کد خبر: 8071
1400/07/27 - 16:45


صدای زنجان مرگ مشکوک قوچ ارمنی در منطقه حفاظت شده سهرین را بررسی می‌کند؛

مرگ برای آزادی

چندی پیش خبر مرگ قوچ ارمنی در زنجان منتشر شد که گفته‌ها حکایت از این دارد که به‌خاطر تقلا برای آزادی تلف شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «پم‌پم» نامی بود که محیط‌‌بانان زنجانی روی قوچ ارمنی کشف شده از شکارچیان غیرمجاز گذاشته بودند، این قوچ که حیوان بومی منطقه حفاظت شده ماهنشان بود، به صورت زنده توسط شکارچیان شکار شده بود و در شرایط سنی بود که برای ادامه حیات نیاز به نگهداری داشت. همین موضوع باعث شد تا محیط‌بانان زنجانی حفاظت از این قوچ را در باغ سهرین که پاسگاه حفاظت محیط زیست بود، انجام دهند. این قوچ چندین سال در این محیط با کمک محیط بانان زندگی کرد تا اینکه سرانجام در تاریخ 22 مهرماه 1400 ماجرای تلف شدن این قوچ ارمنی رسانه‌ای شد.

در این خصوص اسماعیل قلی‌زاده، فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به رسانه‌ها گفته بود که یک رأس قوچ ارمنی در منطقه حفاظت شده «سهرین» واقع در باغ حافظت شده این منطقه تلف شده است.

وی با اشاره به اینکه این قوچ در یک فضای حصار کشیده شده زندگی می‌کرد، گفته بود با توجه به اینکه این حیوان شرایط رهاسازی را نداشت در این منطقه حفاظت می‌شد. این قوچ تنها در محیط محصور بزرگ و آزاد نگهداری می‌شد، جای ضربات این حیوان روی درختان و سایر اجسام موجود در این حفاظ قابل مشاهده است. این بار نیز حیوان اقدام به ضربه زدن به درخت کرده بود که در بین تنه درختان گرفتار شده بود و تلاش برای خارج شدن از این شرایط توسط قوچ علت مرگ و خفگی این حیوان بوده است. پس از این اتفاق محیط‌بانان حاضر در منطقه بلافاصله برای نجات این قوچ اقدام کرده‌ بودند، ولی متاسفانه حیوان بر اثر خفگی جان باخته و تلاش محیط‌بانان بی‌نتیجه مانده بود.

مرگ قوچ ارمنی بر اثر کوتاهی؟

این در حالی است که یک منبع آگاه که نخواست از او اسمی آورد شود، به صدای زنجان می‌گوید: بر اساس اطلاعات ما علت مرگ این قوچ به خاطر خفگی است و خفگی به این دلیل حادث شده است که در سهرین درختان مثمر وجود دارد و محیط‌بانان برای بارچینی رفته‌اند و برای اینکه این قوچ مزاحم نباشد آن را بسته‌اند و حیوان خفه شده و مرده است. قطعا مسئولین امر علت مرگ این حیوان را طبیعی اعلام خواهند کرد اما من به این قضیه بدبین هستم چرا که این موضوع سابقه دارد و مسئولین هیچ وقت در مورد این موضوعات پاسخگو نبودند.

مدارک مستند از مرگ آهوهای مستقر در دانشگاه زنجان و مرگ قوچ ارمنی ارائه شود

این منبع آگاه مدعی است که دو سال پیش نیز دو راس آهویی که محیط زیست به دانشگاه زنجان تحویل داده بود بعد از چند ماه مردند و حتی محیط زیست خبر هم نداشت به طوری که فکر می‌کنم این آهوها در اوایل مرداد ماه مرده بودند و مسئولین آبان ماه از طریق رسانه‌ها خبردار شدند و تازه موضوع را پیگیری کردند و گفتند که مقصر باید جواب بدهد. بعدها اما اعلام کردند که فلان آهو به خاطر فلان دلیل مرده است و هیچ مستنداتی هم به هیچ کسی ارائه نکردند.

وی ادامه می‌دهد: یک آهو نیز که طی سال گذشته در طبیعت چشمش مشکل پیدا کرده بود برای تیمار به دامپزشک فرستاده شد و سپس آن را در انباری در کنار آهن‌آلات و وسایل زنگ زده نگهداری کردند و دست و پای حیوان را بسته بودند و حیوان برای رهایی خود تقلا کرده بود و خود را به در و دیوار کوبیده بود که بر اثر تقلا و کوبیدن خود به آهن آلات بر اثر خونریزی تلف شد که گفتند در این زمینه هیچ قصوری شکل نگرفته است و حتی در این مورد هم حاضر نشدند که مستنداتی ارائه کنند.

این منبع آگاه با بیان اینکه این قوچ همان قوچی است که مرحوم مجلل از آن تیمارداری کرده است، اظهار می‌کند: این قوچ را از دوره بره‌گی در این منطقه پرورش داده بودند ولی متاسفانه شاهد تلف شدن این حیوان بودیم. این شکل مدیریت که مدیر می‌خواهد فقط منافع شخصی‌اش را تامین کند و مدیریت منطقه را رها کرده است و نیروها را برای چنین کارهایی می‌فرستد برای من جای سوال دارد؟ دو نفر از محیط بانان همین امسال شهید شدند و متاسفانه شاهد اهمال مسئولین در زمینه محیط زیست و حیات وحش هستیم و کسی نیست که در این زمینه پاسخگو باشد!

وی خاطرنشان می‌کند: من حرفی در این زمینه ندارم و حتی می توانم بگویم حرف‌های‌شان را هم قبول میکنم تنها به شرط اینکه مستندات مرگ این حیوان توسط این اداره ارائه شود چرا هیچ گاه مستندات اینگونه از اتفاقات توسط اداره کل محیط زیست ارائه نمی‌شود تا متخصصین بتوانند در این زمینه موضوع را بررسی کنند، یک آهویی که سال گذشته در دانشگاه زنجان مرد مستنداتش را ارائه بدهند تا بتوانیم که موضوع را بررسی کنیم. من پیگیری‌هایی در این زمینه داشته‌ام اما متاسفانه مستنداتی به دست نیاورده‌ام!

تقلای قوچ ارمنی برای نجات از لای تنه درخت باعث خفگی او شده است

در ادامه اما پرویز رستمی، رییس اداره حفاظت از حیات وحش استان زنجان با بیان اینکه این قوچ که حیوان بومی منطقه حفاظت شده ماهنشان بوده در سال 1396 توسط یکی از دوستداران محیط زیست از دست عقاب نجات داده شده و تحویل اداره ماهنشان می‌شود که علیرغم اینکه طی مدت دو روز بره به محل اولیه برده شده تا شاید مادرش در آن اطراف باشد و به دنبالش بیاید متاسفانه مادرش پیدا نشد و به ناچار توسط اداره محیط زیست شهرستان ماهنشان به اداره کل منتقل گشت.

وی ادامه داد: سپس این حیوان توسط مسئول وقت محیط‌بانی سهرین تا اتمام دوره شیردهی در منزل خود نگهداری شد و از آن موقع تا کنون در یک فضای محصور بزرگ و مطلوب در داخل باغ محیط زیست زندگی می‌کرد و با توجه به اینکه این حیوان شرایط رهاسازی را نداشت در این منطقه حفاظت می‌شد.

به گفته رییس اداره حفاظت از حیات وحش استان زنجان این قوچ ارمنی پیش از این سابقه ضربه زدن به فنس و درخت را داشته است که در این حادثه نیز مابین دو شاخه درخت گیر افتاده و شاخ‌های بلندش باعث شده تا نتواند خود را از شاخه درخت رها کند و دچار خفگی می‌شود که تلاش محیط‌بانان حاضر نیز برای احیا و نجات این قوچ بی‌ثمر می‌ماند و متاسفانه حیوان بر اثر خفگی جان می‌بازد.

وی در پاسخ به ادعای مطروحه از سوی برخی از منابع  اذعان میکند که با توجه به بازدید صورت گرفته و بررسی‌های به عمل آمده توسط مسئولین مربوطه جای ضربات شاخ این حیوان روی درخت کاملا مشهود است که مدت زیادی با این درخت ضربه می‌زده است که آثار و علائم آن موجود و قابل مشاهده است سپس در اولین فرصت به اداره کل دامپزشکی استان جهت کالبد گشایی ارسال و نیز در نظریه اولیه خفگی تایید می گردد که نظریه نهایی به محض دریافت در اختیار جراید نیز گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحیط زیست زنجانقوچ ارمنیپم پم
sedayezanjannews.ir/nx8071


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»