کد خبر: 7944
1400/06/15 - 13:56


صدای زنجان از وضعیت نان بعد از افزایش قیمت گزارش می‌دهد؛

نان گران تمام می‌شود!

نانوایان هزینه‌های پخت نان را توجیهی برای اقدامات غیر فانونی خود در جهت جبران هزینه‌ها می‌دانند و غله استان زنجان هم ای اقدامات را تایید می‌کند در حالی که چند روزی بیشتر از افزایش قیمت نان نگذشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود افزایش نرخ نان از ابتدای ماه جاری، نانوایان همچنان نسبت به قیمت‌های ابلاغی ناراضی‌اند و به گفته مصرف‌کنندگان، ناخرسندی خود را با کاهش وزن چانه‌ها ابراز می‌کنند. مردم هم که معتقدند در بازار نابسامان قیمت اقلام اساسی بیشترین زیان را دیده‌اند، می‌گویند افزایش نرخ نان در این روزها و احتمال بالا رفتن قیمت‌ها طی ماه‌های آتی فقط برای مصرف‌کنندگان گران تمام می‌شود!

از ابتدای ماه جاری، نان لواش نوع یک ۳۵۰ تومان، نان لواش نوع دو ۴۰۰ تومان، بربری نوع یک هزار و ۱۰۰ تومان، بربری نوع دو یک هزار و ۵۰۰ تومان و سنگک هم یک هزار و ۵۰۰ تومان شد.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر نشان می‌دهد که برخی از نانوایی‌ها، افزایش هزینه‌های جاری واحد خود را با کوچک کردن چانه‌ها جبران می‌کنند چرا که معتقدند مسئولان با افزایش قیمت نان در ماه جاری به هیچ عنوان از این صنف حمایت نکرده‌اند!

شهروندان که از رهاشدن بازار اقلام ضروری و پرمصرف از برنج گرفته تا لبنیات، رب گوجه‌فرنگی و غیره ناراضی هستند، از مسئولان می‌خواهند به جای حضور در پشت میزهای مدیریتی و تشکیل جلسه، در شهر قدم بزنند و ببینند مردم چگونه صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند! در حال حاضر چانه‌های نان آب رفته و کسی هم پاسخگو نیست!

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان نیز می‌گوید: کاهش وزن چانه‌ها و در مجموع افت کیفی پخت نان در برخی نقاط را شاهدیم که این مهم به وضعیت بازرسی دستگاه‌های مربوطه برمی‌گردد.

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با استناد به گزارشات سازمان غله هرگونه افت کیفیت نان پخت شده زنجان را رد کرده و در پاسخ به منتقدان کاهش چانه‌ها پس از افزایش نرخ جدید (اوایل ماه جاری) به افزایش هزینه‌های جاری نانوایی‌ها نظیر دستمزد، قبض برق، آب و گاز و خمیر مایع، بیمه و غیره اشاره کرده و می‌گوید: قیمت نان در زنجان در مقایسه با استان‌های مجاور آن‌چنان بالا نیست و با توجه به موارد مذکور نانوا به ناچار در برخی مواقع اقدام به کاهش چانه‌‌ها می‌کند!

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان نیز با پذیرش افزایش هزینه‌های جاری نانوایی‌ها عنوان می‌کند: برخی از نانوایی‌ها که جواز کسب‌شان کرایه‌ای است، در کنار پرداخت هزینه‌های جاری نظیر دستمزد کارگر، قبض برق، گاز و غیره، علاوه بر پرداختن کرایه جواز، باید اجاره بهای مغازه را نیز بپردازند. این هزینه‌های سرسام‌آور خود به خود نانوایان را به سمت سوء‌استفاده تشویق می‌کند که باید مسئولان مربوطه به این مباحث توجه جدی داشته باشند.

عوامل مؤثر احتمالی در کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها

زمانی که معتقد است به تحلیل رفتن چانه‌ها ربطی به کاهش سهمیه آردها ندارد، می‌گوید: شاهد کم‌کاری و کم‌فروشی برخی از نانوایان به علت نارضایتی از افزایش هزینه‌ها هستیم، وگرنه حتی یک کیلو هم از سهمیه‌ها کسر نشده است!

اداره کل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان ماهانه 10 هزار تن آرد نوع یک و دو را در بین واحدهای نانوایی زنجان توزیع می‌کند اما برخی از واحدهای نانوایی مدعی‌اند که میزان آرد دریافتی به آنها پاسخگوی نیاز مشتریان نیست!

کم‌کاری و کم‌فروشی، خروج آرد از چرخه مصرف، تعدد نانوایی‌ها، فصل کار، گرایش مردم به مصرف نان به دنبال افزایش هزینه اقلام اساسی و ضروری عوامل تاثیرگذار در کاهش سهمیه آرد می‌توانند باشند.

شنیده‌ها حاکی از بی‌میلی تعدادی از نانوایی‌های سطح شهر زنجان برای پخت نان با توجه به آخرین نرخ اعلامی در ابتدای ماه جاری است. این واحدها که نسبت به افزایش هزینه‌های جاری اعم از قیمت حامل‌های انرژی، هزینه دستمزد، اجاره‌بها و غیره ناخرسند هستند، ترجیح می‌دهند با شگردهای مختلف آردهای یارانه‌ای را در خارج از شبکه مصرف بفروشند! این در حالی است که برخی از نانوایی‌ها از کمبود سهمیه آرد شکایت داشته و خواستار افزایش سهمیه هستند!

اما یک منبع آگاه که نخواست نامی از او منتشر شود با اذعان به نابسامانی واحدهای نانوایی زنجان عنوان می‌کند: با تعدد واحدهای نانوایی در شهر زنجان مواجهیم! متاسفانه واحدهای خبازی دچار بهم‌ریختگی هستند، سهمیه آرد نانوایی‌ها به هیچ عنوان کم نیست. برخی‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها ساعت کاری خود را کاهش داده و خودسرانه اقدام به تعطیلی واحد می‌کنند.

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز در پاسخ به برخی دیدگاه‌ها که معتقدند نانوایی‌ها با تعطیلی خودسرانه اقدام به فروش آردهای یارانه‌ای می‌کنند که همین موضوع سبب کافی نبودن آردهای تحویلی برای پخت نان شهروندان زنجانی می‌شود، عنوان می‌کند: پول‌های حاصل از فروش این آردها آنچنانی هم نیست! به شخصه ندیده‌ام که کسی آرد بفروشد، در این رابطه گزارش داشته‌ایم اما در بازرسی‌ها چیزی مشاهده نکرده‌ایم!

بیات که معتقد است بالا رفتن قیمت اقلام اساسی نظیر برنج، ماکارونی، روغن، گوشت و غیره از یک سو و گرایش نانوایان به پخت بالا با توجه به فصل کاری نیروهای کارگری و استقبال آنها برای فعالیت در نانوایی‌ها که میزان پخت نان را افزایش می‌دهد، عاملی برای افزایش نیاز نانوایی‌ها به آرد بیشتر اعلام می‌کند، می‌گوید: البته استفاده از تکنولوژی‌های نوین و استقرار ماشین‌آلات پخت نان در خبازی‌ها نیز می‌تواند از دلایل دیگر نیاز واحدها به آرد بیشتر باشد! در حال حاضر به هر نانوایی‌ که سر می‌زنیم، کسبه می‌گویند سهمیه آرد آنها کم است!

سهمیه آرد نانوایی‌ها کم نیست و بیش از نیاز مصرفی است!

اما ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان که از آغاز طرح «ساماندهی وضعیت سرانه مصرف نان استان زنجان» خبر می‌دهد، معتقد است: توزیع ماهانه 10 هزار تن آرد یارانه‌ای نه تنها کم نیست بلکه 100 درصد بیش از نیاز مصرفی مشتریان است! با توجه به خشکسالی‌ها و مشکلات در خرید گندم و مباحث موجود در قاچاق و لزوم برخورد با متخلفان، باید برنامه‌ای برای ساماندهی آردهای سهمیه‌ای داشته باشیم!

زمانی با بیان اینکه طرح مذکور بر اساس میزان جمعیت، شهرستان به شهرستان در حال اجرا است، تاکید می‌کند: ما معتقدیم سهمیه واحدهای نانوایی باید بر اساس منطق و کارشناسی‌شده باشد، از این رو این طرح را با جدیت ادامه داده و در کنار تامین نیاز آرد استان، ذخیره آرد استان را بدون هیچ مشکلی تامین می‌کنیم.

برخی معتقدند در صورت تحویل آردهای یارانه‌ای بر اساس نرخ‌ جدید گندم امسال، ممکن است تعداد استقبال نانوایی‌ها برای افزایش فروش خارج از چرخه مصرف آرد بیشتر هم شود!

در شرایطی که رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با ذکر دلایلی بر لزوم افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها تاکید دارد، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان می‌گوید باید چرخه توزیع آرد در زنجان ساماندهی شده و در سهمیه خبازی‌ها تجدیدنظر شود!

اما مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در رابطه با عدم تمکین تعدادی از نانوایی‌های معترض به کم بودن سهمیه می‌گوید: در شهر زنجان حدود 800 واحد نانوایی فعالیت می‌کنند که ممکن است 2 تا 5 درصد آن‌ها بنا به دلایلی که دارند نخواهند نان پخت کنند.

بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: تعداد واحدهای نانوایی در مقایسه با سال‌های قبل با توجه به نیاز مردم، افزایش یافته است. در حال حاضر تراکم نانوایی‌ها در مرکز شهر را شاهدیم در حالی که شهرک‌های اقماری با کمبود نانوا و مشکل در تامین نان مواجه بودند. از این رو اعلام کردیم که مجوز نقل مکان به واحدهای فعال در مرکز شهر به شهرک‌های اقماری نظر پونک را بدون هیچ مانعی صادر می‌کنیم. تا کنون نیز بیش از 20 واحد نانوایی به این مناطق نقل مکان کرده‌اند اما همچنان در شهرک‌های مذکور نیاز به واحدهای خبازی احساس می‌شود.

بیات در پاسخ به این سؤال که آیا مجوز جدید برای فعالیت نانوایی در شهر زنجان صادر می‌شود به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به بسته بودن سامانه، فعلا مجوز احداث و فعالیت واحد نانوایی جدید نمی‌دهیم. به نظرم من شهر زنجان نیازی به واحد نانوایی جدید ندارد و تعداد فعلی کافی است.

احتمال افزایش مجدد قیمت نان

با وجود اینکه ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هرگونه افزایش نان را منوط به اعلام نرخ جدید آرد اعلام کرد بود، قیمت نان از ابتدای ماه جاری پس از کش و قوس‌های فراوان افزایش یافت این در حالی است که نرخ آرد در سال جاری فعلا اعلام نشده و افزایش قیمت نان بر اساس اظهارات مسئولان طی روزهای آتی دور از انتظار نیست!

به طور متوسط قیمت آرد یارانه‌ای نوع یک و دو بر اساس گندم 2700 تومانی سال قبل، بهترتیب ۳۲ هزارو ۴۲ هزارتوماناست که در صورت احتساب نرخ جدید آردهای تحویلی به نانوایی‌ها بر اساس نرخ 5 هزار تومانی گندم در سال جاری احتمالا افزایش می‌یابد.

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در واکنش به احتمال افزایش مجدد نرخ نان پس از اعلام نرخ آرد بر اساس قیمت گندم تضمینی امسال (5 هزار تومان) در زنجان می‌گوید: مشخص است وقتی قیمت آرد بالا برود، قیمت نان نیز افزایش خواهد یافت! افزایش نرخ نان نیز به اتحادیه و نانوایان ارتباطی ندارد و تصمیم سراسری است و ما نیز موظف به اجرای دستورات هستیم!

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان هم با تاکید بر اینکه آرد تحویلی به واحدهای خبازی همان قیمت گندم 2700 تومانی (سال قبل) است نه گندم 5 هزار تومانی می‌گوید: در صورت اعلام نرخ آرد بر اساس قیمت تضمینی گندم امسال، احتمال افزایش مجدد قیمت نان وجود دارد اما فعلا شرکت بازرگانی دولتی نرخ جدید آرد را اعلام نکرده است!

یکی از شهروندان نیز در واکنش به این موضوع با بیان اینکه مردم در بازار نابسامان قیمت اقلام اساسی بیشترین زیان را دیده‌اند، می‌گوید: افزایش نرخ نان در این روزها و احتمال بالا رفتن قیمت‌ها طی ماه‌های آتی فقط برای مصرف‌کنندگان گران تمام می‌شود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت نانغله زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7944


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»