کد خبر: 7913
1400/06/09 - 10:32


گزارش صدای زنجان از راه‌اندازی شعبه باغ کتاب در زنجان؛

باغ کتاب، سبز شد

مدیر باغ کتاب شعبه زنجان: این مجموعه با هزینه شخصی و بدون کمک نهادها ادارات دولتی ایجاد شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیر نمایندگی باغ کتاب زنجان اظهار کرد: زنجان از لحاظ تاریخی و فرهنگی قدمت بالایی دارد و ما در آستانه ورودمان به این شهر حس خوبی از این شهر گرفتیم! ضمن اینکه در شهرهای دیگر «باغ کتاب» غالبا یک نمایندگی را دارد ولی در زنجان این نمایندگی وجود نداشت.

در شرایطی که وضعیت اقتصادی و شرایط کرونا موجب شده است بسیاری از کتابفروشی‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تعطیل شوند. افتتاح باغ کتاب واقع در سعدی وسط زنجان جان تازه‌ای به فضای فرهنگی استان داد. «باغ کتاب زنجان» که چند روز گذشته افتتاح و فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کرد، بنا است در این فضا کتاب بزرگسال و کودک و بزرگسال، لوازم التحریر، بازی‌های فکری و اسباب بازی عرضه کند.

«فریبرز حبیب‌زاده» مسئول باغ کتاب زنجان، در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه این مجموعه در بخش‌های کتاب بزرگسال و کودک، لوازم‌التحریر، گالری و بازی فکری و اسباب‌بازی فعالیت دارد، اظهار کرد: کتاب بزرگسال و کودک در واقع بخش اصلی فروش مجموعه ما را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: من خود در حدود 5 تا 6 سال در فروشگاه دیگری به اسم «باغ کتاب اراک» فعالیت داشتم و قبل از آن هم برادرم نیز در حدود 12 سال در این حوزه فعالیت داشت و دورادور با ایشان و فعالیت‌هایشان در ارتباط بودیم و می‌دانستم که شکل کار به چه صورت است و به نوعی با این کار آشنایی داشتم. از آشنایان نیز هستند که در حدود 20 سال هست در این زمینه فعالیت دارند و چندین سال است که در این داستان‌ها قرار گرفتیم و بی‌تجربه نسبت به این مسائل نیستیم.

وی دلیل گرایش خود به این سمت را داشتن خانواده فرهنگی دانست و گفت که همه عمو‌های من معلم و مدیر مدرسه هستند و از همین جهت همگی یک جورهایی به این سمت میل پیدا کرده‌ایم.

جای خالی این مجموعه در زنجان حس می‌شد

وی دلیل افتتاح این مجموعه را در زنجان را این طور بیان کرد: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم زنجان چنین مجموعه‌ای نداشت. اگر چه کتابفروشی‌های بزرگ و خوبی مثل «فرهنگ» و «فرهنگان» و چندین مجموعه دیگر را دارد که دقیق و خوب در حال فعالیت هستند اما چون شکل سیستم کاری ما تقریبا شبیه شهر کتاب‌های تهران و شهرهای دیگر است؛ چنین مجموعه‌ای را در زنجان پیدا نکردیم، بنابر این تصمیم به این موضوع گرفتیم که این مجموعه را در زنجان به پا کنیم. ضمن اینکه زنجان از لحاظ تاریخی و فرهنگی قدمت بالایی دارد و ما در آستانه ورودمان به این شهر حس خوبی از این شهر گرفتیم! ضمن اینکه در شهرهای دیگر «باغ کتاب» غالبا یک نمایندگی را دارد ولی در زنجان این نمایندگی وجود نداشت.

باغ کتاب زنجان پر از حس و انرژی خوب

به گفته حبیبزاده؛ مجموعه باغ کتاب زنجان با هزینه شخصی افتتاح شده است و هیچ یک از ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی در این زمینه هیچ حمایتی از این مجموعه نداشته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه «با چه تفکری در شرایطی که مشکلات اقتصادی موجب تعطیلی بسیاری از کتابفروشی‌ها در سطح کشور می‌شود و شاید به لحاظ اقتصادی دیگر افراد به سمت این موضوع نمی‌آیند و در این زمینه ریسک نمی‌کنند، به این سمت آمدید؟» اظهار کرد: یک بخشی از هر کاری مربوط به مباحث اقتصادی آن است اما یک بخش دیگری که برای هر کسی به طور جداگانه معنا و اهمیت دارد موضوعات معنوی است که می‌تواند افراد را درگیر کند. برای خود من این بُعد معنوی، حس کاری است که انجام می‌دهم یعنی کاری که ما انجام می‌دهیم پر از حس خوب است و شاید بتوانم این موضوع را این گونه مطرح کنم که شاید بخش اقتصادی کار چندان در الویت من نباشد. البته این را هم بگویم که ما هم بی‌گدار به آب نمی‌زنیم و کاری نمی‌کنیم که در موردش آگاهی کافی نداشته باشیم و بخواهیم کاری انجام بدهیم که ضرر کنیم اما به هر حال؛ آن الویت برای ما حس خوب این کار بوده است.

می‌دانیم که در زنجان نیز جواب می‌گیریم

به گفته مدیر نمایندگی باغ کتاب در زنجان؛ این مجموعه پر از حس‌های مثبت و احساسات بسیار خوبی هست. افرادی که به این مجموعه ورود پیدا می‌کنند به ما حس خوبی منتقل می‌کنند و حال ما به واسطه این افراد است که مسلما می تواند خوب باشد.

به اعتقاد این مسئول اگر افراد حس و انرژی خوبی نسبت به کاری که می‌خواهند انجام بدهند داشته باشند؛ می‌توانند موفق‌تر باشند! ضمن اینکه ما در شهرهای دیگر نیز همین ریسک را انجام دادیم و این کار را کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.

وی در این رابطه ادامه داد: بسیاری از موضوعات تا حدودی به شخصیت کسی که آن کار را به عهده می‌گیرد و آن را اداره می‌کند، برمی‌گردد؛ یعنی اگر شما حس و حال‌تان نسبت به کارتان خوب و مثبت باشد و تا حدودی به اقتصاد کارتان توجه داشته باشید؛ می‌توانید به چیزهایی که به آن فکر می‌کنید برسید. در واقع ما می‌دانیم که در زنجان نیز جواب می‌گیریم و موفق خواهیم فضای فرهنگی مناسبی را نیز در این شهر راه بیندازیم.

به گفته حبیب‌زاده در همین ایام کرونا بسیاری از ادارات و مشاغل تعطیل شدند ولی یک سری دیگر از همین مشاغل در همین اوضاع به موفقیت‌هایی رسیدند؛ به نظر خود من اکنون مسیر درستی را انتخاب کردیم که حاضریم در این زمینه با قدرت جلو برویم و امیدواریم که در این زمینه موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی دیگر از فعالیت‌های ما مربوط به فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه خواهد بود؛ اظهار کرد: فکر می‌کنم که درشرایط کرونا و محدودیتهایی که در این زمینه وجود دارد کار کردن در زمینه فرهنگی این مجموعه یک میزان سخت باشد و با مشکل رو به رو شویم اما مسلما بخشی از فعالیت‌های ما مربوط به برگزاری جلسات فرهنگی و ادبی خواهد بود و همچنین جشن امضا وجلسات شعر خوانی و کتابخوانی از جمله برنامه‌هایی خواهد بود که در این مجموعه در نظر داریم ولی فعلا و در این برهه به سبب شیوع کرونا توقف کرده‌ایم  و منظریم ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بخش گالری این مجموعه نیز حاضر است تا جایی که در توانش باشد به کمک هنرمندان استان زنجان بیاید، خاطرنشان کرد: بخشی در این مجموعه با عنوان گالری در نظر گرفته شده است ولی در ابتدای شروع به کار این مجموعه هستیم و هنوز نتوانستیم چنان که باید و شاید جا بیفتم وحتی بسیاری از جنس‌های ما هنوز نیامده است! با این وجود یک بخشی از این مجموعه را برای گالری در نظر گرفته‌ایم تا تابلوها و اجناس سرامیکی و ماگ و غیره را در دید مخاطبین خود قرار دهیم!

علاقه، مهم‌ترین پارامتری که باید در کارهای فرهنگی در نظر گرفت

حبیب‌زاده در پاسخ به اینکه «به نظر شما در کار فرهنگی چه موضوعاتی را باید به عنوان پارامتر در نظر گرفت تا موفق شویم؟» اظهار کرد: موضوع اصلی به نظر من علاقه افراد به انجام دادن کار فرهنگی است! در واقع افراد باید به کار فرهنگی علاقه‌مند باشند و صرفا به جهت درآمدزایی و تامین منابع مالی به دنبال این کار نباشند چرا که محیط کارهای فرهنگی یک محیط کاملا متفاوت است.

وی در این رابطه ادامه داد: کسانی که وارد این ردیف کارها می‌شوند گروه متفاوتی هستند و مسلما کسانی هم که با آن‌ها سر و کار داریم قشر متفاوتی هستند بنابر این ما سعی کردیم که حس متفاوت‌تری را در این زمینه به وجود بیاوریم. به نظر من تمام این‌ موضوعات باید توسط مدیریت این کارها درک شود و طرف تجربه و علاقه کافی داشته باشد تا بتواند در این زمینه موفق باشد. ضمن اینکه افراد باید نسبت به مسائل کاری نیز آشنایی کامل داشته باشد تا بیگدار به آب نزنند.

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانباغ کتابفریبرز حبیب‌زادهفرهنگ
sedayezanjannews.ir/nx7913


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»