کد خبر: 8110
1400/08/11 - 13:37


صدای زنجان از قیمت انواع پوشک در بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی پوشک، پول جذب می‌کند

رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی زنجان: پوشک گران نشده است!/ مردم: گران نشده اما فروشنده‌ها، پوشک‌ها را طبق برچسب قیمت درج شده کارخانه، عرضه نمی‌کنند!/ برخی از فروشندگان: در بازار همه چیز گران شده، از قیمت مواد اولیه بگیرید تا اجاره مغازه‌ها!/ معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن استان: پاسخی نداد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از افزایش قیمت تولیدات نهایی به بهانه‌های مختلف از جمله نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی، این بار برخی از واحدهای صنفی عرضه‌کننده پوشک بچه و بزرگسال و بدون توجه به برچسب قیمتی درج شده از سوی کارخانه و با قیمت دلخواه خود اقلام را در بازار مصرف عرضه می‌کنند! هر چند که مسئول اتحادیه لوازم بهداشتی هر گونه افزایش قیمتی قانونی یا غیرقانونی در این بازار را رد می‌کند!

از اواخر سال گذشته شاهد افزایش قیمت در بسیاری از اقلام اساسی بودیم که البته منجر به واکنش رهبری هم شد و ایشان این افزایش قیمت‌ها را غیر قابل توجیه دانستند. اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که وضعیت بازار از گوشت مرغ و برنج گرفته تا اقلامی مثل پوشک بچه تا به امروز ادامه دارد و دولت هنوز نتوانسته در کنترل قیمت‌ها دستاورد آنچنانی داشته باشد.

چرا با وجود تولیدکننده‌های بزرگی همچون پارس‌حیات باز هم پوشک بچه گران است؟

برخی از شهروندان که معتقدند با رصد خرده‌فروشی‌ها کنترل‌های بازار مثمرثمر نمی‌توان باشد، می‌گویند دولت برای کنترل ریشه‌ای قیمت‌ها، باید از واحدهای تولیدی و نظارت دقیق بر فعالیت آن‌ها شروع کند.

در حال حاضر یک واحد با سرمایه‌‌گذار مشترک ایرانی-خارجی در زنجان در زمینه تولید پوشک بچه مشغول به کار است که بنا به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در تامین نیاز کشور سهم نزدیک به 50 درصدی دارد!

البته تا چند سال پیش یک واحد کوچک‌مقیاس فعال در حوزه تولید پوشک بزرگسال در شهرک صنعتی شماره یک فعال بود که با وجود حمایت مسئولان استان و شبکه بانکی، به علت اختلاف بین شرکا تعطیل شد.

اگر در بازار گرانی هست، ربطی به تولیدکننده‌ها ندارد!

برخی مصرف‌کنندگان زنجانی این تصور  را دارند که چرا با وجود شرکت بزرگی همچون «پارس حیات» باید این محصول را به قیمت‌های بالا خریداری کنند؟ اما علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که مخالف چنین دیدگاهی است در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند: هیچ یک از تولیدکننده‌ها حق گرانی ندارند چرا که در غیر این صورت، بازرسان تعزیرات برای آن‌ها پرونده قانونی تشکیل می‌دهند. در حال حاضر نیز قیمت‌های انواع پوشک سراسری است و برای تمامی واحدها مشابه است.

گرانفروشی در واحدهای صنفی؟

در مقابل برخی از مردم که معتقدند کارخانه‌ها مسبب گرانی در بازار پوشک هستند، گروه دیگری از شهروندان می‌گویند: با افزایش قیمت اقلام آن هم در شرایط دشوار اقتصادی موافق نیستیم، اما اگر افزایش قیمتی هم بوده مربوطه به سال قبل است و کارخانه بر این اساس تولیداتش را روانه بازار می‌کند اما برخی از واحدهای صنفی پوشک‌ها را بدون توجه به برچسب قیمتی درج شده بر روی کالا، آن را می‌فروشند!

بررسی‌های میدانی از بازار پخش پوشک بچه و بزرگسال نشان می‌دهد که پوشک بزرگسال اونی سایز لارج، پوشینه بزرگسال اونی سایز مدیوم، پوشک دوقلو سایز 3 ببم،  پوشک بزرگسال جولی سایز بزرگ 8 عددی، پوشک دوقلو سایز 5 مولفیکس سه بعدی، پوشک نرمال سایز 2 سه بعدی 12 عددی مولفیکس پس از کسر ارزش افزوده به ترتیب به قیمت 100 هزار و 300، 109 هزار و 900، 111 هزار، 109 هزار، 120 هزار، 41 هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده باید برسد اما بنا بر ادعای مصرف‌کنندگان برخی از مغازه‌ها و واحدهای عرضه‌کننده بدون توجه به قیمت درج شده برای مصرف‌کننده آن را به قیمت‌های متفاوت به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند!

احمد یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: روز گذشته پوشک بچه 16 تایی که برچسب قیمتی آن 111 هزار تومان برای مصرف‌کننده بود را به قیمت 140 هزار تومان خریداری کردم. وقتی هم به فروشنده اعتراض کردم که مبلغ درخواستی‌اش بیش از قیمت درج شده روی کالاست گفت می‌توانید خرید نکنید!

او با اشاره به رها شدن بازار و کمبود نظارت‌ها در معاملات کسبه و واحدهای عرضه‌کننده اقلام ضروری مردم عنوان می‌کند: قیمت پوشک بچه با توجه به تعداد و مارک از 140 تا نزدیک به 200 هزار تومان و پوشک شورتی از 130 هزار (10 تایی) تا 200 هزار تومان متفاوت است و در این بین فروشندگان به بهانه اینکه قیمت‌های درج شده روی کالا، قدیمی است گرانفروشی و تخلف خود را توجیه می‌کنند، در این بین کسی هم نیست او را مورد پیگرد قرار دهد!

فاطمه دیگر شهروند زنجانی نیز با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت پوشک بزرگسال که از اواخر سال قبل روند صعودی آن تشدید شده است، می‌گوید: وقتی نظارت نباشد عاملان تولید و توزیع و فروش هر طور که دلشان بخواهد اجناس را در بازار عرضه می‌کنند! قیمت پوشک بزرگسال در بازار از 100 تا نزدیک به 300 و حتی 400 هزار تومان به فروش می‌رسد تصور کنید با وضعیت حقوق‌ها و گرانی اقلام و اجناس، یک کارگر باید هر چه کار می‌کند صرف خرید پوشک کند!

افزایش 15 درصدی قیمت پوشک؟

با وجود اینکه برخی از خرده‌فروشان و فعالان صنفی از افزایش 10 تا 15 درصدی پوشک بچه و بزرگسال در ابتدای مهرماه خبر می‌دهند، یداله منصوری، رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به قیمت‌های اعلامی شرکت‌های پخش اعلام می‌کنیم که پوشک در زنجان گران نشده است!

تعدادی از فعالان اقتصادی، هر گونه افزایش قیمت پوشک را نمی‌پذیرند، برخی نیز با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‌شود، این افزایش با توجه به نوسانات نرخ ارز را، منطقی می‌دانند!

یکی از کسبه زنجان که نخواست نام او منتشر شود با یادآوری نابسامانی‌های اواخر سال قبل در رابطه با پوشک عنوان می‌کند: به نظرم مشکلاتی که سر راه صنعت سلولزی کشور بوده و هست، تا حدودی به تحریم‌ها و مشکلات ارزی مربوط می‌شود.

او با استناد به اظهارات سال قبل محمد مهاجر، نایب رئیس انجمن صنایع سلولزی عنوان می‌کند: طبق گفته‌های ایشان، حدود ۶۷ درصد از مواد اولیه تولید پوشک، وارداتی است که از کشور‌هایی مثل اسکاندیناوی و آمریکای شمالی تامین می‌شود. مواد دیگری هم وجود دارد که ۱۰۰ درصد وارداتی بوده و وابستگی زیادی به نرخ ارز دارند. حداقل کار ممکن کاهش میزان سود تولید است که انجام شده است. مواد اولیه داخلی هم از طریق بورس خریداری شده و در چند مدت اخیر افزایش قیمت زیادی داشته است. پس به نظرم با این اوصاف نباید بگوییم در این بازار گرانفروشی اتفاق افتاده است!

این فعال صنفی اضافه می‌کند: بر اساس اظهارات افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت، از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم وضعیت بازار مطلوب باشد وقتی بخش قابل توجهی از مواد موردنظر از خارج از کشور تهیه می‌شود!

او با بیان اینکه مواد اولیه داخلی و خارجی آنچنان که باید به دست تولید کننده‌ها نمی‌رسد و همین باعث ایجاد اختلال در بازار‌های مختلف می‌شود و حالا نوبت به پوشک رسیده است، معتتقد است: این محصول در سال قبل افزایش قیمت بیش از 100 درصدی تجربه کرد که تقریبا می‌شود گفت که این روند افزایشی کماکان ادامه دارد! در بازار همه چیز گران شده است از قیمت مواد اولیه بگیرید تا هزینه اجاره مغازه‌ها!

اگر در بازار قیمت‌ها غیرمنطقی است باید بازرسی صمت استان ورود کند!

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز تاکید می‌کند: شاید نزدیک به 70 درصد مواد اولیه پوشک در داخل تولید شده و لزوم واردات برخی از مواد نیز ضروری است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود تامین بخش قابل توجهی از مواد اولیه باید شاهد نابسامانی‌ها در بازار پوشک هم باشیم، تاکید می‌کند: حساب دو دو تا چهار تاست! به نظرم وقتی بازار قیمت مرغ و سایر اجناس روز به روز افزایش می‌یابد باید انتظار داشته باشیم که قیمت پوشک نیز بالا رود! البته در این رابطه معاونت بازرسی سازمان صمت بهتر می‌تواند پاسخ دهد!

صدای زنجان به منظور علت کمبود نظارت‌ها در بازار اقلام ضروری و مصرفی مردم از جمله پوشک مراتب را از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با وی میسر نشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت پوشکتورمگرانی
sedayezanjannews.ir/nx8110


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»