کد خبر: 8195
1400/09/02 - 18:30


استاندار زنجان دستور رصد منظم قیمت کالاهای اساسی مردم را داد

مشق جدید استاندار برای بازار

محسن افشارچی: می‌خواهم ببینم تورم نقطه به نقطه در استان زنجان در چه وضعیتی قرار دارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاندار زنجان در واکنش به اظهارات برخی از مسئولان حاضر در جلسه ستاد تنظیم بازار که معتقد بودند اجرای دستور استاندار در احصای قیمت‌ حدود 100 قلم کالای مصرفی مردم با وجود کمبود نیروی بازرس دشوار است، گفت: موضوع کمبود نیرو و مدیریت شرایط، با ارگان‌های مربوطه است، مقدمات احصای قیمت اقلام اساسی مردم باید فراهم شود، نرم‌افزار یا سیستمی که در آن وضعیت اجناس ضروری و مصرفی مردم به صورت آنلاین قابل مشاهده باشد باید در اسرع وقت تهیه شود، به نظر نمی‌رسد چیز سختی باشد.

چهاردهمین کارگروه تنظیم بازار سه‌شنبه 2 آذرماه سال جاری به ریاست استاندار زنجان با هدف بررسی «مصوبات تنظیم بازار کشوری»، «ارائه گزارشی از تنظیم بازار محصولات کشاورزی»، «گزارش تغییرات قیمتی 8 ماهه سال جاری» و «گزارش آخرین وضعیت بازار روغن موتور» برگزار شد.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این نشست ضمن تاکید بر لزوم بررسی قیمت 100 قلم کالای مصرفی و اساسی مردم که 50 مورد آن مربوط به بخش کشاورزی و 50 مورد دیگر مربوط به بخش صنعت است، دستگاه‌های متولی را موظف کرد تا با حضور میدانی در بازار و احصای قیمت کالای مشخص مدنظر در نقاط مختلف سطح کشور (حدود 4 نقطه) آن را در سامانه‌ تعبیه شده ثبت کنند.

بر این اساس مقرر شد در عرض یک هفته و هر روز قیمت 15 کالای مشخص توسط بازرسان از نقاط مختلف شهر احصا و در سامانه مربوط درج و هفته و هفته‌های بعدی نیز این روال تکرار شود تا وضعیت نوسان قیمت‌ها ثبت و ضبط شود.

از نظر استاندار زنجان، انجام منظم و سیستماتیک روند یاد شده از سوی بازرسان سبب می‌شود تا مسئولان به صورت آنلاین قیمت‌های بازار را رصد کرده و در جریان وضعیت نوسان قیمت‌ها باشند.

افشارچی با بیان اینکه این شکل خدمت سبب می‌شود تا مردم بدانند که مسئولان حواس‌شان به بازار و وضعیت قیمت‌ها هست در واکنش به اظهارات برخی از مسئولان حاضر در نشست که معتقد بودند اجرای دستور استاندار در احصای قیمت‌ اقلام با وجود کمبود نیروی بازرس و تجهیزات دشوار است، گفت: موضوع کمبود نیرو و مدیریت شرایط با ارگان‌های مربوطه است، مقدمات احصای قیمت اقلام اساسی مردم باید فراهم شود، نرم‌افزار یا سیستمی که در آن وضعیت اجناس ضروری و مصرفی مردم به صورت آنلاین قابل مشاهده باشد باید در اسرع وقت تهیه شود، به نظر نمی‌رسد چیز سختی باشد بازرس یک خودکار و یک برگه برای ثبت قیمت داشته باشد کافیست! ثبت سیستماتیک آن نیز کار دشواری نیست!

وی با بیان اینکه این مهم در ردیابی اتفاقات گذشته بازار بسیار موثر است به کاهش تورم نقطه به نقطه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: من در تلاشم ببینم وضعیت تورم نقطه به نقطه که البته در کشور روند آن کاهش (هر چند نامحسوس) داشته در زنجان به چه شکلی است.

لزوم توجه به دستورالعمل‌های کشوری در حوزه تنظیم بازار

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ابتدای جلسه با تشریح مصوبات کشوری تنظیم بازار، به طرح موضوع دستورالعمل نظام‌بخشی بازار کالاهای قابل مبادله در بورس کالا اعم از صنعتی، معدنی، پایه نفتی و پتروشیمی پرداخت و گفت: بر لزوم توجه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و از طرفی مصوبات جلسه یکم آبان‌ماه سال جاری کمیته تخصصی پتروشیمی تاکید شده است، بدیهی است که در صورت کاهش قابل توجه قیمت‌های جهانی موضوع بررسی آخرین درصد ضریب اعمالی مصوب کمیته تخصصی پتروشیمی برای LAB مجددا در کمیته مذکور قابل طرح خواهد بود.

بر این اساس، با توجه به میانگین قیمت‌های جهانی، هفتگی اعلامی در سامانه دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت انعکاس به گمرک و از طرفی اظهارات نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص مغایرت اطلاعات مذکور آن را با قیمت‌های جهانی که مبنای محاسبه نرخ پایه محصولات پتروشیمی قرار می‌گیرد. شرکت مذکور نیز مکلف است در راستای شفاف‌سازی قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی که در محاسبه قیمت‌های پایه اعلامی به بورس ملاک عمل قرار می‌گیرد را نیز به صورت هفتگی در سامانه دفتر توسعه صنایع پائین دستی اطلاع‌رسانی کند.

فغفوری با بیان اینکه واحدهای تولیدکننده LAB و مضافا بنزن به منظور جلوگیری از بروز هر گونه کمبود در بازار محصولات شوینده و نارضایتی مصرف‌کنندگان مکلف به عرضه مستقیم در هر هفته بورس کالا هستند، تاکید کرد: در صورت عدم عرضه، مراجع ذیربط مکلف به پیگیری موضوع و برخورد با واحدهای خاطی هستند.

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود به پیشنهادات کمیته تعاملی تنظیم بازار محصولات نساجی با مسئولیت دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی اشاره و بر لزوم توجه به دستورالعمل‌های کشوری در حوزه تنظیم بازار تاکید کرد.

ثبت 376 عامل صنفی فعال در حوزه روغن موتور

فغفوری در خصوص وضعیت بازار روغن موتور با اشاره به لیست ارائه شده در رابطه با تعداد ثبت‌نام‌کنندگان با اخذ نقش در حوزه روغن موتور نیز عنوان کرد: تعداد عاملان صنفی در حوزه روغن موتور 376 مورد به ثبت رسیده است. تعداد ثبت فاکتور در سامانه (نفت، گاز و پتروشیمی) 5 هزار و 435 مورد و مقدار درج شده در فاکتور بیش از 2 میلیون لیتر بوده است.

تشکیل قرارگاه تامین امنیت غذایی در استان زنجان

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این نشست با اشاره به تشکیل قرارگاه تامین امنیت غذایی در استان زنجان همزمان با سراسر کشور عنوان کرد: بر این اساس جلسات هفته‌ای دو روز در محل سازمان جهاد کشاورزی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط برگزار و ماحصل آن در جلسات تنظیم بازار ارائه می‌شود.

تاراسی با بیان اینکه با همکاری‌های انجام شده با شرکت پشتیبانی امور دام، دامداران، تعاونی عشایری، 2 واحد قطعه‌بندی فعال در استان از تاریخ 20 مهرماه سال جاری اقدام به خرید مستقیم دام شد، اضافه کرد: این دام‌ها کشتار و قطعه‌بندی و بسته‌بندی شدند تا به امروز حدود 955 راس گوسفند خریداری که در راستای آن 17 تن گوشت با قیمت 90 تا 117 هزار تومان در مراکز خرید و فروشگاه‌ها و ادارات با هدف تنظیم بازار توزیع شده است.

این مسئول با اشاره به روند خرید دام سنگین و توزیع گوشت دام سنگین عنوان کرد: تا به الان 34 راس با 8.5 تن گوشت گاوی با قیمت 125 هزار تومان عرضه شد که این مهم در کاهش قیمت نقش بسزایی داشته است.

تاراسی در رابطه با گوشت مرغ نیز میزان جوجه‌ریزی در سال جاری را امیدبخش توصیف کرد و گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه سال جاری حدود 16 میلیون و 797 هزار قطعه جوجه‌ریزی به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال 98 که وضعیت نرمالی بود (عدم شیوع کروناویروس) شاهد افزایش 7 درصدی بودیم. میزان جوجه‌ریزی از ابتدای سال تا پایان آبان ماه سال جاری نسبت به سال 99 افزایش 30 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه حداقل تا 2 ماه آینده مشکلی در بحث تامین مرغ استان زنجان وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: علاوه بر آن 150 تن مرغ منجمد با قیمت 20 هزار تومان به بازار تزریق شده و در صورت نیاز محموله‌های بیشتری هم توزیع می‌شوند.

تاراسی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: چند واحد تولیدی که نیمه‌فعال شده بودند نیز به تدریج فعال می‌شوند. در حال حاضر 15 تن در روز تخم مرغ تولید می‌شود که تا پایان سال به 22 تن در روز می‌رسد.

میوه شب عید

وی ضمن اعلام آمادگی برای خرید و تامین میوه شب عید با کمک تعاون روستایی تصریح کرد: فعلا مقرر شده 300 تن سیب قرمز و 400 تن پرتقال خریداری شود، حتی جلسات مربوطه نیز تشکیل شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتنظیم بازارمحسن افشارچی
sedayezanjannews.ir/nx8195


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»