کد خبر: 8303
1400/10/07 - 13:49


صدای زنجان نتیجه پژوهش‌های مجلس در مورد جایگاه سرمایه‌گذاری در زنجان را بررسی می‌کند؛

زنجان برای سرمایه‌گذاری ناامن است؟

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان: شاخص‌های در نظر گرفته شده نیازمند اصلاح و بازنگری هستند! بخش خصوصی استان این آمارها را نمی‌پذیرد!/ تحلیل‌گر اقتصادی: آمارهای اقتصادی به دور از سلایق شخصی و سیاسی استخراج شوند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از جایگاه 31 زنجان و عنوان گرفتن نامساعدترین استان کشور در آمارهای مربوط به امنیت سرمایه‌گذاری طبق پژوهش‌های مجلس، مسئولان دولتی، خصوصی و حتی اقتصاددانان نسبت به آن واکنش نشان دادند.

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در ششمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، استان زنجان از رتبه خوبی در امنیت سرمایه گذاری برخوردار نیست، گفت: در رصد امنیت سرمایه‌گذاری در سال گذشته، استان زنجان با رتبه 31 به‌عنوان نامطلوب‌ترین استان در شاخص عملکرد دولت معرفی شد.

از سویی دیگر رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با قابل قبول ندانستن رتبه 31 استان زنجان در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری طبق پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: این آمار نیازمند اصلاح و بازنگری است! اتاق بازرگانی استان زنجان به نمایندگی از بخش خصوصی، موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند! اتفاقا استان زنجان در شاخص‌هایی که در این پژوهش به آن استناد و بر اساس آن رتبه 31 را به دست آورده، جایگاه خوبی دارد و ما در برخی از این شاخص‌ها دفاعیات خوبی داشته و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم!

مهدی رنگ‌رونا که شاخصه‌هایی نظیر «نرخ ارز» را در اعلام رتبه امنیت سرمایه‌گذاری استان زنجان را پذیرفتنی نمی‌داند، عنوان می‌کند: نرخ ارز چیزی نیست که استان‌ها در آن دخیل باشند! این مهم یک موضوع ملی است و قطعا زنجان و استان‌ها نمی‌توانند در آن نقشی ایفا کنند! در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز همه حضار به این موضوع اذعان داشتند و می‌گفتند باید روی شاخص‌های در نظر گرفته شده بحث‌های جدی صورت گیرد.

وضعیت نامساعد زنجان در شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری

گزارش مربوط به پایش امنیت سرمایه‌گذاری که توسط معاونت پژوهش‌های اقتصادی دفتر مطالعات اقتصادی تهیه و آبان‌ماه سال جاری منتشر شده است، بر اساس داده‌های آماری موجود و پیمایش از حدود 30 هزار فعال اقتصادی سراسر کشور، وضعیت «امنیت سرمایه‌گذاری در ایران» در سال 99 را به تفکیک 31 استان، 38 مولفه، 7 نماگر و 9 حوزه کسب و کار نشان می‌دهد!

شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران برای سال 99، مقدار 6.30 از 10 (بدترین حالت) سنجیده شده است. این شاخص در سال 98 کمیت 6.03 و برای سال 97 کمیت 6.27 را اتخاذ کرده است که نشان می‌دهد ارزیابی امنیت سرمایه‌گذاری در سال 99 نسبت به قبل از آن نامناسب‌تر و بدتر شده است.

لازم به ذکر است که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز 97، مقدار 6.33  و در زمستان 97 مقدار 6.18، در بهار 98 مقدار 6.07 و در تابستان سال 98 نیز مقدار 6.07 را اتخاذ کرده است.

روند بهبود شاخص امنیت سرمایه‌گذاری (کم شدن کمیت شاخص) که از پاییز 97 شروع شده بود در تابستان 1398 متوقف و در پاییز سال 98 معکوس و به عدد 6.12 رسید.

این شاخص در زمستان سال 98 با کمیت 5.84 مناسب‌ترین ارزیابی امنیت سرمایه‌گذاری از شروع این مطالعات فصلی از اسفندماه سال 96 تاکنون بوده است اما در ادامه مسیر با نامناسب‌ شدن شرایط شرایط اقتصادی (نوسانات نرخ ارز و تورم) و شیوع بیماری کرونا رفته به گونه‌ای که در بهار 99 کمیت 6.16، در تابستان سال 99 کمیت 6.46 (به عنوان نامناسب‌ترین وضعیت از ابتدای شروع سنجش و پایش سراسری امنیت سرمایه‌گذاری تاکنون)، در پاییز سال 99 کمیت 6.37 و نهایتا در زمستان 99 کمیت 6.22 در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری تجربه شده است.

بر اساس گزارش مذکور میانگین شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در سال 99، نسبت به سال 98 وضعیت نامناسب‌تری را نشان می‌دهد.

مولفه‌های آماری امنیت سرمایه‌گذاری در سال 99 به تفکیک سال (97 تا 99)، «ثبات مسئولان استانی»، «مزاحمت ملکی»، «تعداد تصادف منجر به فوت یا جرح»، «شکایت‌های با موضوع تصرف عدوانی»، «ثبات نرخ ارز»، «تعداد پرونده‌های کلاهبرداری»، «نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی»، «ثبات شاخص تورم مصرف‌کننده»، «تعداد پرونده‌های مطالبه طلب»، «درصد چک‌های برگشتی»، «تعداد پرونده‌های خیانت در امانت»، «ضریب نفوذ بیمه»، «سرقت مستوجب تعزیر»، «اجرای کامل و به موقع احکام مراجع قضایی» و «رسیدگی به اختلافات تجاری از طریق داوری» بوده است.

بر اساس میانگین مؤلفه‌های آماری امنیت سرمایه‌گذاری برای سال‌های 97، 98 و 99 به ترتیب 4.54، 4.26 و 4.27 بوده که هر چه کمیت به 10 نزدیکتر باشد وضعیت بدتر را نشان می‌دهد.

رتبه زنجان از نظر شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری، در بین 31 استان، 22 بوده و با توجه به کمیت‌های در نظر گرفته شده استان زنجان در سال‌های 97 تا 99 به ترتیب اعداد 6.19، 5.99 و 6.41 ثبت شده که حاکی از بدتر شدن وضعیت است!

آمارهای اقتصادی به دور از سلایق شخصی و سیاسی استخراج شوند!

عباس بهنود، تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه بر اساس ضرایب در نظر گرفته شده تفاوت آن‌چنانی در وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری استان‌ها وجود ندارد، مشکل اصلی را متوجه سیستم اقتصادی کشور دانسته و می‌گوید: وقتی مباحث مربوط به امنیت و حتی جذابیت برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود باید «سیاست‌گذاری‌ها» برای بهبود وضعیت از سوی مسئولان و دولتمردان اتخاذ شود چرا که فعال اقتصادی و سرمایه‌گذار بر اساس در نظر گرفتن تمامی آیتم‌ها برای امنیت سرمایه‌گذاری وارد عرصه تجارت و تولید می‌شود.

بهنود «آمار» که نشانگر امنیت سرمایه‌گذاری در نواحی مختلف باشد را بسیار مهم عنوان کرده و معتقد است: برای آغاز هر فعالیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار باید آمارهای دقیق و به دور از سلایق شخصی استخراج شود که امیدواریم این مهم مد نظر مسئولان باشد.

این تحلیل‌گر که معتقد است مباحث اقتصادی و نه سیاسی منجر به امنیت در سرمایه‌گذاری می‌شود، تاکید می‌کند: در کشور سیستم اقتصادی مشخص وجود ندارد! معتقدم برای رونق اقتصادی و رونق تولید نیازمند راهکاری اقتصادی برای بهبود وضعیت در امنیت سرمایه‌گذاری هستیم و دخالت دادن مباحث سیاسی در عرصه اقتصادی، جایگاهی ندارد.

بهنود «اجرای قوانین مبارزه با پولشویی» را در کاهش تخلفات و در نتیجه ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی مؤثر دانسته و تصریح می‌کند: به نظرم وقتی در سیستم بانکی شاهد مباحث پولشویی هستیم نباید از امنیت اقتصادی سخن به میان بیاوریم! خب وقتی برای فردی انواع شماره حساب بانکی هست و افرادی از طریق شماره حساب سایرین، انواع اقسام کار انجام می‌دهند و مسئولان امر سیستمی را برای کنترل وضعیت و جلوگیری از هر گونه تخلف تهیه نکرده‌اند می‌توانیم بگوییم امنیت سرمایه‌گذاری و اقتصادی وجود دارد؟

او با اشاره به «رانت اطلاعاتی» که صدمه‌زننده برای رونق تولید و اقتصاد کشور است، عنوان می‌کند: رانت اطلاعاتی، بخش خصوصی را شهروند درجه2 تلقی می‌کند، این امر، به تفکر اقتصادی اجازه بلوغ نداده و بخش خصوصی خواه و ناخواه کنار می‌رود!

این تحلیل‌گر اضافه می‌کند: با توجه به موارد مذکور آیا می‌توان به ضرس قاطع گفت که زنجان و شهرهای کوچک در شاخص‌های مدنظر برای استخراج گزارش مربوط به امنیت سرمایه‌گذاری تاثیرگذار بوده‌اند؟ من می‌گویم به هیچ وجه!

بالاخره زنجان در حوزه سرمایه‌گذاری جذاب است یا ناامن؟

زنجان در حالی در امنیت سرمایه‌گذاری در وضعیت نامساعد قرار گرفته و جزو آخرین استان کشور بر اساس گزارش‌های آبان ماه سال 99 است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان استانی که مربوط به اواخر سال 98 است، به لحاظ جذابیت سرمایه گذاری رتبه پنجم و در حجم سرمایه گذاری رتبه سوم کشور را داراست!

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان که آمار مربوط به قرارگیری زنجان در ردیف 5 استان جذاب برای سرمایه‌گذاری را قبول دارد، می‌گوید: زنجان جزو استان‌هایی است که به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری و خدماتی که از این حیث قرار است انجام دهد در ردیف استان‌های مطلوب جای گرفته است البته به جز حوزه سرب و روی که استان نسبت به استقرار واحدهای جدید این حوزه و حتی طرح‌های توسعه‌ای حساسیت دارد!

رنگ‌رونا اضافه می‌کند: مجموعه استان در حوزه صنایع پاک از جمله صنعت برق از سرمایه‌گذاری‌ها استقبال کرده و زمینه‌های لازم برای استقرار آن‌ها را فراهم می‌کند!

مسئولان در جذابیت زنجان برای سرمایه‌گذاران از افعال معکوس استفاده کرده‌اند؟

اما عباس بهنود، تحلیل‌گر اقتصادی برخلاف اظهارات رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان معتقد است که مسئولان در اطلاق زنجان به عنوان 5 استان جذاب برای سرمایه‌گذاری از «افعال معکوس» استفاده کرده‌اند و به صدای زنجان می‌گوید: شاخص اقتصادی استانی نظیر زنجان پائین است و این مهم شامل تمامی شهر و استان‌های کوچک می‌شود. به نظرم اگر هم جزو استان‌های جذاب در سرمایه‌گذاری شدیم به دلیل پائین بودن برخی ضرایب و کمرنگ بودن سختگیری‌ها باشد! به بیانی دیگر هر چه شهر عقب‌مانده (به لحاظ پیشرفت اقتصادی) باشد قطعا برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود! به طور مثال اگر برخی صنایع روی که برخی نارضایتی مردم را نیز فراهم آورده‌اند مصداق اظهاراتم است! به نظرم در رابطه با جذاب بودن زنجان برای سرمایه‌گذاری از افعال معکوس استفاده شده است!

بهنود اضافه می‌کند: البته با گفتن این اظهارات به هیچ عنوان نمی‌خواهم بگویم که مخالف حضور سرمایه‌گذاران هستیم چرا که وجود سرمایه‌گذاری قطعا در جبران عقب‌ماندگی مناطق نقش مثبتی دارد. اتفاقا ما معتقدیم زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران باید از سوی بخش دولتی فراهم و امورات مربوط به تسهیل‌گری در دستور کار مدیران باشد اما از مسئولان انتظار می‌رود در استقرار واحدها به مزیت‌های اقتصادی توجه داشته باشند.

اما مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان که استفاده از افعال معکوس در جذاب بودن زنجان برای سرمایه‌گذاری از دید فعالان اقتصادی را قبول ندارد، تاکید می‌کند: زنجان به هیچ عنوان جزو استان‌های عقب مانده به لحاظ اقتصادی نیست که فعالان با این تصور که استان کوچک و یا خلوتی است و می‌توانند به علت کمرنگ بودن نظارت‌ها نسبت به استقرار واحدهای دارای آلودگی زیاد اقدام کنند، نیست! اگر هم صنایع سرب و روی در زنجان شکل گرفته به علت وجود معادنی نظیر معدن انگوران بوده است، وگرنه اگر مواد اولیه‌ای در این زمینه نبود اصلا واحدهای سرب و روی شکل نمی‌گرفتند و همانطور که قبلا هم عرض شد در حال حاضر مسئولان نسبت به استقرار واحدهای جدید و توسعه واحدها حساسیت داشته و اجازه صدور مجوز نمی‌دهند.

زنجان آمار مرکز پژوهش‌های مجلس را قبول ندارد!

تناقض آماری در بخش‌های مختلف اقتصادی که یکی از موارد اخیر، جایگاه 31 زنجان در امنیت سرمایه‌گذاری می‌تواند باشد سبب شد تا محسن افشارچی، استاندار زنجان در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت با اشاره به آمار و ارقام ارائه شده در جلسه در مورد امنیت سرمایه‌گذاری و همچنین کسب و کار بگوید: هرچند می‌توانم از مسئولیت این آمار و ارقام شانه خالی کنم چراکه در دوره مدیریت من نبوده است اما به نظر شاخص‌های اعلامی برای این آمار و ارقام نامشخص است، بنابراین نمی‌توان این آمار و ارقام را خیلی صحیح دانست و من به این آمار شک دارم.

مهدی رنگ‌رونا، فعال اقتصادی نیز با تکرار اظهارات استاندار زنجان، آمارهای ارائه شده مربوط به جایگاه زنجان در امنیت سرمایه‌گذاری را رد کرده و می‌گوید: بخش خصوصی استان زنجان نیز این آمار و رتبه را نمی‌پذیرد!

عباس بهنود، تحلیل‌گر اقتصادی نیز با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد شاهد بازی مسئولان با اعداد و ارقام هستیم با تائید اظهارات استاندار زنجان در قابل قبول ندانستن آمار مذکور می‌گوید: آمار و ارقام نشان دهنده وضعیت جامعه هستند در نتیجه انتظار می‌رود با حساسیت دقیق تهیه شوند نه اینکه با غیرواقعی بودن آن و دخالت دادن سلایق شخصی، جامعه را زیر سوال برده و ترس و دلهره سرمایه‌گذاری در مناطق را ایجاد کنیم. وقتی فردی با جایگاه سیاسی نظیر استاندار این آمارها را قبول ندارد ما باید چگونه انتظار داشته باشیم تا فعالان اقتصادی و آحاد مردم آن را بپذیرند و اعتماد کنند؟

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانامنیت سرمایه‌گذاریزنجانمجلس
sedayezanjannews.ir/nx8303


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»