کد خبر: 8193
1400/09/02 - 15:13


صدای زنجان ادعای رتبه سوم زنجان در حجم سرمایه‌گذاری خارجی را بررسی می‌کند؛

صعود روی ابرهای توتون

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: واحد فرآوری توتون سلطانیه عامل کسب این جایگاه بوده است/ اقتصاددان: با ارائه یک عدد نمی‌توان گفت زنجانی‌ها در رفاه‌اند!/ رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان: نتایج اثربخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی مستلزم زمان است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با استناد به نامه وزارتخانه ادعای جایگاه سوم زنجان به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی را دارند و نسبت به وضعیت رونق کسب و کارها امیدوار هستند. گفته می‌شود واحد فرآوری توتون سلطانیه که امسال به افتتاح رسید عامل مهم کسب این جایگاه بوده است! کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند ارائه یک عدد ناشی از فعالیت یک واحد به هیچ عنوان نمی‌تواند حکایت از رفاه مردم باشد.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان 17 آبان‌ماه سال جاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد که استان زنجان در نیمه نخست سال‌جاری توانست رتبه سوم به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سطح کشور را به خود اختصاص دهد.

سؤال اینجاست که آیا با توجه به شرایط اقتصادی و اشتغال استان آیا می‌توان ادعای جایگاه سوم زنجان در حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشور را واقعی دانست؟

رتبه سوم زنجان به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی

شهریورماه سال جاری معاون طرح و برنامه وزارت صمت در قالب نامه‌ای خطاب به سیدرضا فاطمی‌‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با موضوع گزارش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در نیمسال نخست سال جاری اعلام کرد؛

«در شش ماه نخست سال جاری ۱۱۲ مورد سرمایه‌گذاری خارجی با ارزش ۲۶۱۴ میلیون دلار در کل کشور به تصویب رسیده که بخش صنعت معدن و تجارت با ۷۴ مورد و حجم سرمایه‌گذاری ۲۲۲۷ میلیون دلار به ترتیب سهم ۶۵ و ۸۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

در دو مورد بررسی به لحاظ سرمایه‌گذاری مصوب سهم بخش صنعت ۹۴.۵ درصد، معدن ۴.۲ درصد و سهم بخش تجارت در این دوره ۱.۳ درصد است.

از تعداد ۷۴ مورد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره مذکور ۴۷مورد دارای جواز تاسیس، ۲۳مورد دارای پروانه بهره‌برداری (سرمایه‌گذاری در واحد‌های موجود)، یک مورد دارای پروانه اکتشاف و 2 مورد دارای پروانه بهره‌برداری معدن هستند.

بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره مورد بررسی در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی، ساخت محصولات از توتونو تنباکو بوده است.

استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و زنجان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کسب کرده‌اند.

از 74 مورد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این بخش 22 شرکت با 100 درصد سهامدار خارجی، 29 شرکت به صورت مشارکتی با شرکای داخلی (J.V) و 13 مورد به صورت مشارکت مدنی ، بیع متقابل و غیره هستند.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب شامل کلیه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری جهت ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.»

نقش واحد فرآوری توتون سلطانیه در جایگاه سوم استان زنجان

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اعلام این مطلب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «کدام واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی یا مشارکتی در جایگاه سوم زنجان نقش داشته است»، می‌گوید: واحد فرآوری توتون (جی.تی.آی پارس) که اوایل امسال افتتاح شد سبب شده تا زنجان در جایگاه سوم قرار گیرد.

واحد فرآوری توتون با سرمایه‌گذاری 700 میلیارد ریال در استان زنجان تیرماه سال جاری توسط رئیس دولت دوازدهم به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد. عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۸ آغاز شده بود و شرکت فرآوری توتون در زمینه تولید انواع محصول دخانی در شهرستان سلطانیه مستقر شده است.

به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ظرفیت تولید این واحد سالانه 25 هزار تن پیش‌بینی شده و بیش از 30 درصد توتون کشور را تامین می‌کند و این واحد طرح توسعه شرکت فرآوری توتون است و اقدام به فرآوری انواع توتون و تنباکو در شهرستان سلطانیه می‌کند.

کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیگارت، کنترل کیفی بیشتر، ایجاد ارزش افزوده بالاتر، انتقال دانش فنی فرآوری توتون از مزایای این طرح است و ۱۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را به‌همراه دارد.

چرا نتایج رتبه مطلوب زنجان در سرمایه‌گذاری را احساس نمی‌کنیم؟

با وجود اینکه مسئولان با استناد به نامه ابلاغی وزارتخانه متبوع مبنی بر جایگاه سوم زنجان در بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی را گواهی بر وضعیت قابل قبول صنعت می‌دانند، برخی از کارشناسان معتقدند که با یک کسب و کار و یک واحد هر چند بزرگ مقیاس نمی‌توان گفت که اوضاع اقتصادی استان مطلوب است!

اما علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به نقش و جایگاه صنعت در جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و اشتغال حدود 46 هزار نفری عنوان می‌کند: در حال حاضر بیشترین تنش بخش صنعت «آب» است، میزان مصرفی آب این بخش فقط 4 درصد است که با مقایسه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی (حدود 90 درصد) و سطح اشتغال در این بخش، به وضوح دیده می‌شود که صنعت از کشاورزی بهره‌ورتر است!

نتایج اثربخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی مستلزم زمان است

فعالان اقتصادی می‌گویند: به‌طور طبیعی برای ورود به هر عرصه‌ای باید با مفهوم آن پدیده آشنا شد، بنابراین قبل از هر چیز متقاضیان برای سرمایه گذاری باید با این مفهوم کلیدی آشنایی پیدا کنند.

 در یک تعریف عمومی سرمایه‌گذاری به واردکردن پول و سرمایه نقدی به یک بازار و خرید محصولات آن بازار برای کسب سود و افزایش سرمایه اولیه گفته می‌شود.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان می‌گوید: سرمایه‌گذاری به زبان ساده یعنی تبدیل پول به چند نوع کالا یا دارایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود و افراد می‌خواهند با نگهداری آن برای مدتی در آینده از سوددهی آن بهره ببرند.

از زمان پیدایش پول، سرمایه‌گذاری نیز مطرح شد. بشر به دلایلی اعم از تورم و گذر زمان که باعث کاهش ارزش دارایی می‌شود، نیاز به راهی پیدا کرد تا بتواند ارزش سرمایه خود را حفظ کند و یا آن را افزایش دهد.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان که سرمایه‌گذاری اصولی را مساوی با رونق اقتصادی می‌داند ،معتقد است که نتایج سرمایه‌گذاری‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت قابل لمس نیست و چنین پروژه‌های اقتصادی چندین سال برای نتیجه‌دهی نیاز دارند. مهم‌ترین مسئله جلب سرمایه‌گذار و رایزنی‌ها برای ماندگاری آن‌ها در منطقه است.

فرش قرمز زنجانی‌ها برای سرمایه‌گذاران!

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به همراهی قابل ستایش سیستم دولتی با بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تصریح می‌کند: در حوزه سرمایه‌گذاری، زنجان برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کرده است، مسئولان و نهادهای دولتی قبل و بعد از تاسیس واحد تولیدی در زنجان همواره برای رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذار نهایت همکاری را دارند که همین امر نتیجه‌ای جز اشتغالزایی و رشد و شکوفایی اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی زنجان می‌گوید: موقعیت این منطقه عالی است چرا که یکی از آیتم‌های مهم یعنی فرودگاه در داخل منطقه قرار دارد، مباحث ایجاد زیرساخت و مجوزهای قانونی اخذ شده نیز با پیگیری سیستم دولتی رفع شده و بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذار نهایت همکاری را با بخش دولتی خواهد کرد.

سهم بیش از 35 درصدی صنعت در اشتغال استان زنجان

بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، سهم صنعت از اشتغال، بیش از 35 درصد است.

هم‌اکنون ۱۵ واحد صنعتی در استان با سرمایه‌گذاری خارجی در حال فعالیت است، به طوری که حجم سرمایه‌گذاری خارجی استان بالغ بر ۶۳ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال برای ۳۰۴۵ نفر فراهم کرده‌ است.

این واحدها در شهرستان‌های زنجان، ابهر، سلطانیه و ایجرود مستقر بوده و محصولات کاغذی بهداشتی، کنسانتره آهن، شمش چدن، آهن اسفنجی، بازیافت فولاد و چدن، شمش روی، سیگارت و توتون، انواع شمش فولادی، کنسانتره مس، انواع شوینده، کنسانتره و گندله آهن و کیت‌های تشخیص طبی محصولات تولیدی این واحدها است.

عمده سرمایه‌گذاران خارجی استان از کشورهای ترکیه، چین، آلمان و ژاپن است، مسئولان سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه بخش صنعت همواره یکی از حوزه‌هایی است که سهم عمده‌ای در ایجاد اشتغال در استان داشته است، می‌گویند: تجربه نشان داده به هر میزان که توانسته‌ایم در حوزه صنعت رونق ایجاد کنیم، به همان میزان نیز در زمینه ایجاد اشتغال در استان موفق ظاهر شده‌ایم. 

با ارائه یک عدد نمی‌توان گفت زنجانی‌ها در رفاه‌اند!

رضا پیرایش، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان هم که معتقد است صرف اعلام یک رتبه و عدد نمی‌تواند گواه بر رفاه جامعه یا بهبود وضعیت باشد به صدای زنجان می‌گوید: ممکن است در یک صنعت نورد، سرمایه‌گذار خارجی  داشته باشیم و آن منجر به ارتقای رتبه زنجان شده باشد، اگر با ارائه این امار در تلاشیم که بگوییم سرمایه‌گذاری خارجی سبب بهبود وضعیت مردم منطقه شده باید مجموعه عوامل را در نظر بگیریم.

این اقتصاددان تاکید می‌کند: ما باید در کسب‌وکارهایی که در وضعیت معیشت مردم نقش بسزایی داشته باشد، سرمایه‌گذاری کنیم البته ایجاد زیر ساخت‌های لازم در بخش‌های گوناگون برای مشارکت بالاتر بخش خصوصی لازم  بوده و  با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های مختلف باید ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان پایین آورد تا آن‌ها بتوانند در فضای  کنونی بهتر فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اهمیت و تاثیر ارتقای سطح روابط بین‌المللی در بهبود وضعیت کشور تصریح می‌کند: برقراری و گسترش تعاملات با کشورهایی که حاضر به برقراری روابط خوب در قالب سرمایه‌گذاری، خرید و انتقال تکنولوژی و تبادل گردشگر با ایران باشند تاثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی کشور دارد.

پیرایش با تاکید بر تاثیر شفافیت بخش خارجی و بین‌الملل اقتصاد در بهبود شرایط فعلی کشور گفت: اقتصاد بین الملل نیازمند یک بستر مهم است که آن بستر به رفع تنش‌های سیاسی کمک می‌کند و فرصت‌های جدیدی را برای اقتصاد به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکاخانه توتون زنجانناصر فغفوریسرمایه گذاری
sedayezanjannews.ir/nx8193


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»