کد خبر: 8264
1400/09/25 - 16:45


سرانجام شهردار زنجان خارج از لیست شورای شهر انتخاب شد

شهردار زنجان از دانشگاه آمد

با عدم توانایی اعضای شورای شهر برای اجماع روی یکی از شش گزینه‌ خود برای شهرداری زنجان، سرانجام گزینه‌ای خارج از لیست شورا به شهرداری زنجان رسید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از آن که اعضای شورای 9 نفره شهر زنجان پس از چند ماه نتوانستند بر روی یکی از شش گزینه شهرداری که خود انتخاب کرده بودند به اجماع برسند، سرانجام رئیس دانشگاه آزاد استان زنجان به‌عنوان شهردار زنجان انتخاب شد تا شاید پایانی باشد بر تلاش‌های بی‌ثمر شورای شهر ششم زنجان در انتخاب شهردار.

جلسه علنی و رسمی شورای شهر برای انتخاب شهردار امروز پنج‌شنبه (25 آذرماه 1400) با حضور 8 نفر از اعضای شورای شهر و غیبت اسحاق اسماعیلی برگزار شد.

 در این جلسه «علیرضا فیروزفر» با اخذ 9 رای اعضای شورای شهر به عنوان شهردار زنجان لقب گرفت که 8 رای به صورت کتبی و یک رای به صورت تلفنی از اعضای شورا اخذ شد.

«منصور مرادلو»، رییس شورای شهر در این جلسه با اشاره به اینکه از دغدغه شهروندان در خصوص انتخاب شهردار برای داشتن شهری پویا و موفق تشکر می‌کنم، گفت: شهروندان طی پیام‌هایی که با شورا داشتند اعلام کردند که دوست دارند شهرداری انتخاب شود که مشکلات شهروندان را درک کنند و در کنار آنها باشد از همین رو تمام تلاش اعضای شورای شهر این بود که کلید شهر را در اختیار کسی بگذاریم که خدمتگزار م خادم خوبی برای مردم باشد.

مرادلو با بیان اینکه ما در شهر با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: قطعا با همتی که شورای ششم و تلاش خوبی که دوستان در بدنه شهری دارند تلاش خواهند شد که به چشم اندازی که برای 4 سال اینده؛ تعریف شده است، برسیم. به همین دلیل است که همه تلاش‌ها  در جهت انتخاب فردی تلاشگر و جهادی است.

ما در کنار شهردار منتخب هستیم و در تقابل با او نیستیم

رییس شورای شهر زنجان با بیان اینکه ما انتظار داریم فردی که انتخاب می‌شود به صورت شبانه روز در تلاش باشد که مشکلات شهروندان را حل و فصل کند، گفت: ما در کنار شهردار منتخب هستیم و در تقابل با او نیستیم. ایشان مورد حمایت همه اعضای شورای شهر هستند و حتما این ظرفیت را برای ایشان درشورا فراهم خواهیم کرد که  صادقانه خدمت کند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند.

فرد منتخب باید واقف به استعدادها وظرفیت‌های شهر باشد

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد، اظهار کرد: قطعا فرد منتخب باید واقف به این استعدادها و ظرفیت‌ها باشد و بتواند از این امکانات و تجهیزات و منابع استفاده کند تا در مسیری قرار گیرد که باعث پیشرفت و تعالی شهر شود. بعضا گلایه‌هایی در خصوص عقب ماندگی شهر در سال‌های گذشته از مردم شنیده‌ می‌شود، اما در این شورا تلاش خواهد شد که این امکانات در شهر ایجاد شود و دوستان تلاش می‌کنند که گام به گام به این نقطه برسیم هر چند مسیر طولانی و هدف‌های انتخاب شده گاها هدف‌های بلندی است.

فرد منتخب بایستی هدف‌هایی را برای خود به صورت میان مدت انتخاب کند

این مسئول با بیان اینکه فرد منتخب بایستی هدف‌هایی را برای خود به صورت میان مدت انتخاب کند، افزود: در چند ماه گذشته فرصت‌هایی به همه افرادی که مایل به پذیرش این مسئولیت بودند داده شد تا در شورا حضور داشته باشند و خودشان را معرفی کنند و ظرفیت و توانمندیهای خود را نشان دهند و هر کس که واجد این شرایط بود در فراخوان شرکت داشت و در این فرصت شرکت کرد.

وی افزود: در این چهار ماه مصطفی سلطان‌محمدی به عنوان سرپرست شهرداری، زحمات زیادی را به همراه همکاران خود داشتند و صادقانه خدمت کردند.ضمن اینکه شورا حمایت‌های لازم را از ایشان داشت.

مرادلو خاطرنشان کرد: در این مدت مسئولین کمک کردند که مشکلات را به حداقل برسانیم هر چند که مشکلاتی بوده است و نیاز به حمایت‌های مسئولین ارشد استان وجود داشت و قطعا هم در این 4 ماه ما این همکاری را دیدیم.

پشتوانه اصلی شهردار مردم هستند

رییس شورای شهر زنجان با بیان اینکه تلاش بر این شد که پس از این مدت به وفاقی برسیم تا شورا امروز شهردار خود را معرفی کند و پشتوانه خوبی برای ایشان در شهر باشد، گفت: پشتوانه اصلی شهردار مردم هستند. ما نیاز به حمایت مسئولین داریم ولی مردم در این زمینه حرف اول را می‌زنند! مردم به ما رای دادند و ما با استقلال شهردار را انتخاب کردیم هرچند در این زمینه رایزنی‌هایی صورت گرفت و مشورت‌هایی داشتیم اما در نهایت با استقلال شهردار را انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه شورا سیاست‌های کلان شهری را مشخص و شهردار برنامه عملیاتی را ارائه می‌دهد، افزود: فرد منتخب باید برنامه و تیم عملیاتی داشته باشد و باید با شورا هماهنگ و از ظرفیت مسئولین استفاده کند. ما هدف‌ها و سیاست‌های کلانی را مشخص کردیم که از جمله این موارد تلاش برای جذب سرمایه‌گذار با محوریت افزایش خدمات شهری و ایجاد درآمد پایدار، تلاش برای تلاش از تکنولوژی‌های نوین در ایجاد شهرداری الکترونیکی، شفاف‌سازی قوانین و عموم مقررات برای مردم و قرار دادن پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای پروژه‌ها و اصلاح بودجه با توجه به محلات کم برخوردار و محروم و عادلانه بودن توزیع بودجه و استفاده از نیروهای جوان و با انگیزه در شهرداری است.

مرادلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما تلاش داشتیم که از طریق فراخوان شهردار انتخاب شود که متاسفانه در این زمینه به اجماع نرسیدیم، گفت: در نتیجه در این زمینه پس از شور و مشورت به این نتیجه رسیدیم که افرادی خارج از لیست هم می‌توانند در این زمینه خدمت کنند. در این زمینه پیشنهاداتی بود که ما همه افرادی را که در این قامت بودند و می‌توانستند این مهم را به عهده بگیرند را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که علیرضا فیروزفر می‌تواند با این شورا هماهنگ باشد و آن انتظاراتی که ما از شهردار داریم را برآورده سازد.

وی ادامه داد: از همین رو از ایشان خواستیم که به این موضوع فکر کنند و اینگونه نبود که ایشان  تحت فشار از سوی شورا باشند که در نهایت قبول مسئولیت کردند.

وی در مورد 6 نفر کاندیدی که برای این سمت بررسی شدند، گفت: با توجه به اینکه برخی از این افراد اکنون مسئولیتی را در بدنه دولتی دارند و اکنون هم سمت دارند به همین دلیل من اجازه ندارم که نام این افراد را ذکر کنم و تنها به بیان نام کسانی که سمتی ندارند، بسنده می‌کنم که شامل آقای علیرضا فیروزفر، سعید امیدی و حمید ارجمندفر بود.

این مسئول با بیان اینکه آقای فیروز‌فر در فراخوان انتخاب شهردار شرکت نداشتند، افزود: فراخوان یک فرصتی برای عموم مردم بود که نهایتا در مرحله دوم برای اینکه به این وفاق برسیم از نفراتی که خارج از این لیست بودند و در این فراخوان شرکت نکرده بودند، روی آوردیم.

انتخاب علیرضا فیروز فر به عنوان شهردار به هیچ عنوان به جهت تحت فشار بودن شورا برای انتخاب شهردار نبوده است

وی با بیان اینکه انتخاب علیرضا فیروزفر برای سمت شهردار به هیچ عنوان به جهت تحت فشار بودن شورا برای انتخاب شهردار نبوده است، گفت: اعضای شورا منتخب مردم هستند و باید در این زمینه باید پاسخگو باشند و از همین رو ما حق انتخاب کسی را که بتواند این مسئولیت را برعهده بگیرد را داشتیم که شورا با استقلال کامل این گزینه را انتخاب کرده است هر چند در این زمینه مشورت‌هایی را داشتیم.

هیچ تعارفی با هیچ کسی نداریم

وی در پاسخ به سوال اینکه همسویی شورا و شهردار منتخب نگرانی‌هایی را در زمینه تحت تاثیر گرفتن مسئولیت نظارتی شورا بر شهردار را ایجاد می‌کند؟ گفت: شورا به صورت شفاف و صادقانه به ایشان متذکر شده است که با وجود اینکه شما منتخب شورا هستید اما به هیچ وجه شورا هیچ معامله‌ای با عهدی که با خدا بسته است نخواهد کرد و در این زمینه هیچ تعارفی با هیچ احدی نخواهد داشت حتی در خصوص شهردار منتخب! اگر چه از ایشان هم حمایت خواهیم کرد.

مرادلودر پایان با بیان اینکه ما استعلامات کافی را در مورد ایشان انجام دادیم و امروز نتیجه را به فرمانداری، گزارش خواهیم کرد، گفت: پس از استعلام از علوم پزشکی و دادگستری مدارک تحویل دبیرخانه خواهد شد تا شهردار منتخب مورد بررسی کشوری قرار گیرد.

سوابق شهردار جدید زنجان

فیروزفر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان را برعهده دارد. رییس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، رییس منطقه ۲۲ دانشگاه آزاد اسلامی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان، رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، رییس آموزشکده فنی و حرفه ای زنجان سماء، معاونت آموزشی و دانشجویی آموزشکده زنجان سماء، مدیر گروه رشته معماری و رشته شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، مدیر گروه رشته ساختمان آموزشکده فنی و حرفه ای زنجان سماء ، رییس هیات کشتی استان زنجان از دیگر سوابق اجرایی شهردار جدید منتخب شورای شهر زنجان است.

شورای شهر زنجان پس از مراسم تحلیف مردادماه امسال در ابتدای امر فراخوانی را برای تصدی شهرداری منتشر کرد که طی آن ۵۵ نفر برنامه های خود را در این راستا به شورا ارائه کردند. شورا برای بررسی رزومه و سوابق افراد متقاضی، منصور سلطانی‌محمدی را به عنوان سرپرست شهرداری زنجان انتخاب کرد. از بین ۵۵ گزینه‌ای که سوابق خود را به شورا ارائه کرده بودند، در نهایت هشت گزینه به عنوان نامزد شهرداری زنجان معرفی شدند.

۲۹ شهریور امسال پس از یک و نیم ماه از آغاز به کار دوره ششم شورای اسلامی شهر، عباس راشاد با پنج رای از مجموع ۹ رای اعضای شورا، به عنوان گزینه  شهرداری زنجان به وزارت کشور معرفی شد ولی به دلیل آنچه که مشکل سنوات خدمتی مرتبط اعلام شده، صلاحیت وی برای شهرداری زنجان مورد تایید وزارت کشور قرار نگرفت.

پس از آن اعضای شورای اسلامی زنجان طی جلسه رسمی غیرعلنی، با پنج رای از هفت عضو حاضر، با اکثریت آرا بر تصمیم خود در خصوص انتخاب شهردار اصرار کردند و تعیین تکلیف گزینه شهرداری زنجان، منتظر اعلام رأی هیات حل اختلاف ماند.

جلسه حل اختلاف به منظور تایید و یا عدم تایید شهردار زنجان، در تهران تشکیل شد ولی به گفته رییس شورای شهر زنجان، در این جلسه رایی در این خصوص صادر نشد و عباس راشاد گزینه شورای شهر زنجان برای تصدی شهردار زنجان نیز انصراف داد و پس از آن نیز روز یکشنبه هفته جاری/ ۲۱ آذرماه/ جلسه علنی شورا با دستور انتخاب شهردار برگزار شد که در پایان این جلسه هم انتخاب شهردار به روزهای آتی موکول شد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلیرضا فیروزفرشهردار زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8264


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»