کد خبر: 8129
1400/08/17 - 16:42


گزارش صدای زنجان از گلایه‌های داوطلبان و چالش‌های جمعیت هلال‌احمر استان؛

کاهش داوطلب‌های هلال‌احمر

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان: ما به داوطلبان تعهد استخدام نمی‌دهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه جذب داوطلبین در استان پایین‌تر از نرم استانی است، می‌گوید: بخشی از این جذب پایین می‌تواند به جهت این موضوع باشد که جوان می‌بیند که آینده‌ای ندارد. اما همان طور که گفتم فعالیتها در این بخش صرفا به صورت داوطلبانه است و ما بارها به خدمات داوطلبانه اشاره کردیم و هیچ تعهدی برای جذب این افراد نداریم ولی به هر حال خیلی از دوستان به کارهای امدادی علاقه دارند و به سبب علاقه‌شان می‌آیند شرکت می‌کنند و من فکر می‌کنم جوانان خیلی دنبال پول و این مسائل نیستند!

اکنون در پایگاه‌های ما افرادی فعالیت دارند که کارمند هستند اما روز تعطیل می‌آیند و برنامه‌های ما را پوشش می‌دهند و روحیه این را ندارند که حتما باید استخدام شوند! اگر چه بخشی از جوانان نیز دنبال استخدام هستند اما ما نمی‌توانیم ببینیم که همه جوانان ما بیایند و در هلال‌احمر باشند و 20 تا 30 سال فعالیت کنند! بالاخره این دسته از افراد هم زندگی دارند و باید خرج خانواده بدهند.

در گزارشی که در تاریخ 3 آبان‌ماه 1400 در پایگاه خبری صدای زنجان منتشر شد، تعدادی از نیروهای داوطلب سابق و فعلی جمعیت هلال‌احمر استان زنجان به بیان بخشی از مشکلات خود پرداختند که قرار شد در بخش دوم گزارش به پاسخ مسئولان هلال‌احمر استان به این گلایه‌ها پرداخته شود.

برخی از این داوطلبان در گفت‌وگو با صدای زنجان از عملکرد این سازمان گلایه داشتند و می‌گفتند که اگر چه فعالیت‌های این سازمان به صورت داوطلبانه است اما چه طور است که در زمان استخدام افرادی که سابقه فعالیتی بالایی دارند جذب این سازمان نمی‌شوند و نیروهایی از بیرون سازمان به استخدام این سازمان در می‌آیند؟

سیدقاسم موسوی، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در این خصوص در پاسخ به برخی از این گلایه‌ها و ابهامات با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و ارائه خدمات در هلال‌احمر به صورت داوطلبانه است و دوستانی که برای فعالیت، به هلال‌احمر می‌آیند نیت استخدام ندارند و ما نیز به آن‌ها تعهد استخدام نمی‌دهیم، اظهار می‌کند: منتهی دوستانی که درجه ایثار داشته باشند، از اسفند 99 به صورت ساعتی با آن‌ها توسط هلال احمر قرار داد بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت کشوری در حال اجرا است و بنا است تا همه افراد دارای درجه ایثار جذب شوند و هیچ گزینشی هم در این زمینه صورت نگیرد، می‌افزاید: تمام افراد داری درجه ایثارگری هلال‌احمر در این طرح جذب می‌شوند مگر اینکه خودشان انصراف بدهند و نخواهند در این طرح و بر اساس قرارداد ساعتی کار کنند. ضمن اینکه باید اذعان داشت که فرمت گزینش این افراد یک روند مشخصی دارد و فرمت این قرارداد را منابع انسانی سازمان هلال‌احمر تهران به ما داده است و بنا بر قوانین کشوری در حال فعالیت هستیم.

ما یک ریال بیشتر و یا کمتر نمی‌توانیم هزینه کنیم و به طور کلی اعتبار لازم برای این امر هم از تهران جذب می‌شود. در بحث ساعت فعالیت‌شان هم تهران مشخص کرده است که این افراد 10 تا 24 ساعت باید کشیک بایستند و حقوق و بیمه و سایر مزایای آنها در فرمت قرارداد لحاظ شده است. کاملا فرمت قرارداد کشوری است و بحث‌های حقوقی هم در این زمینه انجام شده است و این فرمت در دست استان نیست.

موسوی در خصوص حقوق پایین این دسته از داوطلبان دارای قرارداد ساعتی به صدای زنجان می‌گوید: به هر حال ممکن است حقوق این دسته از افراد نسبت به برخی از مشاغلی که در استان است کمتر باشد که دوستان هم برخی با این شرایط با ما همکاری نکردند و اکنون در جای دیگر مشغول هستند. در این زمینه ادعای این را نداریم حقوق درست و حسابی می‌دهیم؛ ولی اینکه بگوییم حقوق‌شان کم است، این موضوع یک موضوع نسبی است و شما باید حقوق این دسته از داوطلبان را با شغلی مقایسه کنید که بگویید این حقوق کم است یا زیاد! درست است که اگر این حقوق را نسبت به فرد رسمی که در هلال‌احمر چندین سال است فعالیت دارد، مقایسه کنیم کم است اما اگر با یک عده دیگر مقایسه کنند خوب هم است چرا که اگر یک امدادگر فقط داوطلبانه می‌آمد و فعالیت میکرد فقط پول ایاب و ذهاب می‌گرفت و نه بیمه داشت و نه سنواتی! که این موارد اکنون برای آنها واریز می‌شود و فرد داوطلب حداقل بیمه و سنوات و آینده‌ای در جمعیت هلال‌احمر دارد و نسبت به سابق شرایط کمی بهتر شده است.

کسی توان اعمال نفوذ در آزمون استخدامی هلال احمر را ندارد!

وی در خصوص امکان پارتی‌بازی در جذب نیروی استخدامی هلال‌احمر نیز می‌افزاید: کسی که درجه ایثار داشته باشد یعنی فعال دائم جمعیت است و ما برای استخدام فقط این افراد را در نظر می‌گیریم. هستند کسانی که حقوق استخدامی هلال‌احمر را قبول نمی‌کنند و در شرکت‌ها و یا جاهای دیگر مشغول می‌شوند. ضمن اینکه جمعیت به طور کلی امسال استخدامی نداشت. اصولا استخدامی ما با آزمون برگزار می‌شود و آخرین آزمون استخدامی هلال‌احمر مربوط به سال 95 است که افراد آزمون دادند و استخدام شده‌اند و کسی نمی‌توانسته است که در این زمینه اعمال نفوذ کند! به هر حال فرد شرایطش را داشته است و استخدام شده است.

به دنبال شهید معرفی‌شدن نیروهای امدادی هستیم که جان خود را حین عملیات از دست می‌دهند

وی در خصوص مساله لحاظ نشدن دیه و شهادت‌گونه محسوب شدن اقدام داوطلبان در صورت شهادت در حین خدمت خاطرنشان می‌کند: این درخواست خود سازمان هلال‌احمر هم است که به داوطلبانی که حین عملیات صدمه می‌بینند، و یا جان خود را از دست می‌دهند دیه تعلق بگیرد و شهید شناخته شوند. این مساله را از سطح کلان کشور خواستار هستیم و این درخواست را هم از بنیاد شهید و سایر ارگان‌های مرتبط صورت گرفته است که داوطلب ما که جان خود را در حین عملیات نجات از دست می‌دهند به عنوان شهید شناخته شوند ولی متاسفانه تائیدیه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است و این درخواست خود ما هم هست مخصوصا که دو امدادگرمان را نیز که در سال 96 در یک حادثه در خدابنده از دست دادیم و متاسفانه برای آنها امتیاز شهیدی قائل نشدند!

موسوی ادامه می‌دهد: اینکه برخی از دوستان می‌گویند که خدمات داوطلبانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یا ارزشی برای‌شان قائل نیستیم، چنین چیزی نیست و هلال‌احمر دنبال این گونه خدمات است و ما از حضور و خدمات هر نوع داوطلبی استقبال می‌کنیم تا بخشی از کارهای سازمانی را انجام دهند. برای برخی از این افراد فرصت جذب وجود نداشت! ضمن اینکه این دسته از داوطلبین هم انتظار جذب در هلال احمر را نداشتند و با علاقه آمده بودند و اکنون همین دوستان با سابقه و با علاقه دارند، فعالیت می‌کنند.

جذب داوطلبان در استان پایین‌تر از نرم استانی است

 به گفته موسوی؛ پایین‌ترین سطح مشارکت در امدادگری مراکز کشور، در استان زنجان است و بقیه شهرستان بیشتر از استان زنجان عضوگیری دارند. ضمن اینکه اکنون در خدابنده و سایر شهرستان‌ها اوضاع بهتر است ولی در شهرستان زنجان این سطح مشارکت کمتر شده و این نشان می‌دهد که کلاس‌های آموزشی ما در دو سال گذشته بهتر از مراکز استان برگزار شده است که جذب در آنها بیشتر است! ما در زنجان با کمبود نیرو مواجه هستیم و ما در این زمینه از داوطلبان به ویژه آقایان که در پایگاه‌های امدادی بین راهی به آن‌ها نیاز داریم، دعوت می‌کنیم که بیایند آموزش ببینند و فعالیت داشته باشند!

وی با اشاره به اینکه جذب داوطلبان در استان پایین‌تر از نرم استانی است، می‌گوید: بخشی از این جذب پایین می‌تواند به جهت این موضوع باشد که جوان می‌بیند که آینده‌ای ندارد. اما همان طور که اذعان کردم فعالیتها در این بخش صرفا به صورت داوطلبانه است و ما بارها به خدمات داوطلبانه اشاره کردیم و هیچ تعهدی برای جذب این افراد نمی‌دهیم ولی به هر حال خیلی از دوستان به کارهای امدادی علاقه دارند و به سبب علاقه‌شان می‌آیند شرکت می‌کنند و من فکر می‌کنم جوانان خیلی دنبال پول و این مسائل نیستند! اکنون در پایگاههای ما افرادی فعالیت دارند که کارمند هستند اما روز تعطیل می‌آیند و برنامه‌های ما را پوشش می‌دهند و روحیه این را ندارند که حتما باید استخدام شوند! اگر چه بخشی از جوانان نیز دنبال استخدام هستند اما ما نمی‌توانیم ببینیم که همه جوانان ما بیایند و در هلال‌احمر باشند و 20 تا 30 سال فعالیت کنند! بالاخره این  دسته از افراد هم زندگی دارند و باید خرج خانواده را بدهند.

وی می‌افزاید: ما هزاران نفر آموزش دادیم و تخصص‌های مورد نظر را فرا گرفتند اما همه این افراد نمی‌توانند جذب هلال احمر شوند از همین جهت ما خودمان این افراد را به جاهای دیگر معرفی می‌کنیم اکنون خیلی از فعالان اچ اس ای مراکز کسانی هستند که در هلال‌احمر فعالیت داشتند و ما خودمان آن‌ها را به شرکت‌ها معرفی می‌کنیم. ضمن اینکه خوشحالم می‌شویم که این دسته از فعالان ما جذب مراکز دیگر شوند و حقوق خوبی هم بگیرند و معمولا شرکت‌ها از نیروهای ما رضایتمندی بالایی دارند.

این مسئول اذعان می‌کند که آن دسته از نیروی داوطلب ما که از ما جدا می‌شوند در موقع سیل و زلزله و زمانی که به آنها نیاز است، به یاری هلال‌احمر می شتابند و با اطمینان خاطر میگویم که پای کار هستند.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهلال احمر زنجانسیدقاسم موسوی
sedayezanjannews.ir/nx8129


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»