کد خبر: 7983
1400/06/28 - 12:17


مدیرکل فناوری اطلاعات استان زنجان در پاسخ به گزارش صدای زنجان درباره اینترنت پرسرعت روستایی؛

مدارس روستایی اینترنت داشتند اما تعطیل بودند!

حامد سرائی: در شرایط کرونایی مسئولان امر می‌توانند مدارس را بازگشایی کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دانش‌آموزان اجازه حضور در محوطه مدرسه یا سالن را بدهند! ما که مودم داده‌ایم، اینترنت مدرسه هم تضمین‌شده است!

پایگاه خبری صدای زنجان


توضیح مسئول برای یک گزارش


پایگاه خبری صدای زنجان- «حامد سرائی»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، پنجشنبه 11 شهریورماه جاری در آیین بهره‌برداری از اینترنت روستایی در 10 روستای استان زنجان به‌مناسبت هفته دولت مدعی شد: با افتتاح پروژه‌های هفته دولت در بخش اینترنت روستایی، نزدیک به 89 درصد از روستاهای بالای20 خانوار استان زنجان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

طرح این ادعا منجر به انتشار گزارشی با عنوان «مدیحه سرائی درباره اینترنت پرسرعت» به تاریخ 14 شهریورماه 1400 در پایگاه خبری صدای زنجان شد که در آن برخی از اهالی روستاهای استان زنجان در شهرستان‌های مختلف، داستان بهره‌مندی 89درصد روستاهای استان از اینترنت پرسرعت را به گونه‌ای دیگر بیان کردند، به‌طوری که بنا بر گفته آن‌ها خبری از اینترنت روستایی پرسرعت در این روستاها نبود.

در پی انتشار این گزارش حامد سرائی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات این مجموعه در رابطه با توسعه اینترنت و مقاومت روستائیان در سال 98 و قبل از شیوع کروناویروس اظهار کرد: در مدت زمان یاد شده همکاران ما در روستاها در اجرای طرح توسعه اینترنت با عدم همکاری روستائیانی مواجه شدند که معتقد بودند مضرات اینترنت بیشتر از مزایای آن است در نتیجه در این زمینه توفیقی حاصل نشد.

سرائی شیوع کروناویروس را فرصتی برای توسعه اینترنت در سرتاسر استان زنجان دانست و ابراز کرد: کرونا سبب شد تا جلسات سطح بالای استانی و آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در بستر اینترنت برگزار شود، این مدت، زمان خوبی برای پی بردن به قابلیت‌های فضای مجازی و اینترنت بود، ما نیز خوبشختانه توانستیم اقدامات قابل توجهی را در دستر کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: شاید به علت شرایط کرونایی و محدودیت‌ها، توسعه کمی اینترنت خوب و نه مطلوب داشته باشیم اما در حوزه کیفیت در خدمات رسانی برنامه مدونی داشته و تیم‌های فنی جهت بررسی میدانی از کیفیت پوشش اینترنت مرتبا به مناطق اعزام و موارد را رصد می‌کنند.

به گفته «سرائی» با افتتاح پروژه‌های هفته دولت در بخش اینترنت روستایی، نزدیک به 89 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار استان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

این مسئول با تاکید بر اینکه روستاهای بالای 20 خانوار ذکر شده در گزارش صدای زنجان جزو 11 درصد باقیمانده است که از اینترنت پرسرعت بهره‌مند نیستند، اعلام کرد: البته در تعدادی از این روستاها از جمله «همایون» در دستیابی به اینترنت پرسرعت بی‌سیمی (تلفن همراه) مشکل دارند اما در این مناطق دستیابی به اینترنت ثابت (ADSL) وجود دارد!

سرائی با اشاره به هدف‌گذاری‌های اداره کل برای استقرار تجهیزات موردنیاز در روستاهای بالای 20 خانوار فاقد اینترنت پرسرعت که 11 درصد روستاهای هدف را شامل می‌شود، ابراز کرد: مکاتبات خود را از طریق وزارتخانه انجام داده‌ایم و امسال توسعه اینترنت روستایی (در صورت تخصیص اعتبار) در این مناطق از جمله روستای همایون در دستور کار ماست.

مشکلات دسترسی به اینترنت ثابت

اظهارات سرائی در رابطه با دستیابی اهالی روستای «همایون» و حتی تعدادی از 11 درصد روستای بالای 20 خانوار محروم از فناوری، به اینترنت پرسرعت ADSL در حالی مطرح است که به علت خدمات محدود این اپراتور، تعداد کمی از مشترکان روستایی از آن بهره‌مند هستند!

سرائی نیز با تائید این محدودیت‌ها تصریح کرد: در توسعه اینترنت پرسرعت ثابت در استان زنجان با مشکل مواجه هستیم چرا که این دست از خدمات تک‌اپراتور بوده و افراد در فضای غیررقابتی مشغول به خدمت هستند در نتیجه شاهد بروز چنین مسائلی هستیم! مجریان در ابتدای ورود به مناطق تجهیزات و امکانات خود را بر اساس ظرفیت سال ورود، مستقر کردند و در حال حاضر اگر متقاضی ADSL باشد هم مجموعه خدمات‌رسان چنین امکاناتی را ندارد که در اختیار متقاضی قرار دهد، البته برای توسعه ایترنت پرسرعت نیز نمی‌خواهند سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند!

سرائی از روستائیان خواست تا به عنوان بخش خصوصی وارد عمل شده و با خرید اینترنت ثابت ADSL جهت تسهیل در دستیابی به امکانات اینترنتی، نسبت به بازگشایی کافی‌نت اقدام کنند.

سامانه پیگیری شکایات

این مسئول با بیان اینکه اداره کل فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه با گفتن این اظهارات به هیچ عنوان نمی‌خواهم منکر وظیفه قانونی خود در دستیابی مردم روستاها به اینترنت باشم، تاکید کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان به عنوان مجری دولت، روستائیان نقاط دور و نزدیک را فراموش نکرده و برای دستیابی آنها به اینترنت تلاش می‌کند از مردم خواست تا شکایات خود در تمامی زمینه‌ها از اینترنت تلقن ثابت و همراه گرفته تا خدمات پست و پست بانک از طریق سامانه 195 اعلام کنند. کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند از این سامانه به‌عنوان بهترین راه مواصلاتی جهت پیگیری درخواست‌ها، شکایات و انتقادهای خود استفاده  کنند به طوری که در این سامانه پس از ثبت شکایت خود یک کد رهگیری دریافت می‌کنند که در مراحل بعد می‌توانند با این کد درخواست خود را پیگیری کرده و از وضعیت آن مطلع شوند.

وی در مورد اقدامات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به عنوان دستگاهی که در قبال تامین اینترنت قشر دانش‌آموز آن هم در شرایط اضطراری نظیر شیوع کروناویروس وظیفه دارد به صدای زنجان گفت: 100 درصد مدارس شهری و بالای 90 درصد مدارس روستایی هدف مجهز به اینترنت رایگانADSL هستند. آمار 90 درصد فقط شامل حال روستاهای بالای 20 خانوار نیست و بخشی نیز مربوط به روستاهای زیر 20 خانوار است که در مجاورت روستای بالای 20 خانوار واقع شده بودند در نتیجه بنا به وظیفه‌ای که داشتیم مدارس این روستاها را هم مجهز به اینترنت کردیم.

تائید ضمنی کوتاهی آموزش و پرورش در قبال دانش‌آموزان روستایی!

سرائی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود تجهیز مدارس به اینترنت رایگان در روستاها شاهد شرایط دشوار یادگیری درس و مشق دانش‌آموزان روستایی بودیم که در اوج سرما خود را به بالای کوه می‌رساندند تا از تدریس آنلاین عقب نمانند به صدای زنجان گفت: ما در دوردست‌ترین نقاط روستایی تیم‌های کارشناسی را اعزام کردیم تا کیفیت آنتن‌دهی و بهره‌مندی از اینترنت اهالی بهتر شود. البته برخی از خانواده‌ها از کندی اینترنت در دستیابی به شبکه شاد گلایه‌مند بودند که باید عرض کنم کندی سامانه شاد به منزله کندی اینترنت نیست و دلیل این کندی می‌تواند به سرورها یا نرم افزار و منابع ذخیره سازی و پهنای باند ارتباط داشته باشد.

برای عقب نماندن دانش‌آموزان از درس، مودم رایگان بعلاوه ترافیک رایگان به مدیر مدارس یا یکی از اعضای شورای روستا تحویل دادیم، ماهانه نیز شارژ می‌کنیم. هزینه تجهیز مدارس روستایی به اینترنت ADSL و خرید مودم در بازه زمانی ابتدای سال 99 تا کنون را بیش از 5 میلیارد تومان بوده است. در شرایط کرونایی که یک الی دو سوم کارمندان سایر ارگان‌های دولتی دورکاری می‌کردند همکارانم در نقاط روستایی مشغول تامین زیرساخت‌ها طبق وظیفه تبیین‌شده، بودند.

ما گزارش عملکردمان در شرایط کرونایی در رابطه با دسترسی مدارس شهری و روستایی به اینترنت ADSLرا به مقامات استانی و تصمیم‌گیران و حتی مسئولان آموزش و پرورش استان ارائه کرده‌ایم. در شرایط کرونایی مدارس تعطیل بودند اما برای رفع مشکلات آنها و خانواده‌هایشان مسئولان امر می‌توانستند مدارس را بازگشایی کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه حضور در محوطه مدرسه یا سالن را بدهند! ما که مودم داده‌ایم، اینترنت مدرسه هم تضمین‌شده است.

ما روستائیان را فراموش نکردیم و برای خدمت‌رسانی مطلوب به مردم تلاش می‌کنیم

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که مربوط به سال 95 است، طرح توسعه اینترنت را به پیش برده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه استان زنجان در ابتدای سال 99 وضعیت ارتباطی مطلوبی نداشت و تنها 64 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار از اینترنت بهره‌مند بودند، تصریح کرد: وضعیت روستاها در دسترسی به امکانات اینترنت خوب نبود و تعدادی از روستاها از این امکانات محروم بودند. ما سال قبل شاهد سفر وزیر ارتباطات (دولت دوازدهم) به استان زنجان بودیم که در نتیجه طرح توسعه اینترنت پرسرعت از شهریورماه تا دهه فجر سال قبل، در مجموع 612 روستای بالای 20 خانوار (86 درصد) را تحت پوشش قرار داد.

به گفته سرائی، در بازه زمانی مذکور بیش از 166 روستای بالای 20 خانوار از اینترنت روستایی بهره‌مند شدند. میزان اعتبار صرف شده برای تحت پوشش قرار دادن بیش از 22 هزار خانوار روستاهای هدف از شهریورماه سال گذشته تا کنون بالای 134 میلیارد تومان بوده است.

سرائی با اشاره به تخصیص اعتبارات دولتی جهت توسعه ارتباطات در روستاها تاکید کرد: در حال حاضر در هر روستای مذکور یکی از اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و های‌وب و گاها 2 اپراتور مشغول ارائه سرویس هستند. برخی از روستاهای هدف نیز از خدمات اینترنت ثابت (ADSL) بهره‌مند هستند.

به گفته او، اپراتور همراه اول از اسفند سال 1397 تاکنون 26 روستا را با تعداد 7 هزار و 104 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل کرده است و همچنین این اپراتور در پنج نقطه از شهرهای زنجان و ابهر توسعه ارتباطات شهری را داشته باشد.

اپراتور«های وب» توانست در 6 روستای استان با 626 خانوار، اینترنت پرسرعت را برای روستاها فراهم کند و اپراتور ایرانسل در سه روستا مشتمل بر 697 خانوار اینترنت را به ارمغان آورد.

در کنار ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران و مدیریت مخابرات منطقه زنجان توانست در 7 نقطه شهری در شهرستان‌های زنجان ابهر و خرمدره و ماهنشان ارتباطات ثابت را راه‌اندازی کند.

سرائی هزینه راه‌اندازی سایت‌های تلفن همراه در هر روستا را یک الی 3 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این مبلغ در راستای تسهیل‌گری جهت استقرار اپراتورها در روستاها و ارائه خدمات مطلوب توسط وزارتخانه متبوع تامین می‌شود.

مشترکان در گوشی خود گزینه «روئینگ» را فعال کنند!

او مشکل برخی از مشترکان تلفن همراه در بهره‌گیری از اینترنت با وجود فراهم بودن امکانات زیرساختی را ناشی از عدم اطلاع اهالی از اپراتور سرویس‌دهنده دانست و گفت: مثلا در روستایی، اپراتور سرویس‌دهنده های‌وب است اما اکثریت ساکنان این منطقه سیمکارت همراه اول دارند، در نتیجه این افراد در بهره‌گیری از خدمات اینترنت دچار مشکل هستند، یا تلفن همراه‌شان آنتن‌ ندارد یا آنتن‌دهی ضعیف است.

سرائی در مورد نحوه اطلاع‌رسانی در این خصوص نیز عنوان کرد: اطلاع‌رسانی‌های مربوط به اسامی اپراتورهای خدمات‌رسان در روستاها از طریق رسانه‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداران و دهیاری‌ها انجام می‌شود از سوی دیگر اگر مشترکان در تلفن همراه خود قابلیت روئینگ را فعال کنند می‌توانند با هر سیمکارتی که داشته باشند از خدمات تمامی اپراتورهای مناطق بهره‌مند شوند، برخی از این موضوع اطلاع ندارند و در بهره‌گیری از خدمات تلفن همراه از جمله اینترنت دچار مشکل می‌شوند.

محدودیت در منابع دولتی

این مسئول با بیان اینکه ما به هیچ وجه منکر مشکلات دسترسی به اینترنت در نقاط روستایی و حتی شهری نیستیم، تصریح کرد: در رابطه با ارتباطات بی‌سیم (تلفن‌همراه) شاهد محدودیت در پوشش دهی هستیم چرا که شرایط جوی و آلودگی هوا در خدمات‌رسانی به مشترکان تاثیرگذار است. در برخی از نقاط پوشش دهی نیست یا به علت بعد مسافت روستائیان از ارتباطات محروم هستند. ما تمامی تلاش‌مان برای ارائه خدمات باکیفیت انجام داده و می‌دهیم اما باید محدودیت در منابع اعتباری را هم در نظر گرفت!

او در رابطه با رها شدن مراحل استقرار دکل‌ها جهت پوشش دهی به مشترکان تلفن همراه در استان زنجان از جمله ماهنشان به صدای زنجان گفت: استقرار دکل آسان است، مهم تجهیزات بی‌سیمی است که برخی از آن باید از خارج از کشور تامین شود، از یک طرف تحریم و از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز مواجهیم که در اجرای پروژه‌ها ما را دچار مشکل کرده است وگرنه تمامی تلاش‌مان این است که از وظایف خود در قبال مردم شانه خالی نکنیم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناینترنت پرسرعت روستاییحامد سرائیادعا
sedayezanjannews.ir/nx7983


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»