کد خبر: 8314
1400/10/11 - 11:37


صدای زنجان از وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گزارش می‌دهد؛

کرونا هم به مدرسه می‌رود؟

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان: بیشترین تعطیلی‌ها در مدارس شهرستان خدابنده اتفاق افتاده است منتهی در شهرستان زنجان و سایر شهرستان‌ها نیز این موضوع وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تجربه ۲۰ ماه گذشته از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانش‌آموزان نشان داد که هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسئولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانش‌آموزان علاوه بر افت تحصیلی، مشکلات جسمی، روانی و عاطفی بسیاری را ایجاد کرده است؛ بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

در واقع وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانش‌آموزان را در اولویت قرار داد.

آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کرد که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند. همچنین بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبان‌ ماه و برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه تعیین شد. اما خبرهای متفاوتی پس از بازگشایی مدارس در شبکه‌های مجازی پخش می‌شد که یکی از این اخبار افزایش شکایات مردمی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بود.

در شرایطی که سویه جدید کرونا یکی پس از دیگری در حال پیشروی در کشورها است، و وزیر کشور خواستار آمادگی کامل دستگاه‌ها برای مقابله با اُمیکرون شده است، آخرین گزارش وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر شکایت از «مدارس» به دلیل بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهد به طوری که عدم رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در کلاس‌های درس، بیشترین شکایت‌های بهداشتی را طی سوم تا دهم آذر ماه ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.

آموزش‌و‌پرورش فکری به حال سیستم تهویه هوا و دستگاه‌های ضدعفونی مدارس بکند

حالا با شیوع امیکرون بار دیگر برخی از خانواده‌ها خواهان تعطیلی مدارس برای کرونا شدند. در این زمینه سعادتی، یکی از والدین که دانش‌آموز پایه دوازدهم دارد به صدای زنجان می‌گوید: ما را مجبور می‌کنند که فرزندان‌مان را به مدرسه بفرستیم. برای کسی مهم نیست که فرزندان ما کرونا بگیرند. ذره‌ای به جان دانش‌آموزان اهمیت نمی‌دهند! یک نمره چقدر مهم است که ما جان فرزندانمان را برایش به خطر بیندازیم.

وی ادامه می‌دهد: آموزش‌و‌پرورش هم به جای اینکه اصرار بر حضوری بودن مدارس کند، فکری به حال سیستم تهویه هوا و دستگاه‌های ضدعفونی مدارس بکند. در و پنجره‌ها در مدارس باز هستند. دانش‌آموزان با لباس گرم هم سردشان می‌شوند و سخت‌شان است که در کلاس حاضر باشند. از طرفی حامل‌های انرژی نیز در این زمینه هدر می‌رود.

او می‌افزاید: از یک طرف بخاری و شوفاز در کلاس‌ها ‌روشن است و از طرف دیگر نیز پنجره کلاس‌ها باز است. دانش‌آموزها در کلاس‌ها سردشان می‌شود و همین باعث می‌شود که سرما بخورند. از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت قطعی و بدون مشکل امکان‌پذیر نیست.

رعایت 100درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نشدنی است

در این زمینه اما نوری یکی از معلمان پایه ابتدایی با اشاره به اینکه رعایت 100درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نشدنی است، به صدای زنجان می‌گوید: هر چه قدر هم که تلاش معلم و مدیران در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس باشند، باز هم نمی‌توان گفت که پروتکل‌ها در مدارس به خوبی رعایت می‌شود چرا که رعایت این مساله با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است.

وی ادامه داد: برای برقراری تهویه مناسب در مدارس ناچار به باز گذاشتن در و پنجره هستیم و با توجه به اینکه در فصول سرد سال قرار داریم گرم نگه داشتن کلاس‌ها و ایجاد تهویه مناسب نشدنی است. از سویی رعایت پروتکل‌ها در زنگ تفریح و مسیر رفت و برگشت دانش‌آموزان نیز باید مدنظر باشد.

این معلم می‌افزاید: کرونا برای بسیاری از افراد عادی شده است و هر چه قدر هم تلاش کنیم باز هم بخشی از مردم و دانش آموزان از رعایت این پروتکل‌ها سر باز می‌زنند‌. دانش‌آموزان ابتدایی گاهی در کلاس ماسک خود را پایین می‌آورند و تا معلم بفهمد زمان می‌برد. ضمن اینکه رعایت این مسائل در زنگ تفریح نیز نیاز به رعایت دارد.

دو تا چهار مدرسه را به صورت موقت تعطیل کردیم

 در این زمینه اما جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه با بازگشایی مدارس طبق دستورالعمل 07 وزارت بهداشت عمل کردیم، به صدای زنجان می‌گوید: موضوعی که در مدارس توصیه شده است بحث فاصله گذاری، تهویه، استفاده از ماسک و واکسیناسیون است.

وی ادامه می‌دهد: بحث استفاده از ماسک در مدارس بسیار جدی گرفته می‌شود! هیچ فردی اعم از دانش‌آموز و معلمان مدارس حق ندارند که بدون ماسک وارد مدرسه شوند اما الویت در مدارس ابتدایی دوره اول و دوم برگزاری کلاس‌های غیرحضوری و دوره دوم که واکسیناسیون زده‌اند کلاس‌های حضوری است که تصمیم‌گیری در این زمینه نیز به عهده آموزش و پرورش بوده است.

به گفته نصیری همه کارشناسان بهداشت محیط وظیفه دارند که در هر منطقه‌ای که مدرسه دایر است و کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، در این خصوص نظارت داشته باشند. به طوری که در نظارت‌های صورت گرفته در استان ما در شهرستان‌های مختلف، تقریبا دو تا چهار مدرسه را به صورت موقت تعطیل کردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه بنا به مصوبات اعلام شده به مدارس، بایستی بالای 80 درصد دانش‌آموزان یک مدرسه واکسن زده باشند، تا امکان بازگشایی مدرسه وجود داشته باشد، می‌گوید: با مراجعه کارشناسان ما به مدرسه و متوجه شدن اینکه این مدرسه کمتر از میزان ابلاغ شده واکسینه شده‌اند؛ مدرسه تعطیل می‌شود

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیز در این زمینه تعطیلی مدارس یک میزان مقاومت داشت، اظهار می‌کند: مشکلات و فشارهایی که از سوی والدین به مدارس وارد می‌شود؛ گاها باعث می‌شود که آموزش و پرورش در این زمینه نیز مقاومت‌هایی داشته باشند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان اذعان می‌کند: ما علاوه بر اینکه تماس‌هایی را از سوی والدین به جهت اینکه چرا اجازه بازگشایی مدارس داده شده است را داریم؛ فشارهایی را نیز از سوی خانواده‌ها در زمینه تعطیلی مدارس طی دو سال گذشته و فراهم نبودن بستر آموزش مجازی را شاهد هستیم. با این وجود بهداشت محیط تنها وظیفه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در مدارس دارد. ضمن اینکه ما هر جا که در این زمینه مشکل وجود دارد را اطلاع دادهایم و خواستار اصلاح روند رعایت پروتکلهای بهداشتی در این مکان شده‌ایم.

بیشترین تعطیلی‌ها در مدارس شهرستان خدابنده اتفاق افتاده است

وی استفاده از ماسک و باز بودن در و یا پنجره (رعایت مساله تهویه) و رعایت فاصله 1 و نیم متری هر فرد با فرد دیگررا از جمله مواردی دانست که بایستی توسط آموزش و پرورش و در کلاس‌های درس رعایت شود، اظهار می‌کند: متاسفانه بیشترین تعطیلی‌ها در مدارس شهرستان خدابنده اتفاق افتاده است منتهی در شهرستان زنجان و سایر شهرستان‌ها نیز این موضوع وجود دارد و نظارتهای ما به صورت اتفاقی و دوره‌ای است ودر این خصوص بازدیدهای میدانی داریم.

نصیری اذعان می‌کند: به هر حال مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قابل کتمان نیست و امید است آموزش و پرورش در پی این باشد که مشکلات را برطرف کند. ضمن اینکه شاهد تلاش متولیان این ارگان هستیم.

وی با اشاره به آمار اخیر وزارت بهداشت در زمینه مکان‌های عمومی که پروتکل‌های بهداشت در آن رعایت نمی شود که مدارس هم جزو این گروه‌ها بود، خاطرنشان می‌کند: این آمار را نمی‌توان انکار کرد چرا که مدارس جزو جاهای شلوغ هست و کارشناسان ما هم تنها زمان محدودی را در حال بازرسی هستند و ممکن است در این ساعات پروتکل‌ها رعایت شود و یکی از چالش‌های ما در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واقع در مدارس است که در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازگشایی مدارساموزش و پرورش
sedayezanjannews.ir/nx8314


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»