کد خبر: 7930
1400/06/13 - 9:32


صدای زنجان از سردرگمی مشتریان بانکی در مواجهه با قوانین جدید چک‌ گزارش می‌دهد؛

یک دردسر بنفش

مردم: در معاملات ترجیح می‌دهیم چک قبول نکنیم چون دردسر دارد!/ کارمندان بانک: چک‌های بنفش اگر ثبت و تائید نشوند، کاغذ باطله‌ای بیش نیستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از ابتدای سال جاری قانون جدید چک اجرا می‌شود، با این حال درصد قابل توجهی از مردم هنوز با روال ثبت و تائید این چک‌ها آشنا نبوده و پس از انجام فرآیند ثبت دچار مشکل می‌شوند، از طرفی با توجه به پیچیده شدن شرایط کار با چک، افراد زیادی هم ترجیح می‌دهند تا جایی که امکان دارد وارد معامله با چک‌های بنفش نشوند!

ثبت اطلاعات در سامانه صیاد و سایر شرایط جدید قانون چک از ابتدای سال جاری عملیاتی شد و دارندگان چک باید این اطلاعات را بر اساس قانون، در سامانه صیاد ثبت کنند.

اگر چه امکان ثبت و تائید چک با استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی و اپلیکیشن‌های تجاری فراهم است اما تعداد قابل توجهی از مشتریان بانکی از فرآیند قانون جدید اطلاع کافی ندارند، از این رو مراجعه به بانک را بهترین گزینه می‌دانند. البته تعدادی نیز ترجیح می‌دهند به سمت معامله با چک نروند زیرا به قول خودشان حوصله دردسر ندارند!

از سویی دیگر ممکن است در برخی نقاط کشاورزان و روستائیان به علت سواد پائین و برخی به علت نداشتن تلفن همراه به‌روز به راه‌های ثبت و تائید چک دسترسی نداشته باشند.

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در این رابطه می‌گوید: صاحبان کسب‌وکارها در مناطق محروم و روستائیان و کشاورزان برای ثبت و تائید چک به نزدیک‌ترین شعب بانکی مراجعه کنند و در صورتی که امکان مراجعه به بانک به هر دلیلی نبود، برای استعلام با بانک مربوط تماس بگیرند. 

اما یکی از کارمندان بانک در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به حجم بالای مراجعات برای ثبت و تائید چک و استعلام‌های مربوطه می‌گوید: بیشتر مردم در مراجعات خود به بانک‌ها اطلاعی از قوانین چک نداشته و مجبورند برای استعلام ساعت‌ها منتظر بمانند!

صادرکنند‌گان چک‌ بی‌محل به دردسر می‌افتند!

با مقایسه آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، تأثیر الزامی‌شدن ثبت اطلاعات چک در افزایش اعتبار چک‌های صادرشده بیش از پیش نمایان می‌شود.

یکی از کارمندان بانک با اشاره به سختگیری‌های قانون جدید چک به صدای زنجان می‌گوید: یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها این است که به میزان مبلغ چک برگشتی موجودی افراد در حساب‌های آن‌ها در بانک‌های مختلف تا زمان تعیین تکلیف چک، مسدود می‌شود به این معنا که دیگر افراد نمی‌توانند چک‌ بی‌محل بکشند!

کاهش میزان چک‌های برگشتی پس از اجرای قانون جدید چک

بر اساس اظهارات مسئولان بانکی، تعداد چک‌های برگشتی در زنجان نسبت به مدت مشابه سال قبل به علت اجرای قانون جدید چک کاهش یافته که حاکی از دقت و حساسیت مردم برای دریافت چک‌ و ورود به معاملات از طریق چک است.

پشت چک‌های جدید صیادی بارکدی وجود دارد که افراد می‌توانند با اسکن آن به طور مستقیم و به آسانی به سامانه استعلام همگانی چک در بانک مرکزی متصل شوند و وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنند.

در چک‌های جدید عبارتی درج شده که به مشتری هشدار می‌دهد باید حتما چک‌ها در سامانه صیاد ثبت شود و دریافت کننده چک نیز می‌تواند اطلاعات چک را در سامانه بررسی کند.

مردم قبل از دریافت چک‌های بنفش، استعلام بگیرند!

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به اهمیت ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی می‌گوید: از ابتدای امسال، کارسازی و انتقال چک‌های جدید صیادی که در سامانه صیاد ثبت نشده‌اند، توسط بانک‌ها انجام نمی‌شود.

دادگر با بیان اینکه در سامانه بانک مرکزی نحوه ثبت و تائید چک‌های بنفش (چک جدید) به صورت فایل آموزشی بارگذاری شده است از مردم می‌خواهد قبل از دریافت چک‌های جدید از اشخاص حتما این فایل‌ها را مشاهده کنند.

وی به نقش رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری در افزایش میزان اطلاعات عموم از نحوه معامله با چک‌های جدید و پیشگیری از بروز مشکلات برای کاربران اشاره کرده و از خبرنگاران می‌خواهد تا برای افزایش آگاهی جامعه در این زمینه شبکه بانکی را همراهی کنند.

دادگر با بیان اینکه مردم توجه داشته باشند قبل از دریافت چک بنفش به نزدیکترین شعبه رفته و از تائید و ثبت آن توسط صاحب چک اطمینان حاصل کنند، تاکید می‌کند: مردم توجه داشته باشند که در صورت تحویل چک‌های بنفش بدون انجام فرآیندهای تائید و ثبت، فرصتی برای پیگیری نخواهند داشت! حتی شکایت آنها در مراجع قانونی نیز قابل پیگرد نیست! و چک‌های مذکور به دردنخور و ورق باطله‌ای بیش نیستند!

با ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، این امکان فراهم می‌شود تا افراد بتوانند قبل از دریافت چک از صادرکننده آن، اعتبار او و اطلاعاتی از قبیل میزان چک‌های برگشتی رفع سوءاثر نشده، تعهدات جاری که هنوز مهلت سررسید آن فرا نرسیده است و همچنین سقف اعتباری شخص صادرکننده را مورد بررسی قرار دهند. در این صورت، اگر شخص گیرنده تشخیص دهد که انجام معامله برای او با ضرر همراه خواهد بود، می‌تواند از انجام معامله خودداری کند.

بانک‌ها موظف به ثبت چک‌های جدید هستند

با توجه به تأثیر مثبت الزامی‌شدن ثبت و تائید اطلاعات چک بر کاهش آمار چک‌های برگشتی بر اساس قانون جدید چک ضروری است تا برای تسهیل در امورات کاربران به ویژه صاحبان کسب و کار در نواحی محروم فرایند ثبت و تائید اطلاعات چک توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی مورد توجه باشد!

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم اطلاع چندانی از نحوه ثبت و تائید چک‌های جدید ندارند، عنوان می‌کند: تمامی شعب بانکی موظف به ثبت چک هستند و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

با این حال صاحبان کسب و کارها به ویژه در مناطق محروم که انتظار در شعب بانک‌ها و عدم اتصال به اینترنت در برخی مواقع توسط تلفن همراه را از مشکلات خود در ثبت و تائید چک‌های جدید اعلام می‌کنند، اتصال خودپرداز به سامانه صیاد را در افزایش دسترسی به امکانات فراهم شده، بهترین راهکار می‌دانند که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقانون جدید چکچک های بنفشبانک های زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7930


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»