کد خبر: 4693
1399/08/07 - 13:39


سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان زنجان اعلام کرد:

4میلیون تومان؛ متوسط هزینه درمان هر کرونایی

یعقوب شیویاری: اگر طرح تحول سلامت نبود، در شرایط کرونایی به مشکل می‌خوردیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. سرپرست جدید اداره کل بیمه سلامت استان با اشاره به وضعیت کرونایی کشور معتقد است: در راستای اجرای این طرح مراکز بیمارستانی به ویژه بخش‌های ICU توسعه یافته و تعداد تخت‌های ویژه افزایش یافت که اگر این تجهیزات نبود در شرایط کرونایی، کشور به مشکل می‌خورد.

یعقوب شیویاری امروز در نشست با خبرنگاران و گرامیداشت هفته بیمه سلامت اظهار کرد: سال 74 قانون بیمه همگانی و بیمه خدمات درمانی در مجلس شورای اسلامی تصویب و یک سال بعد نیز دولت آن را ابلاغ کرد و بیمه سازمان سلامت وقت تحت عنوان «سازمان بیمه خدمات درمانی» تاسیس شد تا کلیه مردم تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دهد. خوشبختانه در راستای این طرح می‌توان گفت که اهداف این طرح محقق شده هر چند طرح نامبرده دارای کم و کاستی‌هایی بود و شاید تعدادی از هم‌وطنانی باشند که هنوز بنا به دلایلی تحت پوشش این بیمه قرار نگرفته‌اند.

شیویاری با اشاره به برنامه 5 ساله ششم توسعه ابراز کرد: مجلس در این راستا قانون اجباری شدن بیمه همگانی مصوب شود، خوشبختانه سازوکارهای لازم مشخص شده و در شرف انجام است در زنجان نیز نتایج خوبی حاصل شده است.

این مسئول اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت ایران، مأموریت دارد برای کاهش مخاطرات مالی با گسترش و توسعه بیمه همگانی پایه سلامت، امکان بهره‌مندی عادلانه از خدمات مطلوب و اثر بخش و زمینه حفظ و ارتقای سلامت را برای همه جامعه تحت پوشش فراهم کند.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این سازمان، اظهار ‌کرد: توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت، دست‌یابی به پوشش فراگیر و پوشش عادلانه آن از جمله رسالت‌های سازمان بیمه ‌سلامت است.

50 درصد جمعیت زنجان تحت پوشش خدمات درمانی بیمه سلامت هستند

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده در حوزه بیمه خدمات درمانی تاکید کرد و با اشاره به فعالیت 80 پرسنل رسمی و قراردای در اداره کل بیمه سلامت استان زنجان گفت: این تعداد نیرو، به کل استان زنجان خدمات ارائه می‌دهد. نزدیک 50 درصد جمعیت استان در قالب صندوق‌های مختلف اعم از روستایی، کارکنان دولت، بیماران خاص و غیره به نوعی تحت پوشش بیمه سلامت استان قرار داشته و از خدمات پاراکلینیکی، پزشکان عمومی و متخصص و بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به اینکه 750 بیمار خاص اعم از دیالیزی، ام.‌اس و غیره تحت پوشش بیمه سلامت هستند نحوه خدمات‌رسانی در چارچوب قانون را تشریح کرد.

مشکلات نسخ الکترونیکی در داروخانه‌ها

شیویاری با اشاره به مشکلات داروخانه‌ها و مراجعان در ارائه نسخ الکترونیکی عنوان کرد: هزینه اینترنت تحمیلی به داروخانه‌ها از یک سو و معطلی مراجعه‌کنندگان در راستای اجرای این طرح سبب نارضیاتی شده که نیازمند بررسی است.

وی کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از سوء‌استفاده از دفترچه‌‌های کاغذی را از مزایای الکترونیکی شدن نسخ درمانی اعلام و بر لزوم رفع مشکلات این طرح و بهبود ساختارها تاکید کرد.

اگر طرح تحول سلامت نبود، در شرایط کرونایی به مشکل می‌خوردیم

طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به نتایج طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: سازمان بیمه سلامت یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه در رابطه با طرح تحول سلامت است.

شیویاری معتقد است طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های بزرگ ملی بوده که قطعا خالی از ایراد نیست و در عین حال خدمات قابل توجهی در قالب این طرح به مردم ارائه شده که نمونه‌های بارز آن به راحتی در جامعه ملموس است.

وی با اشاره به توسعه فیزیکی مراکز آموزشی و درمانی و تجهیز بیمارستان‌ها در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: معتقدم اگر این طرح اجرا نمی‌شد و ارتقا در بخش بستری صورت نمی‌گرفت قطعا در شرایط کرونایی کشور که میزان نیاز به تخت‌های بیمارستانی ویژه بالا رفته است دچار مشکل می‌شدیم.

شیویاری مشکل اساسی در اجرای طرح تحول سلامت را کمبود اعتبار دانست و تصریح کرد: به نظرم به موقع نتوانستیم از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای این طرح اعتبارات لازم را جذب کنیم.

هزینه 4 تا 23 میلیونی درمان یک بیمار کرونایی

شیویاری در پاسخ به سؤالی در رابطه با هزینه‌های بستری و درمان بیمار کرونایی عنوان کرد: هزینه بسته به شرایط هر بیمار متفاوت است. اما به طور متوسط هزینه بستری و درمان هر بیمار حدود 4 میلیون تومان است و در برخی مواقع بیمارانی داریم که هزینه درمان آن‌ها به 23 میلیون تومان نیز رسیده است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه در شرایط کرونایی کشور بیمه سلامت نیز وارد عمل شده و بیماران بستری و سرپایی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده است، اعلام کرد: بیماران بستری و سرپایی به ترتیب 90 و 30 درصد تحت پوشش بیمه‌ای این سازمان قرار می‌گیرند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانیعقوب شیویاریبیمه سلامت زنجانهزینه بیماران کرونایی
sedayezanjannews.ir/nx4693


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»