کد خبر: 9167
1401/06/07 - 14:4


گزارش صدای زنجان از هزینه‌های یک دانش‌آموز در سال تحصیلی پیش رو؛

بوی هزینه‌های ماه مدرسه

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی: میانگین شهریه مدارس غیرانتفاعی در پایه ابتدایی حدود 4 میلیون و 920 تومان است/ رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتاب‌فروشی‌های زنجان: قیمت متوسط یک پک لوازم‌التحریر بدون کیف و یا کوله مدرسه حدود 400 تا 500 تومان رقم می‌خورد/ رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه استان: متوسط قیمت یک یونیفرم مدرسه برای یک دانش‌آموز مقطع متوسط حدود 400 تومان است/ رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش استان زنجان: پیش‌بینی افزایش 36 درصدی هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدارس

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کم‌کم بوی ماه مهر، ماه مهربانی‌ها از راه می‌رسد و مدارس بار دیگر بدون دغدغه کرونا و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی باز می‌شوند. اما هر چه به مهرماه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، متوجه می‌شویم که این ماه دیگر مثل گذشته مهربان نیست. حداقل برای پدران و مادرانی که موظف به ثبت‌نام و خرید ملزومات آموزشی دانش‌آموزان خود هستند.

 قضیه وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بنا باشد برای دو یا سه دانش‌آموز این اتفاق بیفتد و هزینه‌ها چند برابر شود. اینجاست که به‌دوراز همه کاستی‌های موجود در نظام آموزشی که برخی از مهم‌ترین آن‌ها نبود مدارس به میزان کافی و یا دو شیفته شدن مدارس است با سیلی از مشکلات و دغدغه‌های مالی در ابتدای شروع سال تحصیلی برای والدین دانش‌آموزان روبه‌رو می‌شویم.

کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری امروز به دغدغه بسیار جدی نظام آموزشی تبدیل‌شده است به‌طوری‌که علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان چند مدت پیش به این موضوع اشاره و در این رابطه اظهار کرده بود که به دلیل کمبود تعداد مدارس در سطح شهر برای سال جدید تحصیلی ناچار هستیم برخی مدارس را به‌صورت دو نوبت صبح و عصر دایر کنیم.

وی گفته بود: طبق ماده ۱۸ قانون شورای عالی آموزش‌وپرورش، انبوه‌سازانی که بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی را عملیاتی می‌کنند، موظف هستند خدمات آموزشی ازجمله ساخت مدرسه را نیز برای ساکنان این واحدها اجرا کنند. ضمن اینکه در حال حاضر در مناطقی مانند گلشهر کاظمیه و پونک این قانون عملی نشده و این مناطق از کمبود مدارس برخوردار هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان افزوده بود: درمجموع شهرک‌های حاشیه شهر زنجان ازجمله گلشهر کاظمیه، پونک به تعداد ۲۶ هزار و ۲۱۶ دانش‌آموز دارند و در مناطق ابهر ناحیه یک و دو، بزینه‌رود، خرم‌دره و خدابنده ازلحاظ فضای آموزشی مشکلاتی وجود دارد که باید در کم‌ترین زمان برطرف شود.

در این زمینه یوسفی؛ یکی از والدین با اشاره به اینکه کمبود مدارس در شهرک گلشهر باعث شده است که فرزند من مسافت طولانی را برای رفتن به مدرسه طی کند، اظهار کرد: اگر درگذشته دانش‌آموزان نیازی به سرویس رفت‌وبرگشت نداشتند، امروز به جهت این مسافت‌ها سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به یک  نیاز تبدیل‌شده است.

از نبود مدرسه در شهرک‌های اقماری که بگذریم. موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان مسئله مهمی است. موضوعی که به گفته برخی از والدین در سرنوشت دانش‌آموزان به‌ویژه سرنوشت دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم بی‌تأثیر نیست. ثبت‌نام در مدارس دولتی اگرچه هزینه پایین‌تری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند اما همچنان سهمی در هزینه‌های سبد خانوار دارد و مثل گذشته نیست که بتوان گفت آموزش در مدارس دولتی رایگان است. در کنار آن شهریه مدارس غیرانتفاعی موضوع دیگری است که باید آن را جزو هزینه‌های کلان در سبد خانوار قرار داد.

در این زمینه یکی از والدین با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را به‌عنوان یک مادر برای آموزش باکیفیت دانش‌آموز خود دارم، اظهار کرد: تصور بنده بر این بود که در مدارس غیرانتفاعی به‌مراتب از مدارس دولتی آموزش کیفی‌تر باشد اما متأسفانه سال گذشته این تصورم از بین رفت.

وی ادامه داد: باوجود شهریه‌هایی که گرفته می‌شود اما من هیچ تفاوتی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی در آموزش ندیدم و حتی همان فوق‌برنامه‌هایی که برگزار می‌شود، ندیدم. دانش‌آموز من در مدرسه‌ای درس خواند که زنگ ورزش و هنر عملاً نادیده گرفته شد و کلاس ریاضی و ادبیات مهم تلقی می‌شد. در کنار آن باوجوداینکه ادعاشده بود که تنها در ابتدای سال شهریه خواسته می‌شود اما شاهد بودیم که در طول سال به بهانه‌های مختلف از والدین کمک به مدرسه خواسته شد.

میانگین شهریه مدارس غیرانتفاعی در پایه ابتدایی حدود 4 میلیون و 920 تومان است

بنا به گفته رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تنها 8.7 درصد دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند. در این زمینه روح‌الله لطفی، در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید 1401 تا 1402 بالغ‌بر 118 مدرسه غیرانتفاعی از ابتدایی و متوسطه اول و دوم و فنی و کار و دانش در سطح استان فعال خواهند بود، اظهار کرد: که حدود 8.7 درصد دانش‌آموزان استان را مدارس غیرانتفاعی پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی این تفاوت را با مدارس دولتی دارند که در این مدارس پیش ثبت‌نام در ثبت‌نام دانش‌آموزان در این مدارس لحاظ می‌شود، ادامه داد: نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در این مدارس مطابق شیوه‌نامه‌های ثبت‌نام است ولی طبق مصوبه‌ شورای سیاست‌گذاری کشور، دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس غیردولتی پیش ثبت‌نام انجام بدهند که همین مسئله گاها باعث نارضایتی برخی از والدین می‌شود چراکه دانش‌آموزی که پیش ثبت‌نام را انجام داده است جزو اولویت‌های ثبت‌نام قطعی برای سال تحصیلی جدید خواهد بود.

به گفته لطفی، محدودیت دیگری که در این مدارس وجود دارد؛ این است که این مدارس موظف‌اند مطابق استانداردهایی که اداره کل نوسازی مدارس تعیین می‌کند، دانش‌آموز جذب کند. برای مثال اگر نوسازی 25 نفر اعلام کند ما نمی‌توانیم 26 نفر ثبت‌نام داشته باشیم و این محدودیت‌های پذیرش برای دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی وجود دارد که یکی از علت‌هایی است که باعث می‌شود ما در این مدارس با توجه به تقاضای بالایی که وجود دارد؛ امکان ثبت‌نام  نداشته باشیم.

وی در مورد شهریه این مدارس اذعان کرد: حداقل شهریه‌ مقطع ابتدایی حدود 3 میلیون و 400 تومان و حداکثر شهریه نیز 10 میلیون و 293 تومان است که میانگین هزینه حدود 4 میلیون و 920 تومان خواهد بود و آمارها نشان‌دهنده این است که تمایل به سمت شهریه‌های پایین‌تر بیشتر است.

به گفته این مسئول در متوسطه اول کف شهریه 3 میلیون و 700 تومان و سقف هزینه نیز 10 میلیون و 377 هزار تومان پیش‌بینی‌شده است که متوسط شهریه پایه اول متوسطه 6 میلیون و 500 هزار تومان است و برای متوسط دوم کف شهریه 4 میلیون و 500 تومان و سقف این هزینه حدود 15 میلیون و 500 تومان است که میانگین متوسط دوم حدود 10 میلیون و 22 هزار تومان است.

وی بابیان اینکه برای تعیین این شهریه پارامترهای مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: این قیمت‌گذاری به‌صورت استانی صورت نمی‌گیرد و تعیین شهریه به عهده وزارتخانه است و درواقع مدیر مدارس این آیتم‌ها را در سامانه پر می‌کند و صحت سنجی در مناطق و استان‌ها صورت می‌گیرد و پس از تائید وزارتخانه در این زمینه امتیازدهی می‌کند.

لطفی با اشاره به اینکه تقسیط شهریه به نحوه تعامل والدین با مدیر مدرسه مرتبط است، اظهار کرد: والدین حتماً با مدرسه قرارداد مالی داشته باشند و برای آن‌ها مشخص باشد چه میزان هزینه در چند قسط باید پرداخت شود. همچنین درزمینهٔ شهریه مکمل نیز باید اذعان داشت که جدای از شهریه است و مدارس بر اساس جلسه اولیا و مربیان و طبق برنامه‌های تربیتی و ورزشی آن را تعریف می‌کنند و شرکت در این برنامه‌ها اختیاری است و این شهریه مکمل می‌تواند حداکثر 38 درصد شهریه آن مدرسه باشد.

بیش از 65 تا 70 درصد نوشت‌افزار موجود در بازار کالاهای داخلی هستند

هزینه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر از دیگر مواردی است که در سبد خانوار در این دوره قرار می‌گیرد. در این زمینه رضا مکی، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتاب‌فروشی‌های استان با اشاره به اینکه متأسفانه امسال قیمت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته است، اظهار کرد: اتفاق دیگری که در صنف لوازم‌التحریر افتاده است؛ ورود لوازم‌التحریر ایرانی به‌جای لوازم‌التحریر خارجی و چینی است که در این زمینه می‌توان اذعان داشت که بیش از 65 تا 70 درصد نوشت‌افزار موجود در بازار، داخلی هستند و این موضوع در راستای تولید داخل است.

وی ادامه داد: این موضوع اجباری است چون‌که واردات ممنوع شده است و همه روی به کالای داخلی آورده‌اند و قطعاً در این میان یک سری از کالاهای داخلی کیفیت خوبی دارند و یک سری دیگر اصلاً کیفیت مناسبی ندارند چراکه زیرساخت مناسبی برای تولید نداریم.

قیمت متوسط یک پک لوازم‌التحریر بدون کیف و یا کوله مدرسه حدود 400 تا 500 تومان

این مسئول بابیان اینکه تولیدکنندگان در تحویل تیراژ دچار مشکل هستند، خاطرنشان کرد: چون سال تحصیلی فصل محدودی است و در این مدت فشار به بازار وارد می‌شود، این امر موجب می‌گردد که کالا در بازار به‌وفور نباشد و قیمت یک‌میزان بالا برود. مضاف بر این موضوع نیز متأسفانه در یک ماه گذشته و از اوایل مردادماه قیمت کاغذ روند صعودی پیدا کرد و حدود 15 الی 20 درصد کاغذ گران شد و این موضوع تسری در قیمت دفاتر  پیداکرده است که چیزی حدود 10 تا 15 درصد نسبت به دو ماه گذشته افزایش‌یافته است.

وی اظهار کرد: قیمت متوسط یک پک لوازم‌التحریر بدون کیف و یا کوله مدرسه حدود 400 تا 500 تومان رقم می‌خورد.

پیش‌بینی افزایش 36 درصدی هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدارس

سرویس ایاب و ذهاب که امروزه به یکی از ضرورت‌های آموزش‌وپرورش تبدیل‌شده است نیز امسال با افزایش 36 درصدی در نرخ روبه‌رو خواهد بود. به‌طوری‌که حمید ملکی، رئیس انجمن اولیا و مربیان استان زنجان در این خصوص به صدای زنجان گفت: این موضوع در جلسه کارگروه ماده 18 بررسی‌شده است و آموزش‌وپرورش و شهرداری و سایر ارگان‌های حضور یافته در این جلسه به افزایش 36 درصدی هزینه سرویس مدارس رأی دادند.

وی ادامه داد: این رقم به شورای شهر جهت بررسی ابلاغ‌شده است منتهی مراتب پروسه نهایی تائید شورای شهر و ابلاغ آن به فرمانداری و مشورت فرمانداری با سازمان صنعت و معدن و تجارت، هنوز تکمیل‌نشده و قیمت نهایی هنوز ابلاغ نشده است اما پیشنهاد کارگروه ماده 18 افزایش 36 درصدی قیمت سرویس مدارس بوده است .

متوسط قیمت یک یونیفرم مدرسه برای یک دانش‌آموز مقطع متوسط حدود 400 تومان است

 در خصوص لباس فرم مدارس نیز محمود عتیق زاده، رئیس اتحادیه خیاطان زن و مرد زنجان با اشاره به اینکه متوسط قیمت یک یونیفرم مدرسه برای یک دانش‌آموز مقطع متوسطه حدود 400 تومان است، اظهار کرد: اگر بخواهیم مسئله تورم را لحاظ کنیم این قیمت افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل نداشته است.

وی ادامه داد: درگذشته اگر خیاطان پارچه را متری 10 هزار تومان خریداری می‌کردند اکنون قیمت پارچه 5 تا 6 برابر افزایش‌یافته است و در کنار آن نیز قیمت ملزومات خیاطی نیز افزایش چشمگیری داشته است و این باعث شده است که  قیمت تمام‌شده یک لباس فرم حدود 400 تومان تمام شود.

این مسئول بابیان اینکه در تلاش هستیم که لباس فرمی که تولید می‌شود، لباس باکیفیتی باشد، اظهار کرد: اگرچه قیمت لباس برای مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه متفاوت است اما به‌صورت متوسط می‌توان گفت که این قیمت برای مقاطع ابتدایی در حدود 250 تومان و برای مقاطع متوسطه اول و دوم حدود 400 هزار تومان خواهد بود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد هزینه تمام‌شده یک دانش‌آموز در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید بین 4 تا 10 میلیون تومان شود (غیر از هزینه خوردوخوراک و جانبی یک دانش‌آموز) و با این اوصاف و مشکلات اقتصادی که خانوار در این شرایط اقتصادی دارند باید دید که آیا ماه مهرماه مهربانی‌ها است؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهزینه تحصیلمعیشتبازگشایی مدارس
sedayezanjannews.ir/nx9167


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»