کد خبر: 8087
1400/08/04 - 8:18


واکنش مسئولان به گرانی دوباره مرغ باوجود وعده‌های دولت برای کنترل قیمت‌ها:

قیمت مرغ افزایش نیافته، اصلاح شده!

در حالی که دولت و مجلس هم‌سو در چند ماه اخیر همواره شعار کنترل قیمت‌ها و توجه به اقشار کم‌درآمد جامعه را سر داده‌اند، مرغ ناگهان 5 هزار تومان گران شد و برخی مسئولان این گرانی را اصلاح قیمت می‌دانند نه گرانی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود اینکه چند روزی از افزایش قیمت مرغ به 29 هزار تومان در زنجان نگذشته است، گزارش‌ها از احتمال افزایش قیمت مرغ تا سقف 31 هزار تومان حکایت دارد! مسئولان هم می‌گویند قیمت 29 هزار تومانی اعلام شده علی‌الحساب بوده و برای هرگونه اصلاح قیمت منتظر دستور هستند!

بر اساس آمارهای ثبت شده میزان جوجه‌ریزی در سال جاری تا پایان مهرماه 14 میلیون و 820 هزار قطعه بوده است، جعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه میزان جوجه‌ریزی تا به امروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مطلوب بوده و امسال تعدادی از مرغداری‌های غیرفعال نیز به چرخه تولید بازگشته‌اند.

اما بر اساس گزارش‌های میدانی، ظاهرا این تولیدکننده‌ها هستند که از افزایش قیمت مرغ راضی هستند نه مصرف‌کننده‌ها!

از روز شنبه، یکم آبان‌ماه قیمت مرغ در استان زنجان افزایش و از 27 هزار تومان برای مصرف‌کننده و 18 هزار تومان برای مرغدار به ترتیب به 29 و 20 هزار تومان افزایش یافته است!

بسیاری از خانوارهای زنجانی قدرت خرید مرغ 29 هزار تومانی را ندارند!

رضا یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: تیم اقتصادی رئیس جمهور کجاست؟ آیا گشایش اقتصادی که نویدش را داده بودند این است؟ از ابتدای سال شاهد تدوام گرانی‌ها هستیم! گوشت قرمز و ماهی قزل‌آلا گران شد، گفتیم قانع شویم گوشت مرغ بخریم آن هم هر چند ماه یکبار! الان این کالا را هم گران کردند! کمر مردم، دیگر توان این حجم از سنگینی بی‌دقتی و بی‌برنامه‌گی مسئولان را ندارد!

این شهروند عنوان می‌کند: برخی رسانه‌ها از متعادل شدن قیمت‌ها در بازار مرغ پس از تعیین نرخ مرغ تا 31 هزار تومان خبر می‌دهند! ما کاری به تهران نداریم، قیمت 29 هزار تومانی مرغ در بازار زنجان اصلا منطقی نیست و تصور نمی‌کنیم مصرف‌کنندگان توانایی خرید مرغ 29 هزار تومانی را داشته باشند چه برسد 31 هزار تومان!

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید

از یک سو قیمت نهاده‌های دامی از دان مرغ گرفته تا جوجه یکروزه بالا بوده و از سوی دیگر این نهاده‌ها در بازار آزاد هم کمیاب شده است.

جعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: هزینه تولید مرغ بالاست، جوجه یکروزه که باید به نرخ مصوب 4200 تومانی به دست تولیدکننده برسد در بازار نیست و ما برای حفظ تولید باید به قیمت 9 تا 11 هزار تومان ان را خریداری کنیم، نهاده مرغ اعم از سویا و ذرت را با وجود ثبت درخواست در سامانه بازارگاه، با 50 الی 60 روز تاخیر دریافت می‌کنیم، خب تولیدکننده نمی‌تواند در این مدت برنامه تغذیه‌ای نداشته باشد پس ناچار است که آن را به قیمت گزاف از بازار آزاد تهیه کند!

به گفته او میانگین تلفات در واحدهای استان زنجان به 20 درصد رسیده است و واکسنی هم نیست! هزینه حمل حدود 25 هزار تن نهاده که پیش از این 7.5 میلیون تومان بود به 17.5 میلیون تومان رسیده است! هزینه کارگری هم 30 تا 40 درصد افزایش یافته است، در این مدت دولت چه کاری برای تولیدکننده‌ها کرده است؟ مصرف‌کنندگان به لحاظ کاهش قدرت خرید در مضیقه‌اند و ما ان را درک می‌کنیم، اما وضعیت تولیدکننده با شرایطی که گفتم بهتر از مصرف‌کنندگان نیست!

حصاری با بیان اینکه البته وضعیت تلفات واحدهای مرغداری استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها که با تلفات 50 درصدی مواجهند مطلوب است، در پاسخ به برخی دولتی‌ها که تلفات 30 درصدی را عادی و طبیعی می‌دانند، عنوان می‌کند: درست است که به لحاظ کنترل بیماری وضعیت نسبتا قابل قبولی داریم اما تلفات 8 تا 9 درصدی عادی است نه تلفات 30 و حتی 20 درصدی!

این فعال اقتصادی که کمبود مرغ در بازار زنجان به ویژه در پایان هفته گذشته را نمی‌پذیرد، می‌گوید: از سال گذشته که اتحادیه مرغداران استان زنجان تنظیم بازار مرغ در زمینه تولید را بر عهده گرفته است، به جز 3 الی 4 روز شب عید که مقصر آن دولتی‌ها بودند، مشکلی در این رابطه نبوده است. ما بارها گفته‌ایم که دولت در بازار دخالت نکند و برای کنترل قیمت فقط نظارت کند.

حصاری با اشاره به نقش مهم تولیدکننده‌های مرغ در تامین نیاز خانوارها تاکید می‌کند: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش 300 تا 400 درصدی قیمت محصولات پروتئینی از گوشت قرمز و ماهی گرفته تا فرآورده‌های پروتئینی، خانواده‌ها برای تامین نیاز خود به بازار گوشت مرغ هدایت شده و شاهد افزایش تقاضا در این زمینه هستیم، ما تولیدکننده‌ها نیز به عنوان سرباز که در خط مقدم قرار داریم همواره در تلاشیم تا در تامین امنیت غذایی جامعه نقش خود را ایفا کنیم اما با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نامبرده در بخش تولید تصور نمی‌کنیم قیمت 29 هزار تومانی مرغ نیز به صرفه باشد!

افزایش قیمت مرغ توسط دولت مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی است؟

او قیمت مرغ برای مرغدار آن هم در شرایطی که ایده‌آل باشد را 20 هزار و 900 تومان اعلام کرده و می‌گوید: البته اگر واحدی اجاره‌ای باشد و یا از محل اخذ وام مشغول به تولید باشد، میزان هزینه تولید مرغ از 20 هزار و 900 تومان هم تجاوز کرده و تا 21 هزار تومان نیز میرسد!

از نظر حصاری، افزایش قیمت مرغ توسط دولت مقدمه‌ای برای آزادسازی است! دولت می‌تواند از طریق ارز، نهاده‌ها را وارد کند! اما این امر را به واردکننده محول می‌کند تا پس از خرید نهاده و واردات آن به کشور با واردکننده تسویه کند! اما کدام واردکننده در شرایط دشوار اقتصادی به دولت اعتماد می‌کند! از این رو واردکننده با هزینه خود نهاده را وارد کشور کرده و به نرخ دلخواهش به مرغدار می‌فروشد!

اما محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان که مخالف برخی گفته‌ها در رابطه با مقصر کردن هر ارگان و بخشی به جز دولت است، اعتقاد دارد که حدس و گمان‌ها در محافل و بخش‌های مختلف زده می‌شود اما تا به امروز چیزی به این روشنی از سوی مسئولان دولتی گفته نشده است

صادقی در پاسخ به برخی ادعاها که هر گونه افزایش نهاده دامی را  مقدمه‌ای برای آزادسازی نرخ ارز می‌دانند، می‌گوید: تصور نمی‌کنیم تا پایان سال جاری خبری از آزادسازی باشد! در مورد احتمال آزادسازی در سال آینده نیز باید ببینیم بودجه 1401 چگونه بسته می‌شود.

احتمال پر کشیدن قیمت مرغ تا 31 هزار تومان در زنجان

با وجود اینکه شهریورماه امسال حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گفته بود که قیمت مرغ نباید بیشتر از 28 هزار و نهایت 29 هزار تومان در بازار باشد و اگر قیمت مرغ بیشتر از این در بازار است سودجویی محسوب می شود و دستگاه‌های نظارتی لازم است که در خصوص افزایش قیمت مرغ بیشتر از 29 هزار تومان در بازار ورود کرده و جلوی این سودجویی ها را بگیرند، مسئولان بخش دولتی و خصوصی خبر از احتمال افزایش قیمت مرغ تا 31 هزار تومان در کشور از جمله استان زنجان می‌دهند!

جعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه قیمت مرغ برای مصرف‌کننده در برخی از استان‌ها به 31 هزار تومان رسیده اما این میزان فعلا در زنجان 29 هزار تومان است ضمن تائید احتمال افزایش قیمت مرغ طی روزهای آینده به صدای زنجان می‌گوید: همین حالا نیز قیمت مرغ در برخی استان‌ها بالا رفته است، دولت هم می‌خواهد از سر خود باز کند!

وی با بیان اینکه دولت در کنترل تورم پنهان ناموفق بوده است، اضافه می‌کند: در بازار همه اجناس گران شده است! برنج ایرانی به قیمت 50 هزار تومان (هر کیلو) در بازار نیست! اگر این تورم پنهان نیست پس چیست؟ از مسئولان می‌خواهیم فکری برای بهبود وضعیت کنند! چرا که اگر تولیدی اتفاق نیفتد، شاهد آغاز گرفتاری‌های پس از آن خواهیم بود!

نتایج آنالیز قیمت مرغ در زنجان ظرف یک هفته اعلام می‌شود!

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد احتمال افزایش قیمت مرغ از 29 هزار تومان به صدای زنجان می‌گوید: بهتر است به جای واژه «افزایش» قیمت، «اصلاح» قیمت بگویید! بله امکان اصلاح قیمت مرغ وجود دارد! چرا که مؤلفه‌های تولید دائما در حال افزایش هستند، اما اینکه قیمت تا چه میزان بالا رود مشخص نیست و ستاد تنظیم بازار استان زنجان منتظر جلسه ستاد تنظیم بازار کشور است!

صادقی با بیان اینکه برای اعلام نهایی قیمت مرغ باید هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را در نظر بگیریم، تصریح می‌کند: ما موافق گرانفروشی نیستیم و معتقدیم باید قیمت در نظر گرفته شده برای مصرف‌کننده متعادل باشد از سوی دیگر نمی‌خواهیم قیمت مرغ را با زور و فشار نگه داشته و به تولیدکننده آسیب برسانیم! از این رو آنالیز قیمت مرغ را آغاز کرده‌ایم و تصور نمی‌کنیم نتایج آن بیش از یک هفته به طول انجامد!

آیا مرغ کالای ویترینی می‌شود؟

احمد یکی از مرغ‌فروشان شهر زنجان نیز در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: ما به عنوان واسطه، بر اساس نرخ اعلامی مرغ را به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسانیم اما با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم تصور می‌کنم دست بسیاری از مردم از این کالا کوتاه می‌شود که درست نیست زیرا نیاز بدن انسان به پروتئین غیرقابل انکار است و افزایش قیمت مرغ سبب می‌شود مردم زنجان فقط در ویترین مغازه‌ها به تماشای این کالا بنشینند، ضروری است مسئولان در این زمینه کاری کنند!

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در مورد احتمال ایجاد چالش جدید در بازار مرغ با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی خانوارها و انباشت مرغ در واحدهای خرده‌فروشی به علت نبود تقاضای ناشی از گرانی این کالا می‌گوید: تصور نمی‌کنیم بعد از افزایش قیمت مرغ، مصرف آن در بازار متقاضی نداشته باشد! مصرف‌کنندگان استان‌های البرز و تهران متقاضی خرید تولیدات استان زنجان هستند و بازار مرغ در این زمینه دچار چالش نمی‌شوند! البته همانطور که عرض کردم در آنالیز قیمت‌ها وضعیت اقتصادی و توان خرید آن‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرد!

نمی‌خریم تا بگندند!

یکی از شهروندان زنجانی نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: به نظرم مردم باید از خرید کالاهایی که قیمت ان‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش یافته است، امتناع کنند! دولت برای مردم کالاها را وارد می‌کند، تولیدکننده هم برای مردم کالا را تولید می‌کند، اگر ما اجناس گران را خریداری نکنیم، اجناس روی دستشان می‌ماند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغگرانیتورم
sedayezanjannews.ir/nx8087


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»