کد خبر: 791
1397/07/25 - 19:46


در جلسه شورای معادن استان عنوان شد:

کالسیمین در آستانه تعدیل نیرو

نماینده ماهنشان در مجلس: در توزیع سهمیه‌بندی‌ خاک معادن باید توزان را در نظرگرفته شود

پایگاه خبری صدای زنجان

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس با اشاره به کاهش سهم خاک کالسیمین از خاک معادن استان تأکید کرد که با این شرایط این مجموعه در آستانه تعدیل600 نیروی کار خود قرار دارد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که صبح دیروز در استانداری زنجان برگزار شد، استاندار زنجان گفت: بهره‌برداران و صاحبان معادن باید در تعمیر و نگه‌داری جاده‌ها مشارکت کنند.

اسداله درویش‌امیری اظهار کرد: متاسفانه شورای معادن استان‌ها با تاخیر و پس از اجرای پنج برنامه توسعه در کشور انجام و پس از تصویب در قانون برنامه ششم توسعه، این مصوبه به استان‌ها دیر ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در این جلسات حضور خواهند داشت و این مهم نیز اخیرا ابلاغ شده است، ادامه داد: انتظار می‌رفت که قانون، شورای معادن استانی را زودتر پیش‌بینی می‌کرد تا مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد، حل شود.

این مسئول، معدن را یکی از محورهای توسعه استان دانست و افزود: علاوه‌ بر صنعت و کشاورزی، معدن و فعالیت‌های معدنی از جمله محورهای توسعه استان است که اقتصاد و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در آسیبهایی که توسط معادن در محیط زیست و یا راه‌ها ایجاد می‌شود، باید حقوق مردم در نظر گرفته شود.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: صاحبان معادن و بهره‌برداران باید در تعمیر، توسعه و نگه‌داری راه‌ها با اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشارکت کنند؛ چرا که اضافه‌بار کامیون‌های حمل مواد معدنی سبب تخریب بسیاری از جاده‌ها و به خطر افتادن جان مردم می‌شود.

درویش‌امیری با اشاره به عدم استقبال مردم بومی مناطقی که معدن در آن وجود دارد از بهره‌برداری معادن و اکتشاف، یادآور شد: هر کجا گفته می‌شود که قرار است معدنی به بهره‌برداری برسد، مردم بومی به جای استقبال اعلام نارضایتی می‌کنند؛ چرا که نگران از بین رفتن راه‌های مواصلاتی، مرتع، آب و سفره‌های زیرزمینی هستند.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: استقبال از بهره‌برداری معادن در شرایطی اتفاق می‌افتد که مردم از حضور معدن در منطقه احساس امنیت کنند و این مهم با ارائه خدمات توسط بهره‌بردار محقق می‌شود. همچنین باید توجه داشت که در هنگام واگذاری معادن، افرادی انتخاب شوند که قصد انجام کار دارند تا معادن استان که سرمایه‌های استان هستند، فریز نشوند.

استاندار زنجان خواستار ارائه لیستی از اسامی شرکت‌هایی که در استان فعالیت دارند ولی دفاتر فروش آنان در خارج از استان بوده و مالیات خود را در استان نمی‌پردازند، شد.

معدن قطب درآمدی است

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: معدن به عنوان قطب درآمدی در برنامه ششم توسعه عنوان شده است.

سیدمرتضی خاتمی اظهار کرد: تصمیماتی که در این جلسات گرفته می‌شود باید منافع و رضایت معدن‌کاران، واحدهای فراوری و مردم و دولت را به همراه داشته باشد، برای همین در تصمیم‌گیری‌ها باید دقت بالا و اشراف به موضوعات وجود داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: معدن در اقتصاد استان و حتی کشور اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل در برنامه ششم توسعه معدن به عنوان قطب درآمدی شناخته شده است، لذا باید توجه ویژه‌ای به مباحث اکتشاف و استخراج در دوره اجرای پنج ساله برنامه ششم، وجود داشته باشد.

وی افزود: بر اساس پژوهش‌‌های انجام شده 75 درصد معادن کشور در نقاط روستایی قرار دارد و در این میان مردم این مناطق کم‌ترین عایدی را از فعالیت معادن دارند، برای همین باید به معادن برای ثروت‌افزایی در کشور با اهتمام ویژه‌ای توجه کرد و با رویکرد جدید بخش ناچیزی از درآمدهای معادن صرف ایجاد زیرساخت و بهداشت و درمان خواهد شد.

خاتمی تصریح کرد: شورای معادن باید سیاست‌گذاری‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهد که بهره‌وری از معادن و فرآوری مواد معدنی که اشتغال و ثروت‌افزایی را به همراه دارد، در دستور کار قرار گیرد که البته در این میان توجه به تکالیف اجتماعی معادن بسیار پراهمیت است. برای مثال راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی که مورد استفاده کامیون‌های حامل مواد معدنی قرار می‌گیرد، زودتر تخریب شده و مردم با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استهلاک جاده‌ها در سلامت مردم که از این مسیرها عبور می‌کنند، به خطر می‌اندازد و باید علاوه‌بر زیرساخت راه‌ها، ایجاد واحدهای بهداشت و درمان و مقابله با آلودگی‌ها باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر توازن در توزیع سهمیه‌بندی‌ها، اظهار کرد: در توزیع سهمیه‌بندی‌ خاک معادن باید توزان در نظرگرفته شود تا کمترین حمل و نقل اتفاق بیافتد و اهالی بومی این مناطق از ضایعات رنج نبرند، به طور مثال شرکت کالسیمین به خاطر کاهش سهمیه‌بندی‌ها با مشکل مواجه شده و در آستانه تعدیل قریب به 600 نفر از نیروهای خود قرار دارد.

یک درصد درآمد معادن صرف جبران خسارت‌ها می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، یک درصد فروش معادن صرف جبران خسارت‌ها می‌شود.

ناصر فغفوری با اشاره به ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: شورای معادن استان موظف است در چارچوب قوانین و مصوبات شورای عالی معادن ضمن نظارت بر استخراج ماده معدنی شناسایی شده و هرگونه فروش و واگذاری پروانه قبل از بهره‌برداری با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و حداقل تخریب منابع طبیعی، اقدامات لازم را نسبت به تسهیل، تسریع و ایجاد صنایع پایین‌دستی انجام دهد.

این مسئول ادامه داد: حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی، باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام پذیرد و دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استان‌های مذکور مستقر می‌شود و حوزه مالیاتی آن‌ها در همان استان‌ها تعیین می‌شود و شورای معادن استان موظف است بر اجرای این جزء نظارت کند.

وی افزود: در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی،‌ خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آن‌ها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک‌درصد فروش آن‌ها، پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه‌داری کل کشور به‌جبران خسارت‌های مذکور و درصورت وارد شدن آسیب‌های عمومی، به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می‌یابد.

فغفوری با بیان اینکه در حال حاضر سه معدن در استان مشمول این قانون می‌شوند، تصریح کرد: در گذشته نیز معدن‌داران همکاری خوبی در بخش همکاری‌های اجتماعی داشتند و حال از این قانون حمایت می‌کنند چرا که معادنی از قبیل معدن انگوران که کمک‌هایی را انجام می‌داد، حال این اقدامات قانونی شده و در دفاتر حساب‌های آنان وارد می‌شود که دیگر در این بخش با امورمالیاتی مشکلی نخواهند داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به پرداخت ماهیانه یک میلیارد تومان توسط معدن انگوران به عنوان حقوق دولتی، یادآور شد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی که بهره‌بردار معدن انگوران است به جز زنجان در استان‌های کرمان، یزد و اصفهان نیز معادنی را در حال بهره‌برداری دارد که مقرر شده میزان فروش مواد معدنی استخراج شده از معادن این استان‌ها مقایسه شود و استانی که بیشترین میزان فروش را داشته باشد، شرکت دفتر خود را آن استان راه‌اندازی کند.

 

#کالسیمین، معادن زنجان، سیدمرتضی خاتمی، درویش‌امیری، فغفوری

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx791


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»