا» اظهار کرد: تنها خواسته ما از مسئولان این است که شرایط را برای توسعه اشتغالزایی ما فراهم آورند. نمی‌گوییم که ما در این موسسه 15 نفر را حمایت می‌کنیم که شرایط خاصی دارند بلکه با افتخار اذعان می‌کنیم که 15 فرد توانمند در شرایطی که افراد عادی نمی‌توانند برای خود اشتغال‌آفرینی کنند، در حال فعالیت هستند، اما امید داریم که مسئولان از این موسسه حمایت کنند.

«زنان سرزمین آفتاب» مجموعه مستندی است که با هدف معرفی زنان کارآفرین و استفاده از پتانسیل‌های بکر جغرافیایی مناطق مختلف کشور روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. این مجموعه مستندی ضمن نمایش مولفه‌های محیطی و تنوع اقلیمی ایران به تلاش‌های اقتصادی و کارآفرینانه زنان در سراسر کشور می‌پردازد.

قسمتی از این مستند به فعالیت «زینب میرلو» موسس و مدیرعامل شرکت تعاونی دستان‌بینا پرداخت که در قالب یک مستند 45 دقیقه‌ای توانست آنچه «میرلو» و گروه او در سال‌ها به دنبال آن بودند را به نمایش بگذارد.

میرلو در مورد این مستند به صدای زنجان می‌گوید: مستند زنان سرزمین آفتاب پس از انتخاب من به عنوان نفر دوم جشنواره کارآفرینی زنان که توسط معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود، ساخته شد. من در سال 98 در این جشنواره توانستم رای برگزیده بخش مردمی با بالاترین امتیاز را به دست بیاورم و این سرآغازی برای ساخت مستند 45 دقیقه‌ای در مورد فعالیت موسسه «دستان بینا» شد.

وی ادامه داد: در هر قسمت از این مستند تنها حدود 10 دقیقه در اختیار زنان کارآفرین قرار می‌گرفت که فعالیت خود را تشریح کنند اما به واسطه نوع فعالیت من و خاص بودن آن در حدود 45 دقیقه به موسسه دستان‌بینا اختصاص یافت تا آنچه که ما در این سال‌ها به دنبال آن بودیم را در قاب تلویزیون به تصویر بکشند و به نوعی از ما حمایت کنند. ضمن اینکه با توجه به استقبال زیادی که از این مستند صورت گرفت، این مستند بارها و بارها تکرار شد.

تولید قطعات سفالی از نیازهای روز

میرلو خود را اینگونه معرفی می‌کند: متولد اسفند سال 1362 هستم و از سال 87 فعالیت در زمینه تولید قطعات سفالی را شروع کرده‌ام. کار من به صورت ابتکاری بوده و در جهت انتخاب شاخه جدید از اشتغال برای نابینایان شروع شده است ولی اکنون جامعه هدف مد نظر ما، افراد با نیازهای ویژه هستند.

وی ادامه می‌دهد: کار ما ساخت قطعات سفالی است که کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. این سفال‌ها در صنعت ساختمان به صورت آجر استفاده می‌شود و به عنوان یک کاشی دست‌ساز جزو مصالح ساختمانی است و یا به صورت تابلو نقش برجسته در خانه استفاده می‌شود. این موضوع که چرا همه کارها در این موسسه ذیل کارهای فنی و مهندسی بوده است به این دلیل است که رشته تحصیلی من معماری است و از همین رو تلاش کرده‌ام تا کارها را به این سمت سوق بدهم چون که این موضوع یعنی ساخت سفال‌های صنعتی هم خلا بازار است و هم اینکه متریال به روزی است و درآمدزایی خوبی دارد.

به گفته این بانوی فعال، در جامعه ایران به ویژه در سال‌های ۸۷ با خلا جدی در حوزه طراحی داخلی مواجه بودیم از همین رو به فکر تولید متریال‌هایی برای معماری ایرانی و متناسب با فرهنگ و هنر بومی افتاده است و در این راه به صورت تجربی و ابتکاری توانسته دانش خود را به نابینایان و معلولان منتقل کند.

اشتغالزایی ما وابسته به پروژه می‌تواند متفاوت باشد

میرلو در مورد اشتغالزایی این موسسه به صدای زنجان می‌گوید: کارهای ما در این شرکت به صورت پروژه‌ای صورت می‌گیرد و از همین رو هر چه پروژه بزرگتر باشد تعداد نفرات بیشتری درگیر این پروژه می‌شوند. اما اکنون یک پروژه بزرگ را در دست داریم که این پروژه‌ نزدیک به 50 نفر را مشغول به کار کرده است.

 به گفته او؛ این کار در زنجان تحت عنوان شرکت تعاونی دستان بینای روشندلان زنجان شروع شد و سکاندار این موسسه اکنون «محسن میرلو» و«مینا میرلو» هستند. اکنون در زمینه اشتغالزایی به نقطه ای رسیدیم که هم زنان و هم مردان دارای نیاز ویژه را وارد کار کرده‌ایم و فعالیت خود را تنها به  افراد نابینا محدود نکرده‌ایم.

تلاش کردم از حس لامسه نابینایان بهترین بهره را ببرم

وی در مورد ایده اولیه این کار اظهار کرد: از آنجا که من معمار هستم و کارهای طراحی داخلی انجام می‌دهم سال 87 بابت نمایشگاه نقاشی بچه‌های انجمن نابینایان زنجان در خدمتشان بودم و آنجا پی بردم که این بچه‌ها ذوق هنری دارند و فکر کردم که از حس لامسه‌شان بیشتر بهره ببرم و از همین رو ایده اولیه ساخت این موسسه به ذهنم رسید. اکنون کاری که در این موسسه در حال فعالیت هستند حس لامسه آنها را درگیر کرده است و کارها به صورت صفر تا 100 کاملا دست‌ساز هستند و به صورت دستی همه کارها صورت می‌گیرد. سپس از مسئولان انجمن کمک خواستم و خوشبختانه استقبال کردند و ما شروع به آموزش کردیم و از آن روز نمایشگاه‌هایمان برگزار شد و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آوردیم.

به گفته میرلو، آموزش برای یک فرد معلول در ابتدا به اندازه چهار فرد عادی انرژی می‌برد از همین رو سختی کار دارد ولی به سبب دریافت انرژی از آنان هرگز از ادامه کار به لحاظ روحی خسته و ناامید نشده است.

این بانوی کارآفرین در ادامه می‌گوید: شنیدن این درد دل‌ها از سوی هنرجویانم که با خوشحالی می‌گویند بعد از ۲۰ سال دستمان به جیب خودمان می‌رود یا این‌که وقتی می‌بینم هنرمند معلولی سال‌ها از جامعه طرد شده و گوشه‌گیر بود الان به سبب مهارتش در نمایشگاه‌های بزرگ حضور می‌یابد انگیزه و امیدم به ادامه کار بیشتر می‌شود.

میرلو که به گفته خودش قبل از آغاز کارش با هیچ معلولی از نزدیک برخورد نداشته ولی در تجربه نخست توانسته با این هنرمندان با استعداد ارتباط برقرار کرده و حس لامسه آنان را با نقش و نگارهایی بر کتیبه‌ها و کاشی‌ها به ظهور برساند تا جایی که همین افراد معلول که برخی از آنان در انزوا و ناامیدی به سر می‌بردند با خلق آثار هنری، کلمه توانستن را با صدای بلند به گوش افرادی که معلولیت را محدودیت می‌دانند هجی کنند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این پروژه در شهرهای دیگر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است، اظهار می‌کند: همین پروژه را با موسسه «دستان بینا» در کاشان پیاده کردیم و کاشان از سه سال پیش آموزش‌هایی را به نابینایان این شهرستان دادیم و روال کارمان هم این بوده است که از اعضای تیم خود نیز جهت آموزش آنها استفاده کردیم چرا که معتقدیم  این افراد توانمند هستند و می‌توانند کار را انجام و آموزش دهند و به همین جهت تیممان را برای ده روز به کاشان بردیم و ورکشاپ برگزار کردیم که مسئولان این شهر نیز از همین طریق متوجه شدند که این یک کار عملی و شدنی است.همچنین در کنار این کارها هم نمایشگاه‌های خاص خود را داشتیم این بودکه در کاشان هم استارت کار زده شد و مسئولان از این طرح حمایت کردند.

افزایش اعتماد به نفس و اشتغالزایی تنها بخشی از ثمره این فعالیت برای افراد با نیازهای ویژه

به اعتقاد این کارآفرین اگر چه همه هنرها ارزنده و نفیس هستند اما سفالگری و در واقع با گل کارکردن به واسطه اینکه خود انسان هم از گل سرشته شده است یک ارتباط دیگری ایجاد می‌کند و سوا از اینکه بحث هنری است به خاطر متریالی که در این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد انرژی مثبت به انسان منتقل و انرژی‌های منفی دفع می‌شود و به خاطر همین است که بیشتر روانشناسان خیلی تاکید دارند که در بحث روانی کار با گل را در برنامه هنری افراد قرار بدهند.

این بانوی توانا با بیان اینکه برخی از دوستانی که در این موسسه مشغول به فعالیت هستند، بعدها نابینا شده‌اند و شرایط برای آنها به مراتب سخت‌تر بوده است، اظهار کرد: کاریابی و ایجاد اشتغال در شرایط فعلی برای افراد عادی با مشکل مواجه است چه برسد با افرادی که ویژگیهای خاص جسمی نیز دارند. اما بچه‌هایی که با ما در حال فعالیت هستند نشان دادند گرچه برخی از آنها اصلا سواد ندارند و برخی تنها با خط بریل آشنایتی دارند.

هنر می‌تواند روحیه افراد را تغییر بدهد

او ادامه داد: به هر طریق این هنر توانسته است روحیه افراد را تغییر دهد و انرژی مثبتی را به انها تزریق کند به خصوص در افرادی که بعدها نابینا شدند. این فعالیت در برخی از آنها که تا مدتها خانه نشین شده بودند، فرصتی ایجاد کرده است که از خانه بیرون بیایند و فعالیت کنند. ضمن اینکه از اهداف موسسه «دستان بینا» این است که  عزت نفس را به این افراد برگردانیم و اینکه ماهی‌گیری را به آنها یاد بدهیم نه صرفا به آنها ماهی بدهیم! این افراد وقتی وارد بازار هنر می‌شوند هم اعتماد به نفسشان به سبب اشتغالزایی و درآمدزایی، بالا می‌رود و هم اینکه احساس مفید بودن می‌کنند و حال دلشان خوب‌تر می‌شود و همین بخش ماجرا بسیار اهمیت دارد

بنیانگذار موسسه دستان بینا با بیان اینکه خوشبختانه فعالیتهای ما ثمره خوبی داشته است و افراد توانسته اند از این طریق در آمدزایی کنند، اظهار کرد:  اوایل کار اشتغالزایی و کسب در آمد به طریقی که افراد بتوانند از این طریق امرار معاش کنند بسیار سخت بود اما رفته رفته شرایط به مراتب بهتر شده است و اینکه پروژه‌های خوبی در این زمینه به این موسسه محول شده است. اما باید اذعان داشت که از ابتدای کار خیلی زمان برد تا به این مرحله برسیم. ضمن اینکه این مرکز درست است کار خیر انجام می‌دهد و بسیاری از حرکت‌هایش به صورت ابتکاری انجام می‌شود اما یک موسسه کاملا مستقل است ومتاسفانه و یا خوشبختانه ازسوی  ارگانی از ما حمایتی صورت نمی‌گیرد.

حمایت تنها خواسته ما از مسئولان!

او می‌گوید: تنها خواسته ما از مسئولان این است که شرایط را برای توسعه اشتغالزایی ما فراهم آورند. نمی‌گوییم که ما در این موسسه 15 نفر را حمایت می‌کنیم که شرایط خاصی دارند بلکه با افتخار اذعان می کنیم که 15 فرد توانمند در شرایطی که افراد عادی نمی‌توانند برای خود اشتغال آفرینی کنند، در حال فعالیت هستند، اما امید داریم که مسئولان از این موسسه حمایت کنند. در واقع یکی از تولیدی‌های این شرکت ساخت تابلوهایی است که با اقلیم و تاریخچه استان سر و کار دارد (تابلویی سفالی با طرح سلطانیه و یا پل میر بها الدین گنبد) چه اشکالی دارد که مسئولان در برنامه‌های خود از این تولیدات این موسسه استفاده کنند و در مناسبتهای مختلف برای تقدیر از کارمندان و یا مهمانان خود این تابلوی سفالی را سفارش بدهند؟ اگر مسئولان فقط همین یک مورد را به این مجموعه واگذار کنند اشتغالزایی ما به مراتب توسعه بیشتری می‌یابد و ما می‌توانیم نفرات خود را گسترش و کار را توسعه بدهیم.

وی به جای خالی عدم حمایت‌ها از سوی مسئولان اشاره می‌کند و می‌گوید: این کار در کاشان بیشتر مورد استقبال قرار گرفت تا در استان زنجان! در 10 روزی که ما در این زمینه برای کاشان  کارگاه گذاشتیم بلافاصله از سوی مسئولان میراث فرهنگی یک کوره در اختیار این افراد قرار گرفت و امکانات خوبی برای آنها فراهم گشت تا اشتغال‌آفرینی کنند و از همان روز خانه «اصفهانیان» که یکی از بافتهای معروف این شهر است و افراد برای بازدید از آن باید ورودی بدهند در اختیار این تیم قرار گرفت تا مردم ضمن بازدید از این بنا از کار این گروه نیز بازدید کنند. حالا شهر زنجان را با 17 سال سابقه کار در این زمینه مقایسه کنید با سه سال سابقه کار شهر کاشان، جای افسوس دارد که مسئولان ما چنان که باد و شاید به این موضوع توجه ندارند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندستان بینامیرلوکتیبه
sedayezanjannews.ir/nx7876


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»