کد خبر: 8223
1400/09/15 - 9:28


صدای زنجان از برنامه‌ریزی برای استقرار صنایع فولاد در شرایط کم‌آبی اغلب مناطق استان گزارش می‌دهد؛

تیغ فولاد روی گلوی آب

فعالان محیط زیست: مسئولان فریب اشتغالزایی در صنایع آب‌بر را نخورده و با استقرارشان موافقت نکنند!/ معاون صنایع سازمان صمت استان: مجوزی برای استقرار واحد تولید آهن اسفنجی در ابهر داده نشده است!/ فرماندار خدابنده: برای کاهش نرخ بیکاری، خدابنده به استقرار واحد فولادی نیاز دارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود اینکه مسئولان اشتغال‌زایی را ارمغان استقرار صنایع در مناطق اعلام می‌کنند اما طرفداران و فعالان محیط زیست معتقدند مدیران نباید فریب ظاهر صنایع به‌ویژه استقرار صنایع آب‌بر در استان زنجان با توجه به چالش آبی و افت بیش از یک متری سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌ها را بخورند چون این مساله تبدیل به موضوع داغ محافل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شده است.

نگرانی‌ها از این موضوع آنقدر جدی بود که در سفر اخیر ریاست جمهوری (27 آبان‌ماه سال جاری) به استان زنجان تقریبا تمامی مسئولان از نماینده ولی فقیه در استان تا نمایندگان مجلس و رئیس اتاق بازرگانی زنجان خواستار نگاه ویژه به این موضوع شدند تا جایی که علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان ضمن تاکید بر لزوم انجام سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس طرح آمایش سرزمینی صراحتا اعلام کرد که«به حد کافی استقرار صنایع آلاینده به استان تحمیل شده، ما انتظار داریم با پیگیری مسئولان از جمله دولتی‌ها شاهد استقرار صنایع غیرآلاینده و پاک در استان باشیم!»

زمین‌های ابهر بیشتر از فولاد به آب نیاز دارند!

اوایل ماه‌جاری بود که نامه یک فعال محیط زیست ابهری به رئیس‌جمهوری در خصوص اعطای مجوز کارخانه فولاد اسفنجی و بحران آبی در دشت ابهر در فضای مجازی منتشر شد.

در بخشی از این نامه که به تهدیدهای زیست‌محیطی می‌پرداخت، قید شده بود که «یکی از مصداق‌های سوء‌مدیریت‌ برخلاف هشدارهای فعالان و دوستداران محیط زیست، اعطای مجوزهای گاها دستوری مدیران ارشد استان و شهرستان برای احداث صنایع فولاد و دیگر صنایع آب‌بر در منطقه بوده است که به دلیل استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، نگرانی‌های زیادی را در بین مردم منطقه ایجاد کرده است.

در حالی که صنایع فولاد در منطقه ابهر و خرمدره سالانه بیش از 1.5 متر افت داشته است و افت کلی آن طی سال‌های گذشته به حدود 30 متر رسیده است.

در حالی که بسیاری از استان‌های کشور وضعیت آبی بهتری از ابهر و خرمدره دارند اما آن‌ها با تدبیر مدیران خود مانع از استقرار صنایع فولاد شده و فریب ظاهر شعار اشتغالزایی را نمی‌خورند!»

این فعال محیط زیست در بخش دیگری از اظهارات خود نسبت به برنامه‌ریزی‌ها برای استقرار واحد تولید آهن اسفنجی در 176 هکتار از زمین‌های بالای شریف‌آباد که بیشتر از فولاد به آب نیاز دارند، هشدار داده و گفته است: اعطای مجوز برای این واحد در پایان دولت قبلی شروع شد که به هیچ عنوان به نفع مردم و محیط زیست منطقه نیست!

این فعال با اشاره به وضعیت نامطلوب آب کشاورزی در مناطق «شریف‌آباد» و «نورین» ابهر از شخص رئیس جمهور خواسته تا از استقرار و فعالیت صنایع آب‌بر ممانعت کند!

مجوزی برای استقرار واحد تولید آهن اسفنجی در ابهر داده نشده است!

اما علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه این اواخر مجوزی بابت استقرار واحد تولید آهن اسفنجی در ابهر داده نشده است، تاکید می‌کند: در این منطقه اصلا واحد تولید آهن اسفنجی وجود ندارد! 3 واحد بزرگ در منطقه وجود دارد که 2 واحد به نام‌های «البرز ناب آرش» و «مجتمع البرز غرب» فعال در عرصه تولید فولاد ساختمانی و سومین واحد فولادی نیز در حوزه تولید شمش فولاد صنعتی مشغول به کار هستند.

البته ممکن است واحد تولید آهن اسفنجی مربوط به این صنایع باشد که در راستای طرح توسعه وارد چرخه شده است.

کلانتری در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به وضعیت آبی دشت ابهر بهتر نیست که واحدهای فولادی طرح توسعه خود را متوقف کنند به صدای زنجان می‌گوید: این واحدها قبل از راه‌اندازی واحد مجوز مربوطه برای تخصیص آب را اخذ کرده‌اند! البته احتمالا برخی از صنایع نظیر «مجتمع البرز غرب» در حال انعقاد قرارداد خرید آب فاضلاب برای استفاده در بخش تولیدشان هستند و تصور نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

این مسئول مجددا تاکید می‌کند هیچ مجوزی برای ابهر و خرمدره صادر نشده است. مجوزی برای غرب زنجان (شهرک شهید شهریاری) صادر شده بود که متقاضی طرح اصرار به ایجاد آن در ابهر و خرمدره داشت که باید استعلام از 17 دستگاه را به همراه داشته باشد.

موافق استقرار واحد فولادی در خدابنده نیستیم!

علاوه بر ابهر و خرمدره، خدابنده‌ای‌ها هم نسبت به افت آب‌های دشت خدابنده نگران بوده و از استقرار صنایع آب‌بر در منطقه‌شان به بهانه اشتغال و ایجاد فرصت شغلی چندان دل خوشی ندارند!

هر چند برخی از مسئولان معتقدند، این دیدگاه صرفا مختص بخشی از ساکنان شهرستان است و حرف‌های بخشی دیگر از اهالی را که به علت بیکاری، جوانان‌شان یا کل خانواده از سر اجبار راهی استان‌های صنعتی و کلان‌شهرها شده‌اند را هم باشد شنید!

سهم صنعت از آب فقط 4 درصد است!

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صمت استان که معتقد است هر فعالیتی به آب نیاز دارد ضمن مقایسه بهره‌وری بخش صنعت و کشاورزی می‌گوید: بخش کشاورزی حدود 90 درصد آب را در جریان تولید استفاده می‌کند در حالی که سهم صنعت از آب تنها 4 درصد است! از سوی دیگر اشتغالزایی در بخش صنعت قابل مقایسه با بخش کشاورزی نست. در نظر عموم شاید بخشی از تولیدات صنعت آب‌بر باشد اما به نظرم در مقایسه با بازدهی که این بخش دارد و ارزش افزوده‌ای که ایچاد می‌کند، اصلا آب‌بر نیست!

البته منکر ارزشمند بودن بخش کشاورزی و اهمیت آن در تامین امنیت غذایی نیستیم و محصولاتی نظیر گندم و غیره باید تولید شود چرا که نیاز کشور و استان به آن بالاست و یکی از محصولات استراژیک است که در کنار سایر تولیدات که قابل حذف هم نیستند باید نسبت به آن توجه کرد.

برای کاهش نرخ بیکاری، خدابنده به استقرار واحد فولادی نیاز دارد!

ایوب بیگدلی، فرماندار خدابنده نیز با اشاره به نرخ بیکاری شهر قیدار که از متوسط کشوری نیز بالاست، تصریح می‌کند: در این منطقه هیچ صنعتی مستقر نیست از سوی دیگر بارندگی در آن به طور متوسط بالای 400 میلی‌متر است در نتیجه استقرار واحد فولاد اثر سوئی بر منابع آبی ندارد و اتفاقا منجر به اشتغالزایی می‌شود.

به اعتقاد این مسئول در حال حاضر بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که برای کاهش این میزان باید الگوی کشت تغییر یابد. استقرار صنایعی نظیر فولاد منجر به اشتغالزایی می‌شود که در کاهش آمار بیکاری نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه «به مردم خدابنده اطمینان می‌دهیم که نگران چالش آب با استقرار واحد فولادی در شهر قیدار (نزدیک روستای شیخلو) نباشند»، عنوان می‌کند: سالیان سال است فاضلاب شهر قیدار رها شده است و با اعتبار (محدود) دولتی نیز نمی‌توان آن را ساماندهی کرد، برای مدیریت این امر نیازمند به استقرار صنایع و سرمایه‌گذاری برای استفاده از فاضلاب شهری و هدایت آن به بخش صنعت بود که نیاز آبی واحد نیز تامین می‌شود.

سازمان صمت در استقرار صنایع آب‌بر استان تصمیم‌گیر نیست!

کلانتری ضمن تاکید بر لزوم استفاده محتاطانه از آب در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت در پاسخ به برخی انتقادات در رابطه با استقرار صنایع آب‌بر و جانمایی غلط آن‌ها می‌گوید: استقرار صنایع فولادی اصلا جزو برنامه‌ریزی ما نیست مگر اینکه سرمایه‌گذار باشد، در ضمن در رابطه با استقرار صنایع، مجموعه ارشد استان تصمیم می‌گیرد نه فقط سازمان صمت استان!

این مسئول با بیان اینکه در استقرار صنایع آب‌بر اگر سازمان صمت نیز نظری نداشته باشد اما مجموعه استان تصمیم بگیرد، این مهم اتفاق می‌افتد، در پاسخ به شائبه استقرار صنایع آب‌بر تحت فشارهای سیاسی به صدای زنجان می‌گوید: «نمی‌خواهم بگویم استقرار این صنایع سیاسی بوده است! در جلسه کارگروه تسهیل همه مسئولان از استاندار گرفته تا نماینده و مسئولان دولتی هستند، اگر تصمیمی اتخاذ شود بر پایه خرد جمعی بوده است، حالا می‌خواهد این تصمیم سیاسی باشد یا اقتصادی!»

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکم آبیصنعت فولادمحیط زیست
sedayezanjannews.ir/nx8223


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»