کد خبر: 8312
1400/10/09 - 13:45


صدای زنجان از مشکلات چندین ساله روستائیان «گاوازنگ» گزارش می‌دهد؛

گناه ما چیست؟

اهالی روستای «گاوازنگ»: دسترسی به امکانات عمومی، حق گاوازنگی‌هاست! چرا باید تاوان بی‌قانونی‌های گذشته را بدهیم؟/ برخی مسئولان ترجیح دادند حرفی نزنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از ساکنان روستای «گاوازنگ» زنجان طی تماس با صدای زنجان از مسئولان خواستند تا دلیل دستور عدم ارائه خدمات عمومی و به طور مشخص گاز و آب را به صورت شفاف به مردم اعلام کنند!

منطقه گردشگری گاوازنگ یا ائل‌داغی در 2 کیلومتری شمال شهر زنجان شامل روستای گاوازنگ، با جمعیت حدود 450 نفر و نزدیک به 150 خانوار است که سالیان سال است با وجود وعده‌های استانداران و فرمانداران و شهرداران زنجان، مشکلاتش رفع نشده است!

اهالی روستای گاوازنگ ظاهرا ناخواسته درگیر کوتاهی‌های صورت گرفته بیش از 20 سال پیش مسئولانی شده‌اند که به جای اجرای قانون سعی در بی‌قانونی داشته‌اند، هر چند با ورود دستگاه قضایی از تخلفات گسترده ممانعت شد اما بنا به گفته بومیان، وضعیت زندگی آن‌ها روزبه‌روز سخت‌تر شده و کسی هم پاسخگو نیست!

تقریبا از سال 77 مدیریت پروژه 150 هکتاری به سازمان همیاری شهرداری‌های استان واگذار شد اما بعدها به دنبال پیگیری برخی از افراد مبنی بر مالکیت آن‌ها در محدوده نامبرده از طریق دستگاه قضایی و صدور احکام مربوطه که نشان می‌داد بخشی از اراضی متعلق به مردم بوده و شامل اراضی ملی نمی‌شود! البته برخی دلایل محیطی و فنی دیگر نیز سبب شد که مساحت 150 هکتاری پروژه به 100 و نهایتا 75 هکتار کاهش یابد.

نهایتا پروژه گردشگری گاوازنگ در سال 93 در کارگروه زیربنایی در قالب 14 لکه جداگانه در مجموع به مساحت 75 هکتار تعریف شد و به عبارت دیگر دارای طرح روشن و مشخصی شد. این طرح مشابه طرح تفصیلی در شهر بوده و در 14 لکه متفاوت کاربری‌ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری، گردشگری، آموزشی مذهبی، بهداشتی و انواع مراکز خدماتی مانند کافی‌شاپ‌ها، فودکورت‌ها، هتل و نظایر آن مشخص‌تر شد اما بنا به اظهارات «سعید امیدی»، مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های استان به علت واگذاری‌های غیر اصولی انجام شده و انجام اقدامات خارج از چارچوب قرارداد در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، با ورود برخی دستگاه‌های نظارتی، عملا طرح سرعت حداقلی را داشته است. همچنین به تدریج برخی پرونده‌های مربوطه در نهادهای ذیربط تشکیل شده و موضوع در حال رسیدگی است.

دعا کنید؛ پاسخ مسئولان به مشکلات چند ساله روستائیان گاوازنگ!

به دنبال تشدید وضعیت زندگی، جمعی از ساکنان روستای «گاوازنگ» 27 آبان‌ماه همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به استان زنجان، با دست نوشته‌هایی از جمله «حضرت آقا آب نداریم» مقابل استانداری زنجان حضور یافته و خواستار رسیدگی به وضعیت زندگی دشوارشان شدند!

ساکنان که از پاسخ تعدادی از مسئولان ارشد استانی و برخی از نماینده‌های مجلس ناراضی بودند به صدای زنجان گفتند: وقتی برای مشکل آب، گاز، وضعیت بهداشتی و محیطی منطقه به استانداری مراجعه می‌کنیم مسئولان می‌گویند «چند سال صبر کردید، این چند مدت را هم صبر کنید، دعا کنید انشالله که درست می‌شود!» با نماینده مردم زنجان در مجلس مشکل را مطرح می‌کنیم، ایشان هم می‌گویند «چشم، دعا کنید!»، آخر مشکل گاوازنگ تنها با دعا که حل نمی‌شود باید مسئولان پیگیری کنند و بودجه بدهند!

بیش از 40 روز از سفر ریاست جمهوری به زنجان و تجمع روستائیان گاوازنگ مقابل استانداری زنجان سپری می‌شود، اهالی می‌گویند فقط یکی از نماینده‌های مسئولان که البته اسمش را هم نمی‌دانند در منطقه حضور یافته و ظاهرا خبری از نتایج بررسی‌هایش نیست!

اهالی می‌گویند: اگر ایشان برای رفع مشکلات اهالی گاوازنگ آمده بود، شرایط‌شان باید با چند ماه قبل فرق می‌کرد اما وضعیت‌شان خوب نیست و وضعیت نابسامان بهداشتی منطقه، آب شرب، دسترسی به سوخت و غیره همانند قبل است!

روستائیان معتقد بوده و هستند که بی‌قانونی‌های صورت گرفته در پروژه گردشگری گاوازنگ سبب شده تا مسئولان برای تعیین تکلیف وضعیت روستائیان گاوازنگ، منتظر دستورات بالادستی باشند!

کیفیت نامطلوب آب

موقعیت روستا و قرارگیری در منطقه گردشگری سبب شده تا در تمامی ایام تعداد زیادی گردشگری در این منطقه حضور یابند با این وجود، مسئولان علاقه‌ای به ارائه حداقل امکانات دولتی نظیر آب شرب، گاز شهری، تلفن ثابت، شبکه آب و فاضلاب، خانه بهداشت و سیستم حمل و نقل شهری مانند اتوبوس و تاکسی و جمع‌آوری زباله ندارند!

روستای گاوازنگ هنوز که هنوز است آبی برای آشامیدن ندارد. یکی از ساکنان به صدای زنجان می‌گوید: کوچه و خیابان‌ها پر از زباله‌هایی بوده که هیچ عزمی در طول این سال‌ها برای جمع‌آوری آن‌ها وجود نداشته است. وضعیت آب شرب این منطقه نامطلوب است! تانکرهایی که در منطقه مستقر است حاوی آب هستند اما بدون کیفیت، طعم، بو! و رنگ آن نشانگر عدم کیفیت آن هستند!

مردم روستا از آب چاه که به اذعان محلی‌ها حامل آلودگی‌هایی است استفاده می‌کنند. بنا بر ادعای ساکنان، همین مسئله سبب شده تا بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های گوارشی به سراغ اهالی این روستا بیاید!

یکی از ساکنان خطاب به مسئولان دولتی می‌گوید: الان فصل سرماست! آب شرب داخل تانکرها یخ زده! کیفیت آب شرب را ندارد! آیا این آب شرب که برای استفاده ساکنان، روانه گاوازنگ می‌کنید، وجدانتان قبول می‌کند در اختیار خانواده خودتان بگذارید؟

یکی از ساکنان به صدای زنجان می‌گوید: چندین بار برای بهبود وضعیت ساکنان به استانداری مراجعه کرده‌ایم اما مسئولان گوشی برای شنیدن حرف‌هایمان نداشتند! ما هم مجبوریم پنهانی خانه‌سازی کنیم، ما نگرانیم که زمین‌لرزه شده و خانه‌ها روی سرمان خراب شوند! ما دوست داریم ساخت و سازها قانونی شوند، حاضریم هزینه‌اش را بپردازیم اما ظاهرا به ادارات و ارگان‌ها سپرده شده که هیچ خدمتی را به ساکنان گاوازنگ ندهند! به نظرم این دستورات با این هدف صادر شده که اهالی از روی ناچاری منطقه را ترک کنند!

مصطفی اکرمی، کارشناس ارشد شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز با اشاره به استقرار 4 تانکر سیار در روستای گاوازنگ و برنامه‌ریزی برای ایجاد شبکه و ایجاد 2 شیر برداشت برای تامین آب شرب مورد نیاز منطقه در رابطه با شبهات کیفیت آب مصرفی عنوان می‌کند: آب تانکرها آب شرب شهری است که کیفیت ان مور تائید کارشناسان و متخصصان است اما برای حصول اطمینان، بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

چرا اهالی گاوازنگ با 2 کیلومتر فاصله از زنجان، از خدمات محروم‌اند؟

اکرمی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب مشکلی بابت لوله‌کشی آب به روستای گاوازنگ ندارد، تاکید می‌کند: آبرسانی از وظایف اصلی شرکت ماست! گاوازنگ نیز روستای بزرگی نیست و کشاورزی هم ندارد که بگوییم نگران مصرف زیاد آب هستیم. اما برای انجام هرگونه عملیات لوله‌کشی منتظر دستور ارگان‌های بالادستی استان هستیم! شهرداری و استانداری به این نتیجه رسیده‌اند که خدماتی به این منطقه ارائه نشود! ظاهرا قرار است این روستا جابجا شود!

یکی از ساکنان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه اگر قیمت پیشنهادی مسئولان بر اساس قیمت روز باشد، اهالی مشکلی بابت فروش آن ندارند، می‌گوید: چند سال اخیر چند نفر از ساکنان روستا، زمین خود را در ازای دریافت منزلی در زنجان به سازمان همیاری شهرداری‌های استان فروختند، باور کنید خانه‌ای که تحویل گرفتند به لحاظ موقعیت جغرافیایی و با در نظر گرفتن ارزش زمینی که در گاوازنگ داشتند، برایشان مقرون به صرفه نبود و به نظرم ضرر کردند!

مشکلات سوخت

او با بیان اینکه در محاصره آب و گاز هستیم، با شهر زنجان شاید 5 دقیقه بیشتر فاصله نداریم اما با این وجود مسئولان دوست ندارند مردم از این منابع انرژی بهره‌مند شوند، عنوان می‌کند: دی‌ماه سال جاری سهمیه نفت سفید شارژ شده برای ساکنان (با توجه به تعداد نفرات خانوارها) 300 لیتر بود. قبلا در کارتمان 300 لیتر هم داشتیم، برای فصل زمستان استفاده نکردیم گفتیم با سرد شدن هوا، قطعا نیازمان به سوخت زیاد می‌شود از این رو صرفه‌جویی کردیم اما ابتدای ماه جاری متوجه شدیم سهمیه 300 لیترمان سوخته است و فقط 300 لیتر آن هم ماه جاری که به تازگی شارژ شده است را داریم. ما تانکر خالی و اضافی نداشتیم تا 300 لیتر پاییز را نیز تحویل بگیریم از این رو تصور کردیم در زمستان بیشتر به آن نیاز داریم. خب پس از اتمام 300 لیتر نفت سفید آن هم در شرایط سرد و زمستانی گاوازنگ چه کار کنیم؟

مصطفی برجی، مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نیز با تاکید بر اینکه مردم نگران سهمیه نفت سفید نباشند، عنوان می‌کند: سهمیه 3 ماه پائیز ساکنان روستای گاوازنگ در کارت بانکی سرپرست خانوارها اعمال شد. دی‌ماه نیز ساکنان سهمیه خود را دریافت کردند. بر این اساس یرای خانوارهای یک تا 4 نفره، 300 لیتر و 5 نفره و بیشتر 400 لیتر در نظر گرفته شد چنانچه این میزان سهمیه کفاف نیازشان را ندهد سهمیه جدید و سهمیه فوق‌العاده در نظر گرفته خواهد شد.

برجی با تاکید بر اینکه سهمیه در نظر گرفته شده برای خانوارها اگر در مدت زمان مشخص شده مورد استفاده قرار نگیرد سوخت می‌شود، در پاسخ به نگرانی اهالی گاوازنگ به ویژه کسانی که سهمیه نفت سفید پائیز آن‌ها سوخت شده است و با وجود دریافت سهمیه دی‌ماه نگران یخبندان و سرمای منطقه و تامین نیازشان به سوخت هستند، می‌گوید: اهالی گاوازنگ به هیچ عنوان نگران سوخت موردنیازشان نباشند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با دقت موارد را رصد کرده و در راستای رفاه مردم نسبت به اعمال سهمیه سوخت جدید اقدام خواهد کرد.

وی از اهالی گاوازنگ و تمامی متقاضیان فرآورده‌های نفتی اعم از نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل خواست تا اگر نیازشان به نفت سفید بیش از سهمیه‌شان بود در سامانه «درخواست فرآورده‌های نفتی» به آدرس newtejaratasan.niopdc.ir مراجعه کنند.

دسترسی به امکانات عمومی، حق گاوازنگی‌هاست!

اما یکی از ساکنان روستا با بیان اینکه فاصله گاوازنگ و شهر زنجان در حد یک خیابان است از مسئولان می‌خواهد تا به بهانه انتقال روستا یا کوتاهی‌ها و بی‌قانونی‌هایی که در اجرای پروژه گردشگری (مجاور این روستا) در گذشته انجام شده و روند اجرای این پروژه را کند و حتی متوقف کرده است، روستائیان گاوازنگ را از حق طبیعی خود که دسترسی به امکانات عمومی است محروم نکنند چرا که ما نمی‌خواهیم تاوان بی‌قانونی‌های گذشته را بدهیم!

او قرارگیری روستا در مجاورت منطقه گردشگری گاوازنگ را مزیت دانسته و خطاب به مسئولان می‌گوید: چه اشکالی دارد به جای این که با عدم ارائه امکانات گاز و آب، مسبب رنجش روستائیان شوید، روستای گاوازنگ را روستای گردشگری معرفی کنید؟ به نظرم این اقدام علاوه بر رضایت عمومی بومیان منطقه، سبب توسعه گردشگری زنجان و افزودن یک مکان گردشگری دیگر به فهرستهای گردشگری زنجان هم می‌شود.

صدای زنجان برای نتیجه‌گیری بهتر، موضوع روستای گاوازنگ را با تعدادی از مسئولان استان و شهرستان زنجان نیز مطرح کرد که بنا به مسائلی از توضیح اجتناب کردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای گاوازنگبلاتکلیفیامکانات عمومی
sedayezanjannews.ir/nx8312


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»