کد خبر: 8215
1400/09/09 - 16:41


مدیرکل بهزیستی استان زنجان پاسخی برای سوالات صدای زنجان نداشت؛

سکوت بهزیستی زنجان مقابل آمار بالای کودک‌همسری و همسرآزاری

محمد محمدی‌قیداری پاسخ به سوالاتی درباره امار بالای کودک‌همسری و همسرآزاری در استان زنجان و سردرگمی مردم در پیگیری کودک‌همسری را به نشست خبری دیگری حواله داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اصحاب رسانه امروز در حالی برگزار شد که سوالات صدای زنجان بی‌پاسخ ماند.

در این نشست محمد محمدی قیداری از پاسخ به سوالات صدای زنجان درباره اظهار نظر دادگستری استان زنجان پیرامون بالا بودن آمار همسرآزاری و کودک‌همسری در استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌های کشور و اینکه مردم برای گزارش کودک‌همسری به کجا مراجعه کنند، امتناع کرد و با بیان اینکه این جلسه تنها به مناسبت هفته بزرگداشت افراد دارای معلولیت برگزار شده است و سوالات مربوط به این موضوع پاسخ داده می‌شود، پاسخ به این سوالات را به نشست خبری دیگری موکول کرد.

پاسخ ندادن مدیرکل بهزیستی استان زنجان به سوالات صدای زنجان در مورد آماری که استان زنجان در رده‌های بالای آن‌ها قرار دارد در حالی است که رئیس‌کل دادگستری استان زنجان هفته گذشته در تجمع بسیجیان استان زنجان اعلام کرده بود که زنجان در بخش پرونده‌های همسرآزاری جزو رتبه‌های نخست کشور است، البته می‌تواند ناشی از مراجعه زیاد مردم در مسائل جزئی باشد.

از سویی دیگر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری‌ کل استان زنجان هم اوایل ماه گذشته اعلام کرده بود که استان زنجان به لحاظ آمار کودک‌همسری وضعیت‌ خوبی در کشور ندارد ولی این مهم در سال‌های اخیر کمی رو به کاهش بوده است و در این بین بهزیستی به‌عنوان اولین دستگاه حاکمیتی برای پیگیری این موارد شناخته می‌شود.

50 درصد از معلولیت‌های ما به دلیل موارد ژنتیکی است

این مسئول در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بهزیستی در رویکرد پیشگیرانه، با عموم مردم سر و کار دارد، اظهار کرد: در این سازمان به دنبال پیشگیری از تولد افراد معلول هستیم و مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه ما در این زمینه بحث مشاوره‌های ژنتیک است.

وی ادامه داد: طبق ماده 75 برنامه ششم، وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شده‌اند که در قالب شبکه‌های بهداشت و درمان به ارزیابی مسائل ژنتیکی بپردازد. چرایی این مساله به جهت این است که 50 درصد از معلولیت‌های ما به دلیل موارد ژنتیکی است. ضمن اینکه برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنیم ابتدا بایستی در جهت آگاه‌سازی جامعه و از جمله افرادی که در شرف ازدواج هستند و یک معلول در خانواده خود دارند، اقدام کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری شنوایی را داریم، اظهار کرد: غربالگری شنوایی برای کودکان 1 تا 10 روزه برگزار می‌شود و این موضوع در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. سن زبان‌آموزی کودکان تا 7 سالگی است و برای اینکه این مدت طلایی از دست نرود، این غربالگری در روزهای ابتدایی تولد انجام می‌گیرد.

محمدی قیداری با بیان اینکه خوشبختانه هیچ موردی در صف کشت حلزون گوش وجود ندارد، اظهار کرد: امید است که بتوانیم در این زمینه خدمات مناسبی را ارائه بدهیم .

این مسئول با بیان اینکه غربالگری تنبلی چشم نیز برای کودکان بین 3 تا 6 ساله صورت می‌گیرد، افزود: همه ساله در این مقطع سنی بایستی کودکان غربالگری تنبلی چشم را داشته باشیم تا از بروز کم‌بینایی و نابینایی جلوگیری شود.

وی افزود: بالغ بر 312 ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان هستند که غالب این افراد تصادف کرده‌اند و در بحث پیشگیری من معتقدم بایستی در زمینه استاندارد جاده و خودرو نیز ورود کنیم چرا که استاندارد نبودن این موضوعات موجب بروز حوادثی می‌شود به طوری که سالانه نزدیک 15 هزار نفر تلفات جاده‌ای در کشور داریم که 4 برابر این آمار معلولیت ایجاد می‌شود.

بالغ بر 22 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند

وی با بیان اینکه بالغ بر 22 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: گرچه آمار در زمینه معلولیت بارز (معلولین جسمی و حرکتی، ناشنوا و نابینا و گفتاری و بیماران روانی مزمن و سالمندان معلول) 3 الی 4 درصد هستند ولی ما نزدیک به 2 درصد را پوشش می‌دهیم که بالغ بر 9 هزار و 400 نفر معلولین جسمی و حرکتی، 2 هزار و 986 نفر معلول شنوایی و 3 هزار و 171 نفر بیماران روانی مزمن و 4 هزار و 370 نفر معلول ذهنی و 296 معلولین صوت و گفتار و 9 هزار و 890 نفر معلولین بینایی هستند.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه شدت معلولیت هم در ارائه خدمات معلولیت اهمیت دارد، اظهار کرد: 3 هزار و 537 نفر معلولین خیلی شدید و 9 هزار و 230 معلولین شدید و 5 هزار و 943 نفر معلولین متوسط و 3 هزار و 556 نفر دچار معلولیت خفیف هستند. و نزدیک 11 هزار و 143 نفر از این معلولین ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و میزان مستمری هم از نفری 350 هزار تومان تا بالای 4 نفر یک میلیون و 400 هزار تومان است که به صورت ماهانه به افراد تحت پوشش پرداخت می‌شود.

توانبخشی افراد را مبتنی بر امکانات زندگی فرد انجام می‌دهیم

مدیرکل بهزیستی استان زنجان اذعان کرد: توانمند‌سازی یکی از استراتژی‌های سازمان بهزیستی استان است که یکی از بحث‌هایی که این سازمان دنبال می‌کند، توانمند بخشی مبتنی بر جامعه‌ است که در دو بخش شهری و روستایی صورت می‌گیرد که در بخش روستایی ما شناسایی افراد معلول را از ده سال پیش شروع کردیم و اکنون این شناسایی به پایان رسیده است و بالغ بر 8 هزار و 208 نفر در این زمینه تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

 این مسئول با اشاره به اینکه در بحث توانمند‌سازی مبتنی بر جامعه، ما توانبخشی افراد را مبتنی بر امکانات زندگی فرد انجام می‌دهیم، افزود: هر کسی ظرفیت‌های بومی خود را دارد و هر فرد معلول بایستی بر اساس ظرفیت‌های محیط زندگی خود توانمند شود که معولین ما در روستا ها به باغداری و امور روستایی می‌پردازند.

محمدی قیداری بحث مناسب‌سازی در روستاها نیز در دستور کار قرار گرفته است و با بنیاد مسکن در این زمینه تعاملاتی را داریم، اظهار کرد: در روستاهایی که طرح هادی انجام میشود بحث مناسب سازی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورزش یکی از اقداماتی است که در بحث توانمندسازی معلولین دنبال می شود‌، گفت: ما 60 ورزشکار نابینا و 140 نفر ناشنوا و 650 نفر در رشته‌های مختلف جسمی و حرکتی داریم که در زمینه ورزش فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بازنشستگی افراد معلول در سایر ادارات یکی از برنامه‌هایی است که این سازمان دنبال می‌کند، اظهار کرد: الویت ما در بحث سرویس‌های ایاب و ذهاب و خدمات ترددی، دانش‌آموزان هستند و کمک‌های ما در این عرصه در سال گذشته به 149 نفر و طی امسال به 230 نفر بسته ترددی رسید.

مناسبسازی فضای شهری باید به یک مطالبه تبدیل شود

محمدی قیداری با اشاره به اینکه مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین در الویت مسئولین نیست، اظهار کرد: ما در بحث مناسب‌سازی مقام اول کشور را از جهت پیگیری داریمو ضمن اینکه در جهت مناسب‌سازی مساجد، رستوران‌ها، راه آهن، اصناف و شورا و شهرداری و ... حرکت کرده‌ایم اما همچنان شاهد کم لطفی‌هایی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه اگر چه استان رتبه اول در زمینه پیگیری مناسب سازی فضای شهری را دارد، اما رضایت معلولان از فضای شهری موضوع مورد اهمیت است که معلولان استان از این امر رضایت خاطر ندارند، اظهار کرد: ما انتظار نداریم که شهر طی یک شب مناسبسازی شود اما اینکه ساختمان و ادارات جدیدی که در این شهر ساخته می‌شوند مناسب‌سازی شده باشند، حق ما است که متاسفانه مورد بی توجهی مسئولین قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه اکنون مناسبسازی فضای شهری باید به یک مطالبه تبدیل شود، اظهار کرد: ما باید پیگیر این باشیم که کدام ادارات در این زمینه اقدام نکرده‌اند و به آنها فرصت بدهیم که در طی زمانی که اعلام می‌کنند نسبت به این موضوع اقدام کنند و در غیر این صورت متخلفین به دادستانی اعلام شوند تا به عنوان مدعی العموم در این زمینه ورود پیدا کند.

تغییر رویه بهزیستی از مرکز محوری به خانواده محوری

این مسئول با بیان اینکه سازمان بهزیستی پس از سال‌ها به این نتیجه رسیده است که دیگر نبایستی در این زمینه مرکزمحور باشد، گفت: سازمان در این زمینه تغییر رویه داده است و به دنبال اقدامات خود در خانه‌ها و خانواده محوری است چرا که معلولین و افراد تحت پوشش ما زمانی که در خانه‌های خود و در بین خانواده خود هستند به لحاظ عاطفی تامین خواهند شد و محیط خانه بهتر از فرآیند جدا کردن این افراد از خانواده و ورود آن‌ها به مراکز جهت ارائه خدمات است. ضمن اینکه این موضوع برای بهزیستی صرفه اقتصادی نیز ندارد و نگهداشتن این افراد در مراکز ما بار مالی زیادی را به این سازمان وارد می‌کند.

وی در خصوص مقابله با کرونا در مراکز تحت پوشش یهزیستی، اظهار کرد: استان زنجان از استان‌هایی بود که تلفاتی را در این زمینه نداشت، اگر چه مراکز ما درگیر شدند ولی مراقبت‌های لازم انجام شد و تلفتی در این زمینه نداشتیم. اکنون نیز دز سوم واکسن برای افراد تحت پوشش مراکز و افرادی که در این مراکز در حال فعالیت هستند، تزریق می‌شود تا مشکلی به وجود نیاید.

محمدی قیداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در زمینه نبود گرمخانه در استان زنجان افزود: گرمخانه جایی است که افراد سالم بی‌سرپناه در آن نگهداری می‌شود و متاسفانه این مرکز در استان زنجان وجود ندارد که امید است شهرداری و شورای جدید در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که اگر معضلات اجتماعی حل نشود، موجب مشکلات ریشه‌ای خواهند شد و ما باید مشکلات را در این زمینه حل کنیم تا یک فرد بی‌خانمان با یک معتاد متجاهر در یک مرکز نگهداری نشوند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهزیستی زنجانکودک همسریهمسر آزاری
sedayezanjannews.ir/nx8215


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»